پیام آذری

آخرين مطالب

در راستای توسعه همکاری های فی مابین؛

نشست مشترک موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با مسولان جهاددانشگاهی در ارومیه برگزار شد فرهنگي

نشست مشترک موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با مسولان جهاددانشگاهی در ارومیه برگزار شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - در راستای توسعه همکاری های فی مابین؛ نشست مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس با معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور و رئیس و معاونان واحد آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی پروفسور فرهاد افشار مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس و موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رییس و معاونان واحد آذربایجان غربی در راستای توسعه همکاری های آموزشی کشاورزی ، مطالعاتی و خدمات تخصصی ترویجی دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار پروفسور فرهاد افشار مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس با اشاره به توانمندی های جهاددانشگاهی خصوصا واحد آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی خاطرنشان ساخت:جهاددانشگاهی با توجه به فعالیتهای علمی مطالعاتی عملگرایانه می تواند زمینه های خوبی برای توسعه و ترویج همکاری ها در حوزه های مختلف داشته باشد.
وی در این دیدار برنامه ها و ایده های خود را در حوزه دعوت از اساتید مطرح دنیا برای ارائه یافته های علمی به متخصصان استان و کشور و همچنین ایجاد اتاق فکر اساتید مطرح دنیا و انجام فعالیت های بشردوستانه و خیرخواهانه در بخش های مختلف ارائه کرد.
موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با تاکید براینکه آموزشهای حرفه ای و مهارتی در سیستم آموزشی کشور ایران نیز عملیاتی شود و صرفا بر دروس و آموزشهای تئوریک اکتفا نشود افزود: در سوئیس فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز باید وارد فاز عملیاتی و اجرا شوند و علاوه بر ارائه پایان نامه باید آن را به مرحله اجرا درآوردند.
وی ادامه داد: دانشگاه با ایجاد بستر لازم برای اختراع و با ارائه خدمتی متفاوت از چندین دانش آموخته در رشته های مختلف در قالب شرکتی دعوت به فعالیت می کند و پس از به نتیجه رسیدن طرح مذکور علاوه بر خدمتی جدید توسط دانش آموختگان و اجرایی کردن آموخته هایشان سرمایه اولیه نیز به دانشگاه باز گردانده می شود.
وی با بیان اینکه کشور سوئیس کمترین تعداد بیکار را دارد بر نقش و تاثیر مدل آموزش افراد تاکید کرد و گفت: در مدل آموزشی سوئیس تاکید بر کار و توانمند سازی است، در ایران تحصیل کرده های زیادی در سطوح آموزش عالی بدون مهارت کافی وجود دارد اما بجای توانمندسازی و اشتغال زایی و کارآفرینی از دولت گلایه دارند چرا کاری برای آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: در سوئیس از هر 100 نفر فقط 7 نفر به دانشگاه میروند و 93 درصد مابقی بدنبال آموزش های حرفه ای و کسب مهارت در رشته های مختلف هستند و بقدری در کسب مهارت تلاش می کنند که از راه اجرا به رده های بالایی هم تراز مهندس و دکترا می رسند.
این استاد دانشگاه برن سوئیس گفت: برای شروع هر کاری باید در مقیاس کوچک وارد عمل شد و پس از موفقیت در مقیاس بزرگتر عملیاتی کرد‌.
وی بااشاره به نحوه تشکیل خیریه در ایران گفت: بعد از استفاده صدام از سلاح شیمیایی در عرض 6هفته 1‌.2 میلیون پناهده در بدترین شرایط که ایران آمادگی پذیرش را نداشت مهاجرت کردند که پس از خیل عظیم ورود پناهنده به ایران اولین NGO با هدف برقراری ارتباط بین المللی مردمی در ایران توسط وزارت خارجه ایجاد شد.
وی با بیان اینکه در ابتدا مدل مدیریت این NGO تامین مکان چندساله برای پناهندگان بود اما مدل دیگری باهدف جایگزینی مهاجرت بین فرهنگی به جای مهاجرت بین المللی به سازمان ملل پیشنهاد کردیم بطوری که پس از تامین مکان و امکانات زندگی برای پناهنده ،فرد با پرداخت قسط صاحب خانه ساکن خود می شد و از حالت مصرفی به فردی کارا و مولد تبدیل می شد.
وی با بیان اینکه هدف از ایجاد خیریه توانمند کردن افراد است تصریح کرد: خیریه در نقش کاتالیزور عمل کرده و بجای اینکه پول را از کسی به کس دیگری برسانیم بستر و امکانات برای فعالیت و تونمندی را برای افراد فراهم می کنیم.
مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس گفت: جهاد دانشگاهی می تواند در زمینه تحقق اهداف انسان دوستانه و علمی حوزه های مشترکی را با این نهاد علمی و خیریه داشته باشد.
دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور با تشریح فعالیت های این نهاد و زمینه های همکاری این نهاد دراستانهای مختلف خصوصا آذربایجان غربی گفت:جهاد دانشگاهی کشور و خصوصا واحد آذربایجان غربی دارای توانمندیها و پتانسیلهای خوبی در حوزه های مختلف پژوهشی، کشاورزی و آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت بوده که می تواند در منطقه فعالیتهای ارزشمندی به مردم منطقه وکشور و همچنین در بعد بین المللی با ارائه خدمات به کشورهای همسایه و درآمد ارزی نماید.
وی ادامه داد:سایر واحدهای جهاد دانشگاهی نیز توانمدیهای خاصی در برخی حوزه های مورد نیاز جامعه دارند بطوریکه واحد صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی مشهد در حوزه ماشین آلات کشاورزی به مدفقیتهای خوبی رسیدند همچنین واحد خواجه نصیر جهاد دانشگاهی در حوزه تولید خودروی الکتریکی به سطوح خوبی رسیده است که می توانیم از طریق همکاری مشترک با دانشگاه های سوئیس فعالیتها و طرح های مشترک خوبی را در حوزه های آموزش و پژوهشی آغاز کنیم.
وی ادامه داد: درصددیم با دانشگاههای دیگر اقدام به برگزاری دوره های تردد دانشجویی با هدف اتصال بین گروههای دانشجویی دنیا باایران برای آشنایی با فرهنگ ایران و بالعکس و تعامل علمی هستیم.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطوح مختلف پژوهشی،آموزشی،کار آفرینی و اشتغال موفقیتهای بسیار قابل توجهی کسب کرده است گفت: 3 پارک فناوری و 18 مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی وجود دارد.
وی عدم اجرای پایلوت طرح ها را از علل شکست بسیاری از پروژه ها عنوان کرد و افزود: اگرچه تحریم ها صدمه ایجاد کرد اما سبب تقویت نیروی خودباوری شد.
در این ابتدای این دیدار رستم زاده سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی ضمن اشاره به فعالیتهای این واحد آمادگی این نهاد در سطح استان را برای توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف با دانشگاه و موسسه مربوطه اعلام نمودند.
وی گفت: جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با پتانسیل بخش تخصصی کشاورزی و بصورت علمی و عملی بحث متابولیت های ثانویه و در بخش آنالیز حوزه کروماتوگرافی گازی و نیز بحث بازاریابی و مدیریت کسب و کارها و شرکتهای دانش بنیان کشاورزی بسترهای علمی توسعه را به شکل کیفی محقق کرده است.
سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت رسالت کاری جهاددانشگاهی اجتناب از پراکنده کاری و تمرکز بر تخصص محوری بوده و در فرهنگ کاری سازمانی و جهادی متخصصین این نهاد، کیفیت فناورانه از کمیت عمومی طرح ها بسیار مهم تر تلقی می شود .
وی با اشاره به پتانسیل آموزش های تخصصی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت:نگاه بین رشته ای و فرارشته ای از رویکردهای مورد تاکید جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در حوزه آموزش است.
رستم زاده با تشریح دوره های آموزشی بین المللی این واحد خاطرنشان ساخت :فرهنگ، آموزش، پژوهش و کارآفرینی حوزه هایی است که در یک زنجیره ارزش مبتنی بر جوهر همدیگر تعالی بخش همدیگر گشته اند و دوره آموزشی در جهاددانشگاهی تدوین نمی شود مگر اینکه بر آن تفکری فرهنگی پژوهشی و یا کارآفرینانه ابتناء نشده باشد.
وی ادامه داد : دوره های آموزشی این نهاد اساسا حاصل یک مطالعه و یا یک نیاز فرهنگی ،خلاقانه و یا کارآفرینانه بوده و بر اساس نیاز سنجی ، چالش و مشکلی از مشکلات مردم جامعه و یا دستگاهها را حل می نماید.
سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: دانشگاهها و مراکز علمی تحقیقاتی باید بتوانند کیفی ترین و بهترین شیوه بهره برداری از منابع و امکانات محدود را بصورت علمی به جامعه ارایه و عملی نمایند و جهاددانشگاهی بر پایه چنین تفکر سازمانی که ترجمانی بسیار کوچک و گوشه ای از فرهنگ جهادی است برنامه ریزی و عمل می کند.
وی با اشاره به اینکه نیل به توسعه پایدار نیازمند هماهنگی و تعامل بین ارکان و اجزای توسعه است خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی چنین سیستمی را بصورت پایلوت در حوزه کاری خود بصورت درون نهادی داشته که برای جامعه چنین ابزارهای کیفی سخت افزاری و نرم افزاری مهیا و تربیت می کند و برای تعالی کشور نیز در هر حوزه ای مسولیتی واگذار شده رسالت مدارانه و با فرهنگ جهادی و مدیریتی علمی و ارزشی شگفتی آفرین بوده است که نمونه آن در بحث سلولهای بنیادین پژوهشگده رویان و در استان در بحث کشت بافت و رویان سبز و بسیاری از موضوعات در سطح استان و ملی قابل مشاهده است.
در خاتمه معاونان واحد به ارایه تخصصی توانمندی و زمینه های مشترک استانی و ملی در حوزه های مربوطه پرداختند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/152621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد

منادی شفاف سازی در تولیت

معایب دستگاه جوش لیزر

همایش دوچرخه سواری و کوهپیمایی به یاد ورزشکار فقید

اظهارنظر جالب پاکو خمس درباره احساس امنیت در ایران | سرمربی صاحب‌نام دوباره به ایران برمی‌گردد؟

علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است

تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت

آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان

مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

هماهنگی عملیات حج تمتع ایستگاه «هما» در آذربایجان غربی

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

سد مهاباد در آستانه سرریز

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز

هزار و 61 کیلوگرم موادغذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان امحاء شد

افزایش 85 درصدی درآمد پتروشیمی ارومیه

تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

◄ نرخ جدید عوارض آزادراه ها در سال 1403 منتشر شد + جدول

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد + نامه

فعالیت 4761 نانوایی در آذربایجان غربی

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام

بیانیۀ جمعی از شاعران و نویسندگان تبریز درباره شهادت مدافع حرم حاج طالع یوسف‌اف در باکو

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند

قطعی گاز؛ فردا در ارومیه

الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

حضور کشتی‌گیران 3 کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

احداث بیش از 560 مسکن خیرساز در استان اردبیل

سرانه 600 گرمی تولید زباله شهروندان یزدی

حضور زنان در ورزشگاه یادگار تبریز ممنوع شد

تخصیص 8 میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه

بعد از گل‌محمدی، کدام مربی گزینه هدایت تراکتور است؟

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد + تصویر نامه

مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه 60 است

حضور زنان در ورزشگاه تبریز ممنوع شد

نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب

ایجاد هنرستان در همسایگی صنایع آذربایجان غربی

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تا اطلاع ثانوی ممنوع

علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم

تغییر چهرۀ باورنکردنی «علی صبوری» سریال فاصله‌ها بعد از 15 سال/ تصاویر

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

ذخیره‌سازی 52 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای مهم اردبیل

رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند