پیام آذری

آخرين مطالب

آخرین وضعیت روستاهای زلزله‌زده‌ای که کم‌تر دیده شدند مقالات

آخرین وضعیت روستاهای زلزله‌زده‌ای که کم‌تر دیده شدند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - زمین لرزه هفدهم آبان ماه، روستاهای دو شهرستان میانه و سراب را تحت تاثیر قرار داد و در این میان روستای «ورنکش» از معروف‌ترین روستاهایی بود که بیش از سایر مناطق مورد توجه قرار گرفته و داد دیگر روستائیان را درآورد، اهالی دیگر روستاهای زلزله زده معتقد هستند که «ورنکش» بر مشکلات دیگر روستاها سایه انداخته است.

 در سلسله گزارش‌هایش از مشکلات زلزله زدگان، این بار، مشکلات زلزله زدگان روستاهای «دستجرد»، «ترکمانچای» و «صومعه» شهرستان میانه را بررسی می‌ شود:
روستای «دستجرد»

اسماعیل عباسی، از روستای دستجرد می‌گوید: چادرم را 25 روز قبل گرفته‌اند و تنها سه میلیون از وام 10 میلیونی اسکان موقت را پرداخت کرده‌اند، الان چادر ندارم و مجبورم در مغازه بخوابم، در سرمای زمستان باید چه خاکی بر سرم بریزم؟، این وام الان به درد من می‌خورد، اگر بهار بود، در مزرعه می‌خوابیدم.
محمد نظری، دیگر زلزله زده دستجردی با بیان اینکه خانه پدری‎اش در حادثه زمین لرزه، تخریب شده است، اظهار می‌کند: خانه خودم در حال ساخت و نیمه کاره بوده و برای ساخت آن از بنیاد مسکن وام گرفته بودم، اما چون این وام به نام پدرم است، دیگر وامی به ما تعلق نمی‎گیرد و جایی برای ماندن نداریم.
مقصود کریمی هم اهل این روستا بوده و به گفته خودش در چادر زندگی می‌کند و تا کنون هیچ یک از امکانات اسکان موقت اعم از کانکس، اتاقک یا وام را دریافت نکرده است.
چند نفر از اهالی هم می‌گویند که یکی از اهالی، یک ماه قبل چادرش را برای دریافت مابقی وام 10 میلیون تومانی تحویل بنیاد مسکن داده است، اما خبری از هفت میلیون باقی مانده نیست، آن‌ها می‌گویند: اگر هفت میلیون این آقا را واریز کنند، ما هم چادرمان را تحویل می‌دهیم، این آقا پس از تحویل چادرش، آواره شهر شده است.
روستای بلوکان

بیت‌الله صادقی، اهل روستای بلوکان بوده و در چادر زندگی می‌کند، خانه او با وجود تازه ساخت بودن، خسارت دیده است و در چادری که در حیاط خانه‎اش بر پا کرده، ساکن است، او می‌گوید، دهیار روستا از همه چیز خبر دارد و وامی نگرفته‌ام.
مرد دیگری که پسرش زیر آوار مانده بود و دندان‌ها و دستش شکسته است، بیان می‌کند: درخواست وام 10 میلیونی داده‌ام و سه میلیونش را گرفته‌ام و آن را هم صرف خرد و خوراک کرده‌ام و در چادر زندگی می‌کنم.
بخش ترکمانچای

ولی‌الله سلیمی از بخش ترکمانچای با اشاره به اینکه 70 درصد از منازلمان آسیب دیده است، می‌گوید: بسیاری از خانه‌ها تخلیه شده‌اند و الان مردم در کانکس و چادر زندگی می‌کنند، از دولت و مردم کمک می‌خواهیم، تا الان هیچ کمکی به ما نشده و وامی هم به ما تعلق نگرفته است.
روستای صومعه اولیا

فرید رحمانی، دهیار روستای صومعه اولیا می‌گوید: از همان روز اول وقوع زلزله، آورابرداری‌ها توسط بنیاد مسکن و شرکت‌ها آغاز شده است و تا به الان 24 خانه آواربرداری شده و آماده احداث هستند.
وی می‎افزاید: دولت تا کنون کوتاهی نکرده و هلال احمر هم از روز اول در اینجا حضور داشته، تعدادی از نتایج ارزیابی‌هایمان گم شده است و تعدادی هم باید ارزیابی شوند و مدارک تعدادی هم ناقص بوده و نتوانسته‎ایم وام 10 میلیونی را به طور کامل برای همه واریز کنیم.
وی می‌گوید: تنها مشکل ما وام‌های بلاعوضی است که بنیاد مسکن باید به مردم بدهد، تعدادی مرحله اول این وام را گرفته‌ و تعدادی کلا وام دریافت نکرده‌اند.
مهدی صادقی، اهل روستای صومعه بوده و یک ماه است که در خانه یکی از آشنایانش سکونت دارد، او بیان می‌کند: کارشناس برای ارزیابی به خانه ما که فرو ریخته، نیامده است، هر روز به دهیار مراجعه می‌کنیم و او هم وعده می‌دهد که کارشناس می‌فرستیم، اما خبری نیست و کانکس هم به ما نداده‌اند.
مهدی نوروزی هم دیگر اهل این روستا است که از دهیاری گله داشته و می‎گوید: هر موقع به دهیاری مراجعه می‌کنم، می‌گویند برو کار داریم، خانه‌ام تخریب شده است و در چادر ساکن هستم، اصلا دهیاری اسم ما را در لیست ننوشته است.
نرگس آقایی هم در ادامه اظهار می‌کند: منزلم تخریب شده است، در چادر ساکن بودیم و دو روز است که در اتاقک ساکن شده‎ایم، سه میلیون از وام را هم به ما پرداخت کرده‌اند.
مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از آوار برداری از حدود 1641 واحد در مناطق زلزله زده خبر داده و می‌گوید: امیدواریم آواربرداری تا پایان بهمن ماه به اتمام برسد، اما عجله‌ای برای آواربرداری نداریم.
حافظ باباپور  با بیان اینکه زلزله ماه گذشته، دو شهرستان میانه و سراب را متاثر کرد و موجب تخریب 100 درصدی حدود 3000 واحد مسکونی شد، اظهار می‌کند: طبق ارزیابی همکارانمان حدود 1500 واحد مسکونی نیاز به تعمیر دارند. حدود 2000 واحد دامی هم در حادثه زمین‌لرزه از بین رفته و نیاز به بازسازی دارند.
وی متذکر می‌شود: برای اولین بار است که هم بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده و هم بازسازی و احداث واحدهای دامی تخریب شده به بنیاد مسکن سپرده شده است.
باباپور تامین اسکان موقت و دائم و آوار برداری را سه وظیفه اصلی بنیاد مسکن در حادثه زمین لرزه عنوان کرده و می‌گوید: پس از بحث عملیات امداد و نجات و اسکان اضطراری که عمدتاً بر عهده جمعیت هلال احمر استان، نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان‌های امدادرسان است، بنیاد مسکن وارد عرصه شد.
وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده به منظور تامین اسکان موقت زلزله زدگان آذربایجان شرقی بیان می‌کند: دولت محترم تدبیر کرده بود که 10 میلیون تومان وام بلاعوض برای اسکان موقت در اختیار زلزله زدگان قرار داده شود و متقاضیان با دریافت این وام اقدام به اجاره منزل مسکونی در خانه آشنایان یا جای دیگر برای تامین اسکان موقت کنند.
وی احداث اتاقک پیش ساخته 12 متری و اهدای کانکس را از دیگر تدابیری برای تامین اسکان موقت زلزله زدگان دانسته و می‌افزاید: تا به این لحظه 313 نفر درخواست اتاقک و کانکس از ما کرده بودند که همگی تامین و تحویل متقاضیان شده اند.
وی اضافه می‌کند: 138 اتاقک از شهرستان سراب و 111 اتاقک از شهرستان میانه، 46 عدد کانکس از شهرستان سراب و 14 عدد کانکس هم از شهرستان میانه درخواست داده شده بود.
باباپور با بیان اینکه به اعتقاد ما اسکان موقت در مناطق زلزله زده به پایان رسیده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اظهار می‌کند: مرحله اول پرداخت وام 10 میلیونی بلاعوض به تمامی متقاضیان پرداخت شده و 500 نفر نیز مرحله دوم یعنی هفت میلیون بقیه را دریافت کرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: اعطای هفت میلیون وام 10 میلیونی مشروط بر تحویل چادرها به دهیاری و اعلام محل سکونت به بنیاد مسکن است.
وی از تشکیل 1995 پرونده در خصوص واحدهای دامی تخریب شده در شهرستان‌های سراب و میانه و ثبت آن در سیستم پایش خبر داد و می‌گوید: معرفی به سیستم بانکی هم در حال انجام بوده و کارشناسان بانکی در محل مستقر هستند تا مردم بدون مراجعه حضوری به بانک‌ها اقدام کنند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 3000 واحد نیاز به احداث 100 درصد داشتند، اظهار می‌کند: تا کنون 2650 پرونده تشکیل شده و صدور پروانه هم به عهده بنیاد مسکن گذاشته و 877 فقره پروانه صادر و 797 معرفی به بانک انجام شده است.
وی از 420 مورد عقد قرار داد خبر داده و می‌افزاید: تا کنون 135 مورد پی کنی، 23 مورد قالب بندی، 15 مورد فونداسیون و 10 مورد نصب اسکلت انجام شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حواشی موجود در مبنی بر اسکان برخی زلزله زدگان در چادرها می‌گوید: پس از انتشار گزارشات در شبکه‌های ملی یک به یک به خانه‌های زلزله زدگانی که مدعی زندگی در چادر بودن سر زده و وضعیت را بررسی کردیم و متاسفانه قریب به اتفاق این ادعاها درست نبود، به این معنی که به دلیل ترس از زلزله در چادرها ساکن بودند.
وی اضافه می‌کند: خود این افراد اعلام کردند که تا ساعاتی از عصر در خانه‌هایشان مانده و شب به دلیل ترس از وقوع پس لرزه در چادر ساکن می‌شوند، مقرر شده بود تا گروهی از روانشناسان از سوی مدیریت بحران استان به مناطق اعزام شوند.
مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی بیان می‌کند: پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌ها در این راستا است که بازسازی حدود هزار واحد تا پایان سال جاری به اتمام برسد و مابقی نیز تا پایان تیر ماه به مردم تحویل داده شود.
وی در ادامه با بیان اینکه انبارهای بنیاد مسکن را از مصالح ساختمانی است متذکر می‌شود: خوشبختانه این مساله با مصوبه هیئت وزیران 10 درصد زیر قیمت بازار و بورس در اختیار مردم قرار داده می‌شود، اسکلتهای پیچ و مهره‌ای 60 و 85 متری هم به اندازه نیاز موجود است که اگر لازم باشد دوباره تامین کنیم.
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: سیمان هم به اندازه کافی موجود بوده و در اختیار مردم قرار داده می‌شود در بازسازی خانه‌ها علاوه بر کمک بنیاد مسکن، همت خود مردم نیز مطرح بوده و مردم خودشان هم باید کمک کنند، ما هم نظارت و نقشه‌ها را به طور رایگان در اختیار ایشان قرار می‌دهیم.
بر اساس این گزارش؛ نبود سرویس بهداستی و حمام و آب برای شست و شو و گیر کردن زلزله زدگان در پیچ و خم‌های غیرضروری اداری ، نبود واحدهای دامی مناسب برای نگهداری احشام و همکاری نامناسب دهیاری‌ها از عمده مشکلاتی است که زلزله زدگان با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/177064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس