پیام آذری

آخرين مطالب

اینجا خدمت به زائران بر زیارت حسین(ع) ارجح است مقالات

اینجا خدمت به زائران بر زیارت حسین(ع) ارجح است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - این روزها هزاران زائر از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور خود را به نقطه صفر مرزی مهران می‌رسانند تا از کاروان عشاق حسین جا نمانند اما در این بین مردم استان ایلام بویژه شهرستان مرزی مهران که در میهمان نوازی شهره هستند اگرچه کوتاه‌ترین مسیر رفتن به عتبات عالیات را دارند ولی خدمت‌رسانی به زائران حسینی را به زیارت اباعبدالله(ع) ترجیح داده‌اند و زیباترین صحنه‌های عشق حسینی را خلق کرده‌اند.

 اینجا صحنه‌های خدمت‌رسانی که دلدادگی به حسین را نمایش می‌دهند آنقدر مسحور کننده و با عظمت است که در لنز هیچ دوربینی نمی‌گنجد و هیچ قلمی توانایی انعکاس آن را ندارد، از کودکی که با دستان کوچکش میوه به زائران می‌دهد، تا پیرمردی که با قد خمیده مشغول چایی دادن به زائران خسته است، یا آن روحانی که کفش‌های زائران را با افتخار تمام واکس می‌زند و یا زنانی که آستین ها را بالا زده و مشغول آماده کردن غذای سر وقت برای میهمانان هستند.
استان ایلام از اوایل دهه 80 و پس از سرنگونی رژیم بعث به دروازده عتبات عالیات تبدیل شد و طی چند سال اخیر نیز در ایام اربعین میزبان خیل عظیمی از زائران حسینی از سراسر کشور برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین است، استانی که اگرچه کمتر از 600 هزار نفر جمیعت دارد اما در طول ایام اربعین چندین برابر جمعیتش از زائران اربعین حسینی پذیرایی می‌کند.
امسال نیز که به ایام اربعین نزدیک می شویم عاشقان حسینی از جای جای کشور عزم سفر به عتبات عالیات کرده و با ورود به مهران آهنگ کوچ عاشقانه شان در قدمگاه زائران حسینی گوش ها را نوازش می‌دهد.
علاوه بر مردم ایلام شمار زیادی از عاشقان اباعبدالله(ع) از مناطق دور و نزدیک کشور نیز خود را به نقطه صفر مرزی مهران رسانده و بجای عزیمت به کربلا شبانه روزی در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند.
شمار زیادی از مردم منازل خود را برای اسکان و پذیرایی از زائران حسینی تجهیز کرده و با مهمان‌نوازی از این افراد عشق و ارادت خود به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را ابراز می کنند.
جمع دیگری از مردم نیز بصورت داوطلبانه با کمیته‌های مختلف ستاد اربعین مشارکت دارند و با شرکت در پخت غذا و تهیه میان وعده در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.
از طرفی کارکنان دستگاه های اجرایی نیز که عضو ستاد اربعین هستند از چند هفته قبل از عزیمت زائران حسینی به مهران، مهیای تهیه امکانات و خدمات‌رسانی به این عاشقان هستند و دست به دست هم داده تا میزبان شایسته‌ای برای میهمانان حسین(ع) باشند.
خدمت رسانی سرخ پوشان هلال احمر به عاشقان حسینی
یکی از این دستگاه های خدمت رسان سرخ پوشان هلال احمر هستند که فعالیت آنها از 13 مهرماه با استقرار پایگاه های امداد و نجات در محورهای ارتباطی استان در حال تلاش برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان سوانح احتمالی و کاهش حداکثری تعداد جان باختگان هستند.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام، در این زمینه 28 پایگاه امداد و نجات هلال احمر با حضور امدادگران در محورهای مختلف ارتباطی مسیر تردد زائران دایر شده است تا خدمات به زائران را در مواقع نیاز ارایه کنند.
حسین عارفی بیان کرد: از طرفی کمپ اسکان زائران نیز در پایانه برکت و با برپا کردن 12 تخته چادر گروهی با ظرفیت هر چادر 250 نفر دایر شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام یادآور شد: همچنین با رایزنی انجام گرفته با جمعیت هلال احمر یک فروند بالگرد امدادی نیز در این مدت به منظور تسریع در امداد رسانی به مصدومان حوادث احتمالی مستقر خواهند شد.
عارفی، استقرار پنج تیم امدادی موتوری در مسیرهای مختلف تردد زائران بویژه پایانه مرزی مهران را از دیگر اقدام های این جمعیت در ایام اربعین امسال برشمرد.
استقرار تیم اورژانس اجتماعی و ستاد گمشدگان بهزیستی در مرز مهران
اداره کل بهزیستی ایلام نیز یکی دیگر از دستگاه های خدمت‌رسان به زائران حسینی است که با استقرار ستاد گمشدگان و تیم اورژانس اجتماعی کار ساماندهی زائران گمشده را انجام می دهد.
به گفته مدیرکل بهزیستی ایلام، ستاد گمشدگان بهزیستی مستقر در مرز مهران در زمینه ساماندهی و خدمات‌رسانی به زائران گمشده در ایام اربعین فعالیت دارد.
زهرا همتی افزود: در این ستاد، تیم اورژانس اجتماعی بهزیستی مستقر شده و افراد گمشده در هر سنی تا زمان سپردن به خانواده‌هایشان توسط مددکاران و نیروهای این سازمان، خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.
وی اظهار کرد: بهزیستی به عنوان عضو ستاد اربعین حسینی در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات لازم خدمات‌دهی به زائران حسینی را انجام می‌دهد.
مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین از استقرار تیم توانبخشی در مرز مهران برای خدمات‌دهی به زائران سالمند و معلول خبر داد و گفت: از طریق این تیم خدمات مختلف از جمله فیزیوتراپی و توزیع وسایل توانبخشی به زائران ارائه می‌شود.
پذیرایی کمیته امداد از زائران حسینی
کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام نیز با راه‌اندازی آشپزخانه در مرز مهران با پخت غذای گرم و تهیه میان وعده از زائران پذیرایی می‌کند.
به گفته مدیرکل کمیته امداد ایلام، بزرگترین موکب این نهاد در مرز مهران دایر است و با راه اندازی آشپزخانه در سه وعده روزانه از زائران اربعین حسینی با غذای گرم و میان وعده پذیرایی می‌کند.
به گفته ضیاء رضایی، بخشی از خدمات رسانی این نهاد به زائران در مرز مهران با مشارکت استان آذربایجان شرقی انجام خواهد شد.
وی همچنین یادآور شد: تمام مراکز و دفاتر این نهاد در مسیرهای تردد زائران اربعین حسینی برای اسکان تجهیز شده‌اند تا خدمات دهی لازم را به زائران داشته باشند.
مدیرکل کمیته امداد ایلام با ذکر اینکه این نهاد همچنین آماده خدمت رسانی به زائران در راه مانده و نیازمند است، افزود: خدمات رسانی این نهاد در ایام اربعین ویژه عموم مردم اعم از مددجویان زیر پوشش و غیر مددجویان است.
پخت روزانه 12 هزار پرس غذا از محل نیت واقفان 6 استان در مهران
مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام نیز در این خصوص گفت: درآمد موقوفات 6 استان کشور اربعین امسال برای خدمات دهی زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مهران هزینه خواهد شد.
حجت الاسلام مرتضی عزیزی افزود: اربعین امسال از طریق ادارات اوقاف و امور خیریه 6 استان کشور 2 موکب بزرگ فرهنگی و تغذیه و اسکان در مهران راه اندازی شده است.
وی با ذکر اینکه هزینه این موکب با اجرای نیت واقفین است، تاکید کرد: به همین منظور از محل درآمد موقوفات این استان ها برای خدمات رسانی زائران امام حسین(ع) هزینه می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام با اشاره به ایجاد آشپزخانه مرکزی توسط این اداره کل در مهران گفت: روزانه 12 هزار وعده غذا در این مکان پخت و بین زائران اربعین حسینی توزیع خواهد شد.
عزیزی اظهار کرد: 20 تن گوشت و 40 تن برنج تاکنون به این اداره کل از سوی خیران ارسال و کار پخت غذا نیز از فردا آغاز خواهد شد.
به گفته وی، خدمات دهی این موکب ها تا یک هفته پس از برگزاری راهپیمایی اربعین و بازگشت زائران از عتبات عالیات ادامه خواهد داشت.
استقرار 140 روحانی در مهران برای خدمات دهی به زائران اربعین
دبیر کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد اربعین ایلام نیز گفت: 140 مبلغ دینی اربعین امسال برای خدمات دهی به زائران به مناطق مختلف این استان اعزام و در مسیرهای منتهی به مرز مهران مستقر می شوند.
حجت الاسلام حشمت رستمی افزود: این مبلغان از حوزه های علمیه داخل و خارج استان از روز جمعه هفته جاری در مهران و سایر مسیرهای تردد زائران مستقر خواهند شد.
وی ارائه مشاوره های دینی و فرهنگی، تشریح احکام، پاسخگویی به شبهات، اقامه نمازهای جماعت، راهنمایی زائران و دیگر خدمات را از جمله فعالیت های این روحانیان در مرز مهران برشمرد.
به گفته دبیر کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد اربعین ایلام، امسال در مجموع یک میلیون بسته اقلام فرهنگی شامل ادعیه، زیارتنامه، پیشانی بند، کلاه آفتابی و ... تهیه و بین زائران توزیع خواهد شد.
حجت الاسلام رستمی از فعالیت 30 ایستگاه فرهنگی در مسیرهای تردد زائران اربعین حسینی در مرز مهران خبر داد و گفت: در این ایستگاه ها مسابقه نقاشی بین کودکان، ارایه خدمات مشاوره ای و ... انجام می شود.
وی همچنین از فعالیت پنج موکب خدمت رسانی خانواده در مهران خبر داد که از طریق آنها آموزش های همسرداری، فرزند پروری و ... به زائران ارائه می شود.
دبیر کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد اربعین ایلام اظهار کرد: همچنین 2 ایستگاه نیز در مهران ایام اربعین امسال برنامه های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را خواهند داشت.
حجت الاسلام رستمی برگزاری کنگره شعر عقیق و ارغوان، مسابقه عکاسی از محرم تا اربعین و اجرای نمایش با موضوع اربعین در مهران را از دیگر برنامه های این کمیته در ایام اربعین امسال برشمرد.
شهرداری، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش و شمار دیگری از دستگاه‌های اجرایی استان همگی این روزها در یک عزم همگانی در حال خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران حسینی هستند و این شیوه را به زیارت امام حسین(ع) ترجیح داده‌اند.
  شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.
پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال 70 درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای تردد انتخاب کنند و هم اکنون به طور معمول در این ایام روزانه بیش از 100 هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات می‌شوند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/166646/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس