پیام آذری

آخرين مطالب

سکوتی بلندتر از فریاد اجتماعي

سکوتی بلندتر از فریاد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - روزگارشان گرچه با سکوت می‌گذرد اما سکوتشان فریاد بلندی است که با بی‌زبانی از نامهربانی‌ها و بی‌توجی‌ها شکوه و شکایت کرده و تمنای رفع مشکلاتشان دارد.

هنوز که هنوز است جامعه ناشنوایان را باور نکرده و انتظار روزی را می‌کشند که به راحتی همانند دیگران بدون نگاه ترحم‌انگیز زندگی روزمره خود را بگذرانند، راحت به درس و مشقشان برسند، به دانشگاه رفته و مدارج علمی را طی کنند؛ حتی بسیاری جزیی‌تر، راحت تاکسی گرفته، کارهای اداری خود را سر و سامان داده و با زبان قابل فهم خود در آیین‌ها شرکت و برنامه‌های تلویزیون را ببینند.
ناشنوایان اکثریت جامعه معلولان
معلولان بزرگترین اقلیت اجتماعی جهان به شمار می‌روند و در بین این اقلیت، ناشنوایان اکثریت را به خود اختصاص داده‌اند، نزدیک به پنج درصد جمعیت دنیا ناشنوا یا کم‌شنوا هستند، سازمان بهزیستی ایران می‌گوید که 14درصد افراد دارای معلولیت در کشور را ناشنوایان تشکیل می‌دهند.
بهزاد ستاری، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در این باره گفت: پنج هزار ناشنوا در این استان از خدمات حمایتی بهزیستی بهره‌مند هستند و هزار و 500 نفر آنها تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
مهم‌ترین مشکلات ناشنوایان
ناشنوایان در جمع معلولان گروهی ناشناخته هستند، تا دستهایشان به زبان نیاید کمتر دیگران متوجه آن‌ها می‌شوند و وقتی که چشم‌ها به زبان اشاره آنها زوم می‌شود، از اینکه بیشتر نگاه‌ها با خنده تمسخرآمیز و یا ترحم‌انگیز متوجه آن‌ها می‌شود رنج می‌برند، این تنها رنجشان نیست؛ آنها در تردد روزانه، مراجعه به پزشک، تماس با اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس 110 و بسیاری مسائل ریز و درشت دیگر مشکل‌ دارند.
به گفته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین مشکلات ناشنوایان در بیشتر مناطق کشور از جمله استان اردبیل نبود رابط زبان اشاره است،در حال حاضر ناشنوایان استان از دارا بودن رابط زبان اشاره در مراسم و سخنرانی‌ها و برنامه‌های صدا و سیما محروم هستند.
به اعتقادآنها، نظام آموزشی کشور در زمینه آموزش زبان اشاره کوتاهی کرده و هم‌اکنون تعداد افراد عادی مسلط به زبان اشاره در کشور و استان بسیار اندک است. این حق ناشنوایان است که زبان اشاره را برای تفهیم و تفاهم و تعامل بیاموزند و به کار برند وگرنه فقدان رابطه مستقیم با محیط پیرامون، ارتباط اجتماعی آنها را مختل می‌کند.
شفائی ، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل می‌گوید: ناشنوایان با چالش‌های جدی و اساسی در استان مواجه بوده و نیاز است بهزیستی و مراکز توانبخشی استان با تلاش و قدرت بیشتر در این عرصه ظاهر شوند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کودکی با هر نوع نارسایی جسمی نباید از حقوق اولیه خود که همان آموزش و حضور در اجتماع است، محروم شود، بیان کرد: در این زمینه آموزش و پرورش در کنار نهاد تخصصی بهزیستی تلاش می‌کند تا کودکان ناشنوا، کم‌بینا و دارای اختلالات ژنتیکی از تحصیل بازنمانند.
سمیه محمدعلیزاده ،مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل نیز گفت: ناشنوایان استان همانند اقشار مختلف مردم حق بهره‌مندی از خدمات مختلف با حمایت مسئولان و خیران را دارند تا بدون دغدغه در جامعه به ایفای نقش بپردازند.
وی یکی از مهم‌ترین مشکل ناشنوایان استان را موضوع اشتغال ذکر کرده و افزود: آنها نیازمند حمایت جدی مسئولان در بخش اشتغال‌زایی هستند و انتظار می‌رود با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و اولویت بکارگیری ناشنوایان در آنها این معضل تاحدی رفع شود.
حامد عابدین‌زاده ، رئیس هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران هم با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 10 هزار نفر در کشور هستند، گفت: آنها نیازمند حمایت جدی هستند.
وی عمده مشکلات این قشر را کمبود اشتغال ، آموزش و برخی مسائل فرهنگی بیان کرد و افزود: در حال‌حاضر مراکز خدمات فرهنگی ، شنوایی و آموزشی در انجمن با همکاری دانشکده علوم توانبخشی راه‌اندازی شده است.
عابدین‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت مسئولان فضای اشتغال برای ناشنوایان فراهم گردد تا این قشر نیز بتوانند همانند اقشار مختلف دغدغه و نگرانی تامین زندگی نداشته باشند.
ضرورت اقدامات پیشگیری برای معلولیت و اقدامات دولت برای رفع مشکلات ناشنوایان
به گفته کارشناسان مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدام در هر معلولیت از جمله ناشنوایی بحث پیشگیری و تشخیص و درمان زودهنگام معلولیت می باشد که در این راستا در سال‌های اخیر دولت اقدام‌های مطلوبی انجام داده است.
ستاری ، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل می‌گوید: تشخیص زودهنگام و قبل از 14 سالگی می‌تواند در پیشگیری از این معلولیت موثر شود و با تجویز سمعک و گفتار درمانی از بروز معلولیت قطعی گوش جلوگیری کند.
وی گفت: بهترین زمان تشخیص و تجویز سمعک و یا کاشت حلزون در سن زیر 6 سالگی است و دولت نیز در راستای حمایت از خانواده این معلولان 300 میلیون ریال کمک هزینه درمانی پرداخت می‌کند.
ستاری با اشاره به اقدامات پیشگیرانه از معلولیت شنوایی در استان افزود: غربالگری شنوایی برای 22 هزار نوزاد در سال 97 صورت گرفته که از این تعداد 97 نفر دارای افت شنوایی هستند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: تاکنون در استان برای 216 نفر از کودکان دارای مشکل شنوایی کاشت حلزون انجام گرفته است.
وی از راه‌اندازی مرکز کودک کم‌شنوا خبر داد و افزود: در شهرستان‌های پارس‌آباد و خلخال این مرکز دایر شده و 27 نفر از ناشنوایان از مرکز پارس‌آباد و 15 نفر از مرکز خلخال خدمات دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه دولت تمام خدمات لازم را به ناشنوایان ارائه می‌دهد، بیان کرد: تمام خدمات اعم از هزینه تحصیلی رایگان تا مقطع دکتری، کمک هزینه ازدواج، منزل مسکونی، هزینه‌های درمانی و پرداخت مستمری برای ناشنوایان ارائه می شود.
ستاری با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 500 ناشنوا زیرپوشش بهزیستی استان می‌باشند، گفت: شیوع‌شناسی ناشنوایان استان در سال 94 نشان می‌دهد که میزان این معلولیت در استان از هفت دهم درصد در سال 84 به چهار دهم درصد در سال 94 کاهش یافته است.
شفائی ، رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان اردبیل گفت: به دنیا آمدن کودک دارای معلولیت جسمی علاوه بر اینکه برای خانواده‌ها درد و محنت بزرگی است، در جامعه نیز وظایف گسترده‌ای را ایجاد می‌کند و نیاز است تا دغدغه‌های این قشر توسط مسئولان شنیده شده و محیطی امن و آرام برای حضور این قشر در جامعه فراهم آید.
وی با اشاره به اینکه کودکان معلول نیز حق برخورداری از حقوق اجتماعی را دارند، بیان کرد: ما با 2 رویکرد اساسی در رفتار با کودکان وارد عمل شده‌ایم که در این بین شناسایی کودکان دارای آسیب شنوایی و ایجاد محیط امن در قالب مدرسه ناشنوایان از عمده وظایف ما محسوب می‌شود.
شفایی ادامه داد: به‌رغم اینکه این 2 رویکرد اولویت اصلی آموزش و پرورش نیست اما ما با احساس مسئولیت در قبال این قشر وارد عمل شده‌ایم و این کودکان و دانش‌آموزان را در مدارس تلفیقی آموزش می‌دهیم.
سمیه محمدعلیزاده ،مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل نیز با بیان اینکه کارگاه‌های تولیدی حمایتی ناشنوایان در اردبیل با هدف اشتغالزایی راه‌اندازی می‌شود، افزود: دوره‌های آموزشی هم برای ناشنوایان استان در بخش‌های مختلف با هدف شکوفایی ظرفیت ناشنوایان تداوم می‌یابد.
قدرت اخوان اکبری ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز گفت: ایجاد بخش جراحی کاشت حلزون از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی است که با مهیا کردن زیرساخت‌ها و استفاده از نیروهای تخصصی، کاشت دستگاه شنوایی در کودکان ناشنوا و کم‌شنوا در استان قابل انجام خواهد بود.
وی بیان کرد: راه‌اندازی دفتر "بنیاد خیریه بخشش" در استان اردبیل اقدام ارزشمندی است که در حمایت از کاشت حلزون در کودکان ناشنوا و حمایت‌های توانبخشی توسط متولیان امر و خیرین استان صورت می‌پذیرد و دانشگاه حمایت‌های لازم و تخصصی را به عمل خواهد آورد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به خدمات درمانی و تخصصی ارائه شده به کودکان ناشنوا در استان، بیان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های پیشگیری وزارت بهداشت در حوزه سلامت کشور، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مداخلات به‌موقع را مد نظر قرار داده و با همکاری آموزش و پرورش‌، بهزیستی و تمامی ارگان‌های ذی‌ربط اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
7110/6016

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/166974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404