پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

«شازده کوچولو» تلنگری برای نسلی که تعهد را فراموش کرده‌اند فرهنگي

«شازده کوچولو» تلنگری برای نسلی که تعهد را فراموش کرده‌اند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - «شازده کوچولو تعهد خاصی به گلش دارد، در حالی که امروزه این نوع از متعهد بودن به کسی یا چیزی را نمی‎بینیم، ما آدم‌ها خودمان را به خاطر خیلی چیزها گم کرده‎ایم و نمایش شازده کوچولو تلنگری برای نسلی که است که تعهد را فراموش کرده‌اند»
  آنچه خواندید بخشی از حرف‌های رضا باقرپور -کارگردان و بازیگر نمایش فیزیکال و موزیکال شازده کوچولو است، او می‎گوید: کتاب شازده کوچولو در بهبوهه جنگ جهانی دوم و زمانی نوشته شده است که محبتی در دل‌ها نبود و انسان‌ها نسبت به هم نامهربان بودند و احساس می‌کنم این متن با وضعیت الان ما هم تناسب دارد، الان هم محبت کم‎رنگ و دوستی‎ها لکه‌دار شده‎اند. 
وی ادامه می‌دهد: اگر مثل شازده کوچولو خودمان باشیم، دنیا جای بهتری می‎شود،در حالی که دل‎هایمان با کینه، حسادت و نخواستن‌ها پر شده است، همه خود حقیقی‌شان را از یاد برده‌اند و برای همیشه از عواطف کودکی دور شده و از کودکی به بزرگسالی مهاجرت کرده‌اند. 
اولین باری است که نمایش شازده کوچولو به صورت فیزیکال و موزیکال اجرا می‌شود
وی با بیان این که این اولین باری است که نمایش شازده کوچولو به صورت فیزیکال و موزیکال اجرا می‌شود، می‎گوید: بعد از مطالعه و تحقیق زیاد در این خصوص، متوجه شدم که در هیچ نقطه دنیا نمایش شازده کوچولو به صورت فیزیکال و موزیکال همزمان اجرا نشده است و این رغبت من برای به صحنه بردن بدون کلام و موزیکال این نمایش را بیشتر کرد. 
باقرپور اظهار می‌کند: تئاتر موزیکال سال‌ها پیش توسط بزرگان تئاتر تبریز مثل آقای «فتوحی» و «ولی‌پور» کار شده بود و بعد از سال‌ها وقفه من نمایش موزیکال «تب مالاریا» را کار کردم که مورد استقبال عموم قرار گرفت و تشویق‌ها باعث شد تا ادامه بدهم و شازده کوچولو را کار کنم. 

«شازده کوچولو» به سختی به سالن استاد صادقی رسید!
وی با اشاره به سختی‎های کار و با بیان این که شازده کوچولو به سختی به سالن استاد صادقی رسید، می‎گوید: یک سال طول کشید تا این نمایش به روی صحنه برود، شازده کوچولو هم به سرنوشت تب مالاریا دچار شد و تجربه اجرای کارگاهی نمایش موزیکال تب مالاریا که نوشته خودم بود، در مورد شازده کوچولو هم اجرا شد، در اجرای کارگاهی، گروهی از تئاتری‎ها برای تماشا می‎آیند و تمدید اثر مشروط به میزان استقبال از آن است. 
وی می‌افزاید: تب مالاریا به قدری مورد استقبال قرار گرفت که اجرای آن تمدید شد و در جشنواره فجر استانی، جایزه یک کارگردانی، موسیقی و جایزه سوم بازیگری مرد را به خود اختصاص داد و همانجا بود که قول دادیم تا شازده کوچولو را به روی صحنه ببریم. 
باقرپور ادامه می‌دهد: به دلیل بازه زمانی طولانی، محدودیت جا برای تمرین و سایر مشکلات، افراد زیادی آمدند و رفتند، با وجود حمایت کامل مدیریت تئاتر شهر تبریز از گروه، فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها سختی کار را بیشتر می‎کرد، از طرفی هم به دلیل نبود کلام در این نمایش، فیگور بازیگر، آمادگی جسمی و بدنی به لحاظ داشتن زیبایی بصری برای تماشاگر مهم بود. 
وی با بیان این که نمایش‌های فیزیکال در کشورهای اروپایی قدمتی 100 ساله دارند، اظهار می‌کند: عمر این نوع نمایش در کشور ما 30 سال هم نیست، در نمایش فیزیکال، زبان بدن به جای کلام با مخاطب حرف می‎زند، امیدوارم روزی برسد که شاهد برگزاری جشنواره تئاتر فیزیکال و استفاده از آن برای قوی‎تر شدن تئاتر باشیم. 
وی می‌گوید: امیدوارم روزی هم برسد که سالن‌های تئاتر ما درست شوند، قول داده‌اند که این مشکل را برطرف کنند و به دلیل استقبال زیاد مخاطبان از نمایش شازده کوچولو برای اجرای مجدد آن، سالن دیگری در جای بهتری به گروه ما اختصاص دهند، زمان زیادی برای تمرین‌های تئاتر فیزیکال لازم است و با اختصاص جای بزرگ‎تر هم زمینه رضایت ما و هم مخاطبان فراهم می‌شود. 
رضا باقرپور، کارگردان، نویسنده و بازیگر 23 ساله تئاتر و فارغ‎التحصیل رشته عمران بوده و فعالیتش در این حوزه را از سال 94 آغاز کرده است، او پس از تجربه موفق «تب مالاریا» و دریافت بازخوردهای مثبت، نمایش موزیکال و فیزیکال «شازده کوچولو» را در تبریز به روی صحنه برده است. اکران نمایش فیزیکال و موزیکال شازده کوچولو از 23 بهمن آغاز شده و تا ششم اسفند ماه نیز ادامه دارد، این نمایش از چهارم الی ششم اسفند در دو سانس چهار و شش در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز در حال اجرا است. 
در این نمایش، هواپیمای خلبانی در ناکجا سقوط می‎کند و در آنجا با شازده کوچولو آشنا می‎شود، شازده کوچولو اهل سیاره کوچکی است که آنجا تنها زندگی می‎کند، اما روزی گلی در سیاره‌اش می‎روید و گل بی‌همتایی برایش می‎شود، گل، مایه تمام عواطف، دلخوشی‌ها و رنج‎های او است، روزی شازده کوچولو برای پیدا کردن عشق حقیقی و دوست، گلش را ترک می‌کند و از سیاره‌های شاه، تاجر، جغرافیدان خودپسند، فانوس افروز و می‌خواره عبور می‎کند و آنچه را که می‎جوید، در سیاره آن‎ها نمی‎یابد و سرانجام به زمین می‎رسد، زمین جایی است که شازده کوچولو مار، روباه و خلبان را در آن ملاقات می‌کند و حال می‌خواهد که به سیاره خود بازگردد، اما شازده کوچولو چطور می‎تواند به سیاره خود بازگردد؟.



حامد احمدزاده، سوین میرزائی، محمد رضا نظری، رضا فرشباف، حامد قانع، آتیلا زارع، پدرام خزرائی و رضا باقرپور در نمایش شازده کوچولو ایفای نقش می‌کنند و نیما تاج‎الدینی، پویا فاقدی، علی کوهی، امیر پارسا، نیایش نقشی، سینا قویدل، علیرضا بالاگر و پوریا خزرائی نیز اعضای گروه موزیکال این نمایش را تشکیل می‌‏دهند. 
گفتنی است، با وجود انتقادهای مکرر کارگردانان، بازیگران و نویسندگان تئاتر از وضعیت نامناسب سالن‌های نمایش تئاتر شهر تبریز و نبود زیرساخت‌های مناسب، اجراهای مختلف کماکان در سالن‎های بدون تهویه مناسب و کوچک اجرا می‎شوند و با توجه به افزایش استقبال عمومی از نمایش‌های اکران شده، این سالن‎ها مناسب شهر اولین‌ها نبوده و تحقق وعده‌هایی را می‌طلبد که تا کنون عملی نشده‌اند، همچنین در این نمایش نیز بسیاری از تماشاگران از نبود جای مناسب برای نشستن و بلند شدن گرد و خاک از کف سالن حین اجرای نمایش گله‌مند بودند. 
گزارش از نسرین سوار-خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/129097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟