پیام آذری

آخرين مطالب

به بهانه سالروز شهدای جهاددانشگاهی

شهدایی که صدای مظلومیتشان از دانشگاه تبریز فراتر نرفت فرهنگي

شهدایی که صدای مظلومیتشان از دانشگاه تبریز فراتر نرفت
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی 33 سال پیش در چنین روزی، دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط هواپیماهای رژیم بعث مورد هدف قرار گرفت و این حادثه شوم به شهادت 22 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز و کارکنان جهاد دانشگاهی منجر شد، شهدایی که صدای مظلومیتشان از دانشگاه تبریز فراتر نرفت.

مستندات به جا مانده از مراسم تشییع شهدای 27 دی ماه 65، عمق فاجعه را به خوبی نشان می‌دهد، دانشگاه سر تا پا عزادار نخبگانی است که در پشت خط مقدم جبهه جنگ، بی هیچ مزدی با جان و دل برای دفاع از میهن تلاش می‌کردند، هر چند خیابان‌های دانشگاه تبریز به نام شهدای 27 دی ماه مزین شده است، اما نسل جدید آن‌ها را نمی‌شناسند.
حاج سجاد (ایرج) خلوتی، محسن محمدی غریبانی، رحمان قفل‌گری، مرتضی زمان‌پور، علی فصیح کجاآبادی، حمیدرضا ملکوتی خواه، علی‌رضا رضوان جو، عباس ارشدی پور، صدیار صفری، بیاضعلی اسدی فرد، سید محسن جواهری، سعید امیرخانی، مهدی امیرکاظمی، علیرضا کریمی وفایی، حسین شیرین سرندی، مرتضی جابری، فواد الدین محمودی، یعقوب اسماعیل زاده، شیرزاد شریفی، هاشم اخترشمار، عادل جعفری نویمی پور و حسین رضاپور، ساعت 22:20 شب شنبه سال 65، در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز در این روز بر اثر اصابت بمب رژیم عراق به شهادت رسیدند، عمق این فاجعه به قدری وحشناک بود که افراد زیادی با شنیدن این خبر اسفناک برای تماشای صحنه جنایت رژیم بعث روانه محل شدند.
شهدای 27 دی، افراد معمولی نبودند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص این شهدا، اظهار کرد: هر چه قدر بتوانیم از شهدای 27 دی ما یاد کنیم باز هم جا دارد، نباید هیچ وقت شهدا به ویژه شهدای دانشجویان دانشکده‌ فنی دانشگاه تبریز را فراموش کنیم. شهدای دانشجو در دوران حساس که در کارگاه کار می‌کردند، افراد معمولی نبودند؛ بلکه نخبگان و برجستگان بودند که فعالیت‌های چشمگیری انجام می‌دادند که توسط عوامل نفوذیف گرا داده شد و در حین انجام عملیات مورد بمباران رژیم بعثی قرار گرفتند.
حجت‌الاسلام سید محمد علی آل هاشم با تاکید بر این‌که عزت، اقتدار و شوکت را درسطح کشور و بین الملل به برکت خون شهدا داریم، گفت: اگر مسئولان نظام به مجامع بین المللی رفته و با قدرت سخن می‌گویند و از عزت و اقتدار جمهوری اسلامی دفاع می کنند، به برکت خون همین شهداست.
استاندار آذربایجان شرقی هم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 27 دی دانشگاه تبریز، گفت: نسل‌ها و شرایط زندگی انسان‌ها متفاوت شده است و اگر این وقایع بازخوانی نشده و اهداف و آرمان شهدا تبیین نشود، ممکن است ارزش‌ها کمرنگ شود.
محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرموده‌اند "زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست"، از این رو برگزاری مراسم‌های گرامیداشت بسیار اهمیت دارد.
وی با تاکید بر اهمیت برگزاری یادواره‌های شهدا و همایش‌های علمی شهدا به ویژه در مراکز دانشگاهی، بیان کرد: اگر چنین مراسم‌هایی به ویژه در مراکز دانشگاهی برگزار نشود، در نتیجه هدف و آرمانی که شهدای والا مقام در راه آن جان مطهر خود را نثار کرده‌اند، به فراموشی سپرده می‌شود.
وی در این خصوص تاکید کرد: باید وقایع دوران دفاع مقدس را در مراکز دانشگاهی تببین کنیم، به ویژه برای دانشجویان امروزی که فضای دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند. تبیین وقایع آن دوران اهمیت بسیاری داشته و در این مراسم نیز بخشی از فضای واقعه 27 دی بازخوانی شد.
استاندار آذربایجان شرقی هم با تاکید بر این‌که دوران دفاع مقدس گنجینه‌ای ناب از افتخارات رزمندگان اسلام است، بیان کرد: به برکت خون شهدای 27 دی دانشکده فنی، دانشگاه تبریز به عنوان "مشهدالشهدای دانشگاه‌ها" شناخته شده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به ایسنا گفت: دانشجویانی که در جریان بمباران 27 دی ماه در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تبریز شهید شدند، همگی نخبه بودند و معتقدم این موضوع جا دارد به عنوان سوژه‌ی تحقیقاتی در زمان فعلی کار شود و نام و یاد آنها گرامی داشته شود.
محمدحسین فرهنگی خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشکده‌ی فنی نسبت به سایر رشته‌ها چه در زمان انقلاب چه بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس، مشارکت بیشتری در مسائل مختلف دوران دفاع مقدس و انقلاب داشتند.
وی ادامه داد: طی ادوار مختلف میزان جامعه پذیری سیاسی و انگیزه‌ی ورود به حوزه‌های مختلف انقلابی همواره در بین طیف دانشجویان فنی بیشتر بود، معتقدم عوامل این موضوع باید به خوبی بررسی شود. بارها شاهد پیشگامی دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس بودیم به عنوان مثال فرمانده لشکر عاشورا نیز دانش آموخته‌ی این دانشگاه بود و جزو سرمشق‌های دفاع مقدس و تاریخ ساز شد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دانشجویان 27 دی ماه در شرایطی که هیچ گونه مسئولیتی به طور قانونی برای تولید قطعات مورد نیاز دفاع مقدس برعهده نداشتند با انگیزه‌ی درونی و با حرکت جهادی، ادوات جنگی تولید کردند، این دانشجویان در شیفت‌های عصر و خارج از چارچوب درسی به موفقیت‌های زیادی دست یافتند.
او با اشاره به اهمیت اقدامات شهدای 27 دی ماه در سال 65، گفت: دانشجویان دانشکده‌ی فنی در دوران دفاع مقدس، اقدامات موثری انجام دادند و در حین عملیات نیز 22 نفر به شهادت رسیدند. معتقدم این اقدامات باید در زمان فعلی بازیابی و موشکافی شود تا راه این شهدا، چراغ راهی برای نسل بعدی شود.
محمود نظرپور ، از بازماندگان بمباران 27 دی بوده و در خصوص لحظات قبل از بمباران گفت: بعد از ظهر 27 دی برایم خاطره انگیز است، آن روز بر سر مسئولین تدارکات کارگاه با شهید بزرگوار حاج سجاد (ایرج) خلوتی (معاونت برنامه ریزی و تشکیلات جهاد دانشگاهی) جر و بحث داشتیم، بنده بر این باور بودم که شب 27 دی شیفت کاری من است، اما این شهید اصرار داشت که نوبت ایشان است، به همین منظور به برنامه کشیک شب مراجعه کرده و متوجه شدیم سجاد راست می‌گوید و آن شب نوبت او بود نه من.
وی ادامه داد: بعد از ظهر 27 دی موهای آقای حسین زاده را در جهاد دانشگاهی اصلاح کردم و سپس با شهید خلوتی به خوابگاه شهرک امام (ره) رفتم، آن شب آقای حسین زاده با شهید خلوتی مسئولیت کارگاه را بر عهده داشتند.، پس از سرو کردن غذا توسط این دو نفر، آقای حسین زاده برای تهیه قند به خوابگاه کوی قدس واقع در محوطه دانشگاه رفت.
مسئول اسبق ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ و رئیس اسبق جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: ساعت 10:20 شب ناگهان چندین نقطه از شهر و دانشگاه مورد اصابت بمب‌های دشمن قرار گرفت، یکی از نقاط مورد اصابت، کارگاه دانشکده فنی بود که 22 نفر از بهترین دانشجویان و کارمندان بسیجی را به خاک و خون کشاند، خون این شهیدان گواه صادقی بر این مدعا بود مجموعه علمی کشور از جمله دانشگاه تبریز هرگز زیر بار ستم مستبدین عالم نمی‌روند و با خون خود از انقلاب خمینی (ره) پاسداری می‌کنند.
او با اشاره به رویدادهای پس از بمباران دانشکده فنی بیان کرد: بعد از حادثه 27 دی به اتفاق آقای شکرگزار، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به سپاه رفتیم و با آقای مهندس گرجی، فرمانده وقت سپاه استان ملاقات و راجع به هدفمند بودن بمباران کارگاه از او سوال کردیم و ایشان گفتند که این موضوع را از رادار نیروی هوایی پیگیری کردیم و اظهار کردند که چون سطح ارتفاع هواپیماها در هنگام بمباران خیلی بالا و خارج از تیررس پدافند ما بوده است، امکان هدف دار بودن بمباران کارگاه بعید بنظر می‌رسد.
رئیس دانشگاه تبریز هم با بیان این‌که اقدام و فعالیت دانشجویان و شهدای 27 دی کارگاه فنی دانشگاه تبریز در پشت جبهه آغازگر سیر جدیدی بود، متذکر شد: این شهدا همواره در یادها ماندگار خواهند بود زیرا افتخاری آفریدند که دانشگاه تبریز را به نام مشهدالشهدای دانشگاه‌ها ثبت کردند.
میررضا مجیدی با بیان این‌که 22 تن از مهندسان دانشکده فنی دانشگاه تبریز در روز 27 دی ماه سال 65 بر اثر بمباران به شهادت رسیدند، اظهار کرد: در زمان جنگ، افرادی حضور در میدان جنگ را تکلیف خود می‌دانستند و عازم جبهه و خط مقدم می‌شدند اما برخی نیز پشت جبهه ماندند تا مشکلات پشت خط مقدم را حل کنند.
وی با بیان این‌که 22 شهید دانشکده فنی دانشگاه نیز در شرف اعزام به جبهه بودند، گفت: اما شرایط بسیار حساس بود زیرا ایران امکانات و تکنولوژی جنگی نداشتیم؛ در آن زمان شهید پورشریفی تعدادی از مهندسان کل کشور را در قرارگاه خاتم الانبیای تبریز گردهم آورد تا بگوید تبریز توانایی لازم برای تولید امکانات و ابزارآلات جنگی را دارد.
وی با اشاره به این‌که ایران در طول هشت سال دفاع مقدس از سوی ملت‌های دیگر تحریم شده بود، اظهار کرد: سپاه، دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی برنامه ریزی کردند تا برای اولین بار کارگاه تولید تجهیزات جنگی را در دانشکده فنی دانشگاه تبریز بنا کنند تا با استفاده از دستگاه تراش، قطعه تجهیزات جنگی زده شود.
براساس این گزارش؛ در سال 1365 راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در 27 دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، 22نفراز دانشجویان دانشگاه تبریزو پرسنل جهاد دانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و 7 نفر نیز جانباز شدند.
گفتنی است ٢٧ دی ماه به عنوان سالروز شهدای جهاددانشگاهی نام گذاری شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/186749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

امحای 113 تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر

بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب

بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده

دستگیری سارقان سیم کابلهای برق در مراغه

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان