پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

رونق تولید در مزرعه کشاورز نمونه مرندی مقالات

رونق تولید در مزرعه کشاورز نمونه مرندی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مرند – کشاورز نمونه کشوری اهل روستای دولت آباد شهرستان مرند، با تولید در مزرعه 250 هکتاری، برای اولین بار در شمالغرب کشور اقدام به کشت بذر هیبریدی کلزا کرد.

 بیت اله احمدی؛ مردی کلاه لبه دار بر سر، فعال و پرانرژی‌تر از سنش به نظر می‌رسد، مدام این طرف و آن طرف می‌رود، کشاورزی در زمینی به وسعت 250 هکتار کار آسانی به نظر نمی‌رسد.
در بدو ورود، وقتی چشمت به چای زغال می‌افتد که بر روی آتش در حال دم کشیدن است، حس و حال دیگری را به تو می‌دهد، تا چشم کار می‌کند سرسبزی و درخت و کشت انواع محصولات کشاورزی است.
عباس عابدینی صاحب مجتمع کشت جام جم در روستای دولت آباد شهرستان مرند است، او تاکنون چندین بار به عنوان کشاورز نمونه کشوری و استانی انتخاب و معرفی شده است.
اما اقدامی که ما را وادار کرد تا به مزرعه حاج عباس سر بزنیم، کشت بذر هیبریدی کلزا برای اولین بار در شمالغرب کشور در روستای دولت آباد شهرستان مرند است.
مرند یکی از شهرستان‌های مهم با پتانسیل مناسب برای بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، این شهرستان دارای 93 هزار هکتار اراضی کشاورزی و460 هزار واحد دامی است که سالیانه با تولید 500 تن انواع محصولات زراعی و باغی و دامی، علاوه بر تأمین نیاز شهرستان به سایر شهرستان‌ها وبه خارج از کشور صادر می‌شود.

اجرای طرح تجمیع اراضی در دولت آباد مرند
حاج عباس عابدینی با تجمیع اراضی که مساحت آن به 250 هکتار می‌رسد، اقدام به راه اندازی مجتمع کشت و صنعت کرده و الگوی مناسبی برای کشاورزان به شمار می‌رود؛ این کشاورز نمونه کشوری با هماهنگ کردن کلیه فعالیت‌های کشاورزی اعم از آماده سازی زمین، تهیه بذر، کود، سم ماشین آلات کشاورزی و نگهداری و استفاده صحیح از آنها، مدیریت صحیح مزرعه و بازاریابی محصولات کشاورزی را یکجا در این مزرعه به منصه ظهور رسانده است.
سطح مزارع آبی این مزرعه 120 هکتار است که با سیستم نوین کشاورزی آبیاری می‌شوند و انواع محصولات در این اراضی کشاورزی کشت می‌شود، به گونه‌ای که صاحب این مزرعه در سال‌های اخیر با کشت بیش از مورد انتظار گندم به عنوان کشاورز نمونه کشوری، استانی و شهرستانی انتخاب شده است.
حاج عباس با شوخ طبعی که دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: «وقتی کارشناسان جهاد کشاورزی از من خواستند که از کشاورزی سنتی دور شده و کشاورزی مدرن را در مزرعه پیاده کنیم، گفتم کشاورز باید همیشه بیل به دوش باشد و دست‌هایش پینه بزند، اما بعد از اجرای طرح آبیاری قطره‌ای و بارانی، متوجه اهمیت این قضیه شدم.»

عابدینی ادامه می‌دهد: «با حضور کارشناسان، برای اولین بار در سطح شمالغرب کشور، کشت کلزا نوع هیبریدی برای اولین بار در این مزرعه اجرا شد، طبق اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی به دلیل وجود خاک مساعد و تجهیزات مناسب در این مزرعه شاهد حاصل شدن نتایج خوبی از کشت این نوع کلزا در استان هستیم.»
متوسط برداشت کلزا در جهان هزار و 900 کیلوگرم از هر هکتار است که 3 هزار و 208 کیلوگرم سال گذشته در مرند برداشت شد، امسال از کاشت 5 کیلو بذر کلزا 7 تن محصول از این مزرعه برداشت شده است؛ 22 تن کلزا از مزارع شهرستان مرند برداشت می‌شود که با توجه به نیاز 42 تنی استان 50 درصد بذر کلزای استان از مزرعه مرند تأمین شده است.
در راستای تأمین بذر کلزای هیبرید که در سال‌های گذشته با سرمایه و ارز زیاد از کشور فرانسه خریداری می‌شد برای اولین بار در سطح استان در روستای دولت آباد مرند و در مزرعه حاج عباس عابدینی بذر هیبریدی کلزا کشت شد.

استفاده از تکنولوژی روز در مزرعه حاج عباس
عباس عابدینی با اشاره به اینکه پدرم علاقمند به کشاورزی بود و در این زمینه تخصص خاصی داشت، اظهار می‌دارد: «از سن 17 سالگی که ازدواج کردم در کنار پدرم در عرصه‌های کشاورزی، گاوداری و مرغداری فعالیت کرده و روی پای خودم ایستادم.»
وی می‌افزاید: «تمامی این زمین‌ها دیم بود، در سال 1344 با اجرای طرح تقسیم اراضی، این زمین‌ها در اختیار ارباب قرار گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در اختیار مستضعفان قرار گرفت، از همان زمان در کنار پدرم، وسعت زمین‌ها را 250 هکتار رساندیم.»
این کشاورز نمونه کشوری ادامه می‌دهد: «با بهره گیری از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی، 140 هکتار زمین را آّبیاری بارانی کرده و استفاده بهینه از آب بردیم.»
عابدینی همچنین با اشاره به تعداد اشتغال زایی در این مزرعه اذعان می‌دارد: «در مجتمع کشت جام جم دولت آباد 45 نفر شاغل هستند و روزانه نیز 15 تا 30 کارگر فعالیت می‌کنند و 8 نفر نیز به طور دائمی در این مجتمع شاغل هستند.»
وی به کشاورزان توصیه می‌کند با استفاده از تکنولوژی روز اقدام به کشت کنند و آب را هدر ندهند، چرا که با توجه به کمبود منابع آبی، باید به طور بهینه از این نعمت الهی استفاده کنیم.
حاج عباس با اشاره به اهداف اجرای طرح تجمیع اراضی کشاورزی تاکید می‌کند: «اگر اراضی کشاورزی تجمیع شود تولید اقتصادی شده و بیشترین بهره وری نصیب کشاورزان می‌شود و از لحاظ کسب درآمد شرایط بهتر خواهد شد و کشاورزان می‌توانند استفاده مطلوب‌تری از نهاده‌ها داشته باشند.»
کشاورز نمونه استانی و کشوری در پایان با ابراز رضایت از حمایت مسئولان می‌گوید: «از همه مسئولان راضی هستم، به ویژه از جهاد کشاورزی که دانش روز را در اختیار ما می‌گذارند قدردانی می کنم».
ضرورت افزایش سهم کشاورزی در رونق تولید
ناگفته مبرهن است، با افزایش اشتغال طرح‌های کشاورزی می‌توان با تمام توان در مسیر ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی قدم برداشت، تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری فرصت بسیار مناسب برای توسعه بخش کشاورزی است، بر این اساس دستگاه‌های اجرایی باید در مسیر جذب اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری حرکت کنند.
همچنین بانک‌ها نقش مهمی در اجرای طرح‌ها دارند و باید با تمام توان پای کار بیایند و تمهیدات لازم را برای پرداخت تسهیلات فراهم کنند، تنها در این صورت است که می‌تواند با تکیه بر تولید داخلی و افزایش سهم کشاورزی در رونق تولید، با جایگزین کردن تولیدات کشاورزی به جای فروش نفت، اقتصاد کشور را در برابر تحریم‌های کمرشکن، بیمه کرد.
کشاورزی در کشور ایران با داشتن ویژگی‌های بسیار از جمله چهار فصل بودن، پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت را دارد؛ همه بخش‌های اقتصاد کشور در سال 91 با تأثیر گرفتن از تحریم‌ها، رشد منفی را تجربه کرده‌اند در حالی که بخش کشاورزی رشد 6.3 را داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/154030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک محکوم به قصاص در آذربایجان‌ غربی از طناب دار رهایی یافت

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم/ برخی تصور می‌کنند با یک اقدام اجرایی می‌توانند مسئله حجاب را حل کنند

تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند

الحاق 150 هکتار زمین به محدوده شهر هشترود

مسائل مرتبط با رضایتمندی مردم در اولویت کاری ما قرار دارد

آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز

استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان

5 مصدوم در پی برخورد دو پیکان در محور میانه خلخال

تجهیز 28 بخشداری آذربایجان‌شرقی به فیبرنوری

آزادی 250 زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت

ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است

5 مصدوم در پی برخورد 2 پیکان در محور میانه خلخال

افزایش فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌شرقی

رگبارهای موقتی باران و رعد وبرق در آذربایجان غربی

پیش‌بینی برداشت بیش از 11 هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی

کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

تغییر چهره «ترانه مهاجر» سریال لیسانسه ها بعد 8 سال

تاکید بر لزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان

اعزام اولین گروه زائران عمره استان اردبیل در 6 اردیبهشت‌ماه

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

تداوم شرایط جوی ناپایدار و بارش باران در اردبیل

بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل

صدور و تمدید 188 فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل

جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد

کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق ملموس است

گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند

کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است

گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند

توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است

نشاکاری 25 درصد شالیزار‌های محمودآباد

بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در چهارم فروردین

اجرای طرح آموزش ایمنی و ترافیک در مراغه

افتتاح فاز نخست پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر سهند

معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!

امیدواری بایرن: ستاره مصدوم بارسا مال ما!

توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز

هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم |برگردم فقط سرمربی یک تیم خواهم شد

(تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه

سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند

مهاجمان پرسپولیس می‌روند و پوشکاش می‌شوند!

الحاق 150 هکتار به محدوده شهر هشترود

گلدهی بیش از 85 هکتار از مزارع کلزا در جلفا