پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

حال ناخوش سیب قره قرمز اهر اقتصادي

حال ناخوش سیب قره قرمز اهر
  بزرگنمايي:

پیام آذری - از جمله محصولات پرطرفدار و بومی شهرستان اهر سیب سردرختی قره قرمز اهر است که در اقلیم این منطقه کاشت و برداشت می‌شود. این محصول مقاوم به سرما بوده و حتی شاخه یک ساله آن نیز با مقاومت در برابر سرما به میوه تبدیل می شود، این میوه بومی و سازگار با منطقه و اقلیم شهرستان است.

رحیم جعفری از باغداران و تولید کنندگان سیب قره قرمز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با وجود اینکه امسال محصول سیب قره قرمز ما بیشتر از سال های قبل برداشت شده، ولی به دلیل فروش کم و عدم صادرات آن ، سیب ها روی درختان باقی مانده و با مرور زمان به صورت بادریز با کمترین قیمت به فروش می رسد.
وی افزود: متأسفانه در حال حاضر قیمت فروش کفاف مخارجی که برای خرید کود و سایر موارد برای تولید سیب انجام شده، نمی‌دهد و انتظار داریم مسئولان در خصوص صادرات این محصول به یاری تولید کنندگان بیایند.
خداوردی عظمی نیا، یکی دیگر از تولید کنندگان سیب قره قرمز اهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از گران شدن برخی لوازم ضروری برای بسته بندی از جمله جعبه، کارتون، کاغذ و قیمت بالای ذخیره در سردخانه ها خبر داد و افزود: در صورت ادامه این گرانی ها احتمالاً در سال های آینده شاهد قطع درختان سیب در مناطق مختلف این شهرستان باشیم.


تولید سالانه 17500 تن سیب قره قرمز در اهر
مدیر جهاد کشاورزی اهر در گفت‌وگو با ایسنا، از تولید سالانه 17500 تن سیب قره قرمز در این شهرستان خبر داد.
محمد اسدی افزود: از کل سطح زیر کشت باغات اهر که 7250 هکتار است،حدود 6202 هکتار آن به تولید انواع مختلف سیب اختصاص دارد که سالانه نزدیک به 100 هزار تن انواع سیب تولید می شود.
وی با اشاره به تولید مناسب امسال میوه های سردرختی خصوصاً سیب قره قرمز گفت: سال گذشته تولید سیب بر اثر سرمازدگی کاهش یافته بود که امسال خوشبختانه تولیدات ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی را یکی از راه های حل مشکلات و دغدغه های کشاورزان در خصوص تولیدات خود ذکر کرد و افزود: کشاورزان با همراهی کارشناسان جهاد کشاورزی و سرمایه گذاران می توانند به صورت منطقه ای اقدام به تشکیل تعاونی هایی کنند که این تعاونی ها با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه بتوانند ارزش افزوده تولیدات کشاورزان را بالا ببرند و با تبدیل میوه های خام از جمله سیب به صنایع تبدیلی مانند؛چیپس میوه، لواشک، پوره سیب و غیره و تحویل به سردخانه ها به صورت بسته بندی و نگهداری آنها تا فصل فروش به قیمت مناسب از خام فروشی محصولات به صورت ارزان جلوگیری کرده و ارزش افزوده محصولات را افزایش دهند.
اسدی افزود: در حال حاضر در شهرستان اهر دو کارخانه بسته بندی و تبدیلی مجهز به همراه هفت سردخانه با ظرفیت 35000 تن فعال بوده و چهار سردخانه دیگر نیز در مرحله تکمیل می باشد که با اتمام کار آنها مجموعاً 11 سردخانه با ظرفیت حدود 55000تن به ظرفیت نگهداری میوه افزوده خواهد شد.
وی در خصوص فرآوری میوه ها نیز گفت: 15 هزار تن محصول در پنج کارخانه کوچک که توسط جوانان به صورت مشاغل خانگی اداره می شود در قالب چیپس میوه، لواشک و غیره فرآوری می شود و انتظار داریم با تشکیل تعاونی های منطقه توسط تشکل های مردمی و ورود تشکل های مردمی در قالب تعاونی ها و سرمایه گذاران به ایجاد کارخانجات تولیدی و تکمیلی، تمام ظرفیت های تولیدی کشاورزان را به فرآوری تبدیل کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی اهر در خصوص صادرات سیب نیز افزود: در رابطه با صادرات به کشورهای همسایه از جمله روسیه قیمت 3400 تومان برای هر کیلوگرم سیب مطرح شده که این قیمت برای تولیدکنندگان ما به صرفه نبوده و در روزهای اخیر با ورود نماینده شهرستان اهر و سایر مسئولان ارشد شهرستانی و استانی به این امر، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهتر شدن وضعیت صادرات سیب باشیم.
وی در خصوص قیمت سیب نیز افزود: هر سال قیمت تولید بعد از بررسی و لحاظ تمامی مراحل و هزینه ها از جمله، قیمت مصرف حداقل 50 تن کود حیوانی و استفاده به موقع از سموم و آفت کش ها و غیره، کارشناسی شده و مشخص می شود و امسال نیز کارشناسان با لحاظ تمامی مراحل قیمت هر کیلو سیب را 1630 تومان در نظر گرفته اند و اختلاف ما در قیمت ها فقط در بین دو نوع تولید کننده است، تولیدکننده ای تمام مراحل و هزینه ها را انجام داده و کوددهی و سمپاشی را به صورت منظم و مرتب انجام و دارای محصول با کیفیت تر می باشد و تولید کننده ای که مراحل و هزینه ها را به موقع و به اندازه انجام نداده و کیفیت محصولشان پایین است و قیمت نیز در این مواقع 1350 تومان است.
اسدی قیمت فروش سیب را نیز متفاوت ذکر کرد و گفت: بسته به انجام مراحل، هزینه های پرورش، تولید و بسته بندی با درجه مناسب قیمت فروش تا 3800 تومان است که هرچه کیفیت محصول بالاتر قیمت فروش نیز بیشتر و هرچه کیفیت پایین تر و بسته بندی نامناسب تر قیمت نیز پایین تر بوده و تا 500 تومان نیز به فروش می رسد.
وی در خصوص دپوی سیب در کنار جاده ها نیز افزود: هر باغی در سه مرحله ریزش میوه دارد و این میوه ها که در اول قبل از رسیدن ریزش دارند و به زمین می ریزند به صورت کنار خیابانی برای فروش به کارخانجات کمپوست، کنسانتره و غیره جمع آوری می شود و امسال نیز در شهرستان اهر از 104هزار تن تولید که حدود 90هزار تن محصول سالم داریم حدود 15 تا 20 درصد به مقدار 15 هزار تن ،در سه مرحله ریزش خواهیم داشت.
اسدی در ادامه گفت: سال گذشته با توجه به سرمازدگی محصولات و کمبود آب در منطقه، اداره امور آب برای کشاورزان 20 روز به 20 روز سهمیه آب در نظر گرفته بود که چندان کفاف آبیاری محصولات را نمی کرد، ولی امسال با توجه به پرآب بودن سد ستارخان و عدم کمبود آب، تاکنون در خصوص زمان آبدهی برای باغداران به مشکلی برخورد نکرده ایم و در مورد آفت نیز امسال مشکلی نداشته ایم و توانستیم در آزمایشگاه گیاه پزشکی شهرستان اهر که دومین آزمایشگاه بعد از تبریز در استان است، توسط کارشناسان و آزمایشگاه حفظ نباتات و باغبانی تمام آفت ها و امراض را به موقع شناسائی و اطلاع رسانی کنیم و هیچ مشکلی نداشته باشیم.
وی در پایان از کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی خواست با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاران کرده و با مشاوره گیری فنی و آموزنده تولیدات خود را با کیفیت تر تولید و راندمان تولید خود را افزایش دهند.




اهر قطب تولید سیب در آذربایجان شرقی
فرماندار اهر نیز در جمع خبرنگاران گفت: شهرستان اهر جزو شهرستان های موفق در حوزه کشاورزی، باغی، تولیدات و محصولات بخش کشاورزی و خصوصاً سیب در استان آذربایجان شرقی بوده و قطب تولید سیب در این استان است.
زاهد محمودی در ادامه بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی خصوصاً سیب سردرختی و بالابردن ارزش افزوده محصول در شهرستان اهر تأکید کرد و افزود: متأسفانه با وجود تولید و حجم پرورش محصول سیب این شهرستان، هره برداران در موقع فروش سود چندانی از برداشت آن نمی برند و لازم است در این خصوص با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری محصول اقدامات اساسی نموده و تلاش کنیم محصول بدست آمده را تبدیل به ارزش افزوده نمائیم.
وی در مورد بحث صادرات بخش کشاورزی نیز گفت: اداره صنعت و معدن به عنوان متولی صادرات باید در امر صادرات محصولات بخش کشاورزی خصوصاً سیب برنامه ریزی لازم را انجام دهد.
محمودی بر لزوم ایجاد تشکل‌ها و تعاونی های مردمی در زمینه محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: می توان با ایجاد این تشکل های مردم نهاد و ورود آنها به بحث سرمایه گذاری و ایجاد کارخانجات تولیدی، تکمیلی و فرآوری محصولات گامی در جهت افزایش ارزش افزوده تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی برداشت.
وی افزود: علاوه بر سختی تولید برای بهره برداران بخش کشاورزی متأسفانه در زمان عرضه نیز قیمت فروش برای هیچ باغدار و تولید کننده ای توجیه اقتصادی نداشته و زحمات چندین ساله باغداران و تولیدکنندگان عوایدی قابل توجهی برای آنها ندارد.
این گزارش حاکی است؛ شهرستان اهر یکی از قطب های مهم تولید میوه های سردرختی به خصوص انواع سیب است که متأسفانه نبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری میوه باعث خام فروشی آن با نازلترین قیمت به دلالان می شود که ضروریست در این خصوص تمهیدات لازم انجام شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/166094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟