پیام آذری

آخرين مطالب

عزم ملی برای گشودن قفل بازارچه مرزی سلماس سياسي

عزم ملی برای گشودن قفل بازارچه مرزی سلماس
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- راه اندازی بازارچه مرزی در سلماس از سال های دور گذشته به عنوان یک مطالبه عمومی مردم منطقه مطرح بوده و تحقق آن در ماه های اخیر به عزم ملی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا مسوولان نظام برای توسعه مراودات تجاری مردم سلماس از توابع آذربایجان غربی با استان وان ترکیه تلاش می کنند تا مصوبه راه اندازی بازارچه مرزی این شهرستان که در بهمن ماه 1383 توسط هیات وزیران به وزارت کشور ارسال شده است، اجرایی شود.
بازارچه مرزی کوزه رش - گلینجک در مرز 2 کشور ایران و ترکیه و در فاصله 10 کیلومتری روستای کوزه رش، مرکز دهستان «شناتال» بخش کوهسار سلماس واقع است.
طبق برآوردها اجرا و بهره برداری از این بازارچه مرزی نویدبخش اشتغال بیش از 60 هزار نفر از مردم محروم مناطق مرزی بخش کوهسار و مرکزی این شهرستان خواهد بود و تاثیر شگرفی در مسیر توسعه اقتصادی و امنیت پایدار منطقه خواهد داشت.
این بازارچه در ادامه اتوبان های مراکز استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع شده است و می تواند به جهت نزدیکی به مراکز هر 2 استان، خدمات تجاری مناسبی ارایه دهد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی روزهای اخیر در بازدید از ظرفیت های مرزی سلماس گفته است که طرح استفاده از ظرفیت مرزهای آذربایجان غربی به ویژه سلماس در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.
«حشمت الله فلاحت پیشه» با بیان اینکه بازگشایی مرز کوزه رش این شهرستان منوط به برقراری امنیت در مرزهای هر 2 کشور است، بیان کرد: آمادگی برای همکاری در زمینه برقراری امنیت 2 طرف مرز به مسوولان کشور ترکیه اعلام شده است و اگر شرایط امنیتی داخلی ترکیه نیز همانند امنیت سلماس باشد، بازگشایی مرز سلماس در اسرع وقت امکان پذیر خواهد بود.
وی با بیان شرایط مختلف برای ایجاد مرز رسمی با کشور همسایه، ادامه داد: در کنار شرایط مطلوب و ظرفیت های مرزی سلماس باید منافع ملی و امنیتی کشورها هم در نظر گرفته شود و در این راستا مراتب را از سفیر ترکیه در ایران و سفیر ایران در ترکیه پیگیری خواهیم کرد .
وی با اشاره به لزوم برقراری امنیت پایدار در نقاط مرزی جهت انجام مراودات مرزی بیان کرد: استفاده از ظرفیت مرز برای برقراری مناسبات اقتصادی بین کشورهای همسایه سیاست راهبردی ماست.
فلاحت پیشه با اشاره به اینکه همکاری های اولیه با ترکیه در خصوص بازگشایی معابر مرزی آغاز شده است، اضافه کرد: اگر ترکیه به ‌دنبال افزایش مراودات تجاری با ایران تا سقف 30 میلیارد دلار است، باید امنیت مرزها را تامین کند.
استاندار آذربایجان غربی نیز در آخرین بازدید خود از مرز کوزه رش سلماس گفته است که تعداد مرزهای رسمی ایران با ترکیه با توجه به شرایط کشور و موقعیت آذربایجان غربی به عنوان دروازه ورود به اروپا، برای این حجم صادرات و واردات بین 2 کشور پاسخگو نیست.
محمدمهدی شهریاری که طی ماه های اخیر به دنبال بهره مندی مردم آذربایجان غربی از ظرفیت مرزی این استان بوده است، افزود: در این خصوص نیازمند ایجاد یک یا 2 مرز دیگر برای توسعه مراودات اقتصادی با ترکیه هستیم.
وی با بیان اینکه ایجاد مرز رسمی بین 2 کشور منوط به انعقاد یک توافق سیاسی است، اضافه کرد: اقدامات لازم برای عقد این توافق با حضور سفیر ایران در ترکیه آغاز شده است.
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: ایجاد مرز رسمی به ویژه با استفاده از ظرفیت های کوزه رش سلماس می تواند موجب توسعه اقتصادی استان و ارتقای سطح معیشتی مردم محروم این منطقه با بهره گیری از امکانات ایجاد شده برای این مرز شود.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس جهت بازگشایی مرز کوزه رش به سلماس سفر کرده بودند و به دنبال آن سفیر ایران در ترکیه و استاندار آذربایجان غربی نیز از منطقه بازدید داشتند.
شهروز برزگر افزود: طی یک سال گذشته بحث و گفت و گوهایی با طرف ترک انجام شده و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر به کوزه رش سفر کرده است.
وی افزود: در حال حاضر در مرحله جمع بندی نتیجه این سفرها هستیم و از طرف ایران تمام نهادها و ارگان ها در خصوص بازگشایی مرز کوزه رش سلماس بسیج شده است.
برزگر با اشاره به ظرفیت های بالقوه مرز سلماس گفت: این مرز دارای کوتاه ترین، هموارترین و امن ترین مسیر ارتباطی بین 2 کشور ایران و ترکیه بوده و بازگشایی آن همواره خواسته دیرینه مردم این شهرستان است.
به گزارش ایرنا با راه اندازی این بازارچه و تبدیل آن به مرز رسمی در سال های آینده می توان افق های روشن اقتصادی را برای سلماس و شهرستان های همجوار ترسیم کرد.
آذربایجان غربی مهمترین استان مرزی کشور است که در مرز ایران با ترکیه و دروازه ورود به اروپا قرار داشته و ضمن دارا بودن 9 گمرک در مرزهای ایران با ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان، هشت بازارچه مرزی را نیز در اختیار دارد که یک ششم کل بازارچه های کشور را شامل می شود.
در کنار مرزهای مهمی نظیر بازرگان، رازی، سرو و تمرچین که زمینه تبدیل آذربایجان غربی به پایانه کشورمان در مرز اروپا را فراهم می کند، بازارچه های مرزی بالقوه و بالفعل دیگری نظیر کوزه رش سلماس نیز می تواند سهم بسزایی در توسعه تجارت خارجی و بین المللی داشته باشد.
این بازارچه در فاصله 40 کیلومتری شهر سلماس، 125 کیلومتری ارومیه، 200 کیلومتری تبریز، 39 کیلومتری شهر باشقا و 142 کیلومتری شهر وان ترکیه واقع شده است.
7156/2093/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/167747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای

متقاضیان طرح خودروهای فرسوده هم باید حساب وکالتی داشته باشند/ فروش یکپارچه ادامه‌دار است

سخنگوی شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند/ ماجرای ممنوعیت واردات خودرو کارکرده

نکاتی که متقاضیان درباره خرید خودرو باید بدانند!

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی اجرا می‌شود/ قیمت سایر خودروها هفته بعد اعلام می‌شود

اعلام قیمت مابقی خودرو‌های مونتاژی در هفته آینده

فروش قولنامه‌ای خودرو ممنوع می‌شود؟

دهن‌کجی مونتاژکاران به شورای رقابت

مهلت تعریف حساب وکالتی خرید خودرو امشب تمام می‌شود

دردسر گواهینامه برای مادران متقاضی خودرو

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی/ فورش فوری این خودروها ممنوع شد

تعزیرات با گران فروشی خودرو برخورد می‌کند؟/ سردرگمی مشتریان درباره قیمت خودرو

خودروهای در استطاعت 10 دهک

واریز 5 هزار میلیارد تومان به جیب دولت از طریق فروش خودروهای وارداتی!

رهن گرفتن سند خودرو حذف شد

حذف شرط 1 سال رهن بودن سند خودرو؛ پرداخت مالیات یا دلالی کدام به صرفه‌تر است؟

تارای تصادفی هم‌قیمت تویوتا در سال 1395!

توضیح شورای رقابت در مورد حذف شرط رهن سند خودرو | جزئیات نخستین حراج خرده فروشی خودروهای سواری

گسل خودرویی فعال شد؟

رهن گرفتن سند خودرو شامل کدام طرح‌های خودرویی می‌شود؟

قیمت چانگان از سوی شورای رقابت تعیین شد

عرضه خودرو‌های وارداتی در بازار، پس از 4 سال کلید خورد

ژیان 250 میلیون تومان شد!

حذف و اضافه خودرو در اردیبهشت

زمان قرعه کشی خودروهای ثبت نامی مشخص شد+ جزئیات

خودروسازان باز هم تهدید کردند/ 7 استاندارد تعلیقی قابل اجرا نیست!

لیست خودروهای وارداتی به‌روز شد/ اعلام زمان عرضه محصولات خارجی

قیمت خودرو امروز 16 خرداد/ چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

بازی پوپولیستی در زمین خودرو

فصل مردودی واردات خودرو

افزایش قیمت 25 محصول ایران خودرو از اول تیر با مصوبه شورای رقابت/ 3 محصول ارزان شد (+جدول تغییر جدید)

تغییرات قیمتی زودهنگام محصولات خودرویی

انصراف 50 درصدی متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه/ 20 درصد خریداران خودروهای داخلی پول واریز نکردند

شورای رقابت: اعتراض خودروسازان به قیمت‌ها مردود است

قیمت جدید 29 محصول تولیدی ایران‌خودرو اعلام شد

ریزش قیمت خودرو، معادلات را عوض کرد/ تقدسی: 50 هزار متقاضی در طرح یکپارچه فروش انصراف دادند

جزئیات لایحه واردات خودروهای کارکرده/ شرط تأسیس نمایندگی حذف شد

فردا؛ اعلام زمان تحویل خودروهای داخلی و مونتاژی

متقاصیان خرید خودرو بخوانند/ زمان آزاد شدن حساب وکالتی متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه مشخص شد

بایکوت خودرو در بهارستان

دستور شورای رقابت برای توقف فروش خودرو در بورس + جزییات

نتایج نوبت دهی خودروها مشخص شد؛ برداشت وجه از صبح فردا

دولت با گران کردن خودرو باز هم دستش را توی جیب مردم کرد

خبر جدید برای متقاضیان خرید خودرو/ نتایج اولویت‌بندی تحویل خودروهای فروش یکپارچه اعلام شد

تعرفه‌های نجومی برای خودروی وارداتی/ به فاصله چند متر خودروی 10 هزار دلاری 27 هزار دلار می‌شود

شرط پلاک فعال برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه برای چه کسانی لغو شد؟

علت عدم تخصیص خودرو به برخی متقاضیان/ نتایج خودروهای فرسوده این هفته اعلام می‌شود

قیمت باورنکردنی خودرو در افغانستان/ سانتافه 1.7 میلیارد تومان!

رشیدی کوچی: در کجای دنیا 171 درصد، عوارض خودرو گرفته می‌شود؟ / دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند