پیام آذری

آخرين مطالب

درماندگی زنان سرپرست خانواده اجتماعي

درماندگی زنان سرپرست خانواده
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - زن و مرد کنار هم هر کدام به نوعی مسئولیت سنگینی در تربیت فرزندان دارند، ولی در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد خانواده، نقش پدر پررنگ تر است، طوری که نبود مرد در کنار خانواده موجب ایجاد مشکلات مالی و فراز و نشیب های بسیاری برای مادر می شود و برخی مواقع ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی نیز به همراه دارد.
 بیش از سه میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور داریم؛ ٧١ درصد آنها زنانی هستند که همسرانشان فوت کرده اند و ١١ درصد نیز زنانی هستند که طلاق گرفته اند، بقیه هم شامل مواردی است که ازدواج نکرده اند، اما سرپرست خانواده شدن زنان هر علتی داشته باشد، چیزی از بار سنگین مدیریت فرزندان و خانواده توسط مادر نمی کاهد؛ بر این اساس اگر از طرف نهادهای مسئول فکری به حال این قشر نشود و دستگیری از زنان و مادران به موقع انجام نشود، مشکلات عمده ای را به خانواده ها و جامعه تحمیل می کند.
نبود مرد در کنار خانواده برخی مواقع آسیب های اجتماعی را نیز به بار می آورد؛ میان نبود پدر، وظایف مادر را در تامین معیشت مضاعف کرده و وظیفه زن را به عنوان سرپرست خانوار طاقت فرسا می کند؛ خانواده های زندانیان، معلولان، خانواده هایی که همسرشان فوت شده، طلاق گرفته اند، از کار افتاده یا بیکار هستند، همگی در معرض این نوع تهدیدها و ناهنجاری های اجتماعی هستند.
کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند اعتیاد، قاچاق، سرقت، مشکلات اخلاقی، قتل و دیگر آسیب های اجتماعی، ریشه در مشکلات اقتصادی دارند و مشکلات مالی موثرین عامل در افزایش این آسیب های اجتماعی است که زنجیروار به همدیگر مرتبط هستند و موجب افزایش آمار ناهنجاری های اجتماعی می شوند.
بنا به اظهار نظر کارشناسان، زن بدون پشتوانه همسر دچار چالش های مختلفی می شود و در واقع نبود مرد، خانواده را مستعد بروز ناهنجاری های مختلف می کند؛ بر این اساس نهادهای مسئول دولتی و سازمان مردم نهاد باید بیش از پیش مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند تا بزهکاری و خلاف به این نوع خانواده ها رخنه نیابد و موجب گرفتاری خودشان و جامعه نشود.
سرگردانی زنان سرپرست خانوار در سر چهار راه ها
به چراغ قرمز که رسیدم مثل همیشه باید می ایستادم؛ حواسم به ثانیه های چراغ بود تا حرکت کنم، ناگهان دستی مقابل صورتم ظاهر شد که بسته دستمال کاغذی را به سمتم دراز کرده بود، نگاهم را که به سمتش انداختم، زنی بود که تمام صورت خود را گرفته و از شناخته شدن وحشت داشت.
زمان زیادی برای فروش نداشت، از ثانیه های چراغ قرمز تا سبز شدن آن در چهار راه برای فروش دستمال کاغذی هایش استفاده می کرد؛ هر ثانیه ای که می گذشت، عجله اش بیشتر می شد، کودک سه تا چهار ساله ای کنار چادرش را گرفته و مادرش را کمک می کرد، می پرسم بابات کجاست؟ میگوید: "زندانه. مامانم میگه تا 100 روز بشماری میاد".
هیچ کدام لباس مناسبی ندارند، ساعت کارشان هم آغاز و پایانی ندارد به آنها زنان و کودکان کار یا زنان سرپرست خانوار هم می گویند، اما مادران و همسرانی هستند که فریاد و ناله هایشان به گوش هیچ کس نمی رسد، شاید این زن اگر خیاطی، صنایع دستی، قالی بافی یا به هر مهارت و حرفه ای دیگر مسلط بود، اکنون حتی می توانست اشتغال آفرین برای خود و دیگران نیز باشد.
از زن دستمال کاغذی فروش علت ایستادن بر سرچهارراه، آن هم با یک پسر بچه چهار ساله را پرسیدم، که گفت: به جز این بچه کسی را ندارم و کاری هم بلد نیستم چاره ای جز ایستادن در سر چهارراه ها زیر آفتاب، باران و برف برای کسب لقمه نانی را ندارم.
«س.م»، زن سرپرست خانوار حاشیه شهر تبریز، نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: چند سال است که همسرم به زندان افتاده و معیشت خود و فرزندانم دچار مشکل شده است؛ به دنبال تکیه گاه مالی هستم بر این اساس هر نوع شغلی پیدا شود هر چند سخت هم باشد، انجام می دهم.
وی می افزاید: خیاطی، رختشویی، کارگر خانه، پرستاری؛ اما چه کنم فقط کار موردی پیش می آید و با این درآمد موقت گرداندن چرخ معیشت خانواده 3 نفری بسیار سخت و دشوار است؛ مسئولان باید آموزش های شغلی برایمان ترتیب بدهند و حمایت کنند تا در این عرصه بتوانیم استقلال نسبی پیدا کنیم.
«ج.د»، دیگر زن سرپرست خانوار، نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح می دهد: چند ماهی است همسرم خانه نشین شده و بالاجبار معاش خانواده چهار نفری بر عهده من است، اگر نهادهای حمایتی بتوانند کمک حال خانواده ام باشند از بسیاری مشکلات نجات پیدا می کنم.
وی ادامه می دهد: اگر در قالب آموزش های کوتاه، مدت آموزش های لازم در خصوص اشتغال خانگی یا غیرخانگی را ببینم، می توانم تا حدودی از عهده مخارج خانواده و همسر بیمارم بیایم، اما در این خصوص نیازمند کمک های مسئولان هستیم.

1615 مددجوی زن تحت پوشش طرح توانمندسازی کمیته امداد آذربایجان شرقی قرار گرفته اند
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی در این خصوص به ایرنا می گوید: 38 هزار و 39 نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد هستند که در 6 ماهه امسال از این تعداد برای بیش از 430 نفر وام اشتغال اعطا شده است.
محمد کلامی اظهار می کند: برای این تعداد از زنان سرپرست خانوار حدود 8 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال جهت توانمندسازی آنان پرداخت شده است.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد آذربایجان شرقی نیز به ایرنا می گوید: 32 هزار و 396 نفر از زنان سرپرست خانوار به علت فوت سرپرست تحت پوشش قرار گرفتند که 39 درصد مددجویان این نهاد را تشکیل می دهد.
ابراهیم جعفری تشریح می کند: چهار هزار و 715 نفر از 38 هزار و 39 نفر زن سرپرست خانوار آذربایجان شرقی به علت طلاق، 739 نفر همسرشان زندانی بوده، 141 نفر متارکه یا پدر خانواده مفقود شده و 48 نفر نیز همسرشان سرباز هستند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 850 زن سرپرست خانوار از طریق مراکز کاریابی استان اشتغال پیدا کردند، اضافه می کند: در 6 ماهه امسال 296 نفر از زنان سرپرست خانواده به کمک مراکز کاریابی استان صاحب شغل و 2 هزار و 916 نفر از زنان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی نیز بیمه شدند.
خالد سیار، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی نیز از آموزش یکهزار و 615 مددجوی زن این نهاد در رشته های مختلف مثل قالی بافی، پرستاری، آرایشگری و آشپزی در 6 ماهه اول امسال خبر می دهد.
طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با آموزش 37 رشته شغلی اجرا می شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف رفع نیازهای معیشتی، نیازمند مهارت‌آموزی آنان است، می گوید: بر این اساس طرح توانمندسازی اقتصادی 139 هزار زن سرپرست خانوار در استان اجرا می شود.
علیار راستگو اظهار می کند: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در 37 رشته اجرا می شود تا با ایجاد اشتغال برای این زنان، ضمن رفع نیازهای معیشتی شان، آنان حتی بتوانند کارآفرینی کنند.
معاون سیاسی و امنیتی آذربایجان شرقی از سازمان ها و نهادهای مسوول می خواهد تا بانوان حایز شرایط این طرح را به اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی معرفی کنند.
وی همچنین در خصوص فعالیت سازمان مردم نهاد در آذربایجان شرقی و مشارکت آنها در طرح های اجتماعی و کاهش آسیب ها، توضیح می دهد: تعداد سمن‌های استان در دولت اعتدال بیش از 2 برابر شده و از 308 مورد به 800 مورد رسیده و فعالیت کمی و کیفی آنها نیز رو به روز در حال افزایش است.
راستگو همچنین با اشاره به آغاز فعالیت چهار دفتر تسهیل گری در تبریز و شناسایی و رصد تمام مشکلات و معضلات موجود در مناطق هدف عنوان می کند: خوشبختانه اطلاعات کامل در بخش های فرهنگی و اجتماعی در مناطق محروم توسط این دفاتر گردآوری شده و برنامه ریزی های خوبی در جهت سامان دهی و رفع مشکلات به خصوص زنان سرپرست خانواده آنها انجام می شود.
آموزش و ایجاد بازارچه های دایمی تولید از مطالبات زنان سرپرست خانواده است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی واگذار شده است، می گوید: بر این اساس این اداره کل ضمن مدیریت طرح، زنان شناسایی شده حایز شرایط را به جهاددانشگاهی استان معرفی می کند.
رقیه صادق زاده اظهار می کند: قانون اساسی به حمایت از زنان به طور عام و حمایت از زنان سرپرست خانواده به طور خاص تاکید دارد و مسئولان نیز برای تحقق آن تلاش می کنند.
وی اضافه می کند: آموزش زنان سرپرست خانواده و ایجاد بازارچه های دایمی تولیدات این گروه مورد درخواست آنها بوده و تلاش برای تحقق آن از اهداف اصلی اجرای طرح توانمندسازی زنان است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار یادآوری می کند: در این طرح حدود 2 هزار و 500 نفر از بانوان سرپرست خانوار توانمندسازی می‌شوند.
صادق زاده با بیان اینکه با اجرای این طرح، بانوان سرپرست خانوار در قالب مشاغل خانگی و خرد توانمندسازی شده و برای آنان اشتغال زایی می شود، تشریح می کند: در راستای اجرای این طرح، دوره های ویژه کسب و کار برای بانوان سرپرست خانوار یا بدسرپرست توسط امور بانوان اجرا و برگزار می شود.
وی می گوید: هم اکنون نیز 65 صندوق خرد روستایی ویژه بانوان در آذربایجان شرقی فعال بوده که با توجه به ظرفیت های موجود و توانمندی های بانوان، این تعداد افزایش خواهد یافت.
صادق زاده با اشاره به اجرای طرح سند ارتقای جایگاه بانوان در این استان تاکید می کند: بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی و خدمات رسان شناسایی و برای ارتقای آنان و نیز بهره گیری از بانوان نخبه و شاخص در پست های مدیریتی برنامه ریزی های مدونی در حال انجام است.

بیش از 2500 زن سرپرست خانوار زیرپوشش طرح توانمندسازی اقتصادی قرار می گیرند
رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز می گوید: اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان آغاز شده و به رغم اینکه در مرحله اول سهمیه تبریز 310 نفر است، اما تاکنون 87 نفر معرفی و شناسایی شده اند که از این تعداد 43 نفر حایز شرایط شناخته شده و در حال گذراندن آموزش های لازم هستند و پرونده 40 نفر دیگر نیز در دست بررسی است.
جعفر محسنی اظهار می کند: این طرح شامل زنان سرپرست خانوار دارای همسر زندانی یا فوت شده، بدسرپرست، مطلقه و دختران مجرد 35 تا 55 ساله ای است که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی نباشند.
وی اضافه می کند: زنان گروه هدف پس از شناسایی و احراز شرایط، آموزش های لازم را در شغل مورد نظر کسب می کنند و با حمایت از آنان این زنان در چرخه اشتغال و تولید قرار گرفته و ضمن کمک در تولید، بازاریابی تولیدات آنها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
محسنی ادامه می دهد: در مرحله دوم اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، حدود 2500 نفر به سهمیه آذربایجان شرقی اضافه می شود.

80 هزار زن سرپرست خانوار از طریق دفاتر تسهیلگر در تبریز شناسایی شدند
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز معتقد است که شناسایی زنان حایز شرایط باید به درستی انجام شود و برای این کار علاوه بر کمیته امداد و بهزیستی باید سایر ادارات مرتبط نیز همکاری های لازم را انجام دهند.
علی بدر شکوهی همچنین از اجرای طرح دیگری برای شناسایی زنان سرپرست خانوار در حاشیه کلانشهر تبریز خبر می دهد و اضافه می کند: این طرح خارج از طرح یاد شده جهاد دانشگاهی است و توسط چهار دفتر تسهیلگر اجرا می شود که تا کنون 80 هزار نفر در این قالب شناسایی شده است.
وی ادامه می دهد: بر این اساس پس از شناسایی این افراد دوره های آموزشی توانمندسازی زنان برگزار می شود تا بتوانند نیازهای معیشتی خود را برآورده سازند و در کنار آن نیز حتی ایجاد اشتغال و کارآفرینی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/167665/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت