پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

صنعت نساجی آذربایجان شرقی نیازمند تحول/450کارگاه فعال حوله بافی اجتماعي

صنعت نساجی آذربایجان شرقی نیازمند تحول/450کارگاه فعال حوله بافی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز – حوله بافی در استان آذربایجان شرقی در طول یک قرن گذشته نقش اقتصادی در توسعه صنعت نساجی داشته است اما این واحدها امروز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - بیت اله احمدی ؛ صنعت نساجی و حوله بافی در شهر تبریز 100 سال قدمت دارد اما این صنعت در سال‌های اخیر با افول مواجه شده، این واحدهای تولیدی با ظرفیت‌های کم به تولید خود ادامه می‌دهند، موانع و مشکلات پیش رو، باعث شده تولیدکنندگان در زمینه توسعه واحد خود با تردید نگاه کنند، حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارند.
طبق چشم انداز صنعت نساجی، ایران باید تا سال 1404 به رتبه سوم خاورمیانه و رتبه 50 دنیا دست پیدا کنیم، اما این رتبه هنوز محقق نشده و نام ایران در حال حاضر حتی در بین 50 کشور هم نیست، همچنین هدف صادرات نساجی ایران رسیدن به رقم 3 میلیارد دلار است.
از طرفی سرانه مصرف حوله در ایران، یک کیلوگرم در سال است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته 4 کیلوگرم کم است، مصرف کنندگان داخلی ترجیح می‌دهند از حوله گوشتی استفاده کنند و از حوله‌های نازک در بازار استقبال نمی‌کنند.
این در حالی است که کیفیت حوله‌های تولیدی ایران رقابت پذیر است، به گونه‌ای که حوله‌های داخلی یک ثانیه هم از استاندارد دنیا در زمینه جذب آب، جلوتر هستند؛ تولیدکنندگان ایرانی هرچند سال‌ها تحریم‌ها را پشت سر گذاشته‌اند اما همچنان می‌توانند با کشورهای پیشرفته رقابت کنند.
اما بزرگ‌ترین مشکل تولید حوله در ایران، نبود متقاضی داخلی است، این در حالی است که این تولیدها توان رقابت با تولیدات خارجی را دارند، اما برخی مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند بیشتر هزینه کنند تا محصول با کیفیت خارجی خریداری کنند.
استان آذربایجان شرقی در زمینه تولید حوله جز استان‌های برتر کشور است و تولید حوله در این استان سابقه طولانی دارد، امروزه کارگاه‌های سنتی تولید حوله در تبریز تعطیل شده است، تبریز و اسکو در زمینه بافت حوله و پتو سرآمد آذربایجان شرقی هستند.

فعالیت 450 واحد نساجی در آذربایجان شرقی
رئیس انجمن تخصصی صنایع نساجی استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر ، ابراز داشت: صنعت نساجی یکی از صنایع دارای پتانسیل استان است که 450 واحد دارای پروانه بهره برداری در استان فعالیت می‌کنند که قبل از پایش 850 واحد بود.
پروینی با اشاره به اینکه هزار واحد صنفی تولید پوشاک در استان داریم، افزود: تولید فرش دستبافت نیز اضافه شود در صنعت ماشینی نساجی استان که سابقه 100 ساله دارد، 30 هزار نفر به صورت مستقیم در این حوزه شاغل هستند.
وی همچنین گفت: 40 درصد صنایع نساجی استان حوله بافی است که همه آنها بخش خصوصی هستند و 98 درصد واحدها واحدهای کوچک بوده و تنها 2 درصد واحدهای بزرگ به شمار می‌روند که بیش از 500 نفر پرسنل دارد.
رئیس انجمن تخصصی صنایع نساجی استان آذربایجان شرقی در ادامه گفت: یکی از برکت‌های تحریم‌ها این بود که چون ارزش پولی ما در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا کرد، به صادرات شتاب داد و تولیدکننده‌ها از این فرصت استفاده کردند و امسال بیش از 100 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشتیم.
پروینی در بخش دیگری برخورد سنتی با صنعت، بستر نامناسب فضای کسب و کار و عدم توجه به استفاده از فناوری و تکنولوژی نوین را از دلایل کاهش میزان واحدهای تولیدی نساجی در استان برشمرد.
وی افزود: مسئولان استان تلاش می‌کنند تا واحدهای تعطیل شده بازگشایی شوند اما با توجه به شرایط خاص اقتصاد مملکت، تا زمانی که منابع محدود باشند این مسائل قابل حل نیست، به عنوان مثال در تهیه مواد اولیه با چین، ترکیه و هندوستان که اصلی ترین رقبای ما هستند، در رقابت هستیم.
رئیس انجمن تخصصی صنایع نساجی استان آذربایجان شرقی با مهم ارزیابی کردن استفاده از توان دانشگاه‌ها در ارتباط با صنعت، اذعان داشت: ما نتوانسته‌ایم در این زمینه به جهش دست پیدا کرده و حتی وضعیت گذشته را حفظ کنیم، اما اگر امکانات ما افزایش پیدا کند می‌توانیم به قدرت گذشته برگردیم.
پروینی گفت: برای واردات شکر و طیور، ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شود اما برای ورود دستگاه‌ها و ماشین آلات هیچ گونه حمایتی در نظر گرفته نشده است، در حالی که اینها باعث گسترش صنعت می‌شود.
وی در ادامه زمین، سرمایه و نیروی کار را از عوامل اولیه توسعه صنعت نساجی دانست و تاکید کرد: انجمن با حمایت شهرک‌های صنعتی، در سه سال گذشته، در چندین نمایشگاه بین المللی شرکت کرده است، آلمان، هلند، بلژیک و ترکیه از جمله آن هاست .
رئیس انجمن تخصصی صنایع نساجی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در بخش آموزش و مدیریت، با بخش نساجی دانشگاه بناب، همکاری می‌کنیم که در فناوری و نانو و منسوجات هوشمند به صنعت کمک می‌کنند اما این کافی نیست و مراکز فنی و حرفه‌ای در بخش نساجی هم باید راه اندازی شود.
پروینی همچنین طراحی را از دیگر عناصر مهم توسعه صنعت حوله بافی عنوان کرد و اظهار داشت: طراحی‌ها حوله به سمت سه بعدی رفته اما در این شرایط سخت، دولت باید حمایت کند تا ارزش افزوده بالایی ایجاد شود.
وی تجهیز منابع مالی و سودهای بانکی را از دیگر مشکلات واحدهای نساجی دانست و گفت: در بخش توزیع محصولات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی باید گسترش پیدا کند، باید بهره وری واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرده و تولیدات صادر محور باشد.

اولین بافت حوله در تبریز
امکانات و پتانسیل‌های خوبی در استان آذربایجان شرقی در زمینه صنعت حوله بافی وجود دارد، اما نیاز است مسئولان نگاه عمیق‌تری به این صنعت داشته باشند تا شاهد رونق تولید در این عرصه و افزایش میزان اشتغال زایی باشیم.
فعال و پیشکسوت حوله بافی کشور و استان آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر گفت: پدر من در سال 1310 کارخانه حوله بافی را در سن 17 سالگی در تبریز راه اندازی کرد، یک نفر از اهالی شوروی در آن زمان، می‌گوید که در روسیه حوله بافت می‌شود که می‌تواند با ماشین بافت پارچه، اقدام به بافت حوله کرد و براین اساس، برای اولین بار بافت حوله در ایران در تبریز شروع به کار می‌کند.
برق لامع تاکید کرد: با اینکه ایران در سال 1310، 11 میلیون نفر جمعیت داشت، پدرم هدف خود را برای این تعداد نفر قرار داد و در طی 4 دهه به موفقیت بزرگی رسید و به یک برند بزرگ تبدیل شد.
وی تصریح کرد: بافت حوله پس از تبریز، در تهران هم گسترش پیدا کرد و اولین صادرات حوله کشور در سال 1330 از تبریز به عراق صورت گرفت.
این پیشکسوت حوله بافی کشور در بخش دیگری گفت: دانشگاه، اسب‌های کشنده جامعه هستند، مشکلات صنعت ما در ادارات حل نمی‌شود بلکه با ارتباط صنعت و دانشگاه حل شدنی است.
برق لامع با اشاره به اینکه میزان سرانه مصرف حوله در ایران 180 گرم است، تاکید کرد: این رقم، کمترین میزان مصرف در دنیاست، امروز 40 تن تولید حوله داریم که این رقم می‌تواند به 100 تن برسد، اگر بتوانیم روی نحوه، میزان و نوع حوله مصرفی جامعه و مردم دنیا تحقیق و مطالعه کنیم.
وی تاکید کرد: کالا در کارخانه تولید می‌شود، اما برند در ذهن مشتری ایجاد می‌شود، مشتری زیاد به قیمت اهمیت نمی‌دهد بلکه کیفیت از نظر او مهم است.
فعال و پیشکسوت حوله بافی آذربایجان شرقی افزود: باید نحوه برند سازی کالای تولیدی خود را بدانیم، تولیدکنندگان در تبلیغ محصولات خود، صفت محصول را تبلیغ کنند.

یک دانشگاه نساجی در تبریز نداریم
رونق تولید در نساجی به ویژه بافت حوله که پتانسیل بالایی دارد، نیازمند وحدت رویه مسئولان و سیاست گذاران و تولیدکنندگان است.
مدیر یکی از واحدهای تولیدی حوله در تبریز، در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفت: 118 پرسنل در این واحد مشغول کار هستند، انواع حوله در اندازه‌های مختلف در این واحد بافته می‌شود و در تمامی استان‌ها نمایندگی داریم.
صادق زاده افزود: صفر تا 100 کارها در این واحد انجام می‌شود و تنها مواد اولیه خریداری می‌شود، طراحی حوله‌ها نیز در این واحد صورت می‌گیرد و سلیقه مشتری در نظر گرفته می‌شود که طرح‌های بومی و اسلامی در اولویت قرار دارند.
مدیر این واحد تولیدی تبریز اظهار داشت: اگر برند سازی صورت نگیرد، نمی‌توانیم محصولات خود را به فروش برسانیم، از این طریق کیفیت تولیدات ما نیز به چشم می‌آید.
صادق زاده گفت: 95 درصد حوله استان آذربایجان شرقی در تبریز تولید می‌شود اما یک دانشگاه نساجی در این شهر نداریم.
وی تاکید کرد: سه هتل در آلمان هنوز حوله‌های مصرفی خود را از ما دریافت می‌کنند، روسیه و ارمنستان نیز دیگر خریداران حوله ما هستند.
این تولیدکننده حوله در استان، گران شدن مواد اولیه، عدم ثبات بازار، نوسان ارز و تسهیلات پرداختی با سود بالا توسط بانک‌ها را از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان دانست.
نیازمند حمایت مصرف کنندگان
حمایت و مصرف کالای باکیفیت داخلی از ضروریات تحقق اقتصاد مقاومتی است، مصرف این کالاها علاوه بر اینکه سبب افزایش اشتغالزایی و ارزش افزوده در کشور می‌شود، از خروج ارز و واردات جلوگیری می‌کند؛ مصرف کالای داخلی راهی برای جلوگیری از خروج سرمایه و رونق صنعتی در داخل کشور محسوب می‌شود.
برخی از واحدهای تولیدی داخل کشور به دانش فنی در تولید این محصول دست یافته و محصولات با کیفیتی را تولید می‌کنند اما هنوز از کالاهای تولید داخل استقبال چندانی نمی‌شود، در برخی از موارد محصولات خارجی گران‌تر و بی کیفیت‌تر از محصولات داخلی هستند، تولیدات داخل در بسیاری از موارد می‌تواند با محصولات خارجی رقابت کند اما برخی از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند حتی پول بیشتری هم بپردازند و از محصولات بی کیفیت و گران خارجی استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/186852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس