پیام آذری

آخرين مطالب

سد سردشت؛ پهنه ای حیات بخش در نقطه صفر مرزی اقتصادي

سد سردشت؛ پهنه ای حیات بخش در نقطه صفر مرزی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- سد مخزنی سردشت که بر روی رودخانه «زاب کوچک» احداث شده، از بزرگترین سرمایه گذاری های حیات بخش در نقطه صفر مرزی به شمار می رود؛ طرحی که زمینه لازم برای رونق بخش کشاورزی، تولید برق آبی، فعالیت های آبزی پروری و توسعه صنعت گردشگری را فراهم کرده است.
به گزارش ایرنا یکی دیگر از حیاتی ترین کاربردهای این سد علاوه بر ایجاد تحول در اشتغال پایدار و «رونق تولید»، تامین آب شرب شهرهای سردشت و ربط است.
سد و نیروگاه سردشت در سفر دیروز/سه شنبه/ رییس جمهوری به آذربایجان غربی و در قالب طرح های توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی به بهره برداری رسید تا نقطه عطفی در زمینه سرمایه گذاری های نظام اسلامی در این شهرستان به بار بنشیند و افق های روشنی پیش روی زندگی همراه با آرامش مردم منطقه قرار گیرد.
** تبدیل 7500 هکتار از اراضی دیم به آبی
رییس اداره جهاد کشاورزی سردشت گفت: طبق برنامه ریزی پس از بهره برداری از این طرح، هفت هزار و 500 هکتار از اراضی دیم کشاورزی و باغی این شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل می شود.
احمد علیپور افزود: تبدیل این مقدار اراضی کشاورزی از دیم به آبی می تواند نقش مهمی در افزایش میزان تولید محصولات زراعی و باغی داشته و به صورت مستقیم بر معیشت مردم این منطقه تاثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: هم اکنون از هر هکتار انگور دیم در این شهرستان هفت تُن محصول برداشت می شود که اگر به صورت آبی باشد این مقدار به 45 تُن افزایش پیدا می کند.
وی افزود: در بخش زراعی نیز به همین گونه است و هم اکنون از هر هکتار مزارع گندم دیم 1.3 تُن محصول برداشت می شود که در مزارع آبی این مقدار پنج تا 6 برابر می شود.
وی اظهار داشت: علاوه بر «رونق تولید» از طریق تبدیل اراضی دیم به آبی، وجود این سد زمینه لازم برای اصلاح الگوی کشت و کشت محصولات با کیفیت تر و پربازده تر را فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون این شهرستان دارای 30 هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که 10 هزار هکتار آن به صورت باغ و به طور عمده دیمی است.
«علیپور» در خصوص «رونق تولید» در بخش شیلات نیز گفت: این سد می تواند برای بیش از یکهزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل در زمینه صیادی ایجاد کند.
** سد سردشت افق 20 ساله تامین آب شرب منطقه را ترسیم می کند
رییس اداره آب و فاضلاب شهری سردشت گفت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید 350 و در فاز دوم 495 لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق 20 ساله تامین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می کند.
طاهر احمدیان افزود: آب شرب سردشت پیش از این از طریق چند چشمه بزرگ و هشت حلقه چاه تامین می شد؛ منابعی که پایدار و قابل اطمینان نبود و در فصل تابستان دچار کم آبی می شد.
وی اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت 230 لیتر در ثانیه و مصرف شهر ربط 70 لیتر در ثانیه است و اگر آبرسانی به روستاهای اطراف نیز انجام شود این تصفیه خانه می تواند تا بیش از 20 سال آینده منبع قابل مطمئنی برای آب شرب این منطقه باشد.
وی گفت: برداشت آب تصفیه خانه سردشت از قسمت ابتدایی سد انجام می شود و طرف دیگر سد که دارای عمق بیشتری بوده و به تاج سد نیز نزدیک تر است می تواند برای سایر فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.
** شناسایی 40 هکتار از اراضی حاشیه سد سردشت با کاربری گردشگری
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت گفت: برنامه مطالعات شناسایی 40 هکتار از اراضی ضلع شرقی حاشیه سد سردشت با کاربری گردشگری به پایان رسیده است.
صلاح محمدی افزود: تمامی سرمایه گذارانی که قصد دارند در حوزه گردشگری حاشیه سد سرمایه گذاری کنند باید در محدوده این 40 هکتار طرح خود را اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد مجریان طرح های گردشگری با مشکل کمبود زمین مواجه هستند، اضافه کرد: بخشی از این 40 هکتار متعلق به بخش خصوصی بوده و اولویت اجرای طرح ها با آنان است؛ زمین هایی که در مالکیت منابع طبیعی قرار دارد نیز طبق قانون به سرمایه گذاران واگذار می شود.
وی اظهار داشت: طرح مطالعه و شناسایی زمین هایی با کاربری گردشگری امسال در ضلع غربی دریاچه سد شروع می شود که می تواند نقش خوبی در رونق صنعت گردشگری این منطقه داشته باشد.
محمدی گفت: یکی دیگر از ظرفیت های بسیار خوب سد سردشت قرار گرفتن 13 روستا در حاشیه سد است و این آبادی ها می تواند به عنوان روستاهای هدف گردشگری در این منطقه معرفی شود.
وی یادآور شد: هم اکنون سه روستای این شهرستان به عنوان روستای هدف گردشگری تعریف شده است که در صورت معرفی 13 روستای دیگر می توان در جذب گردشگر به این منطقه بسیار موثرتر عمل کرد.
** نگاه مثبت آب منطقه ای آذربایجان غربی برای طرح های توسعه ای
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز گفت: آب منطقه ای نگاه مثبتی به اجرای طرح های توسعه آبی در سطح این شهرستان دارد.
«منیره خوشنوا» با بیان اینکه تخصیص و واگذاری منابع آب بر عهده منابع آب منطقه ای بوده اما مدیریت سد سردشت هم اکنون در اختیار شرکت آب نیرو قرار دارد، افزود: در این راستا به منظور تعاملات بهتر باید مدیریت سد مشخص شود.
وی گفت: به علت اینکه از سد سردشت برای آب شرب استفاده می شود به خاطر برخی محدودیت ها نمی توان روی طرح های پرورش آبزیان در قفس حساب باز کرد.
وی بیان کرد: اجرای طرح هایی در پایین دست سد سردشت و ایجاد ایستگاەهای پمپاژ 2 منظوره کشاورزی و آبزیان در این پهنه آبی مورد توجه قرار دارد.
به گزارش ایرنا بسیاری از مناطق حاشیه سد سردشت جنگلی است و این منطقه در صورت جذب سرمایه گذاری به یکی از قطب های مهم گردشگری آذربایجان غربی تبدیل می شود و می تواند علاوه بر «رونق تولید» در شکوفایی اقتصادی منطقه موثر باشد.
تولید 150 مگاوات برق در شهرستان مرزی سردشت نیز می تواند زمینه را برای صادرات انرژی به کشور عراق فراهم کند و از این طریق ارزآوری خوبی برای کشور باشد.
سد سردشت از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است که دریاچه آن حدود 30 کیلومتر طول دارد و در 13 کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده و حجم مخزن آن 387 میلیون مترمکعب است.
سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع بوده و دارای 150 هزار هکتار مساحت است که از این میزان 90 هزار هکتار را اراضی جنگلی تشکیل می دهد.
گزارش از: عبدالله رحمانی
3020/6185/3072/7129

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/143503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟