پیام آذری

آخرين مطالب

روایت یک بازمانده از حادثه بمباران 27 دی کارگاه فنی دانشگاه تبریز فرهنگي

روایت یک بازمانده از حادثه بمباران 27 دی کارگاه فنی دانشگاه تبریز
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی بازمانده حادثه بمباران 27 دی دانشگاه تبریز با اشاره به نقش دانشگاه تبریز و سازمان جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس گفت: دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در مبارزه با رژیم ستمشاهی بوده است که گواهی آن شهادت شهیدان غلامی و میرزایی در 18 اردیبهشت 57 در صحن دانشگاه است.

محمود نظرپور در همایش علمی شهدای 27 دی ماه در دانشگاه تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: این دانشگاه بعد از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی، جهت پشتیبانی از آن در شروع انقلاب فرهنگی و در مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب از جمله خلق مسلمان، منافقین، فداییان خلق، حزب توده، پیکار و... پیشتاز بوده است.
وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی تبریز در دوران جنگ تحمیلی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی برخاسته از انقلاب، در امر آموزش نظامی کارکنان و اساتید دانشگاه، اعزام کاروان‌های رزمی و تخصصی دانشجویی، انجام طرح‌های تحقیقاتی در جهت ارتقاء کیفیت تولیدات کارخانه‌های مهمات سازی استان برای رفع نیازهای تخصصی جنگ و اعزام دانشجویان پزشکی جهت مداوای مجروحین جنگی در هنگام عملیات نظامی نقش غیر قابل انکاری را بر عهده داشت.
وی متذکر شد: تحریم‌های اقتصادی و نظامی توسط ابر جنایتکاران، مسئولین نظامی را بر آن داشت که مهمات مورد نیاز جبهه ها را تامین کنند، در همین راستا تعداد زیادی از کارگاه‌های صنعتی استان جهت تولید مهمات بکار گرفته شده بودند، با این وجود، مسئولین وقت سپاه (مهندس گرجی و اقای اخباری و مهندس درویش زاده) با مسئولین دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی جلسات مشترکی برگزار کردند و در این جلسات به ضرورت تولید بیشتر مهمات در سطح استان تاکید و مقرر شد که کارگاه آموزشی دانشکده فنی که دارای ماشین‌های تراش بود، بعد از ساعت آموزشی (از ساعت چهار4 بعد از ظهر به بعد و در طول شب) جهت تولید مهمات بکار گرفته شود.
نظرپور اضافه کرد: همچنین مقرر شد که مدیریت کارگاه به عهده جهاد دانشگاهی باشد و اعضای شورای جهاد دانشگاهی با توجه به مسئولیت اینجانب در دفتر پشتیبانی جبهه و جنگ این نهاد، مسئولیت راه اندازی کارگاه را به اینجانب واگذار کرده‌اند، پس از هماهنگی با مسئولین دانشگاه، دانشکده فنی و کارگاه دانشکده فنی مقرر شد تا دانشجویانی که برای رفتن به جبهه ثبت نام کرده بودند، پس از اموزش تخصصی در کارگاه، مشغول تولید نافی خمپاره شوند.
وی با اشاره به شب وقوع بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز گفت: بعد از ظهر 27 دی برایم خاطره انگیز است، آن روز بر سر مسئولین تدارکات کارگاه با شهید بزرگوار حاج سجاد (ایرج) خلوتی (معاونت برنامه ریزی و تشکیلات جهاد دانشگاهی) جر و بحث داشتیم، بنده بر این باور بودم که شب 27 دی شیفت کاری من است، اما این شهید اصرار داشت که نوبت ایشان است، به همین منظور به برنامه کشیک شب مراجعه کرده و متوجه شدیم سجاد راست می‌گوید و آن شب نوبت او بود نه من.
وی ادامه داد: بعد از ظهر 27 دی موهای آقای حسین زاده را در جهاد دانشگاهی اصلاح کردم و سپس با شهید خلوتی به خوابگاه شهرک امام (ره) رفتم، آن شب آقای حسین زاده با شهید خلوتی مسئولیت کارگاه را بر عهده داشتند.، پس از سرو کردن غذا توسط این دو نفر، آقای حسین زاده برای تهیه قند به خوابگاه کوی قدس واقع در محوطه دانشگاه رفت.
مسئول اسبق ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ و رئیس اسبق جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: ساعت 10:20 شب ناگهان چندین نقطه از شهر و دانشگاه مورد اصابت بمب‌های دشمن قرار گرفت، یکی از نقاط مورد اصابت، کارگاه دانشکده فنی بود که 22 نفر از بهترین دانشجویان و کارمندان بسیجی را به خاک و خون کشاند، خون این شهیدان گواه صادقی بر این مدعا بود مجموعه علمی کشور از جمله دانشگاه تبریز هرگز زیر بار ستم مستبدین عالم نمی‌روند و با خون خود از انقلاب خمینی (ره) پاسداری می‌کنند.
وی با اشاره به رویدادهای پس از بمباران دانشکده فنی گفت: بعد از حادثه 27 دی به اتفاق آقای شکرگزار، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به سپاه رفتیم و با آقای مهندس گرجی، فرمانده وقت سپاه استان ملاقات و راجع به هدفمند بودن بمباران کارگاه از او سوال کردیم و ایشان گفتند که این موضوع را از رادار نیروی هوایی پیگیری کردیم و اظهار کردند که چون سطح ارتفاع هواپیماها در هنگام بمباران خیلی بالا و خارج از تیررس پدافند ما بوده است، امکان هدف دار بودن بمباران کارگاه بعید بنظر می‌رسد.
وی در خاتمه به اقدامات جهاد دانشگاهی در پشتیبانی از جبهه جنگ تحمیلی، اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش نظامی اساتید و کارکنان دانشگاه توسط دفتر پشتیبانی، اعزام دانشجویان پزشکی به منطقه جنگی و انجام کارهای تحقیقاتی جهت بر آوردن نیازهای تخصصی جنگ از جمله اقدامات بود.
بر اساس این گزارش؛ در سال 1365 راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در 27 دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، 22نفراز دانشجویان دانشگاه تبریزو پرسنل جهاد دانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و 7 نفر نیز جانباز شدند.
برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان، همایش علمی شهدای 27 دی ماه بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی، با حضور جمعی از مسئولان، خانواده های شهدا و دانشگاهیان در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/186514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی