پیام آذری

آخرين مطالب

فعالیت 5 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد تبریز علمي

فعالیت 5 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد تبریز
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: پنج مرکز تحقیقاتی مصوب سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد تبریز فعالیت دارد.

حسن رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دارای بخش‌های مختلفی است که اهداف دانشگاه را به پیش می‌برد، اظهارکرد: بخش پژوهش برای پیشبرد اهداف خود نیازمند یک سری زیرساخت هاست و همه تلاش بر این است تا بستر و زیرساخت لازم به نحو مطلوبی فراهم شود.
وی با اشاره به فعالیت 11 دانشکده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: این دانشکده ها عمدتا به فعالیت‌های آموزشی می پردازند، ضمن اینکه هر هفته یکی از شوراهای دانشکده به معاونت پژوهشی دعوت می شوند که سیاست‌های حوزه به آنان ابلاغ شود و در کنار آن مسائل و مشکلات در حوزه هر دانشکده شنیده شده و سپس به یک جمع بندی مناسب می‌رسیم.
وی در ادامه با بیان اینکه بعد از تبادل نظر و هم فکری به این نتیجه رسیده شد که این دانشکده ها برای پیشبرد سیاستهای حوزه کافی نیستند و باید یکی سری نهادهای دیگر نیز ایجاد شود، تصریح کرد: یکی از این نهادها، ایجاد گروه های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی بود که در این جهت در سال 93 سه مرکز و در سال گذشته نیز دو مرکز دیگر فعالیت خود را آغاز کردند و در مجموع پنج مرکز تحقیقاتی که مصوب سازمان مرکزی است دراین دانشگاه فعالیت دارد.
رسولی به تشریح و معرفی این مراکز پرداخت و گفت: مراکز تحقیقات بیوتکنولوژی، تحقیقات نانوفناوری صنعتی و مرکز تحقیقات رباتیک یا فناوری های نرم از سال 93 فعالیت خود را شروع کردند و سال گذشته نیز مرکز تحقیقات بیوفتونیک و مرکز تحقیقاتی مدیریت توسعه پایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه مشغول به فعالیت شدند.
وی پراکنده بودن این مراکز را در نقاط مختلف دانشگاه از مشکلات ومعایب دانست و ادامه داد: در حال حاضر با ایجاد مجتمع مراکز تحقیقاتی، این پنج مرکز در فضای نسبتا مناسبی فعالیت دارند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه در این مجتمع سازی چند هدف دنبال شد، افزود: ایجاد هم افزایی بین مراکز یکی از این اهداف بود زیرا این مراکز بر اساس ماموریت هایی که دارند از حال هم خبردار می شوند، نقاط ضعف و قوت خود را به اشتراک می گذارند و مسائل مشترک خود را مطرح می کنند و وقتی این مراکز به عنوان یک نهاد تفهیم می شوند میزان تمرکز افزایش می یابد و رویکرد ما به برون دانشگاه بیشتر می شود.
رسولی اضافه کرد: زمانی که این مراکز در دانشکده‌ها پراکنده بودند حتی یک بازدید ساده به سختی انجام می شد و اگر یک نفر از بیرون دانشگاه قرار بود توانمندی‌های دانشگاه را مورد بازدید قرار دهد ما باید دانشکده‌های مختلف را مورد بازدید قرار می دادیم اما در حال حاضر در یک بازدید متمرکز پتانسیل‌های تحقیقاتی دانشگاه مشاهده می شود و در کنار آن برنامه ها و پروژه هایی که درحال انجام است مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه رویکرد مراکز، درون زا و برون نگر هست، متذکر شد: یعنی این مراکز تحقیقاتی نیم نگاهی به نیازهای بیرون و بازار دارند و قرار هست که بر اساس آن نیازهای تحقیقات خود را پیش ببرند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تاکید کرد: مرکز تحقیقات دریاچه ارومیه بر اساس یک مسئله محوری که همان دریاچه ارومیه هست توانست به عنوان ناظر و مشاور زیست محیطی ماموریت هایی از بیرون بگیرد و موفق به کسب توفیقاتی شد و تنها مرکزی است که عملکرد آن در همان سال نخست فعالیت خود از سوی سازمان مرکزی به صورت مطلوب ارزیابی شده است.
رسولی ادامه داد: مرکز بیوفتونیک از معدود مراکز تحقیقاتی موجود در کشور هست که چند پروژه خوب را تعریف کرده است و به نوعی یک رویکرد آن به مهندسی و فیزیک، فتونیک و لیزر و رویکرد دیگر آن، مباحث بیولوژیکی هست.
وی کار بر روی کاربرد لیزر بر مغز و اعصاب و درمان سرطان با لیزر را از دیگر فعالیتهای این مرکز تحقیقاتی در دانشگاه عنوان کرد و گفت: متخصصان ما در حال کار بر روی این پروژه ها هستند و با اینکه مرکز نوپایی است اما دارای تجهیزات نسبتا خوبی است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به عقد تفاهم نامه با مراکز تحقیقاتی استان آذربایجان شرقی به خصوص مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: در حال اجرای پروژه های مشترک هستیم و در صورتی که نیاز به آزمایش داشته باشد در دانشگاه آزاد واحد تبریز انجام می شود.
رسولی با اشاره به فعالیت مرکز نانو فناوری بر روی صنعت، ظروف بسته بندی غذا یا ظروف حفظ غذا و رنگ‌هایی با محتوای نانو، بیان کرد: مرکز بیوتکنولوژی دانشگاه نیز در حال کار بر روی تهیه بانک سلولی و سلولهای بنیادی است.
وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات رباتیک نیز در تلاش هست تا نخستین شتاب دهنده حوزه رباتیک را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات دردانشگاه آزاد مستقر کند که رسالت این شتاب دهنده حمایت از تیم‌ها چه در حوزه نرم افزار و چه رباتیک است تا آنها را از سطح ایده به سطح محصول برساند .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/171718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مرحله نخست آزمون سراسری در 16 شهرستان آذربایجان غربی

انهدام باند سارقان احشام در بیله‌سوار

ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز

از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

کشف بیش از 44 کیلوگرم موادمخدر در مراغه

همکاری دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

ثبت بیش از 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

همکاری دانش‌بنیان دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی

برنامه‌ریزی برای افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری

چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از 9000 زن سرپرست خانوار

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد