پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش اجمالی از سفر رئیس کل بانک مرکزی به کرمان سياسي

گزارش اجمالی از سفر رئیس کل بانک مرکزی به کرمان
  بزرگنمايي:

پیام آذری - کرمان - سفر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به کرمان از شامگاه چهارشنبه آغاز و تا ظهر روز پنجشنبه ادامه داشت، نشست با فعالان اقتصادی، دیدار با استاندار کرمان، حضور در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان از مهمترین برنامه های همتی به این استان بود.

حمایت از فعالان اقتصادی اولویت بانک مرکزی
به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی در شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی استان کرمان با تاکید بر اینکه این بانک از فعالان اقتصادی حمایت لازم را خواهد کرد، گفت: با تلاش بانک مرکزی و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی که در واقع رزمندگان جنگ اقتصادی هستند فشارهای چندین ماهه طراحان تحریم، شکسته شده و فضای نسبتا باثباتی در فضای اقتصادی کشورمان حاکم شده است.
عبدالناصر همتی روز پنجشنبه ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور افزود: معتقدیم فعالان بخش خصوصی در این دوره تعیین کننده می‌توانند نقش بسیار مهمی را در اقتصاد داشته باشند.
وی اظهار داشت: به طور قاطع می توان گفت فشار تحریم را با تلاش و کوشش همگانی شکسته ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند.
رزمنده واقعی دوران تحریم فعال اقتصادی است
همتی افزود: در صورت رفع نشدن مشکلات فعالان اقتصادی نمی‌توان با تحریم ها مبارزه کرد زیرا رزمنده اصلی در این شرایط فعال اقتصادی است و بر این اساس حل مشکلات حوزه فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان از اولویت های بانک مرکزی است.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات است، حمایت شود گفت: اگر برخی محدودیت هایی که اعمال می شود صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده اند اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می کنند لذا در همین راستا برای برخورد قانونی، اسامی آنها به قوه قضاییه ارسال شده است.
همتی در بخش دیگری از سخنان خود، سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز را از میان بردن اختلاف نرخ اعلام و اظهار کرد: در این راه نیز به موفقیت هایی دست یافته ایم ضمن آنکه بانک مرکزی با تمام توان در راستای تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گام برمی‌دارد.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه به صادر کنندگان این اطمینان را می‌دهم تا زمانی که من در بانک مرکزی هستم همراه صادرکنندگان خواهم بود افزود: صادرکنندگان نیز می توانند با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور کنند.
وی ادامه داد: میزان ارزی که به کشور برمی‌گردد و میزان تقاضایی که از واردات تامین می شود برای من مهم است و اکنون بانک مرکزی با تمام توان در مسیر تامین نیازهای واقعی ارزی کشور گام بر می‌دارد.
رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: هدف، آمدن ارز به سامانه نیما نیست بلکه آمدن ارز به کشور هدف است و سامانه نیما فقط مظهر دخل و خرج ارزی کشور است.
همچنین در این نشست فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی کرمان مطالبی در باره تسهیل و تسریع در روشهای بازگشت ارز حاصل از صادرات ارائه کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمان نیز مسائل خود را در خصوص توجه به بهبود وضعیت پرداخت تسهیلات و هماهنگی بانک‌ها، بررسی وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات خشکبار عنوان کردند.
تامین نقدینگی واحدهای تولیدی با مدیریت منابع ارزی امکان‌پذیر است
رئیس کل بانک مرکزی مدیریت بهینه منابع ارزی به دلیل شرایط تحریم را از موضوعات اصلی این بانک عنوان کرد و گفت: برای مدیریت نقدینگی و هدایت آن به تولید، باید وزارتخانه های مربوطه خصوصا صمت با شناسایی واحدهای تولیدی فعال و مولد همکاری لازم را با بانک مرکزی و شبکه بانکی برای تأمین نقدینگی آنها داشته باشند.
همتی شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان در جمع مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها شرایط کشور ویژه است، افزود: تلاش بانک مرکزی حل مشکلات واحدهای تولیدی از طریق نقدینگی موجود در جامعه است، ضمن آنکه این بانک درصدد است که منابع بانکی هر استان تاحد ممکن در همان منطقه هزینه شود.
رییس کل بانک مرکزی در خصوص اقدامات بانک مرکزی بمنظور حمایت از تولید به تصویب آیین نامه قانون جدید چک در دولت اشاره کرد و گفت: آیین نامه قانون چک که در روزهای آینده ابلاغ می شود، برای حمایت از بنگاه های با پرسنل 100 نفر و بالاتر است و امیدواریم با این آئین نامه مشکل برخی واحدهای تولیدی در زمینه چک برگشتی با واگذاری اختیار تصمیم به شورای تأمین استانها، رفع شود.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین به سایر اقدامات حمایتی این بانک از واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: علاوه بر قانون چک، تمدید ضمانت نامه های بانکی و تامین نقدینگی بنگاههای اقتصادی از دیگر اقدامات حمایتی بانک مرکزی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.
وی همچنین افزود: حل مشکلات خودروسازان استان کرمان که موجب اشتغال تعداد زیادی از جوانان شده است، بسیار برای بانک مرکزی حائز اهمیت است بر این مبنا این موضوع مورد توجه جدی این بانک قرار دارد.
تسهیلات سرمایه در گردش تمدید می‌شود
به گفته استاندار کرمان در چهل و هفتمین نشست شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، مقرر گردید تمام بانک‌ها در سررسید بازپرداخت سرمایه در گردش، در صورت درخواست متقاضی، با دریافت سود، اصل سرمایه در گردش را تمدید کنند.
محمدجواد فدائی افزود: در این نشست مقرر شد همچنین در مورد تعاونی‌های اعتبار از آنجا که بنا بر توسعه و ایجاد شعب جدید نیست، تسهیلات مورد نیاز اعضای این تعاونی ها توسط بانک‌های کشاورزی، قرض الحسنه مهر و پست بانک پرداخت شود لذا تعاونی های اعتبار مزبور در این زمینه اقدامی نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست مقرر شد، تمام تعاونی‌های اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه استان کرمان که مشکل دارند طی نشستی در تهران مشکلات خود را مطرح کنند تا مورد رسیدگی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.
استاندار کرمان بیان کرد:پیرامون واردات در مقابل صادرات نیز قرار شد صادرکنندگان حداقل 50 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات ثبت سفارش شده، استفاده کنند و پس از ارائه مدارک مثبته نشان دهنده این اقدام، در مورد 50 درصد بقیه توسط بانک مرکزی و صادرکننده به طور مشترک تصمیم‌گیری خواهد شد.
فدائی با اشاره به اینکه صادرکنندگان می توانند ارز خود را به صرافی های معرفی شده توسط بانک مرکزی به نرخ بازار بفروشند، اظهار داشت: همچنین در این نشست موافقت شد که در حد 100 میلیون دلار ارز صادراتی مس صرف واردات قطعات، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فعال استان شود به شرط آنکه جزو جدول 1 - 2 و 3 - 2 کالای وارداتی باشند.
وی گفت: در شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی با حضور رئیس کل بانک مرکز همچنین قرار شد اتاق بازرگانی فهرست کالاهای صادراتی استان که قیمت صادراتی آنها با قیمت های واقعی مطابقت ندارد را به سازمان گمرک اعلام کنند تا در اولین فرصت کمیته ارزش‌گذاری گمرک تشکیل و موضوع را بررسی و قیمت را اصلاح کند.
خرما و پسته مهمترین اقلام صادراتی و ارزآور کرمان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست از خرما و پسته به عنوان مهمترین محصولات کشاورزی صادراتی از این استان و کشور یاد کرد و ادامه داد: آرامش موجود در بازار و در حوزه اقتصادی کشور جای تقدیر دارد.
سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه استان کرمان، استانی صادراتی است و محصولات صادراتی زیادی دارد، تاکید کرد: در سال گذشته با وجود مشکلات موجود در حوزه ارزی و وجود آفت‌ها و خسارت‌ها، بخش مهمی از محصولات کشاورزی استان صادر نشده است اما در سال جاری میزان تولید در حد خوبی بوده و لازم است که زمینه های صادرات بهبود یابد.
وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته صادرکنندگان بزرگ پسته به دلیل محدودیت‌های موجود به صادرات نپرداختند و بخش زیادی از محصول آنها باقی مانده است و امیدواریم در سال جاری تحرک بانکی لازم در کشور رخ دهد.
بانک ها از اعمال فشار به کشاورزان بپرهیزند
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به افزایش قیمت تولید محصول پسته، گفت: لازم است تا تعیین تکلیف نهایی در حوزه پسته، بانک‌ها از اعمال فشار به کشاورزان خودداری کنند.
حسین امیری خامکانی خاطرنشان کرد: لازم است تمام ارز حاصل از صادرات پسته و خرما در کرمان به این استان اختصاص یابد و با واحدهای تولیدی تهاتر شود و این کار مستلزم آن است که واحدهای تولیدی، ریال مورد نیاز را داشته باشند.
وی با اشاره به مشکلاتی در تولید خرما، عنوان کرد: لازم است که مشکلات این بخش نیز مطرح شده و مورد رسیدگی قرار گیرد.
بازگشت 100 درصدی منابع ارزی سال 98 به صورت کالای ثبت سفارش شده در بخش صادارت خشکبار و فرش
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سفر فشرده همتی به استان کرمان گفت : به مدیرکل بانک مرکزی پیشنهاد شد در قبال بازگشت ارز 98، 100 درصد منابع ارزی را به صورت واردات کالای ثبت سفارش شده از طریق وزارت صنعت و یا امکان عرضه در سامانه ثنا که در واقع مشکلات قبلی نرخ را فراهم نمی کرد، بتوانند عملیاتی کنند، که به تصویب رسید.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: در حوزه مربوط به وضعیت صادرات، تامین مالی، معوقات بانکی، تعیین تکلیف تعهدات ارزی که سنوات گذشته داشته ایم با پیگیری های صورت گرفته و با هماهنگی استاندار کرمان از رئیس کل بانک مرکزی برای سفر به استان کرمان دعوت شد.
وی در خصوص سفر یک روزه رئیس کل بانک مرکزی به کرمان اظهار داشت: از صبح امروز پنجشنبه 16 شهریور جلسات متعددی را با تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش صنعت، معدن و کشاورزی برگزار کردیم، که به نتایج خوبی دست یافتیم.
نماینده مردم کرمان و راور اذعان داشت: محورهای مختلفی در راستای حل مشکلات تولیدی بحث شد و اولین محور متعلق به تسویه حساب مربوط به تعهدات ارزی سال 97 بود که مقرر شد تولیدکنندگانی که دچار مشکل شده اند و تعهداتشان اجرایی و پرداخت نشده است در یک نشست مشترک به نتیجه برسند.
نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی به دومین محورمورد بحث " نحوه بازگشت ارزسال 98 " اشاره کرد و گفت : بسیاری از صادر کنندگان ناراحت بودند که مبنای تسویه را چگونه مشخص کنند لذا یکی از پیشنهاداتی که در این کارگروه داده شد، این بود؛ 100 درصد منابع ارزی را به صورت واردات کالای ثبت سفارش شده از طریق وزارت صنعت و یا امکان عرضه در سامانه ثنا که درواقع مشکلات قبلی نرخ را فراهم نمی کرد، بتوانند عملیاتی کنند لذا این پیشنهاد مورد توافق قرار گرفت و مصوب شد.
وی ادامه داد : مقرر شد صادرکنندگان طی یک ماه اینده که محصول آنها اماده صادرات است در بحث پسته و یا سایر محصولات کشاورزی کارصادارت خود را شروع کنند لذا به جز محصولات خشکبار اعم از پسته و خرما، فرش هم شامل قانون شد.
پورابراهیمی با اظهار امیدواری که این روند به افزایش صادرات فرش کمک کند؛ اظهار داشت : معتقدم تولید امسال نسبت به سال گذشته تقریبا 7 برابر شده است و شرایط ماهم برای صادرات ما بسیار خوب است لذا پیش بینی ما افزایش ویژه صادارت کرمان در سال 98 خواهد بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس محور سوم را موضوع تامین مالی و مشکلات تسهیلات در یافتی بنگاه های اقتصادی دانست و گفت: واحد های تولید که اقساط پرداختی آنها معوق شده است باید در یک کمیته مورد بررسی قرار بگیرند، لذا کارگروه تشکیل شد و موارد کلی به تصویب رسید، کارگروه دوم نیز با تامین یک لیست از موضوعاتی که به صورت موردی توسط اتاق بازرگانی مطرح می شود در بانک مرکزی تشکیل شود تا موضوع بررسی حل مشکلات بنگاه های اقتصادی که دچار کمبود تامین مالی شده اند یا در بحث دریافت های جدید نیازمند کمک و حمایت هستند بر این اساس تصمیم گیری شود.
پور ابراهیمی به اخرین مصوبه مورد بررسی توسط بانک مرکزی در حال بررسی بود، اشاره کرد و گفت : بنگاه هایی که به هر دلیل در پرداخت تعهداتشان مشکل پیدا کرده و به دلیل اعمال قانون جدید بر بانک ها، نیازمند آیین نامه ایی از سوی دولت بودند و مشمول این ایین نامه شده اند، می توانند با مصوبات شورای تامین استان امکان حل مشکلات رفع اثر و دادن دسته چک و امثالهم برای آنها فراهم شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه این آیین نامه نوشته شده و در چند روز آینده ابلاغ می شود لذا در بخش بعدی واحد هایی که به هر دلیل در دوره های گذشته با مشکل پرداخت تعهداتشان روبه رو بودند و چک های انها برگه شده بود، و در حال حاضر گشایش اعتبار، ال سی های ارزی، پرداخت تعهدات و عدم دریافت دسته چک دچار مشکل شده بودند با این آیین نامه در شورای تامین داخل استان تصویب و مشکلات اقدامی در استان حل می شوند.
7440/3029/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/166626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است