پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

بازخوانی رویداد تاریخی/حماسه دوم بهمن ارومیه چگونه واز کجا آغازشد فرهنگي

بازخوانی رویداد تاریخی/حماسه دوم بهمن ارومیه چگونه واز کجا آغازشد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه-تقویم زرین انقلاب اسلامی پر از صفحات ماندگار دلیرمردی‌های مردمانی است که نقطه عطفی شدند در تاریخ، حماسه دوم بهمن 57مردم ارومیه نیز سندی ماندگار از انقلاب در تاریخ آذربایجان غربی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دوم بهمن ماه 1357 در ارومیه منشأ ظهور تاریخ زرین در سیر انقلاب اسلامی در این استان و ارومیه به شمار می‌رود، حماسه مقاومت مسلحانه مردم تاریخ پرور این شهرستان که پس از گذشته چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز خودنمایی می‌کند، حماسه‌ای است ماندگار که از آن به عنوان یاد می‌شود.
رشد اعتراضات مردمی به رژیم ستم شاهی در اقصی نقاط کشور در سال 57 در حالی که از طریق تظاهرات مردمی در خیابان‌های شهرهای مختلف در حال پیگیری بود، ارومیه به عنوان شهر پیشگام در تاریخ انقلاب، اولین تجربه جنگ مسلحانه را در دوم بهمن ماه 57 پشت سر گذاشت.
در روزهای تداوم نهضت بزرگ انقلاب اسلامی، جرقه اولین مبارزه مسلحانه در ارومیه کلید خورد که در شکل گیری و هدایت آن حجت الاسلام غلامرضا حسنی امام جمعه ارومیه بیشترین نقش را داشت.
جمله معروف امام راحل در خصوص امام جمعه ارومیه مهر تأییدی بر حماسه دوم بهمن 57 این دیدار است، نقش و تأثیر این جنگ مسلحانه در تقویت حرکت انقلابی مردم ایران به حدی بود که حضرت امام خمینی (ره) فرمود: همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم.
نماد جنگ مسلحانه انقلاب و پیروزی اولین برخورد مسلحانه با عوامل رژیم طاغوت مسجد اعظم ارومیه است که در مرکزیت شهر قرار گرفته است، در تاریخ مبارزات انقلابی مردم ارومیه برای ساقط کردن رژیم شاهنشاهی روزهای بزرگی چون خرداد 42، 19 دی قم، 29 بهمن تبریز، 17 شهریور تهران و 13 آبان و سایر ایام ثبت و ضبط است که دوم بهمن ارومیه نیز در زمره این روزهای تاریخی قرار دارد.

حماسه دوم بهمن 57 ارومیه چگونه و از کجا آغاز شد
مردم ارومیه و آذربایجان غربی از دوم بهمن به عنوان واقعه بزرگ مسجد اعظم ارومیه یاد می‌کنند، واقعه مسجد اعظم ارومیه تنها یک درگیری خیابانی به مدت چند ساعت تیراندازی بین انقلابیون ارومیه به فرماندهی حجت الاسلام حسنی و نیروهای نظامی محمدرضا پهلوی نبود بلکه نقطه عطفی در تاریخ ایران است که نقش بزرگی در تسریع پیروزی انقلاب ایفا کرد
استقرار در گنبد مسجد اعظم، سنگربندی خیابان، ایجاد مانع برای حرکت نیروهای زرهی، ایجاد سنگر در پشت بام یکی از بانک‌های مستقر در نزدیکی مسجد، قطع درختان بزرگ و انداختن آن در مسیر تانک‌ها برای جلوگیری از پیشروی خودروهای زرهی از اقدامات اولیه انقلابیون ارومیه در دوم بهمن ماه 57 برای شروع مقابله با عوامل طاغوت بودند.
از قول حجت الاسلام حسنی در تعریف این واقعه در کتاب خاطرات حجت الاسلام غلامرضا حسنی آمده است: (در آن روز) هرچه امکانات و تجهیزات بود در جهت استحکام پایگاه نظامی مسجد اعظم به کار گرفتیم به تعداد 40 تا 50 نفر افراد مسلح و با حضور انبوه مردم آماده نبرد شدیم.
غرش تانک‌ها در خیابان‌ها در مقابل حرکت انقلابی مردم ارومیه اقدام رژیم طاغوت برای مقابله بود که با شلیک توپی گنبد مسجد جامعه ارومیه مورد هدف قرار گرفت و سوراخ شد، حجت الاسلام حسنی در بیان آن واقعه می‌گوید: گلوله توپ درست از یک متری بالای سرم عبور کرد و به گنبد اصابت کرد بعد از آن طرف گنبد خارج شد.
شش تانک با اقدام مسلحانه آن روز در حدفاصل بین خیابان‌های منتهی به مسجد اعظم با تیراندازی انقلابیون ارومیه زمین گیر شدند، این حماسه بر اساس نقل شاهدان آن روز دو شهید از نیروهای انقلابی را بر جای گذاشت که مراسم تشییع پیکر آنها نیز بعد از ظهر همان روز به وسیله مردم انقلابی و در حالیکه افراد مسلح ارومیه با هدایت حجت الاسلام حسنی آنها را همراهی می‌کردند با شور خاصی انجام شد.

حماسه دوم بهمن سرآغاز جنگ مسلحانه علیه رژیم پهلوی است
تعدادی از نیروهای نظامی وابسته به رژیم طاغوت نیز در درگیری مسلحانه دوم بهمن 57 ارومیه کشته شدند، در حماسه تاریخی دوم بهمن 57 ارومیه، مردم برای اولین بار با چشم خود شکست و فرار تانک‌ها را دیدند، شور و غوغای عجیبی در شهر پیچید و واقعاً مردم باورشان شد که می‌توانند با امکانات کم در برابر یک رژیم جهنمی و تا دندان مسلح بایستند.
مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه اسبق ارومیه در بخش دیگری از کتاب حماسه دوم بهمن 57 را ثمره شجاعت و دلاوری مردم آذربایجان غربی می‌خواند و می‌گوید: این روز سند بزرگ ظلم ستیزی مردم این استان است و باید حفظ شود.
در بخش دیگری از این کتاب به نقل از مرحوم حسنی آمده است، حماسه دوم بهمن ارومیه به عنوان سر آغاز جنگ مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی محسوب می‌شد که با چند اسلحه کلاشینکف در مقابل تانک‌های رژیم، پیروزی را برای مردم انقلابی ارومیه به ارمغان آورد.
حجت الاسلام حسنی معتقد بودحماسه دوم بهمن سال 57 به عنوان سند ارزشمند از تاریخ این مرز و بوم باید در تقویم اسلامی ایران ثبت ملی شود تا گذشتگان بدانند اهالی این دیار برای حراست و صیانت از انقلاب اسلامی چه اقداماتی انجام دادند.

آذربایجان غربی با تقدیم 12 هزار شهید و حضور داشتن در 31 سال دفاع مقدس دفاع مقدسی که هنوز ادامه دارد در بین استان‌های کشور از موقعیت و تاریخ درخشانی برخوردار است و ثبت ملی حماسه دوم بهمن 57 این دیار در تقویم ایران اسلامی می‌تواند گام کوچکی در جهت بزرگداشت این رشادت‌ها باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/187535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه