پیام آذری

آخرين مطالب

خودروهای برقی در پیچ‌وخم واردات/ سرنوشت واردات خودروهای برقی در سال جدید چه می‌شود؟ اقتصادي

خودروهای برقی در پیچ‌وخم واردات/ سرنوشت واردات خودروهای برقی در سال جدید چه می‌شود؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - با وجود وعده‌های بسیار مبنی‌ بر واردات خودروهای برقی در سال گذشته، تعداد زیادی از این محصولات وارد کشور نشد. اما برنامه دولت برای سال 1403 چیست؟ آیا مشکلات مربوط به واردات این محصولات برطرف می‌شود یا خیر؟ به گزارش تجارت‌نیوز، مصرف بنزین در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است، طوری که آمارها نشان می‌دهد میانگین مصرف بنزین در سال 1398 حدود 95 میلیون لیتر در روز بود، در حالی که این رقم در حال حاضر به طور میانگین بین 113 تا 115 میلیون لیتر در روز رسیده که به معنی افزایش 20 میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین تنها در عرض چهار سال است. موضوعی که زنگ خطر را برای مسئولان دولتی به صدا در آورد و وزارت صمت را برآن وا داشت که هرچه سریع‌تر نسبت به واردات خودروهای برقی و تأمین زیرساخت‌های آن اقدام کند. اما با گذشت یک سال از جدی شدن واردات خودروهای برقی، هنوز هم تعداد بالایی از این محصولات وارد کشور نشده است. واردات خودروهای برقی در سال جدید جدی می‌شود؟ با وجود اینکه واردات خودروهای بنزینی با محدودیت‌های بسیاری از سوی دولت انجام می‌گیرد، وزارت صمت به جهت نشان دادن قصد خود برای برقی‌سازی هرچه سریع‌تر صنعت حمل‌ونقل کشور دست به کار شده است. برای مثال در تاریخ 6 دی امسال، هیأت وزیران مصوبه تعرفه واردات خودروهای برقی را تصویب کرد. این درحالی است که سقف واردات خودروهای بنزینی تا 20 هزار یورو و تعرفه واردات آن‌ها برای پیشرانه‌هایی با حجم کمتر از یک لیتر از 20 درصد شروع می‌شود و در پیشرانه‌های حجیم‌تر تا 175 درصد نیز بالا می‌رود. بنابراین دست شرکت‌های واردکننده برای واردات خودروهای برقی گران‌قیمت، بسیار بازتر از خودروهای بنزینی خواهد بود. هرچند وزارت صمت و شهرداری تهران وعده واردات 100 هزار وسیله نقلیه برقی تا پایان سال 1402 را به تهران داده بودند، اما این موضع نیز همانند اغلب وعده‌های دیگر مسئولان به واقعیت نپیوست که البته امید است با تسهیل شدن روند واردات از سال جدید، تعداد بیشتری از خودروهای برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری شود. مردم به خودروهای برقی اعتماد ندارند! البته اعتماد خریداران به این خودروها و افزایش تقاضا در بازار نیازمند واردات گسترده خودروهای برقی است. کما اینکه عرضه اسکای‌ول ET5 توسط شرکت نبکا نشان داد که اکثر مردم هنوز هم به این خودروهای تمام برقی اعتماد ندارند، زیرا از یک سو زیرساخت مناسب آن‌ها آماده نیست و از سوی دیگر در حال حاضر قیمت اقتصادی ندارند. البته نکته عجیب‌تر اینکه از چند هفته گذشته، شرکت مپنا شارژر خانگی و ایستگاهی خودروهای برقی را به صورت اینترنتی برای فروش گذاشته که قیمت‌های عجیب‌وغریبی دارند. برای مثال شارژر خانگی در محدوده 19 میلیون تومان و شارژر ایستگاهی 47 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. بنابراین درصورتی که دولت قصد دارد روند واردات خودروهای برقی را به کشور تسهیل کند، باید هزینه نگهداری و قطعات مورد نیاز آن‌ها را بسیار پایین‌تر از قطعات خودروهای بنزینی بیاورد تا برای خریداران این خودرو به صرفه باشد.

با وجود وعده‌های بسیار مبنی‌ بر واردات خودروهای برقی در سال گذشته، تعداد زیادی از این محصولات وارد کشور نشد. اما برنامه دولت برای سال 1403 چیست؟ آیا مشکلات مربوط به واردات این محصولات برطرف می‌شود یا خیر؟
به گزارش تجارت‌نیوز، مصرف بنزین در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است، طوری که آمارها نشان می‌دهد میانگین مصرف بنزین در سال 1398 حدود 95 میلیون لیتر در روز بود، در حالی که این رقم در حال حاضر به طور میانگین بین 113 تا 115 میلیون لیتر در روز رسیده که به معنی افزایش 20 میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین تنها در عرض چهار سال است.
موضوعی که زنگ خطر را برای مسئولان دولتی به صدا در آورد و وزارت صمت را برآن وا داشت که هرچه سریع‌تر نسبت به واردات خودروهای برقی و تأمین زیرساخت‌های آن اقدام کند. اما با گذشت یک سال از جدی شدن واردات خودروهای برقی، هنوز هم تعداد بالایی از این محصولات وارد کشور نشده است.
واردات خودروهای برقی در سال جدید جدی می‌شود؟
با وجود اینکه واردات خودروهای بنزینی با محدودیت‌های بسیاری از سوی دولت انجام می‌گیرد، وزارت صمت به جهت نشان دادن قصد خود برای برقی‌سازی هرچه سریع‌تر صنعت حمل‌ونقل کشور دست به کار شده است. برای مثال در تاریخ 6 دی امسال، هیأت وزیران مصوبه تعرفه واردات خودروهای برقی را تصویب کرد.
این درحالی است که سقف واردات خودروهای بنزینی تا 20 هزار یورو و تعرفه واردات آن‌ها برای پیشرانه‌هایی با حجم کمتر از یک لیتر از 20 درصد شروع می‌شود و در پیشرانه‌های حجیم‌تر تا 175 درصد نیز بالا می‌رود. بنابراین دست شرکت‌های واردکننده برای واردات خودروهای برقی گران‌قیمت، بسیار بازتر از خودروهای بنزینی خواهد بود.
هرچند وزارت صمت و شهرداری تهران وعده واردات 100 هزار وسیله نقلیه برقی تا پایان سال 1402 را به تهران داده بودند، اما این موضع نیز همانند اغلب وعده‌های دیگر مسئولان به واقعیت نپیوست که البته امید است با تسهیل شدن روند واردات از سال جدید، تعداد بیشتری از خودروهای برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری شود.
مردم به خودروهای برقی اعتماد ندارند!
البته اعتماد خریداران به این خودروها و افزایش تقاضا در بازار نیازمند واردات گسترده خودروهای برقی است. کما اینکه عرضه اسکای‌ول ET5 توسط شرکت نبکا نشان داد که اکثر مردم هنوز هم به این خودروهای تمام برقی اعتماد ندارند، زیرا از یک سو زیرساخت مناسب آن‌ها آماده نیست و از سوی دیگر در حال حاضر قیمت اقتصادی ندارند.
البته نکته عجیب‌تر اینکه از چند هفته گذشته، شرکت مپنا شارژر خانگی و ایستگاهی خودروهای برقی را به صورت اینترنتی برای فروش گذاشته که قیمت‌های عجیب‌وغریبی دارند. برای مثال شارژر خانگی در محدوده 19 میلیون تومان و شارژر ایستگاهی 47 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
بنابراین درصورتی که دولت قصد دارد روند واردات خودروهای برقی را به کشور تسهیل کند، باید هزینه نگهداری و قطعات مورد نیاز آن‌ها را بسیار پایین‌تر از قطعات خودروهای بنزینی بیاورد تا برای خریداران این خودرو به صرفه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/675343/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال/ تصاویر

تغییر چهره «تینا وصال» سریال بچه مهندس بعد 4 سال/ تصاویر

تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه/ عکس

جاعل قراردادهای فروش زمین در اردبیل دستگیر شد

ارائه گزارش ده درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

افزایش 37 درصدی بارش‌های استان اردبیل

دستگیری جاعل و کلاهبردار حرفه‌ای در اردبیل

بازگشت معدن سیلیس ترسه بلاغ اشنویه به چرخه تولید

فارس میزبان جشنواره «سرو سرخ» شد

تراکتور چگونه در مسیر سقوط قرار گرفت/ «پول» عامل خوشبختی نشد!

آغاز ثبت ملی آثار موجود در موزه‌های شهرداری تبریز

تعیین قیمت نجومی برای واگذاری باشگاه تراکتور / چه کسی مالک قرمزهای تبریز می‌شود؟

پویش مشهد مهربان مصداقی از مشارکت مردمی در امور اجتماعی و الگویی برای سایر شهرهاست

تکلیف تراکتور با یحیی گل محمد مشخص شد

بازدید وزیر نفت از خط لوله انتقال فرآورده تبریز ـ ارومیه

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ کریدور ارس باید با اراده دو کشور ادامه یابد

مخابرات سومین شرکت توسعه اینترنت فیبرنوری در آذربایجان‌غربی / روستاها، 4G می‌شوند

رئیسی: کریدور ارس باید با اراده ایرانی و آذربایجانی اجرایی شود

هوشمندسازی 41 کیلومتر از مرزهای آذربایجان‌غربی

علی‌اف: دخالت کشور‌های بیگانه در مسائل منطقه‌ای ما قابل قبول نیست

مردم برای کاهش خسارت سیلاب احتمالی همراهی کنند

هشدار شیوع بیماری قارچی ریشه در آذربایجان غربی

تولد نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس ارومیه

دعوت گلر ارومیه ای به اردوی تیم ملی فوتبال بانوان

توسعه فیبر نوری به طول نزدیک هزار کیلومتر در آذربایجان غربی

علی اف در ایران چه می‌کند؟

لزوم رفع موانع تولید و حمایت از بخش خصوصی

اجرای 42 طر ح ابنیه فنی در محورهای ارتباطی آذربایجان‌غربی

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

گفتمان سازی جهاد تبیین در دانشگاه‌ها الگوسازی شود

احکام بدوی تتلو صادر شد/ هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکردند

تالاب «آق‌قلعه» نقده برای نخستین بار سرریز کرد

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی در اردبیل

دستگاه‌ها برای پیشگیری از بروز خسارات ناشی از بارندگی اقدام کنند

اعلام دقیق هشدارهای هواشناسی به منظور پیشگیری از خسارات بارندگی

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه سی ام اردیبهشت

دستگیری سارقان خانه باغها و اماکن در خوی

بهره بردرای از سد «قیزقلعه سی» با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان/ پروژه ای که پل‌های دوستی را محکم‌تر می‌کند

ملاقات مردمی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

بهادری جهرمی: افتتاح سد قیز قلعه‌سی در افزایش ظرفیت تولید برق و گردشگری مؤثر است

شهرداری ارومیه نسبت به تملک بناهای تاریخی اقدام کند

دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور

ارائه خدمات امدادی به بیش از 5800 نفر در سیل و آب‌گرفتگی طی یک هفته اخیر

کریدور ارس در 6 جبهه کاری با قوت در حال انجام است / برخی‌ها از همکاری ما خرسند نیستند و اهمیتی هم ندارد + فیلم

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

با کریمان کارها دشوار نیست

اردبیل با دمای 4 درجه، خنک‌ترین مرکز استان در کشور شد