پیام آذری

آخرين مطالب

نگاهی به زندگی نخستین بانوی غواص آذربایجان‌غربی ورزشي

نگاهی به زندگی نخستین بانوی غواص آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- «کازیوه حسن‌زاده» نخستین بانوی غواص آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و مرور زندگی و خاطره‌هایش در لباس غواصی مردانه، دنیای پرشور و نشاط یک بانوی 21 ساله با وجود محدودیت‌ها را به تصویر می‌کشد.

این بانوی بااراده دارای مدرک درجه 2 غواصی بوده و در 17 سالگی مدرک درجه یک غواصی خود را دریافت و شناکردن در عمق 60 متری دریا را تجربه کرده‌است.
وی با روی‌آوری به غواصی در آب‌های آزاد از جمله خلیج فارس، دریاچه وان در ترکیه و سدهای آذربایجان‌غربی سنت‌شکن بوده و در آرزوی پی‌بردن به راز اعماق دریاها و اقیانوس‌هاست.


پیام آذری


ایرنا: خودتان را کمی بیشتر به مخاطبان معرفی کنید
من متولد سال 1377 در شهرستان مهاباد هستم و به سبب اینکه مادرم «مهتاب محی‌پور» مربی شنا بود از همان دوران کودکی شناکردن در آب را تجربه کردم و به این رشته علاقه‌مند شدم.
در دوران دانش‌آموزی در قالب تیم شنای مهاباد به مسابقات استانی و کشوری اعزام می‌شدم و ضمن کسب عنوان قهرمانی استان در سال 1386 در مسابقات دانش‌آموزی نایب قهرمان کشور شدم.
در سن 16 سالگی موفق به کسب مدرک نجات‌غریق شدم و در 17 سالگی مدرک ستاره یک غواصی را از «کیش» گرفتم و سپس مدرک ستاره (درجه) 2 غواصی را در کشور ترکیه کسب کردم و به زودی برای کسب ستاره سه غواصی نیز به کیش اعزام می‌شوم.
دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی هستم و به عنوان مربی زبان در آموزشگاه‌های مهاباد فعالیت می‌کنم و رشته شنا و غواصی را به عنوان یک رشته ورزشی و از روی علاقه شخصی تمرین می‌کنم.
ایرنا: مهمترین انگیزه شما از غواصی و سفر به اعماق دریا چیست؟
اعماق دریا دنیای ناشناخته و پر رمز و رازی است و برای یک غواص دیدن رازهای ناشناخته اعماق دریا بسیار لذت‌بخش و دارای هیجان است؛ این امر انگیزه بسیار خوبی برای تداوم فعالیت من در این رشته سنگین به شمار می‌رود.
بسترها برای ورود بانوان به غواصی فراهم شده و آموزش‌ها توسط مربیان زن انجام می‌شود
هم‌اکنون بسترها برای ورود بانوان در این رشته نیز فراهم شده و آموزش‌ها توسط مربیان خانم انجام می‌شود که این امر می‌تواند امیدها را برای ورود بیشتر بانوان به غواصی بیشتر کند.
چهار سال قبل که توانستم برای نخستین‌بار ستاره یک غواصی را دریافت کنم، نخستین بانوی آذربایجان‌غربی بودم که به این موفقیت دست پیدا کرد؛ اگرچه چند سال قبل از بنده نیز یک بانوی دیگر در استان مدرک غواصی دریافت کرده بود اما مدتی قبل به علت بیماری فوت کرد.
سال گذشته چند نفر از بانوان در شهرهای بوکان و پیرانشهر نیز موفق به دریافت ستاره یک غواصی شده بود که این امر مایه خوشحالی است.
غواصی از جمله رشته‌های ورزشی است که فرد باید دارای ویژگی‌های خاصی جسمانی و روحی نیز باشد و ضمن نداشتن بیماری‌ خاص، بافت‌بدنی مناسب، دندان سالم و ... داشته باشد.
فعالیت در این رشته هزینه زیادی دارد به همین خاطر تعداد کمی از ورزشکاران به این رشته روی می‌آورند.
ایرنا: زیباترین خاطره خودتان را هنگام غواصی را بیان کنید؟
غواصی از جمله ورزش‌هایی است که نمی‌توان به تنهایی آن را انجام داد و باید حداقل 2 نفر و یا بیشتر با هم به این فعالیت بپردازند، ارودهای این رشته بیشتر در جنوب کشور برگزار می‌شود و به همین خاطر این دوره‌ها به صورت دسته جمعی برگزار می‌شود و دارای خاطرات شیرین بسیاری است.
زیباترین و جالب‌ترین خاطره من در دوران غواصی این بود، یک روز که برای غواصی به زیر دریا رفته بودیم و متوجه شدم که در عمق چند متری آب دریا یک چشمه جریان دارد، دستکش غواصی را برداشتم و آب خنک این چشمه را لمس کردم که این صحنه برای من بسیار جالب بود.
دنیای زیر آب هنوز ناشناخته باقی مانده و زیبایی‌های خاصی دارد و شاید فرصت تماشایی این زیبایی‌ها برای همگان میسر نشود دنیای زیر آب هنوز ناشناخته باقی مانده و زیبایی‌های خاصی دارد و شاید فرصت تماشایی این زیبایی‌ها برای همگان میسر نشود و غواصی این فرصت را به من داده است که بیشتر به این رازهای زیر دریا پی‌ببرم.
یکی از خاطرات دیگرم شرکت در عملیات پاکسازی غار آبی سهولان مهاباد بود که لباس غواص مردانه و بزرگی بر تن داشتم و به همراه یک تیم غواصی استان در اعماق تاریک این غار مشغول پاکسازی داخل آب بودیم و از اینکه به عنوان یک خانم در این عملیات مشارکت داشتم احساس خوبی داشتم.
یک روز نیز به همراه خانواده‌ام در حاشیه سد مهاباد نشسته بودیم که مرد جوانی در حال غرق شدن بود و با درخواست کمک وی و به سبب آشنایی به فنون نجات غریق توانستم وی را از مرگ نجات دهم و با وجود وزن زیادش وی را به سمت ساحل منتقل کنم.
ایرنا: یادگیری شنا برای بانوان چه ضرورتی دارد؟
شنا از جمله رشته‌ها و مهارت‌هایی است که حتی دین اسلام نیز به فراگیری آن توصیه کرده است و طبق توصیه دین اسلام لازم است هر انسانی شناکردن و تیراندازی را فرا گیرد و دین اسلام در این زمینه زنان را از مردان جدا نکرده است.
با توجه به وجود چندین سد و رودخانه پر آب در آذربایجان‌غربی و بروز حوادث ناگوار غرق شدن افراد در این منابع آبی، فرا گرفتن شنا بویژه در این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کسی نمی‌تواند خود را از آن بی‌نیاز بداند.
کسانی که شنا بلد نباشند در صورتی که رویداد ناگواری در حاشیه رودخانه‌ برای عزیزانشان پیش بیاید تنها می‌توانند نظاره‌گر مرگ و تلف شدن آنان باشند و اگر برای نجات فرد در حال غرق شدن کاری هم انجام دهند، شاید جان خود را نیز از دست دهند.
شنا درمانی نیز یکی از راهکارهای مناسب برای مداوای برخی بیماری‌ها از جمله آرتروز، گرفتگی‌ ماهیچه‌های گردن، دیسک کمر و .... است و بسیاری از پزشکان آن را توصیه می‌کنند.
در منطقه ما پتانسیل بسیار خوبی در زمینه منابع آبی از جمله رودخانه و سدهای متعددی وجود دارد و اگر بتوانیم به خوبی از این پتانسیل در زمینه ایجاد مکان‌های مناسب بانوان استفاده کنیم، بسیار مفید و سودمند خواهد بود.
ایرنا: عمده‌ترین مشکلات ورزش بانوان چیست؟
کمبود امکانات ورزشی در جامعه ما برای هیچ‌ کسی مفهوم بیگانه‌ای نیست اما این کمبودها و مشکلات در بخش بانوان فراتر از نگاه‌ها و توجه مسوولان ورزشی است و بانوان از آزادی و اختیار عمل زیادی در میادین ورزشی برخوردار نیستند.
بیشترین مشکلات ورزش بانوان تغییر دیدگاه‌های جامعه نسبت به ورزش بانوان است و تا زمانی که این نگاه تغییر نکند باز هم بانوان نمی‌توانند با آسودگی خاطر به فعالیت ورزشی خود بپردازند.
در رشته تخصصی من که شنا و غواصی است، این کمبودها و مشکلات بسیار بیشتر می‌باشد و علاوه بر کمبود وسایل و تجهیزات ورزشی، برخی باورها و اعتقادها نیز مانع فعالیت ورزشکاران این رشته است و هنوز هم برخی افراد غواصی را رشته‌ای مردانه می‌دانند.
به عنوان یک غواص هنوز هم داشتن لباس غواصی یکی از آرزوهای من است و هر بار برای تمرین یا فعالیت لباس‌های غواصی مردانه اجاره می‌گیرم به عنوان یک غواص هنوز هم داشتن لباس غواصی یکی از آرزوهای من است و هر بار برای تمرین یا فعالیت باید لباس‌های غواصی مردانه را اجاره کنم و این امر بر تداوم فعالیت من تاثیرگذار است و از طرفی دیگر استفاده از لباس‌های مردانه و سایز بزرگ با توجه به فشار اتمسفری داخل آب می‌تواند اثرات نامطلوبی بر وضعیت جسمانی من داشته باشد.
کمک‌ها و حمایت‌های هیات نجات غریق شهرستان و استان نیز از شناگران بسیار محدود است و بسیاری از دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی با هزینه خود ورزشکاران برگزار می‌شود.
بسیاری از دوره‌های غواصی در جنوب کشور برگزار می‌شود و هزینه‌های رفت و آمد و انجام غواصی در مقایسه با سایر رشته‌ها بسیار زیاد است و به همین دلیل بسیاری از بانوان نمی‌توانند در این رشته فعالیت کنند.
پس از وقوع سیل امسال در مناطق جنوبی کشور، برای کمک به سیل‌زدگان و پیداکردن اجساد قربانیان اعلام آمادگی کرده بودم اما بیشتر از غواصان مرد استفاده شد و از ظرفیت وجود بانوان غواص استفاده نشد.
ایرنا: برای آینده چه برنامه‌های دارید؟
امیدوارم در آینده نیز بتوانم در این رشته ورزشی و سفرهای پر رمز و راز به اعماق دریا فعالیت کنم و در کنار ورزش، تحصیل و آموزش رشته زبان انگلیسی را هم ادامه دهم و با پشتکار و حمایت خانواده‌ام در هر 2 زمینه پیشرفت داشته باشم.
ایرنا: چه سخنی با مسوولان ورزشی دارید؟
ورزش بانوان از گذشته‌های دور مورد ظلم مضاعف قرار گرفته و هم‌اکنون نیازمند توجه بیشتر مسوولان و حمایت‌های مادی و معنوی آنان است تا بانوان ورزشکار نیز بتوانند در میادین ورزشی خوش بدرخشند.
زنان نصف جامعه هستند اما سهم آنان از امکانات و فضاهای ورزشی بسیار کمتر از مردان است
زنان نصف جامعه هستند اما سهم آنان از امکانات و فضاهای ورزشی بسیار کمتر از مردان است؛ این در حالی است که مردان در هر فضایی بدون محدودیت می‌توانند به فعالیت ورزشی پردازند و لازم است در تقسیم‌بندی‌های امکانات و اماکن ورزشی این عدالت بیشتر رعایت شود.
بسیاری از بانوان به خاطر شرایط فیزیک بدنی و جسمانی و حتی سبک زندگی ماشینی بیشتر از مردان نیازمند ورزش هستند و اگر مکان‌های ورزشی در دسترس آنان قرار گیرد به راحتی می‌توانند با روی آوردن به ورزش به سلامت جسمانی که مقدمه سلامت رحی و روانی است، دست پیدا کنند.
همیشه یادمان باشد «جامعه‌ای سالم و پویا خواهد بود که مادران و بانوانی سالم و تندرست داشته باشد...»
برچسب‌ها
مهاباد معاونت توسعه ورزش بانوان شنا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/188512/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی