پیام آذری

آخرين مطالب

افزایش 20 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه اجتماعي

افزایش 20 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایمنا، محمدصادق معتمدیان در برنامه صف اول شبکه سراسری خبر وسعت دریاچه ارومیه را در حال حاضر 2 هزار کیلومتر مربع عنوان و اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 560 کیلومتر مربع افزایش یافته و حجم آب دریاچه نیز با 600 میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به 2.
5 میلیارد متر مکعب رسیده و از لحاظ ارتفاعی نیز تراز آب 20 سانتی‌متر افزایش یافته است.
وی در ادامه سخنان خود مشکل دریاچه ارومیه را در دو بخش تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما، همچنین مداخلات انسانی از جمله توسعه بخش کشاورزی و افزایش کاشت محصولات پرآب‌بر عنوان کرد و افزود: از سال 1377 شاهد روند نزولی آب دریاچه ارومیه بودیم و در مدت 25 سال اخیر وضعیت دریاچه ارومیه به شکل کنونی درآمده است.
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف سخت‌افزاری در دولت‌های مختلف در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: در این مدت در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه کوتاهی شده است و ما شاهد افزایش 140 هزار هکتاری باغ‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستیم و این مسئله موجب افزایش روند مصرف آب کشاورزی در این حوضه شده است.
معتمدیان با اشاره به حجم مصرف آب در برخی از محصولات پرآب‌بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرد: مصرف آب باغ‌های سیب و محصولات چغندرقند و یونجه، 57 درصد از آب کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه است و این مسئله ضرورت استفاده از محصولات جایگزین از جمله محصولات کم‌آب‌بر و تغییر الگوی کشت را در این حوضه افزایش می‌دهد.
وی رویکرد اصلی ستاد احیای دریاچه ارومیه را اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری و تغییر الگوی کشت عنوان کرد و ادامه داد: به‌رغم مشکلات موجود در این مسیر از جمله 73 هزار حلقه چاه غیرمجاز، با تاکید رئیس‌جمهور و مخبر، رئیس کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، در کنار تأمین معیشت مردم، الگوی مناسب مدیریت مصرف آب در این حوضه طراحی و اجرا می‌شود.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در ادامه با قدردانی از تلاش دولت‌های گذشته در اجرای پروژه‌های مختلف سخت‌افزاری احیای دریاچه تصریح کرد: با نگاه ویژه دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام احیای دریاچه ارومیه در این دولت به پایان رسیده است و هر سه ماه شاهد افتتاح و بهره‌برداری از یکی از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه هستیم.
معتمدیان افتتاح تونل انتقال آب از کانی‌سیب را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با عزم جدی دولت به‌ویژه وزارت نیرو و پیگیری‌های انجام شده و تأمین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه به دست رئیس‌جمهور، پنجم اسفند 1401 به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به رهاسازی آب از پشت سدهای استان در راستای احیای دریاچه ارومیه افزود: در کنار انتقال 300 میلیون متر مکعب آب از کانی‌سیب، از آذر سال گذشته بر اساس مطالعات و برآوردهای انجام شده، حقابه دریاچه ارومیه از پشت سدهای مهاباد، بوکان، تکاب و چراغ ویس سقز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
معتمدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه حدود 30 میلیون متر مکعب از طریق رهاسازی آب، به دریاچه ارومیه آب هدایت می‌شود و این روند تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود حجم آب دریاچه ارومیه تا 3 میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده در ستاد دریاچه ارومیه برای هدایت یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب حقابه از طریق رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه، همچنین رودخانه‌های فاقد سد بود که این میزان به یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب افزایش یافت که نشان از اثرات مدیریتی و کنترل‌های لازم در روند رهاسازی و انتقال آب به دریاچه ارومیه و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.
معتمدیان گفت: در حوزه سخت‌افزاری پروژه نیمه‌تمام خط انتقال بادین‌آباد به طول 4.5 کیلومتر در راستای انتقال 180 میلیون متر مکعب آب به پشت سد کانی‌سیب و انتقال از طریق تونل به دریاچه که با تلاش‌های شبانه‌روزی در حال اجراست و پیش بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت به پایان می‌رسد.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با قدردانی از حمایت‌های رئیس جمهور از مطالبه ملی احیای دریاچه، گفت: در دولت سیزدهم با حمایت ریاست جمهوری و تعامل و همکاری وزارتخانه‌ها و تمام دستگاه‌های متولی، روند احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال شده است.
معتمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حقابه تالاب‌های دریاچه ارومیه در سال 1401 حدود 65 میلیون متر مکعب تعیین شده بود، افزود: تاکنون 90 میلیون متر مکعب آب از سدها به سمت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه هدایت شده است و این مسئله موجب تثبیت و احیای این تالاب شد.
وی با بیان اینکه شرایط خوب دریاچه ارومیه و تالاب‌ها، نشاط اجتماعی را برای جامعه به ارمغان آورده است، خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن، آثار خوب زیست‌محیطی و میزبانی از صدها هزار پرنده مهاجر را فراهم کرده است.
معتمدیان با اشاره به استقبال گردشگران نوروزی و مسافران از بهبود شرایط دریاچه ارومیه یادآور شد: با همکاری دستگاه‌های مختلف در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی احیای دریاچه ارومیه، به‌تازگی برنامه باشکوهی در ساحل دریاچه برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد و این مسئله علاقه ویژه مردم به دریاچه ارومیه را نشان داد.
وی با بیان اینکه برای احیای کامل دریاچه ارومیه حجم آب آن باید به 14 میلیارد متر مکعب برسد، اضافه کرد: حجم آب مورد نیاز برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه نیز 6 میلیارد متر مکعب است که با توجه به تبخیر سالانه 2 میلیارد متر مکعب و میزان ورودی آب به دریاچه، نیازمند زمان لازم و یک برنامه‌ریزی منسجم از جمله مراقبت، رصد و اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری هستیم.
معتمدیان در ادامه با اشاره به رویکردهای نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در کنار اهمیت صیانت و ارتقای معیشت مردم افزود: در راستای تغییر الگوی کشت در شمال آذربایجان‌غربی، طرح 3 هزار هکتاری کاشت درختان کم‌آب‌بر پسته و گردو اجرا شده است و این طرح می‌تواند به عنوان یک طرح نمونه در جایگزینی کاشت درختان گردو و پسته به جای درختان سیب، در راستای افزایش درآمد کشاورزان و کاهش آب مصرفی در حوزه کشاورزی به باغداران معرفی شود.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر مردمی‌سازی امور یادآور شد: همراهی مردم در اجرای سیاست‌هایی چون تغییر الگوی کشت، نیازمند تبیین برنامه‌ها و آگاهی مردم با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی است.
معتمدیان همچنین با اشاره به اختصاص 6 هزار میلیارد تومان برای پایان پروژه‌های نیمه‌تمام نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم افزود: در کنار اجرای طرح کشت جایگزین، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و تداوم نهضت گلخانه‌ای نیز در خصوص احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال می‌شود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه مردم نقش اصلی را در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه دارند، تصریح کرد: مردم منطقه در کنار همراهی برای اجرای طرح تغییر الگوی کشت که افزایش درآمد را نیز به دنبال خواهد داشت، با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه، باید همکاری لازم را با دستگاه‌های مربوطه داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/679553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال/ تصاویر

تغییر چهره «تینا وصال» سریال بچه مهندس بعد 4 سال/ تصاویر

تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه/ عکس

جاعل قراردادهای فروش زمین در اردبیل دستگیر شد

ارائه گزارش ده درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

افزایش 37 درصدی بارش‌های استان اردبیل

دستگیری جاعل و کلاهبردار حرفه‌ای در اردبیل

بازگشت معدن سیلیس ترسه بلاغ اشنویه به چرخه تولید

فارس میزبان جشنواره «سرو سرخ» شد

تراکتور چگونه در مسیر سقوط قرار گرفت/ «پول» عامل خوشبختی نشد!

آغاز ثبت ملی آثار موجود در موزه‌های شهرداری تبریز

تعیین قیمت نجومی برای واگذاری باشگاه تراکتور / چه کسی مالک قرمزهای تبریز می‌شود؟

پویش مشهد مهربان مصداقی از مشارکت مردمی در امور اجتماعی و الگویی برای سایر شهرهاست

تکلیف تراکتور با یحیی گل محمد مشخص شد

بازدید وزیر نفت از خط لوله انتقال فرآورده تبریز ـ ارومیه

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ کریدور ارس باید با اراده دو کشور ادامه یابد

مخابرات سومین شرکت توسعه اینترنت فیبرنوری در آذربایجان‌غربی / روستاها، 4G می‌شوند

رئیسی: کریدور ارس باید با اراده ایرانی و آذربایجانی اجرایی شود

هوشمندسازی 41 کیلومتر از مرزهای آذربایجان‌غربی

علی‌اف: دخالت کشور‌های بیگانه در مسائل منطقه‌ای ما قابل قبول نیست

مردم برای کاهش خسارت سیلاب احتمالی همراهی کنند

هشدار شیوع بیماری قارچی ریشه در آذربایجان غربی

تولد نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس ارومیه

دعوت گلر ارومیه ای به اردوی تیم ملی فوتبال بانوان

توسعه فیبر نوری به طول نزدیک هزار کیلومتر در آذربایجان غربی

علی اف در ایران چه می‌کند؟

لزوم رفع موانع تولید و حمایت از بخش خصوصی

اجرای 42 طر ح ابنیه فنی در محورهای ارتباطی آذربایجان‌غربی

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

گفتمان سازی جهاد تبیین در دانشگاه‌ها الگوسازی شود

احکام بدوی تتلو صادر شد/ هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکردند

تالاب «آق‌قلعه» نقده برای نخستین بار سرریز کرد

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی در اردبیل

دستگاه‌ها برای پیشگیری از بروز خسارات ناشی از بارندگی اقدام کنند

اعلام دقیق هشدارهای هواشناسی به منظور پیشگیری از خسارات بارندگی

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه سی ام اردیبهشت

دستگیری سارقان خانه باغها و اماکن در خوی

بهره بردرای از سد «قیزقلعه سی» با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان/ پروژه ای که پل‌های دوستی را محکم‌تر می‌کند

ملاقات مردمی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

بهادری جهرمی: افتتاح سد قیز قلعه‌سی در افزایش ظرفیت تولید برق و گردشگری مؤثر است

شهرداری ارومیه نسبت به تملک بناهای تاریخی اقدام کند

دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور

ارائه خدمات امدادی به بیش از 5800 نفر در سیل و آب‌گرفتگی طی یک هفته اخیر

کریدور ارس در 6 جبهه کاری با قوت در حال انجام است / برخی‌ها از همکاری ما خرسند نیستند و اهمیتی هم ندارد + فیلم

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

با کریمان کارها دشوار نیست

اردبیل با دمای 4 درجه، خنک‌ترین مرکز استان در کشور شد