پیام آذری

آخرين مطالب

رونق تولید کشاورزی در خداآفرین گامی در جهت اقتصاد مقاومتی مقالات

رونق تولید کشاورزی در خداآفرین گامی در جهت اقتصاد مقاومتی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- کشاورزی رکن استقلال هر کشور بوده و تامین تولیدات راهبردی مثل گندم، کلزا، جو و برنج در واقع شاخص توسعه و مبنای استقلال و اقتدار ملل محسوب می شود اما با وجود این اولویت، رونق کشاورزی در برخی مناطق مستعد کشور مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، از چند سال گذشته افزایش تولید گندم و کلزا جزو سیاست‌های کلی نظام قرار گرفته است تا با تأمین نیاز داخلی به طور کامل از واردات این تولیدات کشاورزی بی نیاز شده و نیم نگاهی هم به صادرات داشته باشیم و در این راستا مقام معظم رهبری فرمایشات موکدی در این خصوص داشتند و برای تحقق آن مسوولان متولی برنامه ریزی هدفمندی را آغاز کرده اند.
کشت و صنعت خوشه صبا با درک درستی از این تأکیدات و اولویت‌های دولت از سال 1395 شمسی سرمایه گذاری برای تولید گندم، کلزا و جو را در شهرستان خداآفرین آغاز کرده و چشم اندازی را طراحی کرده تا در سال 1402 این منطقه بایر به منطقه تولید محصولات کشاورزی و در آینده به قطب کشاورزی ایران تبدیل شود.
شنیده بودیم اقدامات جهادگرانه مسوولان منطقه آزاد ارس، کشت و صنعت خداآفرین با همکاری وزارت جهادکشاورزی نتایج خوبی را به ارمغان آورده است، برای اینکه از نزدیک در جریان کارهای انجام شده قرار بگیریم راهی منطقه شدیم.
برای رسیدن به روستای باقراو غلو از بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین جایی که کشت و صنعت خداآفرین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی انجام داده است 260 کیلومتر پر فراز و نشیب را از تبریز مرکز آذربایجان شرقی را پیمودیم.
برای رسیدن به محل کشت و برداشت گندم از جاده های پر پیچ و خم سنگلاخ و در ادامه جاده های بین مزارع بسیار ناهموار منطقه گرم، دورافتاده و محروم گذشتیم تا اینکه بلاخره تلالو خوشه های طلایی گندم چشمانمان را نوازش کرد.
ا همکاری مردم و مسوولان گام های بلندی برای تولید محصولات کشاورزی در منطقه مرزی خداآفرین برداشته شده است و چشم انداز آن آبادانی و اشتغال برای ساکنان روستایی و شهری این منطقه است.
برداشت نخستین محصولات سرمایه گذاری کشت و صنعت خوشه صبا از پنج هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین با استفاده از حق آبه ارس و با سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد ریالی نوید بخش اشتغال و توسعه این منطقه است.
مدیرعامل کشت و صنعت خوشه صبا خداآفرین در این ارتباط به ایرنا گفت: چون کشت در مناطق مرزی با حجم بالا و کمبود تجهیزات و امکانات از توان فردی اهالی خارج است، کشت و صنعت این اقدام را از سال 1395 آغاز کرده است.
علیرضا زندی افزود: پیش از این برخی زمین های کشاورزی روستاهای اطراف به صورت مرتع استفاده می شد که با تعامل با کشاورزان منطقه 30 درصد از اراضی با تعامل با آنها به صورت رایگان در اختیار اهالی و 70 درصد بقیه جهت راه اندازی و کشت در اختیار کشت و صنعت قرار گرفته است ‏.
وی ادامه داد: بر اساس الگوی کشت و مطالعات جامع این کشت در اراضی پایاب سد خداآفرین انجام شد و با مشخص شدن محدودیت ها اقدامات انجام شده و برای هر هکتار از اراضی 100 تن کود حیوانی و کود فسفاته نیاز بود که تامین شد تا نیازهای خاک برطرف شود.
زندی بیان کرد: 9 ایستگاه پمپاژ آب برای آبیاری اراضی طراحی شده که تا ایستگاه چهار فعال شده و ایستگاه های پنج و 6 راه اندازی شده و ایستگاه های هفت و هشت نیز امسال اقدام می شود.
وی گفت: از پنج هزار هکتار از اراضی زیرکشت 1400 هکتار در شیب های بالای 30 درجه است که باید در آنها باغ ایجاد شود و اکنون نیز برای کشت نهال در این مناطق به روش گلدانی عمل می شو.
وی ادامه داد: 180 کامیون کود حیوانی برای 10 هکتار از اراضی تامین شده است که از عهده اهالی به صورت فردی خارج بوده و توان مالی لازم را نداشتند بر این اساس با وزارت جهادکشاورزی هماهنگی های لازم انجام شده است.
زندی گفت: در 10 هکتار از اراضی سد پایاب خداآفرین 6 رقم گندم کاشته شده تا پس از بررسی های کارشناسی و علمی بهترین گونه متناسب با منطقه انتخاب تا بالاترین بازدهی و برداشت گندم را شاهد باشیم.
وی با اشاره به تحقیقاتی در خصوص الگوی کشت مناسب در منطقه گفت: در سال‌های گذشته الگوی کشت منطقه تهیه شده بود که با توجه به گذشت زمان، نیاز به بازنگری داشت و این کار با همکاری معاونت باغبانی وزارت کشاورزی شکل گرفته که برای رسیدن به الگوی مناسب در بخشی از باغات و اراضی، محصولاتی همچون گندم، جو و کلزا کشت شده است.
وی با بیان اینکه این اراضی ابتدا بایر بوده و دامداری سنتی انجام شده است، افزود: میزان تولید گندم در منطقه به ازای هر هکتار، 4.5 تن است که از میزان متوسط منطقه به مراتب بیشتر است و در تولید کلزا نیز به رقم سه تن بر هکتار رسیده‌ایم که از تولید حداکثر سطح شهرستان و منطقه بالاتر است.
زندی اعلام کرد: ایجاد دامداری، مرغداری، خوراک دام، لبنیات سازی، کشتارگاه، پرورش ماهی، صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری، سردخانه و گلخانه هیدروپونیک با حجم سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد ریال و اشتغال پنج هزار نفر طرح‌های در دست اجرای کشت و صنعت صبا در اراضی پایاب سدخداآفرین در محدوده منطقه آزاد ارس است.
وی با اشاره اینکه زنجیره تولید کشاورزی در خداآفرین ایجاد می شود، اضافه کرد: این طرح در شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب شده و مراحل واگذاری برای کشت انجام شده اس.
مدیرعامل کشت و صنعت خوشه صبا خداآفرین ادامه داد: 300 لیتر بر ثانیه از محل رودخانه های مرزی مجوز مصرف آب صادر شده و مراحل بتن ریزی و آماده سازی گلخانه نیز انجام شده است.
مدیر مرکز خداآفرین سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی جلفا نیز با اشاره به ثمر دادن گندم، جو و کلزا در اراضی مناطق روستای باقراوغلوی شهرستان خداآفرین به خبرنگار ایرنا گفت: برداشت محصولات یاد شده از پنج هزار هکتار اراضی پایاب سدخداآفرین از محدوده چهار منطقه آزاد ارس آغاز شد.
به گزارش ایرنا، هادی کهندل اعلام کرد: برداشت 6 رقم گندم در 1500 هکتار به روش دیمی و آبی و جو و کلزا در منطقه باقراوغلو و اطراف آن انجام می شود.
وی افزود: برداشت هر سه محصول از متوسط بازدهی تولید محصولات زیر کشت منطقه 2 تا سه برابر بیشتر از حداکثر برداشت های کشاورزان بومی است و در واقع نتیجه اولیه کشت محصولات را در منطقه موفقیت آمیز نشان می دهد.
کهندل همچنین با اشاره به حجم سرمایه گذاری کشت و صنعت در پایاب سد خداآفرین اظهار کرد: اشتغال کلی طرح 10 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم است که برای تحقق آن 100 میلیارد تومان در افق چشم انداز پیش بینی شده است که البته اکنون اشتغال حدود 400 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم محقق شده است.
سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله 196 کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در 240 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد؛ این سد بطور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده‌است.
در سال 1379 عملیات ساخت این سد آغاز و در پانزدهم آذر سال 1387 آبگیری سد شروع شد.
هدف از احداث این سد مخزنی، ذخیره‌سازی آب و کنترل سیلاب‌های رودخانه ارس به منظور آبیاری 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و نیز تولید برق‌آبی بوده است.
3093/‏3071

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/147526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس