پیام آذری

آخرين مطالب

با ارائه مقاله‌ای در همایش شهدای 27 دی؛

نقش دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی در حفظ و اشاعه فرهنگ جهاد تبیین شد فرهنگي

نقش دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی در حفظ و اشاعه فرهنگ جهاد تبیین شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی یک پژوهشگر با ارائه مقاله‌ای در همایش علمی شهدای 27 دی دانشگاه تبریز با ارائه مطالبی تحت عنوان "نقش دانشگاه و جهاد دانشگاهی تبریز در حفظ و اشاعه فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت با تاکید بر واقعه 27 دی"، اظهار کرد: جهاد، ایثار وشهادت، محورهای اساسی و از برترین ارزش‌های معنوی فرهنگ اسلامی بوده که در ساخته شدن انسان و رسیدن او به اعلی علیین و تثبیت استقلال کشور و هویت دینی و ملی نقشی بی بدیل دارد.

علی اصغر جعفرزاده با تاکید بر این‌که مراکز آموزشی و دانشگاهی در سطوح مختلف، بستر مناسبی برای ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ صحیح بوده و دانشگاه تبریز از این امر مستثنی نیست، افزود: بر اساس تحقیقات قبلی مشکلات ایجاد شده در راستای کاهش و تضعیف فرهنگ ایثار و شهادت در مراکز آموزشی نتیجه عملکرد و رفتارهای غیرمنطقی بعضی مدیران، پایین بودن میزان برخورداری بعضی از مسئولان از مولفه‌های ایثار وشهادت، عدم تکریم منطقی از جامعه ایثارگری در جامعه، عدم هماهنگی بین نهادهای متولی آموزشی وغیر آن وعدم وجود برنامه ی جامع و برگرفته ازساختارهای کلّی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی موجود در تعمیق و گسترش فرهنگ ایثارگری در جامعه است.
وی با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه تبریز در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب مقدس اسلامی، بیان کرد: شهادت شهیدان محمد غلامی و پرویز میرزایی در روز 18 اردیبهشت 1357 نیزدر محوطه دانشگاه، حکایت از پیشتازی دانشگاهیان دانشگاه تبریز در سنگر مبارزه با رژیم استبداد پهلوی را نشان می‌دهد.
وی در این خصوص ادامه داد: صبح روز 18 اردیبهشت 1357 دانشجویان در مقابل دانشکده‌ها جمع و سرانجام این اجتماع به مقابل دانشکده علوم کشیده شده و دانشجویان در محوطه دانشگاه شروع به سر دادن شعارهایی علیه رژیم می کنند. وقتی از مقابل دانشکده علوم به طرف دانشگاه حرکت شروع می‌شود گارد مستقردردانشگاه با مشاهده تظاهرات وسیع شروع به کتک زدن دانشجویان و شلیک گاز اشک‌آور نموده و نهایتا به اسلحه روی آورده و چند تیر هوایی شلیک می‌کند اما از دانشجویان عکس‌العملی مشاهده نمی شود. شهید محمد غلامی که در راس تظاهرات بوده و رهبری دانشجویان دانشکده علوم را به عهده داشته و پیشاپیش صف حرکت می‌کرد، فرمانده گارد شاهنشاهی مستقر در دانشگاه به نام سروان جوادی که وابسته ساواک هم بود، کلت خود را درآورده و سه تیر به قلب نامبرده شلیک و در همان‌جا او را به شهادت می‌رساند.
وی افزود: بر این اساس، دانشگاه تبریز همراه با مردم شهید پرور آذربایجان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب مقدس اسلامی نقش بسزایی داشته است.
جعفرزاده در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از زمان شکل‌گیری نهضت و قیام امام خمینی(ره) در سال 1342 تا به امروز همه آحاد و اقشار مختلف مردم با تقدیم خون هزاران شهید این نهال نوپا را آبیاری کرده که امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است. دانشگاه تبریز نیز از همان اوایل این نهضت به عنوان عضو کوچکی از این خانواده در آبیاری این درخت سهم تعیین‌کننده‌ای داشته و با تقدیم شهدایی در این راه مجاهدت کرده که در این میان شهادت شهید محمد تجلا و شهید محمدباقر رنجبر آذرفام در قیام 29 بهمن 1356 قابل طرح است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش دانشگاه تبریز در انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب و فعال شدن گروه‌های مختلف دانشجویی، در 26 فروردین ماه سال 59 مرحوم حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی عضو وقت شورای انقلاب، برای ایراد چند سخنرانی به تبریز آمده و در سالن دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز به سخنرانی پرداختند، پس از پایان سخنرانی قرار شد وی جلوی ساختمان مرکزی دانشگاه به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دهند، ولی اجتماع دانشجویان با حضور گروه‌های مختلف دانشجویی به تشنج کشیده شد و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی به دلیل آشفته شدن جلسه، بدون شرکت در جلسه سخنرانی بعدی دانشگاه تبریز را ترک کردند. در پی وقوع این حادثه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تبریز(دانشجویان انجمن اسلامی) به ساختمان مرکزی دانشگاه رفته و مسئولان و کارکنان ساختمان مرکزی را بیرون کرده و آنجا را به تصرف خود درآوردند.
وی در این خصوص تاکید کرد: در طول ماه‌ها اقامت در ساختمان مرکزی دانشگاه، دانشجویان اعلام کردند تا زمانی که انقلاب فرهنگی انجام نشود و پاکسازی در سطوح دانشجویی، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه صورت نگیرد ساختمان مرکزی را ترک نمی‌کنند. این حادثه با استقبال فراوان دولت و گروه‌های دانشجویی روبرو شد و همچنین حضرت امام (ره) با مهم خواندن انقلاب فرهنگی، فرمانی صادر فرمودند که در قسمتی از فرمان امام درباره انقلاب فرهنگی چنین آمده بود: «مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می‌باشد اعلام شده است و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان با ایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان می شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند. ادامه این فاجعه که مع الاسف خواست بعضی گروه های وابسته به اجانب است، ضربه ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد و تسامح در این امر حیاتی، خیانتی عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است».
این ارائه دهنده مقاله در ادامه افزود: با شروع حرکت دانشجویان در دانشگاه تبریز، اصلاح نظام آموزشی کشور اعلام شد و فرصتی فراهم آورد تا ستاد انقلاب فرهنگی در 30 ماهی که دانشگاه‌ها همچنان بسته باقی ماند، برای نظام آموزشی ساختار تازه‌ای تعریف کند. پایان کار دانشگاه ها در خرداد 59 و آغاز فعالیت های ستاد انقلاب فرهنگی منجر به اجرای طرح ها و برنامه هایی مانند تشکیل جهاد دانشگاهی، تدوین برنامه های آموزشی جدید، ادغام و انحلال برخی از دانشگاه‌ها، بررسی مدیریت دانشگاه‌ها، تدوین لایحه تربیت مدرس، تامین گزینش استاد، تشکیل مرکز نشر دانشگاهی، تشکیل کمیته اسلامی کردن دانشگاه‌ها، طرح اعزام محصل به خارج و طرح تقسیم مناطق آموزشی و هماهنگی با تقسیمات کشوری شد. فعالیت جهاد دانشگاهی تبریز نیز بعد ازاین باحضور در شورای مدیریت دانشگاه و کمیته های مختلف در دانشکده¬ها شروع شد و دانشجویان پیرو خط امام در عرصه مختلف به فعالیت آغاز کردند.
وی با تاکید بر نقش جهاد دانشگاهی و دانشگاه تبریز در دفاع مقدس با محوریت شهدای 27 دی، اظهار کرد: دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی به ترتیب با فعال کردن معاونت جنگ و دفتر پشتیبانی در زمینه‌های مختلف پزشکی، فنی، آموزش نظامی و غیره فعالیت خود را شروع و در اولین سال شروع جنگ تحمیلی حضور فعالی در جبهه‌ها داشته و در همین سال 9 نفر از دانشگاهیان این دانشگاه به شهادت رسیدند.
شهادت 96 نفر از دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در بین سال‌های سوم تا هشتم جنگ تحمیلی در مجموع 96 نفر از بهترین دانشجویان، کارکنان و اساتید این دانشگاه را در راه تحقق آرمان‌های خویش فدا می‌کند. این دانشگاه در سال هفتم این جنگ بیشترین تعداد یعنی حدود 53 شهید را تقدیم این نظام می‌کند.
جعفرزاده تاکید کرد: بررسی زندگینامه، وصایا و نیایش عارفانه تعدادی از شهدای دانشجو در سطوح فرماندهی، شاغل در جهاد دانشگاهی و مشغول در کارگاه دانشکده فنی اهمیت نگرش مثبت این دانشجویان به شهادت، دفاع مقدس، شهادت طلبی و الگوپذیری از شهادت را نشان می دهد که از ریشه خانوادگی و تربیت الهی آن‌ها ریشه می‌گیرد.
وی یادآور شد: ضمن ارج نهادن به نقش دانشگاه و جهاد دانشگاهی تبریز در حفظ و اشاعه فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت نباید از آسیب‌های پیش روی فرهنگ ایثار و شهادت از منظر مقام معظم رهبری مثل انحراف، سست عنصری، راه و بی راه، غفلت ، دنیادوستی، از بین رفتن اراده اسلامی، مجاهدت را تمام دانستن، کم ارزش نشان دادن شهادت از سوی دشمن، نگاه منفی، فراموشی شهدا و کنار گذاشتن تفکرات انقلابی غافل شد و بایستی به مطالعۀ کتاب در مورد شهدا، صبر، اعتقاد به جهاد، تکیه براسلام، افتخاربه شهادت و شهدا، یاد شهیدان، حفظ خون شهید، همت و ورود به میدان های خطر، دوری از غفلت خانواده های شهدا و جانبازان، ادامه دادن راه شهدا و توجه به پیام شهدا بعنوان راهکارهای صیانت از این فرهنگ غنی توجه کامل داشت.
بر اساس این گزارش؛ در سال 1365 راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در 27 دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، 22نفراز دانشجویان دانشگاه تبریزو پرسنل جهاد دانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و 7 نفر نیز جانباز شدند.
برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان، همایش علمی شهدای 27 دی ماه بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی، با حضور جمعی از مسئولان، خانواده های شهدا و دانشگاهیان در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
انتهای پیام
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/186515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟