پیام آذری

آخرين مطالب

اعتیاد؛ خطری خزنده مقالات

اعتیاد؛ خطری خزنده
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- اعتیاد دیگر مثل گذشته آشکارا فریاد نمی‌زند که من بزرگ‌ترین خطرم؛ توجه افکار عمومی نیز در سال‌های اخیر با توجه به ظهور پدیده‌ها و آسیب‌های نوین اجتماعی به این معضل تا حدودی کمتر شده، اما اعتیاد همچنان بعنوان بزرگترین تهدید اجتماعی شالوده خانواده‌ها و نسل جوان را به صورت خزنده و ادامه‌دار در معرض خطر قرار داده است.

امروزه اعتیاد به معضلی بسیار پیچیده‌تر تبدیل شده، ظهور و بروز علایم اعتیاد در بین نوجوانان و جوانان با توجه به صنعتی شدن مواد مخدر برای خانواده‌ها بسیار مشکل شده و معمولا زمانی همه چیز عیان می‌شود که کار از کار گذشته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با بیان اینکه هر روز بر میزان ناخالصی مواد مخدر ،تنوع مواد مخدر صنعتی ،تغییر الگوی مصرف ،فریب افکارعمومی با استفاده از ماهواره و فضای مجازی برای استفاده از داروهای نیرو زا ،کاهش وزن و احتمال مرگ مصرف‌کنندگان مواد مخدر و روان گردان‌ها افزوده می‌شود،گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 55 درصد خانواده‌ها زمانی از اعتیاد فرزندان خود آگاه می‌شوند که پنج سال از اعتیاد فرزندان گذشته و راه درمان نیز بسیار دشوار شده است.
بهنام بهشتی گفت: در حالی که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 90 درصد از مردم کشور از وضعیت اعتیاد ابراز نگرانی می‌کنند، ولی سطح مشارکت برای مبارزه با مواد افیونی هم سطح نگرانی مردم از این معضل بزرگ اجتماعی نیست.
وی افزود: بر اساس آمارها و نیز اظهارنظر مسئولان، وضعیت استان اردبیل از نطر اعتیاد در مقایسه با دیگر استان‌ها نسبتا مناسب است اما این معضل همچنان بعنوان خطری جدی کانون گرم خانواده‌ها را نشانه گرفته و در صورت عدم چاره جویی مرگ سفید گریبانگیر بسیاری از جوانان اردبیلی نیز خواهد شد، ضمن اینکه هم‌اکنون نیز اعتیاد عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در استان است .
بهشتی با بیان اینکه سال گذشته 48 نفر در استان اردبیل به علت استفاده از موادمخدر جان باخته‌اند، اظهار داشت: هم‌اکنون سه درصد از جمعیت یک میلیون و 270 هزار نفری استان اردبیل را معتادان تشکیل می‌دهند.
اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل هم در این باره گفت: این استان همانند سایر استان‌ها در حوزه اعتیاد وضعیت مطلوبی ندارد و این بلای خانمانسوز هر روز برای مردم و خانواده‌ها نگران‌کننده‌تر می‌شود.
اما اینکه چرا با توجه به اقدامات تداوم‌دار و تبلیغات مناسب هنوز خطر اعتیاد از جامعه برچیده نشده و یا کاهش نمی‌یابد سئوالی است که کمتر به آن توجه شده و پاسخ قانع کننده‌ای نیز به آن داده نمی‌شود.
حسین بشیری گیوی، جامعه‌شناس اردبیلی با اشاره به ریشه‌های اصلی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به ایرنا گفت: بیکاری یکی از ریشه‌های مهم بزهکاری و کج‌روی افراد است، بیکاری موجب می‌شود که افراد جذب مراکز تجمع افراد بزهکار شده و به تدریج به دامان انواع کج‌روی‌های اجتماعی کشیده شوند.
وی افزود: فقر و مشکلات معیشتی، دوستان ناباب، محیط، فقر فرهنگی و تربیت نادرست از جمله عوامل دیگر آسیب‌های اجتماعی بِزه اعتیاد می‌باشد.
بشیری گفت: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته در میان آسیب‌های اجتماعی در استان اردبیل اعتیاد همچنان بعنوان خطری بزرگ محسوب شده و بسیاری از پدیده‌ها و بزه‌های اجتماعی نیز از اعتیاد به مواد مخدر نشات می‌گیرد.
او گفت: فروپاشی خانواده‌ها، بزهکاری و مزاحمت‌های اجتماعی و برخی سرقت‌ها به دلیل اعتیاد به مواد مخدر رخ می‌دهد.
برخی کارشناسان می‌گویند عدم توجه کافی به موضوع فرهنگ و نیز مسائل اجتماعی در جامعه از علل اصلی تداوم آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است.
یوسف خدادادی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز در این باره گفت: افزایش آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، خشونت و بسیاری دیگر از جرایم در این استان ناشی از عدم توجه کافی به مسائل اجتماعی و فرهنگی است.
وی افزود: آسیب‌های اجتماعی با فرهنگ، آداب، هویت، اخلاق ، آرمان و زندگی انسان‌ها سر و کار دارد ولی با وجود چنین اهمیتی مباحث اجتماعی همانند مباحث اقتصادی و سیاسی زیاد مورد توجه قرار نگرفته و این امر موجب بروز مسائل و مشکلات بسیار در جامعه می‌شود.
تفنن آغاز راه تعفن
اغلب کارشناسان موضوع تفنن و دوستان ناباب و بسیاری مواقع نااگاه را گام ابتدایی اعتیاد ذکر کرده و بر نقش خانواده‌ها، آموزش و پروش و دیگر ارگان‌های اجرایی و نیز رسانه بر تبیین این خطر در بین جوانان و نوجوانان تاکید می‌کنند.
به گفته آنها ، سیگار و قلیان دروازه ورود اعتیاد به خانواده‌هاست، موادی که هنوز بعنوان یک پدیده زشت در جامعه به رسمیت شناخته نشده و همچنان مصرف آن به صورت تفننی در بین جوانان رو به افزایش است.
یک کارشناس امور تربیتی گفت: با اینکه اغلب کارشناسان و خانواده ها درباره علت‌العلل بودن موضوع تفنن در اعتیاد اتفاق نظر دارند اما تاکنون راهکار و اقدام مناسبی در جامعه برای تبیین و جلوگیری از این عامل صورت نگرفته و خانواده‌ها همچنان قربانی معضلی هستند که گام ابتدایی آن از دوستی های ناباب و پارتی‌های محتلف برداشته می‌شود.
وی اضافه کرد: افکار عمومی جامعه نه تنها به این موضوع تقریبا بی‌تفاوت است بلکه در بسیاری اوقات از طریق فضای مجازی و حتی صدور پروانه به شکل‌گیری و فعالیت شغل‌های تسهیل کننده موضوع تفنن و در نتیجه اعتیاد کمک می‌کند.
او بیان کرد: افزایش سفره‌خانه‌های سنتی و عدم برخورد قاطع با دخانیات بویژه محدود کردن قلیان‌سراها حکایت از این حقیقت تلخ دارد.
راهکار چیست ؟
جامعه‌شناس اردبیلی اعتقاد دارد که هماهنگ کردن بخش‌های عمومی و خصوصی فعال در پیشگیری از وقوع جرم مانند نیروی انتظامی، کار و امور اجتماعی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، شوراها، امور جوانان و بهزیستی برای اجرای برنامه عملی پیشگیرانه و هماهنگی بیشتر در موضوع اعتیاد ضروری است.
به گفته بشیری، آگاهی دادن به خانواده‌ها برای نظارت و کنترل بیشتر آنان بر فرزندان و گوشزد کردن میزان مجازات جرایم در صورت ارتکاب جرم توسط آنها ، اتخاذ تدابیر امنیتی بیشتر توسط دولت در محل‌های جرم خیز و اقداماتی به منظور کمک به خانواده‌ها بخصوص نوجوانان و جوانانی که در معرض آسیب قرار دارند، اطلاع‌رسانی شفاف رسانه‌های جمعی برای تشویق جوانان درباره تسهیلات و فرصت‌هایی که جامعه برای آنان قرار داده است، شناخت نیازهای روانی و کیفیت ارضای این نیازها، توجه به مشکلات جسمانی و روانی افراد در معرض خطر از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری و یا توقف بروز آسیب اجتماعی در جامعه ضروری می‌باشد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز گفت: متاسفانه در حال حاضر آمار اعتیاد در کشور روند صعودی به خود پیدا کرده که این مسئله نشان از نیاز به اهمیت مساله و ریشه‌یابی مسئله به منظور حل آن است که در این زمینه همگان باید همکاری و تعاملات همه‌جانبه‌ای داشته باشند.
خدادادی بیان کرد: انتظار ما استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود برای فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه کاهش اعتیاد و جلوگیری از ابتلا به این بلای خانمان‌سوز است که در این زمینه باید با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف و بهره‌گیری از ظرفیت متولیان و دستگاه‌های مربوطه به این مهم دست یابیم.
استاندار اردبیل نیز گفت: متاسفانه هم‌اکنون استان اردبیل همانند سایر استان‌ها در حوزه اعتیاد وضعیت مطلوبی ندارد و باید در راستای کاهش آمار اعتیاد حل این مساله را همگانی کرده و به این موضوع به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر نگریسته شود.
بهنامجو افزود: باید در راستای کاهش آمار اعتیاد، حل این مساله را همگانی کرده و به این موضوع به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر نگریسته شود.
وی با اشاره به این که مبارزه با مواد مخدر نیازمند تلاش سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مربوطه است گفت: باید همگان در این زمینه تلاش کنند چرا که اهمیت به کاهش آسیب‌های اجتماعی به یک حوزه خاص مربوط نمی‌شود و در صورت بی‌توجهی به این مساله گریبانگیر آحاد جامعه خواهد بود.
بهنامجو گفت: ساماندهی معتادان و احداث کمپ‌های ترک اعتیاد در استان یک امر لازم و اساسی است که در این زمینه در نظر گرفتن مشکلات و موانع موجود حائز اهمیت است که انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مشارکت‌های همه‌جانبه‌ای داشته باشند تا بتوانیم به این شکل معتادان را ساماندهی کنیم.
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل هم گفت: افزایش اعتیاد در استان نگران‌کننده بوده و کاهش آن مستلزم فرهنگ‌سازی نهادهای متولی است.
مراد فتحی افزود: با توجه به اینکه خانواده‌های زندانی قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند بحث ارتقای مهارت های اخلاقی و پیشگیری از اعتیاد برای همسران و فرزندان و نیز ترک معتادان مدنظر قرار گرفته است.
اقدامات نهادهای اجتماعی در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به ضرورت ایجاد مرکز ترک اعتیاد در استان گفت: ساختمان مورد نیاز برای راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد معتادان متجاهر این استان خریداری شده و این کمپ بزودی آغاز به کار می‌کند.
بهنام بهشتی افزود: این مرکز در راستای اجرای ماده 16 قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تخصیص 40 میلیارد ریال اعتبار اولیه راه‌اندازی می‌شود.
وی گفت: با راه‌اندازی این مرکز اقامتی ترک اعتیاد مشکل پذیرش معتادان متجاهر در شهرستان‌های مختلف استان در کمپ‌های ماده 15 مشمول معتادان غیرمتجاهر برای همیشه حل و این افراد برای درمان و بهبود اعتیاد به این مرکز هدایت خواهند شد.
بهشتی با بیان اینکه با توجه به زمان‌بر بودن اجرای پروژه احداث کمپ ترک اعتیاد معتادین متجاهر از خرید زمین و احداث مرکز منصرف و بدستور استاندار اردبیل محلی مناسب برای این منظور خریداری و در حال آماده شدن برای راه‌اندازی است، اظهار داشت: با آغاز فعالیت این مرکز معتادین متجاهر 11 شهرستان استان در شهر اردبیل پذیرش می‌شوند.
او ادامه داد: در این مرکز علاوه بر ارائه خدمات بهبود معتادان و ترک اعتیاد آنها ،خدمات اشتغال بکار معتادین نیز از جمله با راه‌اندازی واحد پرورش گل رز ، یک واحد نانوایی مکانیزه و چندین برنامه اشتغالزا پیش‌بینی شده است.
بهشتی با بیان اینکه شورای مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از هرگونه اننقاد درباره وضعیت مواد مخدر با آغوش باز استقبال می‌کند، گفت: در سال‌های اخیر برای کاهش آمار معتادان تلاش‌های موثری در پیشگیری ، مقابله و درمان صورت گرفته هر چند منکر برخی از ضعف‌ها و نارسایی‌های سیستمی نیستیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با قدردانی از افزایش برخورد دستگاه‌های انتظامی ، قضایی و امنیتی استان در مبارزه بی امان با سوداگران مرگ و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در جامعه افزود: هر یک از دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌ها باید برای انجام این امر مهم برنامه‌ریزی و در مسیر نقشه راه ترسیم شده در مرکز استان حرکت کنند.
او تاکید کرد: چند وجهی کردن مقابله با مواد مخدر از جمله مبارزه مسجد محور ،خانه محور ،مدرسه محور و اجتماع محور در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل است و برای دستیابی به این هدف از ظرفیت کاری 700 نفر کارشناس آموزش دیده بهره‌گیری خواهدشد.
جواد زنجانی فرماندار اردبیل هم با اشاره به اینکه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آسیب‌های اجتماعی با همکاری بهزیستی و برخی دستگاه‌های مربوطه در مدارس انجام می‌شود، افزود: نیاز است در این زمینه همگان پیشگام باشیم چرا که تربیت نسل سالم و فرهیخته در فضای علمی و آموزشی امری مهم و ضروری است که عزم همگان را می‌طلبد.
وی درباره احداث مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در اردبیل گفت: برای احداث این مرکز 10 میلیارد ریال از سوی شورای هماهنگی مواد مخدر ، 20 میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه و یک میلیارد ریال هم از سوی فرمانداری اردبیل اختصاص می‌یابد.
زنجانی گفت: برای محوطه‌سازی این مرکز هم یک میلیارد و 700 میلیون ریال از سوی شهرداری اردبیل اختصاص داده می‌شود.
وی بیان کرد: انجمن‌های پیشگیری از اعتیاد نیز با همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان با هدف پیشگیری از اعتیاد و ارائه راهکارها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده و درصدد هستیم تا این برنامه‌ها را توسعه دهیم.
بهزاد ستاری ، مدیر کل بهزیستی استان اردبیل هم از فعال شدن 250 گروه اجتماع محور پیشگیری اولیه از اعتیاد در این استان خبر داد.
وی افزود: این گروه‌ها در محیط‌های آموزشی ، محیط‌های کار و همچنین محلات فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی را در رابطه با عواقب اعتیاد به مواد مخدر اجرا می‌کنند.
ستاری بیان کرد: این اقدامات توسط گروه‌های 12 انجمن پیشگیری اولیه از اعتیاد در استان اجرا شده و انتظار می‌رود با این برنامه‌ها مردم و افراد با نفوذ نسبت به معضل اعتیاد در جامعه حساس شوند.
وی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را یکی از مهم ترین اهداف انجمن‌های پیشگیری اولیه ذکر کرد و گفت: رویکرد اجتماعی کردن مبارزه باید متناسب با منطقه و شرایط زمانی و اجتماعی انجام گیرد تا بتوانیم نتیجه مطلوب از فعالیت های پیشگیرانه را کسب کنیم.
ستاری همکاری و ارتباط بین سمن‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد را برای موفقیت بیشتر ضروری دانست و افزود: با برقراری ارتباط بین سمن‌ها تجربه‌های موفق مورد استفاده قرار گرفته و فعالیت‌های پیشگیرانه موفقیت‌آمیز خواهد بود.
او اظهار داشت: در استان اردبیل 12 انجمن حمایت از ترک اعتیاد فعال هستند.
مراد فتحی ، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل هم گفت: سال گذشته برای کاهش اعتیاد و اجرای برنامه‌های مربوط به ارتقای مهارت‌های اخلاقی برای همسران و فرزندان زندانیان مبلغ 12 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شد و به 480 نفر از خانواده‌های معتادان در شهرستان‌های مشگین‌شهر ، خلخال ، گرمی و پارس‌آباد آموزش لازم برگزار و برای هر شرکت‌کننده یک میلیون و 400 هزار ریال بسته فرهنگی شامل کتب آموزش مرتبط و گواهینامه شرکت در دوره اعطا شد.
7110/6016

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/164944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تویوتا رکورد زد

احتمالا فردا قیمت خودروهای مونتاژی اعلام می‌شود

نمایندگان مجلس: هر ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند

کاهش 15 درصدی قیمت خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد | اعلام نرخ جدید هیوندای

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی شنبه اعلام می‌شود

فرمول قیمت خودروهای مونتاژی مشخص شد

ورود خودروهای دست‌دوم خارجی با منحنی قیمت چه می‌کند؟

قیمت خودروهای مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسید

قیمت باورنکردنی خودرو در عراق به پول ایران/ آئودی 2.5 میلیارد تومان

از میان 15 هزار خودروی بهمن موتور، تنها 5 هزار خودرو شفاف عرضه شده

پورشه گران شد

اتفاقی جدید در بازار خودرو/ قیمت این خودروها رسما تغییر کرد/ جزییات

متقضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا بخوانند؛ جزئیات مرحله دوم سامانه یکپارچه

شورای رقابت: راه‌حل رقابتی شدن بازار خودرو واردات است

چانه‌زنی در بازار خرید و فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه؛ انتقال امتیازهایی که ممنوع است

نوبت‌بندی خودروهای ویرایشی اعلام شد

چرا برخی متقاضیان خودرو به همان اولویت اول 1403 بازگشتند؟

وزارت صمت خواستار بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی شد

آغاز مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها از امروز؛ تعریف حساب وکالتی و واریز وجه در مرحله نخست

شروط و زمان تغییر قیمت خودروهای مونتاژی

بلای صنعت خودرو را سر سایر صنایع نیاورید/ به وضعی رسیدیم که باید به فکر بقای خودروسازی باشیم

نامه سازمان حمایت به سایت‌های فروش خودرو؛ تا اطلاع ثانوی قیمت نزنید

تمام معاملات خودرو در سامانه ثبت می‌شوند

بازهم وعده؛ قیمت‌ خودرو در بازار خواهد شکست

پراید گران‌تر از بنز و بی‌ام‌و در سال 1395!

بررسی قیمت خودرو‌های مونتاژی در کشور‌های همسایه/ اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت تیگو 8 پرو در امارات و بازار ایران

ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای

متقاضیان طرح خودروهای فرسوده هم باید حساب وکالتی داشته باشند/ فروش یکپارچه ادامه‌دار است

سخنگوی شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند/ ماجرای ممنوعیت واردات خودرو کارکرده

نکاتی که متقاضیان درباره خرید خودرو باید بدانند!

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی اجرا می‌شود/ قیمت سایر خودروها هفته بعد اعلام می‌شود

اعلام قیمت مابقی خودرو‌های مونتاژی در هفته آینده

فروش قولنامه‌ای خودرو ممنوع می‌شود؟

دهن‌کجی مونتاژکاران به شورای رقابت

مهلت تعریف حساب وکالتی خرید خودرو امشب تمام می‌شود

دردسر گواهینامه برای مادران متقاضی خودرو

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی/ فورش فوری این خودروها ممنوع شد

تعزیرات با گران فروشی خودرو برخورد می‌کند؟/ سردرگمی مشتریان درباره قیمت خودرو

خودروهای در استطاعت 10 دهک

واریز 5 هزار میلیارد تومان به جیب دولت از طریق فروش خودروهای وارداتی!

رهن گرفتن سند خودرو حذف شد

حذف شرط 1 سال رهن بودن سند خودرو؛ پرداخت مالیات یا دلالی کدام به صرفه‌تر است؟

تارای تصادفی هم‌قیمت تویوتا در سال 1395!

توضیح شورای رقابت در مورد حذف شرط رهن سند خودرو | جزئیات نخستین حراج خرده فروشی خودروهای سواری

گسل خودرویی فعال شد؟

رهن گرفتن سند خودرو شامل کدام طرح‌های خودرویی می‌شود؟

قیمت چانگان از سوی شورای رقابت تعیین شد

عرضه خودرو‌های وارداتی در بازار، پس از 4 سال کلید خورد