پیام آذری

آخرين مطالب

استاد دانشگاه:

ذائقه‌شناسی مخاطبان، از شروط اساسی در انتقال پیام شهداست فرهنگي

ذائقه‌شناسی مخاطبان، از شروط اساسی در انتقال پیام شهداست
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه در همایش علمی شهدای 27 دی دانشگاه تبریز، با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان "پیش درآمدی برای معرفی شهیدان به‌عنوان الگوی همگان با تاکید بر شیوه‌های معرفی" اظهار کرد: ذائقه‌شناسی مخاطبانی عصر، یکی از شروط اساسی در انتقال پیام شهیدان است.

میکائیل جمال پور در این خصوص گفت: در فرهنگ مسلمانان و بر اساس نصوص دینی دست اولی که در اختیار است، مقوله شهادت و شخص شهید، از یک جایگاه منحصر و ممتاز برخوردار است که قابل مقایسه با اکثر مقامات، مناصب دنیوی و حتی اخروی نیست و لذا ضرورت زندگی اجتماعی انسان، ایجاب می‌کند که از انسان‌های برجسته و دارای شکوه و جلال الهام گرفته و آن‌ها را برای خود به‌عنوان اسوه و الگو انتخاب کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: از جهت عدد و رقم، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای ترور، شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم از 300 هزار نفر بیش‌تر است و اگر طیف و پایگاه اجتماعی این شهدا را مدنظر قرار دهیم خواهیم دید که شهیدان ما تنها مختص به سن و جنس، طیف و منطقه‌ی خاصی از جامعه‌ی بزرگ ایران هم نیستند. باید همه‌ی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و همه‌ی نهادهای مردمی و دولتی و همه مراکز علمی و مذهبی و ... دست به دست هم دهند تا این سرمایه‌های بی‌بدیل کشور، همواره در لایه‌ها و ساحات مختلف جامعه، حاضر و مطرح باشند.

جمال پور در ادامه گفت: در چند سال گذشته، زمزمه‌ای تکان‌دهنده در بین عوام و خواص ردوبدل می‌شود و همگان همدیگر را نهیب می‌زنند که گویا ما وارثین شهدا، خودمان را تنها با نام شهدا مشغول ساخته‌ایم و از پرداخت جدی، دقیق و عمیق به باطن پیام آن‌ها و افق راه آنان بازمانده‌ایم. این نکته اگر چه درست است و ناگوار، ولیکن همین‌که جامعه بدان وقوف پیدا کرده و خود را مدیون و محتاج آن پیام‌ها می‌بیند امتیاز کمی نیست، چرا که میزان پذیرایی گوش و جان انسان‌ها در فضای نیاز، بسیار بیش‌تر و قوی‌تر می‌شود.
وی با ارائه پیشنهاداتی بیان کرد: مقوله‌ی شهید و شهادت و همین‌طور موضوعاتی از قبیل الگوپذیری و الگودهی در منظومه‌ی تعلیم و تربیتی جامعی همه‌ی جوامع و به‌ویژه در جامعه‌ی ما، اولا و بالذات یک مسئله‌ی فرهنگی است و در رتبه‌ی بعد است که به سایر ابعاد زندگی انسان‌ها مربوط می‌شود و از آنجایی‌که اموری ذاتا فرهنگی نه‌تنها شامل همه‌ی انسان‌ها بلکه شامل همه‌ی ابعاد و زوایای متنوع حیات بشری است و باید در ضمن همه‌ی وظایف و مأموریت‌های فردی و سازمانی که همگان دارند، یکی از محورهای "پیوست فرهنگی" آن مأموریت‌ها، داشتن برنامه‌ی مطالعه شده و اثربخش در خصوص شناخت شهدا و شناساندن آن‌ها به نسل حاضر باشد.
شهدای 27 دی، نمونه قدم برداشتن دانشگاه و دانشجویان در مسیر تحقق اهداف انقلاب
مسلم اورنگی و حوا اورنگی در همایش علمی شهدای 27 دی، مقاله "شناخت مبانی معرفتی ارزشی شهدای دانشگاه و نقش آن در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب" ارائه کردند.

مسلم اورنگی با ارائه این مقاله‌، با بیان این‌که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان را محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی می‌دانند، به طوری‌که 41 بار از واژه جوانان در این بیانیه استفاده‌ شده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری علاوه بر بیانیه گام دوم در بسیاری از سخنان و بیاناتشان به جوان‌گرایی بسیار تاکید می‌کنند و این نشان‌دهنده اهمیت نسل جوان به‌خصوص جوان مؤمن و متعهد در آینده انقلاب اسلامی است.
وی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، چند وظیفه اصلی برای نسل جوان به ویژه دانشجویان برمی‌شمارند که یکی از آن‌ها تمدن سازی است. تمدن سازی بدون تولید علم، فرهنگ، فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست. در گذشته نیز در طول تاریخ نقش جوانان در سرنوشت این کشور بسیار مهم و پر رنگ بود که به عنوان مثال می توان به نقش جوانان به ویژه دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس دانشگاه و ... اشاره کرد؛ دانشجویان نقش مهمی را در هشت سال دفاع مقدس ایفا کردند به طوری که بسیاری از فرماندهان جنگ تحمیلی را دانشجویان تشکیل می دادند.
این ارائه دهنده مقاله با تاکید بر این‌که در حال حاضر کشورمان دارای قدرت نوظهور جهانی است که به همت مردم و جوانان به وجود آمده و جوانان برای پیشرفت روز افزون کشور کارهای بزرگ تری نسبت به دوران دفاع مقدس انجام خواهند داد، گفت: دانشجوی امروز مسئول فردا است، پس این دانشجو باید خلاقیت و نوآوری و جسارت داشته باشد تا بتواند به بسیاری از اهداف خود برسد و با تخصصش، قادر باشد در آن عرصه تمدن سازی کند و آن تمدن سازی باید نمادی از یک حکومت دینی در دنیا باشد که مردم را برای رسیدن به عصر ظهور دعوت کند.
وی با اشاره به ملزومات تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: بازخوانی و تبیین ابعاد این پیام لازم است، اما نباید مانند نامگذاری سال‌ها به کارهایی سطحی و نمادین محدود شود؛ مهم‌تر از آن حرکت و مرزگستری در این حوزه‌هاست. اسباب و لوازم این گام، بیش از همه ناظر به راه‌های طی‌نشده در این حوزه‌ها در گام اول است.
وی در ادامه به واقعه 27 دی اشاره کرد و گفت: در سال 65 زمانی که کشور در وضعیت دشوار اقتصادی بود، جهاد دانشگاهی تبریز با خودکفایی سپاه توانست محلی را به عنوان کارگاه برای تولید ادوات نظامی اختصاص دهد؛ چرا که این اقدام ضرورت جامعه بود، بخشی از این تولیدات در صنایع ماشین سازی تکمیل و به مناطق نظامی ارسال می‌شد. در همین راستا از جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز که آماده اعزام به جبهه‌ها بودند، خواسته شد که به جای اعزام به جبهه، به عنوان نیروهای بسیجی در ساخت مهمات در دانشکده فنی این دانشگاه که در ساعات غیر درسی در اختیار دانشجویان بسیجی به جهت تامین مهمات جبهه قرار گرفته بود، از تخصص‌شان استفاده شود.
اورنگی ادامه داد: اما نهایتا در روز 27 دی‌ماه همان سال، حدود ساعت 10 و 30 دقیقه شب، این پرستوهای عاشق مورد هجوم وحشیانه رژیم بعثی عراق قرار گرفته و در نتیجه این هجوم وحشیانه 22 نفر از دانشجویان مشغول در کارگاه به مقام والای شهادت نائل شده و 7 نفر نیز مجروح شدند و این یکی از نمونه های بارز قدم برداشتن دانشگاه و دانشجویان در مسیر تحقق اهداف انقلاب به وسیله اقتصاد مقاومتی در شرایط دشوار روز است.
مدرک گرایی و تبلیغات دینی ناکار آمد از علل بازدارنده توسعه علمی ایران
منیژه سلیمانی نیز در این همایش علمی، با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت» با اشاره به عوامل بازدارنده توسعه علمی ایران گفت: مدرک سالاری و مدرک گرایی، تبلیغات دینی ناکارآمد، فقدان انگیزه دانشجویان برای تلاش و سخت کوشی در راه علم، خودنمایی، جاه طلبی، برتری جویی و فردگرایی از عوامل بازدارنده توسعه علمی ایران است.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از ارزش‌هایی است که هم زمان با تاریخ ایران شکل گرفته و همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و از دیرباز، الهام دهنده مومنان و مسلمانان در مسیر تعالی آموزه‌های انسانی و الهی بوده است، هشت سال دفاع مقدس جزئی مهم از تاریخ ملت ایران و پاسداری و نشر فرهنگ دفاع و حماسه آفرینی‌های ایثارگران و لزوم توجه به گسترش آن در جامعه، از وظایف آحاد ملت است.
سلیمانی با تاکید بر اینکه دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی، ‌ تنها یک بنگاه تامین کننده نیروی انسانی متخصص برای جامعه و بنگاه‌های اقتصادی نیست، اظهار کرد: دانشگاه، نهادی است که می‌تواند رهبری حرکت و ایجاد تحول در زیر ساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه را در دست بگیرد. دانشجوی متعهد همه پدیده‌ها را چونان آیات الهی مطالعه و بررسی می‌کند و حتی به علوم تجربی با ماهیتی دینی و الهی می‌نگرد و بدین گونه است که دانشگاه جایگاهی مقدس در جامعه اسلامی پیدا می‌کند.
وی در خاتمه متذکر شد: دستگاه ها و متولیان فرهنگی نیز در انتقال ارزش‌های انقلابی و دینی به نسل دوم و سوم انقلاب و حتی تعمیق آن‌ها برای نسل اول انقلاب، سهل انگاری و کم کاری‌هایی داشته‌اند که موجب فاصله گرفتن تدریجی برخی از افراد جامعه به خصوص دانشجویان از ارزش‌های اسلامی شده است.
راهکارهای الگو پذیری دانشگاهیان از سبک زندگی شهدا
در مقاله ای که توسط احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز و شهپر خبازی با عنوان "راهکارهای الگو پذیری دانشگاهیان از سبک زندگی شهدا" به این همایش علمی ارائه شده بود نیز ، نویسندگان مقاله، با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر دانشگاهیان با تکیه بر روحیه ایثارگری و سبک زندگی شهدا، اظهار کرده بودند: یکی از ارزشهای اساسی جوامع اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت است. فرهنگ ایثار و شهادت منبع عظیمی از سرمایه‌های اجتماعی را در کشورها تشکیل می‌دهد، این سرمایه ارزشمند در مقاطع حساس از تاریخ جدید سرزمین ایران در جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران دفاع مقدس و سال های پس از آن دستاورد های گرانقدری را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرزندان این مرز و بوم به بار آورده است.
این مقاله با اشاره به موانع ترویج سبک زندگی شهدا در جامعه امروز، افزوده است: ضعف شناخت و اطلاعات خانواده و جوانان در زمینه سبک زندگی شهدا، عدم الگو سازی مناسب و عامه پسند از شهدا و ایثارگران، عدم معرفی درست جنگ و انقلاب در فیلم ها و سریال ها، عملکرد ضعیف برخی از مسئولین و مدیران جامعه در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و ایثارگری، کمبود اعتبارات برای ترویج و گسترش سبک زندگی شهدا، عدم بهره گیری از علوم و فنون و تکنیک های روز در امر ترویج سبک زندگی شهدا، ستفاده ابزاری از ارزشهای فرهنگ ایثار و شهادت، جاه طلبی و مسابقه قدرت جریانهای سیاسی مدعی انقلاب ،جنگ واسلام، عدم گزینش افراد توانمند و با استعداد علمی و اخلاقی در زمینه ترویج سبک زندگی شهدا، عدم مدیریت و برنامه ریزی دقیق برای گسترش سبک زندگی شهدا، گرایش مردم به تجمل گرایی و مصرف گرایی و... از جمله این موانع است.
در این مقاله به راهکارهای عملی ترویج روحیه ایثارگری در جامعه نیز اشاره و افزوده شده است: مزین شدن اندیشه و رفتار مسئولان به سبک زندگی شهدا، ایجاد یادمانهای ثابت در شهر ها و خیابان ها و اماکن عمومی، تهیه برنامه های صوتی ،تصویری عامه پسند از جمله فیلم ،تئاتر ،برنامه های رادیویی و نماهنگ، به کارگیری فناوری های جدید و مناسب مانند اینترنت،ماهواره و پیام کوتاه در ترویج سبک زندگی شهدا، جمع آوری و دسته بندی و انتشار اسناد،مدارک و اطلاعات و نشانه های مربوط به دوران دفاع مقدس، پرهیز از انحراف پردازی در ترویج روحیه ایثارگری، ایجاد هماهنگی بین دانشگاه و دانشگاهیان و دیگر محیط های آموزشی و تربیتی در ترویج فرهنگ سبک زندگی شهدا، تامین اعتبارات لازم برای ترویج سبک زندگی شهدا، ممانعت از ابزاری شدن ارزش ها و... از جمله این راهکارها است.
در این مقاله تاکید شده است: دگرگونی در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی کنونی نتیجه عملکرد و رفتارهای غیر منطقی جمعی از مدیران، عدم تکریم منطقی از جامعه ایثارگری در جامعه، عدم هماهنگی بین نهادهای متولی فرهنگ و آموزش و غیر آن و عدم وجود برنامه جامع و برگرفته از ساختارهای کلی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی موجود در تعمیق و گسترش فرهنگ ایثارگری در جامعه است.
این مقاله یادآور شده است: اگر بخواهیم سبک زندگی شهدا را در میان دانشگاهیان نهادینه کنیم، باید از تمام نهادها در فرآیند جامعه پذیری و از همه مهم‌تر، عملیاتی کردن روحیه ایثارگری استفاده کنیم و انجام این امر باید در فضایی فرهنگی مبتنی بر آموزه های دینی و علمی انجام پذیرد.
بر اساس این گزارش؛ در سال 1365 راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در 27 دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، 22نفراز دانشجویان دانشگاه تبریزو پرسنل جهاد دانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و 7 نفر نیز جانباز شدند.
برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان، همایش علمی شهدای 27 دی ماه بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی، با حضور جمعی از مسئولان، خانواده های شهدا و دانشگاهیان در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/186512/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟