پیام آذری

آخرين مطالب

واکنش استاد دانشگاه تبریز به تغییر کاربری زمین‌های سبزیکاری محله حکم آباد؛

مزارع سبزیکاری از عناصر هویتی تبریز هستند، آنها را نابود نکنید علمي

مزارع سبزیکاری از عناصر هویتی تبریز هستند، آنها را نابود نکنید
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: مزارع سبزیکاری تبریز یکی از عناصر هویتی شهر بوده و با وجود تهدیدات متعدد اعم از سودآوری ساخت و ساز و افزایش بهای زمین در این منطقه، هنوز علاقمندی به تولید سبزی، بین سبزیکاران این منطقه وجود دارد.

دکتر صاحب علی بلندنظر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به مطلوبیت سبزی تولیدی تبریز در کشور و مشتری پسندی آن به علت کیفیت بسیار خوب، اشتغال‌زایی منحصر به فرد مزارع و طبیعت زیبای آن مناطق، صیانت و حفظ این میراث کهن تبریز، ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه تولید انواع سبزی به ویژه سبزی‌های معطر علفی، قرن‌ها است که در منطقه حکم آباد تبریز با بالاترین کیفیت ادامه داشته و مورد مصرف مردم قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس آخرین آمار متاسفانه فقط 2000 هکتار مراتع سبزی در اطراف تبریز باقی مانده که حدود 400 هکتار آن در محله حکم آباد قرار گرفته است که هر روز کمتر و کمتر می‌شود.
وی اضافه کرد: در این مزارع بیش از 60 هزار تن سبزی تولید می‌شود که ضمن اشتغال زایی برای 1500 نفر، حدود 10 هزار نفر از آن ارتزاق می‌کنند، این مزارع نقش بسیار مهمی در تثبیت دی اکسید کربن و کاهش آلودگی هوا داشته و مناظر بسیار بدیعی را ایجاد کرده است که می‌تواند در جذب توریست و بوم گردی نقش مهمی داشته باشد.
استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه سبزیکاران منطقه حکم آباد تبریز از مهارت بسیار بالایی در کاشت و تولید سبزی برخوردار هستند که از نیاکان خود به نحو احسن آموخته و سبزی به با کیفیت بسیار بالا و کم نظیر در دنیا تولید می‌کنند، گفت: تولید سبزی با استفاده از کود آلی از دیگر مزایای سبزی های کشت شده در منطقه حکم آباد است.
وی افزود: با توجه انجام به پایش حدود سه ساله گذشته که در اراضی محدودی از حکم آباد، مشخص شد که این اراضی از آب سالم در حد آب شرب برخوردار بوده و سلامت سبزی از لحاظ میزان نیترات مورد تایید و بسیار کمتر از آستانه نیترات مجاز تعریف شده برای سبزی در اروپا است.
وی اظهار کرد: این امر با توجه به میزان بالای نیترات در سبزی‌های مورد استفاده در سایر نقاط کشور بسیار پر اهمیت بوده و با این حال با نظارت‌های کافی و با اتخاذ تدابیر لازم می‌توان سبزی سالم برای آحاد جامعه تولید کرد.
استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه تبریز با اشاره به توسعه کشاورزی شهری در نقاط مختلف جهان، گفت: تولید سبزی‌های مختلف در درون شهرها اعم از تولید در محیط‌های کنترل شده، فضای آزاد و پشت بام‌ها که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کشاورزی شهری (urban farming) نامیده می‌شود.
وی افزود: کشاورزی شهری به علت دسترسی آسان، تازگی محصول و سلامتی و به علت کمتر بودن آفات و بیماری‌ها در شهرهای توریستی و پر جمعیت مورد استقبال قرار گرفته است، بنابراین تعریف مناطق کشاورزی درون شهری در تبریز برای حفظ و صیانت از مزارع ضرورت دارد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارزش غذایی سبزیجات، گفت: سبزی‌ها به جهت ارزش غذایی فراوان در بسیاری از کشورهای جهان جزو غذای اصلی به شمار رفته و به ویژه در کشورهای توسعه یافته مصرف روزانه 200 الی 300 گرم انواع سبزی توصیه شده و مورد مصرف قرار می‌گیرد.
وی افزود: این مقدار علاوه بر سبزی‌های نشاسته‌ای نظیر سیب زمینی که روزانه حدود 400 گرم مصرف می‌شود، بوده و مصرف سبزی‌ در کشورهای جهان سوم، پایین و حدود 110 گرم در روز است.
بلند نظر یادآور شد: آمار دقیق از مصرف سبزی‌ها در کشورمان ایران وجود نداشته و با این حال برخی منابع مقادیر کمتر از 100 گرم را بیان می کند که با واقعیت سازگاری ندارد.
وی گفت: با توجه به آمار سال 96 وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید بیش از 25 میلیون تن انواع سبزی در کشور و ضایعات بالای این محصولات، سرانه مصرف سبزی،ها در ایران حدود 650 گرم است که 170 گرم آن نشاسته‌ای و حدود 480 گرم آن شامل سایر سبزی‌ها بوده که به صور مختلف مورد مصرف قرار گرفته و هم ردیف کشورهای توسعه یافته است.
وی با بیان اینکه مصرف سبزیجات ضمن بهبود کیفیت غذا، منجر به سلامتی مردم و افزایش امید به زندگی می‌شود، اظهار کرد: کمبود سبزیجات در تغذیه انسان باعث کمبود ویتامین‌ها و سایر مواد موثر در سلامتی بدن و بروز برخی از بیماری‌های مزمن می‌شود.
استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه تبریز، سوءهاضمه، چاقی و اضافه وزن را از عوارض مصرف بیش از اندازه چربی و کربوهیدرات‌ها عنوان کرد و گفت: امروزه معضل انرژی، معضلی برای بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت به شمار می‌رود، بنابراین استفاده از سبزیجات با توجه به کالری پایین، اهمیت فراوانی در زندگی روزمره دارد.
وی افزود: همچنین یکی از عواقب زندگی ماشینی مشکل یبوست است که بسیاری به آن گرفتار هستند و خوردن سبزیجات آن را رفع می‌کند، بنابراین سبزی‌ها غنی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین ث و آ، مواد معدنی، املاح و فیبر خوراکی هستند که به غذای انسان تنوع، طمع، رنگ و بافت مناسب می‌بخشند.
بلندنظر با بیان اینکه سبزی‌ها اغلب به طور بی واسطه به مصرف انسان می‌رسند و معمولا تازه و خام هستند، گفت: ارزش غذایی سبزیجات بالا بوده و چون کمتر فرآوری می‌شوند، کاهش ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان‌ها در آن کمتر است.
وی اظهار کرد: اغلب سبزی‌های برگی به ویژه سبزی‌های معطر علفی دارای خواص دارویی نیز هستند و به عنوان مثال، شوید، کاهنده چربی خون و شنبلیله، کاهنده قند خون و سیر، پیاز و کلم‌ها خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی دارند، بنابراین مصرف مداوم این دسته از سبزی‌ها به بهبود سلامتی جامعه کمک شایانی می‌کند.
وی در خاتمه متذکر شد: سبزی‌ها به ویژه سبزی‌های برگی و رنگی حاوی مقادیر بالایی از مواد آنتی اکسیدانی از قبیل ترکیبات پلی فنولی، اسید آسکوربیک و توکوفرول هستند که باعث خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد موجود در بدن و پیشگیری از سرطان‌های مهم از جمله سرطان ریه، معده، لوزالمعده، سینه، دهان، حنجره، روده و مثانه می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/175556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟