پیام آذری

آخرين مطالب

چالش کمبود نیروی کار ماهر در آذربایجان‌شرقی اجتماعي

چالش کمبود نیروی کار ماهر در آذربایجان‌شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - آذربایجان‌شرقی با داشتن نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی و با وجود شناخته شدن به عنوان قطب صنعتی با چالش تامین نیروی کار ماهر مواجه است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی تا حدود 2 دهه قبل، از قطب های اصلی نیروی تربیت کار ماهر در کشور محسوب می شد و نیروی انسانی زبده و متخصص این خطه در اغلب مناطق کشور مصدر خدمت در مقام مدیر یا نیروی کار ماهر بودند.
کارشناسان با اشاره به فعالیت شرکت های بزرگ صنعتی صادرات محور مانند تراکتورسازی، ماشین سازی، ایدم، چرخشگر، موتوژن، بنیان دیزل و آهنگری، لیفتراک سازی، بلبرینگ سازی و پیستون سازی در تبریز آن سال ها، می گویند که فعالیت و رونق این واحدها زمینه ساز تربیت نیروهای زبده و ماهری بود که علاوه بر خطه آذربایجان برای تاسیس و راه اندازی واحدهای صنعتی به دیگر مناطق صنعتی نوپا از قبیل قزوین، اراک و ساوه نیز اعزام می شدند.
اما این وضعیت دیری نپایید و با خروج هر یک از شرکت های صنعتی مادر فوق الذکر از گردونه رقابت، به دلیل مشکلاتی از قبیل واگذاری های نادرست، تحریم های ظالمانه و واردات لجام گسیخته، زنجیره تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در آذربایجان شرقی دچار انقطاع شد و امروز وضع به حدی دشوار شده که کمبود نیروی کار ماهر، صدای مسوولان استانی را درآورده است.
ناظران محلی با اشاره به ضرورت هم افزایی صنعت و دانشگاه برای گذر از چالش تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان شرقی به وجود 8 واحد دانشگاه دولتی، 26 دانشگاه پیام نور، 20 دانشگاه علمی کاربردی، 48 دانشگاه آزاد اسلامی، 12 دانشگاه غیر انتقاعی و 8 دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره و بر لزوم بهره گیری از این امکان برای تربیت نیروی انسانی زبده و متخصص به عنوان عامل تعیین کننده اشتغالزایی و تولید ثروت تاکید می کنند.
آنان در این زمینه، نقش ویژه ای برای اداره کل فنی حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی قایل هستند و معتقدند که آموزش های اصولی و بازار محور این 2 نهاد با همراهی واحدهای تولیدی و صنعتی می تواند زمینه ساز رونق اشتغال در آذربایجان شرقی و بازگشت این خطه به روزهای اوج خود در زمینه داشتن نیروی کار ماهر شود.
تربیت نیروی کار ماهر در گروی دوری از اقدامات جزیره ای است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغال، گفت: مشکل تأمین نیروی کار ماهر برای واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی یکی از آسیب‌های جدی این حوزه است.
علی جهانگیری به صنعتی بودن استان و ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی در بخش‌های صنعتی و تولیدی اشاره کرد و افزود: توسعه مهارت آموزی برای تامین نیروی کار ماهر باید به یک موضوع مستقل در استان تبدیل شود.
وی اضافه کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آموزش و مهارت باید با حذف نگرش ها و اقدامات جزیره‌ای برای تأمین نیروی کار ماهر برای صنایع اقدام کنند.
جهانگیری ادامه داد: شناخت وضع موجود و نیازسنجی بازار کار و تجهیزات و امکانات موجود در استان برای سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال و آموزش مهارت‌ها و مشاغل نو ضروری است.
آموزش های مهارتی ماهیت بین بخشی دارند
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی با هدف ارتقای شغلی و توانمندسازی منابع انسانی در سطوح و اشکال مختلف ارائه می شود، گفت: این آموزش ها، ماهیت بین بخشی و فرادستگاهی دارد و ایجاد بستری برای هماهنگی این حوزه ضروری است.
یعقوب نماینده با اشاره به اینکه برنامه ریزی تعاملی و حکمرانی محلی آموزش های فنی و حرفه ای از ضروریات امروز است، افزود: این امر، موجب انسجام بخشی، ارتقای بهره وری و استفاده حداکثری از منابع انسانی و مادی شده و در ارائه فعالیت های آموزشی و برنامه ریزی تامین نیازهای آموزشی نیروی جویای کار و مشاغل بخش های مختلف استان موثر واقع می شود.
وی یادآوری کرد: در شرایط فعلی جامعه، کمترین توجه به هماهنگی در این بخش بوده و به همین دلیل کارهای موازی موجب ایجاد هزینه‌های گزاف نیز می شود و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و ارگان‌های صرفا دولتی غیرمرتبط، از بودجه عمومی برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده می‌کنند.
نماینده با اشاره به تشکیل شورای مهارت در آذربایجان شرقی گفت: در راستای انسجام بخشی و امکان استفاده از امکانات منابع انسانی، مادی و فیزیکی و استقرار مدیریت همسو و جامع در امر مهارت‌آموزی و اشتغال استان، شورای توسعه مهارت متشکل از دستگاه‌های اجرایی ذی مدخل در حوزه آموزش های مهارتی و اشتغال به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و با دبیرخانه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و در شهرستان‌ها نیز، این شورا به ریاست فرمانداران شهرستان تشکیل می‌شود.
هم اکنون 28 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی در کلیه شهرستان های آذربایجان شرقی جز چاراویماق فعالیت می کنند که تعداد مراکز تبریز چهار مورد است. این مراکز ظرفیت آموزش 37 هزار نفر دوره را دارند، ضمن اینکه مراکز خصوصی آموزش های مهارتی نیز ظرفیتی مشابه برای تربیت نیروی کار ماهر را در استان دارند.
کارگروه بازار کار در آذربایجان‌شرقی فعال می‌شود
مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز از تشگیل کارگروه بازار کار با هدف برنامه‌ریزی و هدایت نیروی انسانی به فرصت‌های شغلی موجود در استان خبر داد.
میراحد حسینی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه عملیاتی در اجرای برنامه های بازار کار، ریاست این کارگروه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواهد بود و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی دبیری این کارگروه را برعهده خواهد داشت و باید قبل از شروع کار برنامه مدون و عملیاتی تدوین و براساس آن عملکرد و نظارت های لازم جهت اجرای آن بعمل آید.
وی بر ضرورت ارائه برنامه از سوی دستگاههای همکار تاکید کرد و افزود: برای برنامه ریزی و تدوین برنامه عملیاتی نیازمند به ارائه برنامه های مناسب از سوی دستگاههای اجرائی هستیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه توسعه اشتغال و سرمایه گذاری از اهداف راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، افزود: از طرحهای جدید برای توسعه اشتغال و رونق تولید حمایت می کنیم و باید برنامه های را برای سال 99 تدوین کنیم که رونق و شکوفایی اقتصادی و اشتغال را برای کشور به ارمغان بیاورد.
حسینی تثبیت اقتصادی برای سرمایه گذاری هدفمند را ضروری خواند و افزود: برنامه های اقتصادی با همراهی مردم تحقق پیدا می کند.
وی اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه کارگروه تخصصی اشتغال استان در سال های گذشته در اجرای برنامه های اشتغال فراگیر، تبصره 18 برای اشتغال پایدار از محل صندوق توسعه ملی، طرح کارورزی، طرح استاد شاگردی و مهارت آموزی در محیط کار واقعی، مشاغل خانگی و اشتغال روستایی را در تثبیت و فراهم کردن زمینه های اشتغال موثر دانست و گفت: تشکیل واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرکهای صنعتی و سرمایه گذاری حاصل و نتایج تصمیمات شورای عالی اشتغال است که موجب تسهیل گری و رونق اقتصادی در استان شده است.
مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی آذربایجان شرقی مشکلات موجود در برخی واحدهای تولیدی را ناشی از تورم در جامعه به خصوص تامین ماشین آلات و مواد اولیه بنگاههای اقتصادی عنوان کرد.
جذب 40 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی در بازار
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: 15 مرکز آموزش علمی کاربردی استان غیرفعال شده و تعداد مراکز استان از 32 به 18 مرکز رسیده و تلاش ما اینست که کیفیت آموزش را به جای توسعه کمی، افزایش دهیم.
فرزان قالیچی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ماموریت اصلی دانشگاه علمی کاربردی، تربیت نیروی کار مهارت محور است، اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در زمینه ایفای نقش دانشگاه علمی کاربردی در خصوص آموزش‌های مهارتی انجام شده و امیدواریم تا 2 سال آینده تمامی برنامه ریزی های انجام شده محقق شود.
وی با بیان این‌که تعداد دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی استان 6268 نفر است، گفت: از این تعداد، 3476 نفر در مقطع کاردانی و 2792 نفر نیز در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.
قالیچی همچنین تعداد دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان را 70 هزار و 834 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 44 هزار و 754 نفر در مقطع کاردانی، 26 هزار و 32 نفر در مقطع کارشناسی و 48 نفر در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده‌اند.
وی بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از ماموریت اصلی خود فاصله دارد و نمی توان ادعا کرد که همه نیروهای تربیت شده این دانشگاه مهارتی هستند، به طوری‌که از بین 71 هزار نفر فارغ التحصیل این دانشگاه تنها 40 درصد آن ها در تخصصی که مهارت آموخته‌اند، شاغل هستند، که البته این آمار درمقایسه با سایر دانشگاه ها آمار خوبی است.
وی همچنین اظهار کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی راحت‌تر از سایر دانشگاه ها جذب محیط کار می شوند، در حالی که هنوز هم در کشور ما گرایش به رشته های نظری بیشتر است که باید خانواده ها نگرش خود را در این خصوص تغییر دهند.
برچسب‌ها
آذربایجان شرقی صنعت اشتغال فراگیر

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/176770/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

شاخص کیفی 22 شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد

کشف کالا‌های قاچاق 56 میلیاردی در اردبیل

برگزاری 55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل

پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد

توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

آعاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل

مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل آغاز شد

پلمب مرکز غیرمحاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت‌وساز شد

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی در شهرستان اردبیل در دست اقدام است

تجلیل از خانواده شهید مدافع سلامت در پیرانشهر

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

معرفی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر

پویش کاشت یکهزار و 500  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

بررسی روند اجرای مصوبات سفر استاندار به باروق

برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

یحیی با «کریم» به تبریز می‌رود

داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند

گره عجیب نهضت ملی مسکن

ساخت 500 کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم

غفلت از سرکشی به خانواده‌های شهدا پذیرفتنی نیست

ساخت 50 مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها

اینفوگرافیک | مقدار کالای اساسی حمل شده از مبدا بندر امام خمینی (ره) به استان آذربایجان غربی (12ماهه سال 1402)

کوهپیمایی کارکنان سپاه شهدای آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی 1803 اثر ثبت شده ملی دارد

دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه

گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی

استقبال از نخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌ غربی

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهر و موم شد

مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های سراسری اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیل زده

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبرهالشعرای تبریز