پیام آذری

آخرين مطالب

گفت‌وگو با زوج هنرمند تبریزی افتخارآفرین در «جشنواره بین‌المللی آذربایجان» گفتگو

گفت‌وگو با زوج هنرمند تبریزی افتخارآفرین در «جشنواره بین‌المللی آذربایجان»
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی رعنا واعظی و محمد زارع، زوج هنرمند تبریزی هستند که با اثر مشترک خود «فیلمنامه انیمیشن دمش»، موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره بین المللی انیمیشن باکو شده‌اند.

رعنا واعظی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فعالیت‌های هنری خود گفت: به مدت هشت سال هست که در حوزه فیلمسازی فعالیت می کنم و در دو فیلم کوتاه نیمه حرفه ای در سمت کارگردان فعالیت داشته و در بیش از پنج فیلم کوتاه به عنوان عوامل ساخت و تدوین گر حضور داشتم؛ همچنین در سریال شصت قسمتی تاجر تبریزی، منشی صحنه بوده و تا کنون بیش از بیست عنوان فیلمنامه به نگارش درآورده‌ام.
«دمش» اولین اثر مشترک من و محمد است
وی با تاکید بر این‌که فیلمنامه "دمش" اولین اثر مشترک من و همسرم (محمد زارع) است، افزود: "دمش" در اولین حضور جشنواره‌ای خود موفق به کسب مقام اول از جشنواره بین المللی انیمیشن باکو شد.
وی با تاکید بر این‌که موضوع فیلمنامه دمش "خلاقیت" و مبارزه با تقلید و تکرار است، بیان کرد: داستانش "دمش" درباره یک گروه ارکستر سمفونیک است که در حال اجرای موسیقی کلاسیک هستند. یکی از سولیست‌ها اجرای از پیش تعیین شده خود را تغییر داده و زیبا و خلاقانه می نوازد، از این‌رو دیگر موزیسین‌ها نیز با او به هیجان آمده و متفاوت می‌نوازند اما این اجرا برای رهبر گروه قابل قبول نیست و با خشونت مانع آنها می‌شود...
موضوع «دمش» خلاقانه نوشته شده است
این هنرمند جوان تبریزی با بیان این‌که "دمش" درباره ی خلاقیت یک هنرمند بوده و همانند موضوعش، خودش هم خلاقانه نوشته شده است، گفت: معتقدم ایده ی بکر و جدید کار که حاصل همفکری و خیال‌پردازی های من و محمد بود، نقطه قوت این فیلمنامه است و طی جشنواره نیز هیئت انتخاب، دبیر و منتقدان جشنواره بارها به این نکته اشاره کردند.
وی با تاکید بر این‌که عوامل جشنواره از ما به خاطر نگارش این فیلمنامه و شرکت دادن آن در جشنواره بارها قدردانی کرده و تلاش‌های ما را ستودند، افزود: در این جشنواره شاهد ارج نهادن به هنر بودیم، چیزی که متاسفانه در کشورمان زیاد با آن مواجه نشدم، چراکه هر با مسئولی برای بازدید از پروژه ی در دست ساخت ما "انیمیشن نقطه" آمد، بدون توجه به خلاقیت، هنرمندانه بودن کار و ارزش معنوی اثر، اولین سوالی که ذهنشان را مشغول می‌کرد "هزینه کار" بود. چنین نظراتی برای فرهنگ و هنر این کشور هنرخیز، اسفناک است.
محمد زارع نیز در این رابطه به ایسنا گفت: بنده، کارگردان انیمیشن و انیماتور استاپ موشن هستم و نزدیک به ده سال هست که در این رشته هنری فعالیت می‌کنم، چند اثر در قالب کوتاه، تیزر تبلیغاتی و سریال تولید کرده‌ام و به واسطه این آثار موفق به حضور در 200 جشنواره ملی و بین المللی و کسب بیش از 50 جایزه شدم. همچنین در سال 94 عنوان جوان نمونه استان را کسب کردم.
چالش اصلی ما، ارج ندادن به کار هنرمند است
وی با تاکید بر این‌که عدم درک هنر و ارج ندادن به کار هنرمند چه از طرف مسئولان و چه از طرف اکثریت مردم مشکل و چالش اصلی هنر در ایران هست، افزود: نگاهی که سراسر دنیا به هنر دارد این است که هنر بستر اصلی رشد، تعالی و فرهنگ سازی جامعه بوده و هنر و هنرمند همیشه مورد احترام جامعه و مسئولان هستند، اما متاسفانه در کشورمان هنر در جایگاهی که باید، شناخته نشده است.
گاه هنر، به راهی برای خودنمایی بی هنران بدل می‌شود
وی یادآور شد: در برخی موارد هنر در ایران به راهی برای خودنمایی بی هنران بدل شده و تقدیر از هنرمندان به ابزاری برای کسب وجهه توسط برخی مسئولین. افراد زیادی هنر اصیل رو نمیشناسن و هنرمند اصیل رو مورد احترام و تفقد قرار نمیدن. یک جوان هنرمند مستقل و بی زد و بند، برای بدست اوردن اندک حمایتی از طرف مسئولین باید بارها و بارها معطل، سوال و جواب و خار و خفیف شده و به در بسته بخوره و در آخر به این نتیجه برسه که با وجود تمام سختی ها، باید تنها روی پای خودش بایسته و اثرشو خلق کنه.
این هنرمند جوان تبریزی در این خصوص اظهار کرد: البته اخیرا توسط وزارت ارشاد، از برخی هنرمندان جوان حمایت مالی شده، هرچند کافی نیست اما باز هم جای امیدواری است، هرچند به نحوی می‌شود منابع مالی را به نحوی تامین کرد اما به لحاظ طرز فکر و نگاه جمعی به هنر و هنرمند، در فقری عمیق غوطه ور هستیم.
وی با تاکید بر این‌که فیلمنامه "دمش" حاصل تلاش دو نفره من و همسرم است، گفت: در مرحله بعدی در صورت تامین منابع مادی (یا از طریق حمایت سازمان‌ها و یا اسپانسر خصوصی)، وارد مرحله ساخت این اثر خواهیم شد. این اثر قدرت و ارزش خود را با کسب موفقیت بین المللی اثبات کرده و در صورت ساخت نیز، به طور حتم در رقابت با انیمیشن‌های دیگر، مقام‌های بیشتری را برای شهر و کشورمان کسب خواهد کرد.
برای دو سال آینده، برنامه پرکاری را پیش رو داریم
وی در ادامه گفت: برای دو سال آینده به یاری خداوند برنامه پرکاری را پیش رو داریم و امسال نیز انیمیشن کوتاه "نقطه" به کارگردانی بنده که هم اکنون در مرحله انیمیت قرار دارد، به اتمام می‌رسد. همچنین فیلم کوتاه "بشقاب" به نویسندگی و کارگردانی همسرم (رعنا واعظی) و عذرا خوان خواجه در دست ساخت است.
زارع یادآور شد: سال آینده نیز پروژه سریال انیمیشنی با نام موقت "شیرینی‌ها" که هم اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه است، توسط من و همسرم(رعنا واعظی) ساخته خواهد شد. همچنین انیمیشن کوتاه "حشره" به نویسندگی و کارگردانی همسرم(رعنا واعظی) و عذرا خوان خواجه نیز در سال آینده کلید خواهد خورد.
وی در خاتمه تاکید کرد: از تلاش خبرنگاران شهرمان که همیشه دنبال کننده ی فعالیت ها و موفقیت‌های هنرمندان بوده و نهایت تلاش خود را برای دیده شدن تلاش‌های هنرمندان انجام می‌دهند، قدردانیم؛ هنرمندان و اصحاب رسانه در کنار هم می‌توانند در اعتلای فرهنگ و هنر جامعه قدم‌های موثری برداشته و اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
انتهای پیام


لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/169045/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

امحای 113 تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر