پیام آذری

آخرين مطالب

کاهش ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در آذربایجان‌شرقی اجتماعي

کاهش ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در آذربایجان‌شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ارزش افزوده بخش کشاورزی استان بین سال‌های 89 تا 98 کاهش یافته است.

محمدرضا پورمحمدی، روز شنبه در پنجاه و هفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه ارزش افزوده کشمش خیلی بالاست، افزود: علت کاهش ارزش افزوده بخش کشاورزی، مکانیزه نبودن تولید بوده و باید در نوع کشت، نوع محصول و روند کاشت، داشت و برداشت محصول بازنگری شود تا ارزش افزوده این بخش ارتقا یابد.
وی با تاکید بر لزوم بازنگری و اصلاح ساختار زنجیره تولید و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه کشمش، اظهار داشت: هم اکنون بیش از 40 واحد پیشرفته سبزه پاک کنی و تولید کشمش در سطح استان به ویژه در شهرهای مراغه، ملکان و بناب وجود دارد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه کشمش تولید ملکان به علت کیفیت بالای آن در اتریش به عنوان اغذیه مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: باید در اتاق بازرگانی تبریز استراتژی های توسعه بخش کشاورزی تدوین شود.
پورمحمدی، با اشاره به اینکه کشمش تولیدی مراغه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کشمشی بالاتر از آن وجود ندارد، ادامه داد: باید با لحاظ شرایط جغرافیایی زمینه توسعه باغات انگور در سطح استان فراهم شود.
2 هزار و 470 خانوار زلزله زده درخواست دریافت 100 میلیون ریال کمک بلاعوض دولت کرده اند
پورمحمدی همچنین با اشاره به زلزله شهرستان های میانه و سراب یادآوری کرد: در هفته اول بروز این زلزله اسکان اضطراری و هفته دوم اسکان موقت زلزله زدگان انجام شد و هم اکنون مراحل اسکان دایم آنان در حال انجام است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: از 3 هزار خانوار آسیب دیده در این حادثه 2 هزار و 740 خانوار درخواست دریافت 100 میلیون ریال کمک بلاعوض دولت را کرده و در حساب بیشتر آن ها این پول واریز شده است و بقیه نیز درخواست دریافت اتاقک برای اسکان کرده و از آن برخوردار شده اند.
پورمحمدی، با اشاره به تامین بیش از 300 دستگاه کانکس در مناطق زلزله زده افزود: خیلی از این کانکس ها خالی می باشد، زیرا بیش از حد نیاز تامین شده است.
وی با انتقاد از عدم کمک رسانی اتاق بازرگانی تبریز به زلزله زدگان شهرستان های میانه و سراب، یادآوری کرد: اگر در جای دیگری چنین اتفاقی می افتاد اتاق بازرگانی تبریز به آن ها کمک می کرد.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نحوه کمک رسانی به حادثه دیدگان باید به فرهنگ تبدیل شود، گفت: با توجه به اینکه از شهرستان های مختلف به زلزله زدگان کمک رسانی شده است باید نحوه کمک رسانی ها ساماندهی شود.
پورمحمدی، با اشاره به اینکه در برخی رسانه های مغرض القا می شود که هنوز چادرها زیر برف و باران دایر هستند، ادامه داد: اگر چادری در این مناطق به چشم می خورد، برای استفاده از آن ها به عنوان انباری بوده و همچنین زلزله زدگان رغبتی به تحویل چادرهای خود نشان نمی دهند.
وی سفر رئیس جمهوری به استان را پرخیر و برکت اعلام کرد و اظهار داشت: در این سفر علاوه بر بهره برداری از پروژه های مهم مانند راه آهن میانه - بستان آباد عملیات اجرایی پروژه نفلین سینیت سراب به عنوان مهمترین پروژه استانی نیز آغاز شد.
مردم حق دارند به گرانی اعتراض کنند
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اعتراض های اخیر به مدیریت مصرف انرژی و افزایش قیمت بنزین، گفت: به طور طبیعی مردم حق دارند به گرانی و برخی سیاست ها اعتراض کنند ولی برخی از بدخواهان نظام به بهانه افزایش قیمت بنزین پروژه ای را طراحی کرده بودند.
پورمحمدی، افزود: در این حوادث مردم به خوبی راه خود را از اغتشاشگران و افرادی که ناامنی ایجاد می کردند، جدا کردند و خوشبختانه سانحه جدی در استان روی نداد.
وی یادآوری کرد: مردم تبریز با راهپیمایی عظیم خود دوباره در خنثی شدن توطئه های دشمنان پیشگام شدند و پیرو آن در سایر شهرهای کشور نیز این راهپیمایی ها برگزار شد.
مصوبات شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی به مثابه قانون است
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به همدلی و همراهی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در استان گفت: مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به مثابه قانون بوده و این مصوبات برای کاهش پیچیدگی ها و هفت خوان های بروکراسی اداری است.
پورمحمدی، از دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خواست دستگاهی را که مصوبه این شورا را اجرا نمی کند، پیگیری و گزارش کند تا برابر قانون برخورد شود.
وی با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و بزرگان کشور برای هموار کردن راه تولید و برداشتن سنگ از مسیر آن، یادآوری کرد: ناهمواری ها و مشکلات باید با همفکری مدیران دستگاه ها از بین برود.
تولید کشمش در آذربایجان 2 هزار سال سابقه دارد
رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه کمک به روند رو به رشد صادرات غیرنفتی از اولویت های استان است، گفت: جلسات این اتاق در راستای افزایش ثروت استان، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش اشتغالزایی و افزایش درآمد سالیانه کشور برگزار می شود.
یونس ژائله، افزود: سابقه تولید کشمش در آذربایجان به 2 هزار سال قبل می رسد و این استان مقام اول تولید و صادرات خشکبار در دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه اکنون این استان جایگاه گذشته خود را از دست داده و به مقام چهارم رسیده است، اظهار داشت: روز به روز نقش خود را در بازار دنیا به دلیل استفاده غیرمجاز از سموم و سایر موارد از دست می دهیم.
ژائله، ادامه داد: با اصلاح نژاد در نهال های انگور و تغییر در کیفیت تولید محصول تولیدی می توان دوباره استان را به جایگاه اصلی خود در دنیا برگرداند و ارزش ثروت استان را تا 4 برابر افزایش داد.
کشمش پس از فرش و پسته در رده سوم محصول صادراتی کشور قرار دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نز در این جلسه گفت: رفع مشکلات زنجیره تامین محصولات کشاورزی به ویژه کشمش از مرحله تامین نهاده تا سر سفره های مردم از برنامه های این سازمان بوده و هر کس یا تشکلی چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی که بتواند در تشکیل زنجیره های تامین کمک کند از آنان استقبال می کنیم.
فتحی، افزود: افزود: هم اکنون 18 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور در استان وجود دارد که 90 درصد انگور تولیدی بی دانه بوده و بقیه بادانه است که برای مصارف تازه خوری و تهیه سرکه مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه کشور ما در صادرات کشمش حرفی برای گفتن دارد، اظهار داشت: پس از صادرات فرش و پسته، کشمش در رده سوم صادرات غیرنفتی قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در این استان 45 واحد کارخانه سبزه پاک کنی وجود دارد و این کارخانه ها علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان 70 درصد از انگور تولیدی کشور را فرآوری و به صورت کشمش صادر می کنند.
فتحی، با بیان اینکه حدود 50 تا 60 هزار تن کشمش در استان تولید می شود، ادامه داد: حدود 170 هزار تن کشمش از این استان به خارج صادر می شود که عمده آن ها از سایر استان ها تامین می شود.
برچسب‌ها
شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی تبریز کشاورزی محمدرضا پورمحمدی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/175439/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله و گلاویز شدن حیرت‌انگیز خرس با زن پیرانشهری

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

یادواره 32 شهید امدادگر اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ارتش نقش بسزایی در تأمین امنیت پایدار منطقه دارد

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

برادران عالمیان دو پینگ پنگ باز اعزامی به انتخابی المپیک

بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد

روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور؛ ناگفته‌های همسر ناصر عبداللهی از دلیل مرگ او

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

قلع و قمع 2 مورد از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی روستای باروج یامچی

اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در آذربایجان شرقی

مسامحه دستگاه‌های متولی حجاب پذیرفتنی نیست

پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور

دادستان اردبیل: پوشیدن لباس‌های خلاف شرع، جرم است

اجرای محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اردبیل

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه

پیام‌ تبریک فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به مناسبت 29 فروردین روز ارتش

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

ایجاد خوف در دل دشمنان نظام، وعده الهی است

56٠ واحد مسکونی نیروهای ارتش در ارومیه در حال اجراست

فیلم جدید حسن فتحی و شهاب حسینی از فردا می‌آید

خشم عجیب پوچتینو: خاک بر سر مدیر نشست خبری!‏

برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه در 21 اردیبهشت

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

برر سی طرحهای محرومیت زدایی در نقده

376 میلیاردتومان اعتبار جهت تسهیلات اشتغال و جهش تولید اختصاص یافت

تشکیل دو قرار گاه برای تحقق شعار سال در آذربایجان غربی

اعطای 44 سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر

ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

نیروهای مسلح کشور در بهترین شرایط آمادگی و دفاعی قرار دارند

دو پینگ‌پنگ باز اعزامی به رقابت‌های انتخابی المپیک مشخص شدند

نیما عالمیان مجوز حضور در انتخابی المپیک را گرفت

برادران عالمیان در مسیر سهمیه المپیک پاریس

برادران عالمیان در راه انتخابی المپیک

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

مبادرت باشگاه‌ها و مدارس والیبال جهت اخذ مجوز فعالیت الزامی است

جذب و هزینه 57 درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط

(تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه