پیام آذری

آخرين مطالب

گام نهادن به عرصه تولید با پاهای مصنوعی اقتصادي

گام نهادن به عرصه تولید با پاهای مصنوعی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- «علی فتحعلی‌نژاد» جانباز 70 درصد دفاع مقدس از ناحیه هر 2 پا می‌باشد اما وی محدودیتی برای فعالیت‌های روزمره احساس نمی‌کند و با 2 پای مصنوعی به عرصه تولید و ایجاد اشتغال گام نهاده است.

این جانباز اهل ماکو یک پای خود را در دوران جنگ و پای دیگرش را بعد از جنگ تحمیلی و در پاکسازی میادین مین از دست داده و اکنون با استخراج منیزیت از بزرگترین معدن منیزیم کشور در منطقه آزاد ماکو برای 50 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

«فتحعلی‌نژاد» که یکبار نیز به عنوان اکتشاف‌گر نمونه سال معرفی شده، گفت: با استخراج منیزیم از این معدن و با وجود مشکلات فراوان اقتصادی برای 50 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 100 میلیارد ریالی در این معدن، گفت: هرچند سنگ‌های غنی از منیزیم در بسیاری از نقاط ایران در دسترس است اما منیزیت از ذخایر این منطقه با خلوص 80 درصد استخراج می‌شود.
وی ادامه داد: فعالان حوزه معادن منیزیم در شهرستان‌های کرمان، بیرجند و زاهدان به استخراج آسان و رسوبی بودن معادن منیزیم منطقه آزاد ماکو آگاهی دارند و آن را ثروتی خدادادی برای کشور می‌دانند.
وی با بیان اینکه منیزیت در تهیه اکسید و فلز منیزیم مصرف می‌شود، گفت: اکسید منیزیم در ساخت آجرنسوز برای پوشش داخلی کوره‌های الکتریکی با تحمل دمای سه هزار درجه سانتی‌گراد، تهیه فرآورده‌های شیمیایی، کود شیمیایی و ابریشم مصنوعی به عنوان عایق الکتریکی و نیز در صنایع کاغذسازی مصرف دارد.
فتحعلی‌نژاد با اشاره به اینکه این خاک‌های سفید استخراج شده از خواص درمانی نیز برخوردار است، بیان کرد: منیزیت به عنوان مهمترین عنصر در صنایع دفاعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی اعلام کرد: مواد استحصالی از این معدن به کارخانجات تولید کود شیمیایی، کنجاله‌های غذایی، صنایع نسوز، شوینده‌ها و تولید رنگ ارسال می‌شود.
وی افزود: واردات محصولات فرآوری شده از چین و کشورهای دیگر به صلاح اقتصاد کشور نیست و با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان نیازهای کشور به این عنصر مهم را تامین کرد.
وی با اشاره به اینکه این نوع منیزیت فرآوری خاصی را می‌طلبد، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در همه بخش‌های این صنعت علاوه بر اشتغال‌زایی برای بیش از 500 نفر، سود اقتصادی مناسب دارد و به بازگشت سرمایه در مدت زمان اندک منجر می‌شود.
وی تاکید کرد: حمایت بیش از پیش از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌تواند در کار ما بسیار موثر باشد زیرا پایه‌های اقتصاد کشور بر دوش این قشر است.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه وصول منیزیت از این خاک 50 درصد است، گفت: مجوز استخراج از این معدن سالانه 60 هزار تن است اما توان استخراج تا 75 هزار تن در سال وجود دارد.
«فتحعلی‌نژاد» ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی منیزیم به عنوان یک ماده استراتژیک با گرایش صادرات تصویب شده است.

وی تاکید کرد: همچنین به تازگی دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت صادرات مواد خام معدنی صادر شده و این امر لزوم فرآوری این ماده معدنی را 2 چندان می‌کند.
مدیر تسهیل تولید صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: معادن منیزیم این منطقه سالانه قابلیت استخراج 60 هزار تن از این ماده استراتژیک را دارد و این جانباز 70 درصد با توجه به اهمیت استخراج این ماده و با وجود برخی محدودیت‌ها به این عرصه گام نهاده است.
آرش یوسف‌زاده افزود: در حال حاضر چهار معدن منیزیت در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو وجود دارد که پروانه بهره‌برداری در 2 محدوده آن کسب شده است.
وی اضافه کرد: ذخایر 2 محدوده معدن منیزیت منطقه آزاد ماکو بیش از سه میلیون تن بوده و منیزیم استخراج شده در این معادن از عیار متوسط 78 درصدی برخوردار است.
وی اظهار داشت: این ماده معدنی به‌دلیل سبک بودن و داشتن خواص مکانیکی و مقاومت حرارتی مناسب بیشتر در صنعت خودروسازی کاربرد دارد.
وی بیان کرد: این ماده معدنی جایگزین فلزات متداولی مانند فولاد، چدن و آلومینیوم به شمار می‌رود و محدوده‌های دیگر این ماده معدنی استراتژیک در منطقه به دلایل مشکلات زیست محیطی غیرقابل واگذاری است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، ایجاد واحد تولیدی سنگ مصنوعی، ایجاد واحد تولید آهک هیدراته و پودر میکرونیزه کربنات کلسیم، ایجاد واحد سنگبری مدرن و پیشرفته، راه‌اندازی واحد تولید کاغذ سنگی، ایجاد واحد تولیدی صنایع دستی با استفاده از سنگ مرمر و مرمریت‌های مرغوب منطقه از ظرفیت‌های این منطقه است.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال‌غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با نخجوان و 130 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه است.
3072/9918

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/165870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟