پیام آذری

آخرين مطالب

من فرزند زمزم و صفایم... مقالات

من فرزند زمزم و صفایم...
  بزرگنمايي:

پیام آذری- پس از واقعه عاشورا، در مجلسی که به دستور یزید برپا شده بود تا اهل بیت(ع) را تحقیر کنند، امام زین‏‌العابدین(ع) خطبه کوبنده‌اش را بیان کرد و همچنان به معرفی خویش ادامه داد، تا آن جا که صدای مردم به گریه بلند شد و ارکان کاخ یزید به لرزه درآمد و یزید از تحت تاثیر قرار گرفتن مردم سخت‏ بیمناک شد، از این رو برای قطع کردن سخنان امام (ع) به مؤذن دستور اذان داد. مؤذن دربار برخاست و با صدایی که همه می‏‌شنیدند، اذان گفت. وقتی به اشهد ان محمداً رسول الله‏(ص) رسید، امام که هنوز بر بالای منبر قرار داشت، خطاب به یزید فرمود: "ای یزید! این محمد(ص) که هم اکنون نامش را مؤذن بر زبان آورد و به پیامبری او گواهی داد، جد توست‏ یا جد من است؟ اگر بگویی پیامبر(ص) جد توست، دروغ گفته‏‌ای و کفر ورزیده‏‌ای و اگر باور داری که پیامبر(ص) جد من است، پس چرا و به چه جرمی خاندان او را کشتی؟"

او سخن گفت تا حقایق برملا شده و پرده از چهره خبیث یزدیان بردارد، او به شایستگی رسالتش را عمل کرده و با تبلیغ رسای خود رنگ دیگری به مجلس بخشید و خاندان بنی امیه و یزید رسوا شدند. سخنان بزرگ مبلغان اسلام، حضرت سجاد(ع) و زینب کبری‏‌(س) چنان در روحیه مردم شام تاثیر گذاشت که انقلاب به پا کرد.

امام سجاد‌(ع) در واقعه عاشورا کجا بود؟

شیخ مفید می‏‌گوید: «همین که امام حسین(ع) شربت‏ شهادت نوشید، شمر به قصد کشتن امام سجاد(ع) نیز حمله برد. امام زین‏‌العابدین(ع) در بستر بیماری به سر می‏‌برد و حمید‌بن مسلم به دفاع پرداخت و حمله شمر را مانع شد. عمربن سعد آن حضرت را در حالی که از بیماری رنج می‏‌برد با اهل بیت‏ به کوفه انتقال داد».

برخی از مورخان معتقدند که امام زین‏‌العابدین (ع) در واقعه خونین کربلا 24 ساله بوده است و بعضی دیگر نوشته‏‌اند که از سن ایشان از 22 سال نمی‏‌گذشت. بنابراین مشیت الهی بود که امام سجاد‌(ع) در واقعه خونین کربلا بیمار باشد و پس از بهبودی نیز به مدت 35 سال جامعه مسلمین را رهبری کند. برخی بیماری ایشان را به کل عمرشان نسبت می‌دهند در حالی که چنین نبوده است.

پس از عاشورا نیز حضرت سجاد(ع) همراه دیگر اسرا به سوی کوفه حرکت داده شد و تنها مرد کاروان اسیران نیز حضرت سجاد(ع) بود و چنان که مورخان نوشته‏‌اند: امام زین‏‌العابدین(ع) را بر شتری برهنه سوار کرده بودند و دست‏‌های مبارک آن حضرت را بر گردن وی بسته، بر تن او زنجیر نهاده و هر دو پای او را به شکم شتر بسته بودند.

برای این که حادثه کربلا به فراموشی سپرده نشود، امام چهارم با گریه بر شهیدان عاشورا و زنده نگهداشتن یاد و خاطره جانبازی آنان اهداف شهیدان کربلا را دنبال کرده و با سخنرانی و خطبه‏‌های آتشین خود توانست نهضت‏‌ حق‏‌طلبانه سالار شهیدان را از تحریف صیانت کند.

شهادت امام سجاد‌(ع)

امام سجاد(ع) اسوه علم و حلم بود که پس از مجاهدت‌های فراوان در مسیر دین الهی و ابلاغ پیام عاشورا، به دست هشام یا ولیدبن عبدالملک مسموم شده و در 25 محرم سال 95 ه.ق(به روایتی) به شهادت رسید و بدن مطهرش در کنار تربت پاک امام حسن مجتبی‏(ع) در بقیع به خاک سپرده شد. (منبع: پایگاه تخصصی تاریخ اسلام)

امام سجاد(ع) به دست دشمنان مسموم شدند

یک کارشناس مسائل مذهبی در این خصوص به ایسنا، گفت: با توجه به این‌که  در گذشته و در زمان حیات امامان معصوم(ع) تاریخ نگاری بصورت دقیق انجام نشده و وقایع به دقت ثبت و ضبط نمی‌شد، از این رو دو روز شهادت برای حضرت زین العابدین(ع) مطرح شده که یکی 12 محرم سال 94 یا 95 ه.ق و دیگری نیز 25 محرم همین سال بوده است.

حجت‌الاسلام رحیم همزبان ادامه داد: ائمه معصوم(ع) یا به شمشیر به شهادت رسیده اند یا به سم؛ امام سجاد نیز به دست دشمنان مسموم می شود، چراکه خلفای مروانی به جایگاه و موقعیت امام(ع) حسادت داشته و از تاثیری که بر جامعه داشتند، می‌ترسیدند.

وی با تاکید بر این‌که صبوری و همچنین عمل به دین از جمله درسی است که می‌توان از زندگی اهل بیت(ع) گرفت، افزود: امام سجاد(ع) در جریان کربلا حضور داشت و توانست جریان بعد از کربلا را اداره کند تا ریشه تشیع خشک نشود، بر این اساس تاثیر بسیاری در مکتب تشیع گذارده‌اند. شیوه‌های تبلیغی ایشان نیز بیشتر در قالب ادعیه بوده و صحیفه سجادیه نمونه بارز آن است.

صحیفه سجادیه که ارزنده ترین آثار اسلامی بوده که توسط امام سجاد(ع) املا شده است. این کتاب شامل 57 دعا است که مشتمل بر دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اجتماعی  و اخلاقی بوده و بدان "زبور آل محمد(ص)" نیز می‌گویند.

احادیثی از حضرت زین العابدین(ع)

- هرکس در کارهایش به مردم امید نبندد و همه کارهای خود را به خدای عزوجل واگذارد، خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد اجابت کند.«کافی، ج2، ص148، ح3»

- آخرین سفارش حضرت خضرِ نبی، به حضرت موسی این بود که: هرگز کسی را به سبب گناهش خوار نکن.(الخصال)

- فرزندم از دوستی با افرادی که پیوند خویشاوندی را قطع کرده و نسبت به ارحام خود بدرفتاری می کنند بر حذر باش که من آنها را در سه آیه از قرآن ملعون یافتم. (تفسیرنمونه)

- از جمله گناهانی که دعا را رد می کنند ، عبارتند از : بدی نیّت ؛ دورویی با برادران ؛ باور نداشتن اجابت دعا،و به تأخیر انداختن نمازهای واجب تا هنگامی که وقتشان بگذرد.(معانی الاخبار)

- اگر همه ی مردم میان مشرق و مغرب بمیرند (و من تنهای تنها در زمین بمانم) هیچ هراسی نخواهم داشت، پس از اینکه قرآن با من است.( اصول کافی ج6)

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/164432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟