پیام آذری

آخرين مطالب

پروژه 30روزه، 30ساله شد! مقالات

پروژه 30روزه، 30ساله شد!

  بزرگنمايي:

پیام آذری- به گزارش این روزنامه، وقتی که چشم انتظاری برای بهسازی راه مواصلاتی «باغ معروف» 20 هزار نفری تمامی ندارد.
مقرر است جاده شش متری کنونی که فقط 2.5 کیلومتر طول دارد، از هر طرف 2.5 متر تعریض شده و به سیستم روشنایی مجهز شود.
جاده کوجوار - باغ معروف در نخستین سال های بعد از پیروزی انقلاب، آسفالت ریزی شد و بلافاصله به واسطه رشد روزافزون جمعیت و استقرار واحدهای تولیدی و خدماتی در این منطقه، برنامه تکمیل، تعریض و تجهیز جاده مزبور مطرح شد اما انتظارها برای به سرانجام رسیدن این برنامه، هنوز هم که هنوز است تمام نشده تا پروژه ای که در یک بازه زمانی 30 روزه قابل انجام است، حالا تبدیل به رویای 30 ساله شود!
اهمیت تعریض و تجهیز این محور مواصلاتی زمانی افزایش می یابد که بدانیم جمعیت امروز باغ معروف به حدود 20 هزار نفر رسیده و بیش از 200 کارگاه بزرگ و کوچک صنعتی در حاشیه این جاده فعالیت دارند ضمن اینکه بازار بزرگ آهن تبریز هم در منتهی الیه این جاده جانمایی شده است.
در این شرایط، حجم زیاد تردد خودروهای سنگین و سبک از سویی و غیراستاندارد بودن این جاده فرسوده به همراه نبود روشنایی در آن از سوی دیگر، باعث ناایمن شدن محور و افزایش تصادفات مخصوصاً منجر به فوت و تحمیل خسارات جبران ناپذیر شده است.

جاده ای در پیچ وعده ها
رئیس شورای اسلامی باغ معروف در این ارتباط گفت: وعده های پی در پی برای تعریض جاده کوجوار – باغ معروف تاکنون به جایی نرسیده و در طول سال های مختلف دلایل گوناگونی برای عدم تحقق این پروژه مطرح شده است.
«حسن فرهمندی» به خبرنگار مهدتمدن گفت: به غیر از محدودیت یا نبود اعتبار لازم، خارج بودن باغ معروف از حریم شهرداری تبریز و حتی حریم خدمت رسانی دهیاری، معضلی است که تاکنون لاینحل باقی مانده است.
وی گفت: در تازه ترین تدبیر، گفت وگوهای بین بخشی انجام شد اما دست آخر، توافق نهایی برای شروع عملیات اجرایی تعریض جاده، بین شهرداری منطقه هفت تبریز، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اداره کل راه و شهرسازی و بخشداری بخش مرکزی تبریز حاصل نشد.
رئیس شورای اسلامی باغ معروف اضافه کرد: بر اساس این تدبیر، اعتباری بالغ بر 750 میلیون تومان برای شروع پروژه اختصاص یافت و بر همین اساس اجرای پروژه به مناقصه نیز گذاشته شد اما چون اعتبار 750 میلیون تومانی پیش بینی شده با برآورد مالی پروژه که سه میلیارد و 400 میلیون تومان بود، فاصله بسیار زیادی داشت حتی پاکات واصل شده، گشوده هم نشدند.
فرهمندی با انتقاد از کم توجهی به تحقق این مطالبۀ مردم باغ معروف افزود: زمانی که جهاد سازندگی وقت، جاده کوجوار – باغ معروف را آسفالت ریزی کرد باغ معروف، 1500 نفر جمعیت داشت و تنها سه کوره آجرپزی در آن فعالیت می کرد اما امروز جمعیت روستا به 17 هزار نفر رسیده و ده ها کارخانه و کارگاه در آن استقرار دارند و اگر بگوییم ترافیک در این محور، همتراز با ترافیک جاده اهر – تبریز است، حرفی به گزافه نگفته ایم.
وی افزود: کم عرض بودن جاده و پاسخگو نبودن معبر برای تردد تعداد انبوه وسایط نقلیه سبک و سنگین، نبود روشنایی به عنوان عامل تشدید کننده سوانح رانندگی، فقدان شانۀ خاکی و به دنبال آن گل آلود شدن جاده بعد از نزولات جوی و متعاقباً لغزندگی جاده و نشست جاده و وجود دست اندازهای فراوان، باعث افزایش تصادفات در این محور شده و همین موضوع، نگرانی مردم را بیشتر از قبل کرده است.
رئیس شورای اسلامی روستای باغ معروف با یادآوری تشکیل جلسه بررسی مسائل و مشکلات راه مواصلاتی باغ معروف به ریاست فرماندار تبریز در دو هفته گذشته و با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در عملیات تعریض و تجهیز جاده کوجوار – باغ معروف گفت: اگر طرح الحاق باغ معروف به کلانشهر تبریز نهایی شود، بسیاری از مشکلات موجود از جمله بهسازی محور مزبور حل و فصل خواهد شد و ما در سفر هفته آینده به تهران، این موضوع را از شورای عالی معماری و شهرسازی تعقیب خواهیم کرد.

مصائب تمام نشدنی
دهیار باغ معروف هم در پاسخ به سوالی درباره چرائی به سرانجام نرسیدن این پروژه بعد از سه دهه انتظار گفت: محور کوجوار – باغ معروف خارج از محدوده استحفاظی دهیاری است و لذا دهیاری قانونا نمی تواند برای این پروژه اعتبار تخصیص دهد.
«جواد عباسی» گفت: اساسا این جاده در حوزه خدمت رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان است ولی اداره کل راه و شهرسازی هم می گوید که این پروژه در اولویت او نیست ضمن اینکه پولی هم برای اجرای این پروژه ندارد.
وی گفت: با این حال هفته قبل بود که با هماهنگی بخشداری، جلسه ای تشکیل و مقرر شد قیر موردنیاز پروژه را اداره کل راه و شهرسازی تامین کند و مسئولیت اجرای پروژه را شهرداری منطقه هفت تبریز بر عهده بگیرد اما امیدهای ایجاد شده زمانی رنگ باخت که شهرداری گفت زیرسازی این پروژه نیازمند حدود یک میلیارد تومان بودجه است و چون محدوده جاده از حریم شهری تبریز خارج است، اختصاص اعتبار لازم، نیازمند طی شدن پروسۀ قانونی یعنی پیشنهاد پروژه در قالب بودجه سنواتی شهرداری به شورای اسلامی کلانشهر تبریز و تصویب این پیشنهاد است.
به گفته دهیار باغ معروف، مقرر است جادۀ شش متری کنونی، از هر طرف 2.5 متر تعریض شده و عرض جاده به 11 متر برسد.
«علی حسین علیپور» بخشدار بخش مرکزی تبریز هم «مسایل و مشکلات متعدد» را مانع از اجرایی شدن عملیات تعریض و تجهیز جاده کوجوار – باغ معروف دانست و با تاکید بر عزم بخشداری برای رفع این مشکلات، پروژه مزبور را یکی از اولویت های بخشداری اعلام و نسبت به تحقق آن اظهار خوش بینی کرد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خوب و بدهای آذربایجان شرقی در سال 97

جاذبه‌های اردبیل در یک نگاه

انتقال زندان به خارج شهر؛ مطالبه بی پاسخ شهروندان تبریزی

یادی از شهدای 27 دی‌ماه دانشگاه تبریز

علائم مسمومیت الکلی چیست؟

پویش «نه به مواد مخدر» در مرند راه اندازی شد

نفس های تنگ طبیعت

بایسته های «خانه تکانی» برای گذر به سال نو

داغ گرانی بر آجیل تبریز

107هزار بال پرنده سرشماری شد/ آذربایجان غربی بهشت پرندگان ایران

جای خالی مادر

رویایی به رنگ سبز درمتن حاشیه شهر/فقر حاشیه شهر تبریز از فضای سبز

سرطان در کمین اردبیلی ها

قطعه سازان زیر چرخ خودروسازان

مهدتمدن:خداوند تنها نقاش قهار دنیاست

حال ما خوب است، اما تو باور نکن

آب بهترین نوشیدنی صبحگاهی است

نوستالوژی 75 سال گردش چرخ های دوچرخه در میاندوآب

روزی که تبریز غرق در خون بود/ 29بهمن آغازی بر فرجام رژیم ستمشاهی

درمان تنبلی و علل آن

پروژه 30روزه، 30ساله شد!

آذرتیتر: چهل بهمن و شکوه پابرجا

شکوه پایان 35 سال چشم انتظاری

بیشترین سدهای ساخته شده کشور در آذربایجان شرقی

روزنامه صائب تبریز:صادرات مواد غذایی و مقوله حفظ امنیت غذایی

توسعه مویرگی شریان برق تا روستاهای دورافتاده

بهار در زمستان تبریز/ نوستالژی دیوارهای برفی وسط کوچه ها

سوسوی کم نور فتیله بافی در کشور/هوجقان روستای صنعتی باقی می ماند

حماسه 2 بهمن ارومیه؛ مسجدی که به توپ بسته شد

قلم های بیدار

پول می‌گیرم فاتحه می‌خوانم

کودک ‌همسری، نمود تاخر فرهنگی

جامعه تلگرامی، جوانان و افکار عمومی

توانمندی های “به درد نخور” در سازمان رسانه ای

مرند صاحب ورزشگاه نشد/ پروژه ای که بعد از 12 سال به سرانجام نرسید

نقدی بر ادبیات نمایندگان مردم در شورای شهر تبریز/ از شما بعید است

اولین قدم برای جذب توریسم ورزشی

جنب و جوش کم رمق «جولایی»

پایتخت فرش دستباف در کما/مشکلاتی که به زندگی قالیبافان گره خورد

پایان تبریز 2018/ پایتختی «سر ایران» به سر آمد

فرانس پرس: احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است

بازی مخابرات با روان مشترکین

چه عواملی روابط فرا زناشویی را در جامعه تقویت می کند

حلقه مفقوده‌ای که در خاطرات مردم یافت می‌شود

هم نوا: عروسک‌هایی که «جان مریم»اند

دریاچه ارومیه 267 کیلومترمربع افزایش سطح دارد

سیب آذربایجان غربی روی دست باغداران ماند/ کاهش شدید صادرات

درهای قصر اقبال السلطنه ماکویی کی باز می شود؟

ظروف مسی، مس بدن را تامین نمی‌کند

کابوس کثیف زباله‌های بیمارستانی؛ سرنگ‌هایی برای نجات و علیه حیات!