پیام آذری

آخرين مطالب

رونمایی از 1261 فرصت شغلی در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی اقتصادي

رونمایی از 1261 فرصت شغلی در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- هشتمین روز از دهه‌فجر امسال برای استانی که چرخ‌های اقتصادی آن با کشاورزی می‌چرخد، بسیار پربرکت بود و 526 پروژه کشاورزی آذربایجان‌غربی با یک‌هزار و 370 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در جای‌جای این استان به بهره‌برداری رسید تا از یکهزار و 261 نفر فرصت شغلی جدید رونمایی شود.

در آیین بهره‌برداری همزمان از این طرح‌ها که طی روز گذشته، شنبه با حضور سرپرست وزارت جهادکشاورزی و استاندار آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد، بار دیگر نتیجه تلاش‌های دولت برای جبران عقب‌افتادگی سال‌های دور گذشته در این استان مرزی به نمایش گذاشته شد.
افتتاح این طرح‌ها را می‌توان در ادامه موفقیت‌های سال جاری مسوولان در زمینه بهبود فضای کسب و کار استان مورد توجه قرار داد
اگرچه هدف اصلی از اجرای این طرح‌ها «مشارکت جدی در احیای دریاچه ارومیه»، «افزایش درآمد بهره‌برداران»، «رونق تولید» و «تامین امنیت غذایی» عنوان شد اما از سوی دیگر نیز می‌توان این دستاورد ارزشمند را در ادامه موفقیت‌های سال جاری مسوولان در زمینه بهبود فضای کسب و کار استان مورد توجه قرار داد.
بر اساس اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از مجموع 526 طرح کشاورزی که در استان به بهره‌برداری رسید، 423 پروژه در بخش آب‌وخاک، 45 طرح در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، 31 طرح عشایری، هشت طرح در زیر بخش صنایع تبدیلی و غذایی، 6 طرح تحقیقاتی، پنج طرح در زیر بخش تولیدات دامی، 2 طرح در زیر بخش تولیدات گیاهی و پنج طرح در زیر بخش تعاون روستایی و یک طرح شیلاتی است.
تلاش‌ برای افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی
423 پروژه در بخش آب و خاک و امور فنی و مهندسی از این تعداد شامل طرح‌های مربوط به سیستم‌های نوین آبیاری است که با 260 میلیارد ریال هزینه، یکهزار و 640 هکتار از اراضی کشاورزی استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.
اهمیت اجرای این پروژه‌ها از دیدگاه کارشناسان با تمرکز بر بهره‌وری در مصرف منابع آبی استان مشخص می‌شود؛ استانی که مصارف آب آن به ویژه در بخش کشاورزی به دلیل وجود دریاچه ارومیه که روزهای بدی را پشت سر گذاشته، دارای اهمیت ویژه‌ای است.
تداوم اقدام جهادی برای صیانت از آب و خاک
45 پروژه افتتاحی روز گذشته نیز به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری شامل اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، سوخت جایگزین و کمربند حفاظتی مربوط است که با 255 میلیارد ریال هزینه و اشتغالزایی برای بیش از یکهزار نفر به مرحله بهره‌برداری رسید.
صاحب‌نظران در زمینه منابع طبیعی تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان 500 مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از 6.5 تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.
توجه ویژه به رفاه و زیرساخت‌های عشایری
همچنین در هشتمین روز از دهه مبارک فجر امسال تعداد 31 پروژه در بخش عشایری آذربایجان‌غربی شامل مرمت و بازسازی ایل‌راه عشایری، بهسازی چشمه، لوله‌گذاری و احداث آبشخور دام سبک و تعمیر و تجهیز اداره شهرستان‌های خوی و ماکو با 9 میلیارد ریال هزینه بهره‌برداری شد.
توجه ویژه دولت تدبیر و امید به 15 هزار و 599 خانوار عشایری با 104 هزار نفر از جمعیت استان که در 16 شهرستان مستقر هستند نیز بی‌دلیل نیست؛ این قشر پرتلاش با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و طبق اعلام سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی، عشایر استان با برخورداری از 2 میلیون واحد دامی و تولید 73 هزار تن انواع محصولات دامی و پروتئینی، سهم 25 درصدی در تولیدات این بخش دارند.
علی بهادری افزود: با این آمار عشایر آذربایجان‌غربی سالانه 55 هزار تن شیر، 15 هزار تن گوشت، سه هزار تن پشم، 67 هزار تن انواع محصولات زراعی، 88 هزار تن انواع محصولات باغی و 82 هزار تن انواع محصولات علوفه‌ای تولید می‌کنند.
وی اظهار داشت: عشایر این استان با تولید سالانه 42 هزار و 810 مترمربع انواع صنایع‌دستی داری و غیرداری، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده‌اند و این میزان تولید شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم، کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است.
سیاست‌گذاری برای جلوگیری از خام‌فروشی
خام‌فروشی از جمله عوامل پایین بودن بهره‌وری اقتصادی در بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود و بر همین اساس ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند ضمن ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، موجب افزایش سرانه درآمدی شود و این سیاست همواره طی سال‌های اخیر دنبال شده‌است.
تعداد هشت پروژه از مجموع 527 پروژه افتتاحی روز گذشته نیز در بخش مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی بود که با 671 میلیارد ریال هزینه و اشتغالزایی برای 144 نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این طرح‌ها شامل واحدهای روغن‌گیری، جو پرک، بسته‌بندی حبوبات، گندم پوست‌گیری و نیم‌کوب شده، چیپس میوه، بسته‌بندی خشکبار، سردخانه و بسته‌بندی میوه، کشتارگاه مرغ، بسته‌بندی گوشت مرغ تازه و منجمد، احشا و پای مرغ، رشته پلویی، پنیر سفید ایرانی، بسته‌بندی چای با مجموع ظرفیت 30 هزار تن در سال است.
حرکت در مسیر رونق تولید و امنیت غذایی
تعداد پنج پروژه از مجموع 527 پروژه افتتاحی جهاد کشاورزی استان در روز گذشته نیز مربوط به زیر بخش تولیدات دامی با 76 میلیارد ریال هزینه است؛ این طرح‌ها شامل یک طرح پرورش گوسفند با ظرفیت 726 رأس و با مجموع سرمایه‌گذاری 9 میلیارد ریال و یک طرح پرورش اسب با ظرفیت 23 رأس با مجموع سرمایه‌گذاری 10 میلیارد ریال در شهرستان بوکان می‌باشد.
2 طرح مرغداری گوشتی و یک طرح مرغ تخم‌گذار با مجموع ظرفیت 60 هزار قطعه و سرمایه‌گذاری 57 میلیارد ریال در شهرستان‌های پلدشت و سردشت نیز از دیگر طرح‌های افتتاحی بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی همزمان با هشتمین روز از دهه‌فجر بود.
در حوزه بهبود تولیدات گیاهی نیز تعداد 2 پروژه با 40 میلیارد ریال شامل 2 واحد گلخانه با مجموع مساحت 10 هزار مترمربع در شهرستان‌های مهاباد و چایپاره به بهره‌برداری رسید.
یک طرح شیلاتی نیز در این روز به بهره‌برداری رسید که شامل پرورش ماهیان سرد آبی با ظرفیت 50 تن بود که برای اجرای آن 10 میلیارد ریال هزینه شده‌است.
تکاپو برای توسعه روستایی و عشایری
همچنین تعداد پنج پروژه از مجموع پروژه‌های جهادکشاورزی استان در مدیریت تعاون روستایی با صرف هزینه 18 میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسیدکه این طرح‌ها نیز شامل مرکز معاینه فنی خودرو، اقامتگاه بوم‌گردی، رستوران سنتی و مرکز جمع‌آوری شیر در شهرستان‌های ارومیه، سردشت، چالدران و میاندوآب است.
رونمایی از 6 دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی
6 دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی استان نیز روز گذشته معرفی شد؛ طرح‌هایی که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی با 2 میلیارد ریال هزینه انجام شده‌است.
این طرح‌های تحقیقاتی شامل معرفی 2 پایه پیوندی «اسپوتا و ناظمیه» در انگور که مقاوم به بیماری سرطان طوقه و ریشه است، معرفی چهار رقم گردوی برتر از جمله رقم چالدران، اجرای پروژه افزایش بهره‌وری مصرف آب در راستای طرح تحول در ترویج برای احیای دریاچه ارومیه، رونمایی از چهار عنوان کتاب منتشر شده در سال 98 و همچنین معرفی سه رقم گندم نان دیم با عملکرد بالا و نیاز آبی کم است.
نماینده عالی دولت در آذربایجان‌غربی نیز در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها به چشم‌اندازهای مثبت اقتصادی استان در بهبود فضای کسب‌وکار، رشد سرمایه‌گذاری، امنیت سرمایه‌گذاری و کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد.
نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در پاییز 1398 از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران منتشر شد و آذربایجان‌غربی برای سومین فصل پیاپی رتبه نخست بهبود محیط کسب و کار کشور را کسب کرد.
«محمدمهدی شهریاری» به کاهش نرخ بیکاری در فصول مختلف سال‌جاری و سبقت گرفتن استان از میانگین کشوری در بهره‌مندی از شاخص‌هایی چون آب روستایی، درمان و گازرسانی اشاره کرد و گفت: پایه اقتصادی استان با تولید سالانه 6 میلیون و 700 هزار تن محصول مختلف بر مبنای کشاورزی استوار است و صنعت نیز برای بالندگی متناسب با این ظرفیت مهم رشد می‌کند.
ناصر حضرتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی هم با بیان اینکه توسعه استان روند مطلوبی را طی می‌کند، گفت: روند فعلی نافی نادیده گرفتن مشکلات اقتصادی و عقب‌ماندگی تاریخی استان نیست.
235 هزار نفر در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی مشغول به کار هستند و سالانه 6.7 میلیون تن محصول کشاورزی و دامی تولید می‌کنند که 30 درصد آن متعلق به تولید چغندرقند و سیب درختی است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دهه فجر

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/192872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بانوی 50ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

برتری آریان همدان برابر تیم نود در ارومیه

انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

پرداخت 5670 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی

(ویدیو) لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

ورزشکاران زنجانی 370 مدال رنگارنگ کسب کردند

ضبط 47 دستگاه ماینر قاچاق در ارومیه

محفل شعر ترکی رضوی در تبریز برگزار می‌شود

اطلاعیه باشگاه تراکتور؛ اتفاقات فرودگاه تبریز باعث تاسف است

بیانیه هیأت مدیره باشگاه تراکتور/ مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری

واکنش باشگاه تراکتور به اتفاقات فرودگاه تبریز/ ادامه مذاکره با گزینه‌های هدایت تیم

واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان

اولین واکنش تراکتور به اتفاقات جنجالی فرودگاه

ادامه حواشی «مست عشق»؛ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

آذربایجان شرقی جایگاه اول صادرات شیرینی و شکلات

ضرورت تکمیل پروژه‌های راه‌سازی مرند

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تغییر چهره «ارغوان مشکات» سریال دلدادگان بعد 7 سال در 34 سالگی

لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

با همکاری دستگاه‌های اجرایی به دنبال توسعه ورزش استان هستیم

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز شنبه اول اردیبهشت

ورزش نابینایان و توانیابان مورد توجه قرار گیرد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

ورزش نابینایان و توان‌یابان مورد توجه قرار گیرد

صدور و تمدید 180 پروانه « کابرد علامت استاندارد اجباری » در استان اردبیل

آمادگی گلبالیست‌های اردبیلی برای حضور در پارالمپیک پاریس

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار

صدور و تمدید 180 پروانه «کاربرد علامت استاندارد اجباری» در استان اردبیل

رهاسازی 285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان

زن 50 ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

285 میلیون مترمکعب آب از سدبوکان رهاسازی شد

لحظه انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه + فیلم | وضعیت مغازه را ببینید

کشف کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی

مصدومیت 7 نفر در واژگونی جداگانه دو خودرو در استان آذربایجان‌غربی

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

(ویدئو) انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه

نصیرزاده: فیلم اتفاقات فرودگاه را برای مربیان خارجی فرستادند و آنها را نگران کردند

نصیرزاده: کریس کلمن، گزینه اصلی نیمکت تراکتور