پیام آذری

آخرين مطالب

محرومیت های روستای گردشگری «عیش آباد» مقالات

محرومیت های روستای گردشگری «عیش آباد»
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - «عیش آباد»، نام روستایی در 89 کیلومتری شمال غرب تبریز در شهرستان مرند است که بیشتر به خاطر آبشار و چشمه های پرآبش شناخته شده است، اما این روستای سرسبز و پرآب آرمیده در دل کوه های سر به فلک کشیده، به رغم حضور هزاران نفری گردشگران در فصول گرم سال در آن، با محرومیت هایی مواجه است.

در یک روز گرم تابستانی ظهر تصمیم گرفتیم که برای بیرون کردن خستگی زندگی ماشینی و تکراری تبریز، دل به طبیعت بسپاریم و برای ساعتی هم که شده، خنکای کوهستان‌های آذربایجان را که زیبایی و لطافتش شهره عام و خاص است، مرهم فرسایش‌ها جسمی و روحی کنیم.
بعد از اندکی تأمل، باز شوق گردشی چندساعته در مسقط الراس مان - مرند - به سرمان زد و از آنجا که می‌گویند هر کس در خاک خودش شیر است، بعد از مرور جاهای دیدنی شهرستان مرند، متفق القول شدیم که این بار سری به روستای عیش آباد و آبشار و چشمه سارهای معروفش بزنیم.
بدیهی است که من بارها نام روستای «عیش آباد» و آبشارش را شنیده بودم، اما فکر نمی‌کردم این دهکده خفته در دامنه شمالی رشته کوه منفرد « میشو »، این همه زیبا و مفرح و محیط مزین به آب، سنگ و سبزی آن این قدر دلگشا و جان فزا باشد؛ بعد از 70 کیلومتر رانندگی و پیچیدن از زیرگذر کنار پمپ بنزین نرسیده به مرند از سمت کمربندی، وارد جاده‌ای شدیم که ما را به روستای عیش آباد می‌رساند.
هر چند ما در ذهن مان این گونه انگاره سازی کرده بودیم که امروز برای بازدید از یک آبشار به «عیش آباد» می‌رویم، اما وقتی وارد جاده منتهی به این روستا در ضلع غربی کمربندی مرند شدیم، دیدن روستاهایی آبادتر و سرسبزتر از یکدیگر و تماشای منظره کلی محیط که بیشتر به یک تابلوی نقاشی می‌ماند، سرمان را چنان گرم کرد که متوجه نشدیم کی به سه راهی «عیش آباد» رسیدیم.
ناگفته نماند که رشته کوه منفرد « میشو » در 60 کیلومتری شمال غرب تبریز از زمان پیدایش آن در میلیون‌ها سال پیش تا به امروز برای مردمان این سرزمین مایه خیر و برکت و اساس تشکیل تمدن در این منطقه بوده است، به گونه‌ای که آثار تمدنی « اورارتویی » در دامنه شمالی « میشو »، مایه فخر و مباهات باستان شناسان است و حتی عده‌ای مدعی اند که قبر حضرت نوح نیز در این پیرامون‌ها قرار دارد.
در هر حال، از سه راهی منتهی به روستای «عیش آباد» که با تابلویی راهنمایی می‌شود، وارد مسیر که شدیم، جاده تنگ و رودخانه‌ای که مانند ماری در وسط کوه‌ها به دور خود می‌پیچید، ما را از نزدیک شدن به روستایی با کوه‌های سنگی و بلند آگاه کرد؛ نرسیده به روستا، از یکی از ساکنان روستا درباره آبشار سوال کردیم و او به درستی ما را راهنمایی کرد که با توجه به ازدحام خودروهای گردشگران، از ورود به روستا اجتناب و خودرویمان را نرسیده به آنجا جایی متوقف کنیم.
اما ورود به روستای «عیش آباد» و دیدن رودخانه پرآب و چشمه سازهای پرتعداد آنان همراه با نوای گوشنواز و آرامبخش آب و تنیده شدن این همه زیبایی با باغ‌های آرام گرفته در ارتفاعات 500 متری روستا، خستگی راه را از تن مان بیرون کرد؛ روستای «عیش آباد» از همه طرف توسط کوه‌های بلند احاطه شده بود و ترکیب عناصر تشکیل دهنده آن با کوه‌هایی که رگه‌هایی از برف آنان را به غول‌هایی نگهبان، قدبرافراشته در چارسوی روستا، شبیه می‌کرد، ناخودآگاه انسان را به راه پیمایی به بلندای آنها می‌خواند.
البته ناگفته نماند که زیبایی‌های محیط به فاصله کمی بالاتر از روستای «عیش آباد»، آن قدر فراوان است که خیلی از خانواده‌های حاضر در محلی نیازی به طی مسیر 2 ساعتی منتهی به آبشار نمی‌دیدند و هر یک بساط خود را در گوشه‌ای از این خفته در میان کوه‌ها پهن کرده بودند؛ ما نیز که با چند بچه قد و نیم قدر راه افتادیم که خود را به آبشار برسانیم، چند نفری پیشنهاد دادند که به دلیل دشواری مسیر برای کودکان، از این تصمیم مان منصرف شویم و در گوشه خلوت و دنجی از باغات و چشمه ساران روستا، ساعتی بیاساییم و چه پیشنهاد منطقی و خوبی بود؛ ما نیز که در دلمان از خداخواسته به دنبال چنین چیزی بودیم، پیشنهاد محلی‌ها را بهانه کرده و کودکان را به آب بازی در شاخه فرعی رودخانه «عیش آباد» و تفرج در فاصله کمی بالاتر از روستا قانع کردیم.
اما آنچه که از نوشتن این مقال قصد آن را دارم، تعریف و توصیف صرف از زیبایی‌های خدادادی روستای «عیش آباد» نیست، بلکه ذکر چند نکته از مزیت‌های نسبی و مشکلات این روستاست.
یک کیلومتر از راه مانده به روستای عیش آباد به رغم پذیرش روزانه حداقل 2 هزار نفر گردشگری در روزهای تعطیل فصول گرم سال، هنوز آسفالت نیست؛ قبول این وضعیت در برهه زمانی فعلی که حتی راه دسترسی به اغلب روستاهای صعب العبور نیز آسفالت شده است، غیرمنطقی است؛ همچنین راه دسترسی به روستا در ورودی و داخل آن نیز بسیار کم عرض است که این امر مشکلات جدی برای تردد اهالی و نیز گردشگران به وجود می‌آورد.
روستای گردشگری 300 نفری «عیش آباد» با وجود میزبانی از حداقل 30 هزار نفر در فصول گردشگری - اواخر اردیبهشت تا اواخر آبان - از نظر توجه نهادهای مسؤول از قبیل بخشداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و نیز زیباسازی منظر آن، بسیار محروم است که بنا بر مشاهدات خبرنگار ایرنا، این امر ریشه در گذشت و ایثار و تحمل پذیری مردمان روستا در پذیرش این تعداد گردشگر دارد.
در واقع یک بار سفر به روستای عیش آباد و گفت و گو با ساکنان آن نشان می‌دهد که نهادهای مسؤول تاکنون در حد و اندازه یک روستای گردشگرپذیر به این روستا توجه نکرده‌اند؛ در حالی که رفتار مردم روستا با گردشگران عالی است و آنان نه تنها بر خلاف بسیاری از اماکن دیگر گردشگری، با گردشگران بدرفتاری نمی‌کنند، بلکه هر آنچه از دست شأن برآید به میهمانان و گردشگران کمک می‌کنند.
گردشگران روستای عیش آباد برای دسترسی به آبشار روستا و نیز دره‌ها و مسیرهای موجود ناگزیر از پریدن از روی سنگ‌ها و طی مسیرهای شیب دار خطرناک و لیز سنگی و خاکی هستند و ضروری است که نهادهای مسؤول با کمک مردم روستا، در تسهیل مسیرهای تردد گردشگران اقداماتی از قبیل ایجاد پل‌های کوچک، صاف کردن مسیر و نصب حداقل چند عدد تابلوی راهنما انجام دهند.
امید که مسؤولان نهادهای مربوط با درک داشته‌های گرانقدر روستای گردشگری «عیش آباد» در دهستان « میشو »، در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است، گام‌های عملی و نه شعاری در مسیر تسهیل زندگی روستاییان، زمینه سازی برای ارتقای معیشت آنان از محل گردشگری پذیری و فراهم کردن تسهیل تردد گردشگران در این مکان زیبا و دلپذیر به عمل آورند.
518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/147920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

صحنه تماشایی از پلیس وظیفه‌‌شناس میانه‌ای به یک پیرمرد عصا به دست

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل

سهم 64 درصدی طرحهای عمرانی از بودجه 1403 شهرداری اشنویه

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

افزایش 31 درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

صحبت‌های مدیرعامل تراکتور درباره حضور گل‌محمدی در تبریز

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

بزرگداشت روز رادیو در صداوسیمای آذربایجان غربی

کشت گندم دیم و آبی در 408 هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

پخت روزانه 9 میلیون قرص نان در آذربایجان غربی

مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود

جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان غربی

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر اهر معرفی شد

طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل

این زن شوهر سابقش را به طرز فجیع کشت / در اردبیل رخ داد

نصب 360 تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب

رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود

استمرار طرح مسیرگشایی‌ در شهر خوی

قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

مسیرگشایی 45 متری انقلاب پروژه شاخص در حوزه بازآفرینی شهری است

جابه‌جایی 559 هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)

راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی

اجرای 80 پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

نصب سیستم روشنایی جدید در 12  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی

تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان

ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد

منادی شفاف سازی در تولیت