پیام آذری

آخرين مطالب

چراغ سبز؛ پیش‌روی توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی اقتصادي

چراغ سبز؛ پیش‌روی توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- آذربایجان‌غربی که از دیرباز با عقب‌افتادگی در شاخص‌های توسعه مواجه بود، طی سال‌های اخیر با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید مسیر پیشرفت را پیموده و با نشانه بهبود شاخص‌های اقتصادی و توسعه انسانی، چراغ سبز بر مسیر پیشرفت و آبادانی این خطه از کشور روشن شده‌است.

آذربایجان‌غربی از نخستین روزهای پس از وقوع پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی‌ با مشکلات امنیتی دست و پنجه نرم کرد و این امر زمینه عقب‌ماندگی این استان از سرمایه‌های دولتی و بخش خصوصی را فراهم و گام به گام پسرفت در مقایسه با استان‌های دیگر به ویژه استان‌های مرکزی کشور ایجاد کرد.
با اتمام جنگ تحمیلی ناامنی‌های ناشی از حضور گروهک‌های تروریستی در آذربایجان‌غربی پایان نیافت و تا سال‌ها پس از آن نیز این خطه از کشور به علت وجود اشرار از ریل‌ توسعه کیلومترها دور بود.
پس از آن نیز بی‌مهری‌های زیادی به آذربایجان‌غربی وارد شد و به علت فراهم نکردن زیرساخت‌های توسعه از جمله راه، گاز، برق و آب در حوزه صنعتی و همچنین زیرساخت‌های مرزی در حوزه تجارت، این استان تنها راه پیشرفت را در کشاورزی دید که همین امر نیز نه تنها موجب توسعه استان نشد، بلکه زمینه افزایش مشکلات به ویژه در حوزه آب و دریاچه ارومیه را پدید آورد که عاملی برای پسرفت استان بود.
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، برنامه‌ریزی‌های ویژه برای توسعه زیرساختی آذربایجان‌غربی به ویژه در حوزه صنعت و تجارت انجام شد که این برنامه‌ریزی‌ها با اهتمام مدیران ارشد استانی، امروزه جواب داده و نخستین گام‌های توسعه در استان با بهبود فضای کسب و کار برای سه فصل متوالی برداشته شده‌است.
وصل شدن مرکز استان به مسیر ریلی کشور، زمینه‌سازی برای احداث نخستین کیلومترهای آزادراهی در مسیر ارومیه - تبریز و بازرگان - تبریز، توسعه گازرسانی به همه نقاط استان و بهره‌مندی صنعت از این امر، پوشش نزدیک به 100 درصدی برق، پوشش 100 درصدی آب شهری و نزدیک به 80 درصدی آب روستایی، بهبود وضعیت مراکز بهداشت و درمان، کاهش شکاف استان در حوزه آموزش با دیگر نقاط کشور، توجه به توسعه پایانه‌های مرزی با ساخت و سازهای میلیاردی در نقاط صفر مرزی و جلب همکاری بخش خصوصی در راستای توجه به صنعت، اشتغال و سرمایه گذاری از جمله مهمترین زیرساخت‌های توسعه آذربایجان‌غربی طی سال‌های اخیر بوده است.
افتتاح 100 هزار میلیارد ریال طرح تنها طی امسال
استاندار آذربایجان‌غربی از افتتاح نزدیک به 100 هزار میلیارد ریال طرح طی سال جاری در استان خبر داد و بیان کرد: امسال 25 هزار میلیارد ریال طرح در سفر ابتدای سال رییس‌جمهوری، 40 هزار میلیارد ریال در هفته دولت، 22 هزار میلیارد ریال در دهه فجر و بیش از 10 هزار میلیارد ریال در سفر معاون اول رییس‌جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی‌در استان به بهره‌برداری رسید.
چندین طرح فاخر آذربایجان‌غربی در سفر آینده رییس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد
«محمدمهدی شهریاری» ادامه داد: در حال حاضر نیز پایانه مرزی سرو، سه هزار و 500 واحد مسکن مهر، پتروشیمی ‌میاندوآب، بیمارستان تکاب، بیمارستان آیت‌الله خویی خوی، بیمارستان جامع زنان ‌استان، تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه و نیروگاه بخار ارومیه از جمله طرح‌هایی‌است که در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و به احتمال زیاد در سفر رییس‌جمهوری به آذربایجان‌غربی افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به بهبود شاخص‌های مختلف‌ استانی در حوزه‌های اقتصادی، زیربنایی و شاخص‌های توسعه انسانی، گفت: میزان درآمدهای‌ استان در سال جاری به 10 هزار میلیارد ریال رسیده که نشان‌دهنده بهبود قابل توجه این شاخص‌ است.
وی افزود: در حال حاضر با تلاش صورت گرفته در بخش‌های مختلف اقتصادی، 60 درصد هزینه پروژه‌های عمرانی و بودجه هزینه‌ای ‌استان از طریق درآمدهای بومی‌تامین می‌شود.
وی اضافه کرد: به موازات بهبود وضعیت درآمدی در آذربایجان‌غربی، وضع دیگر بخش‌ها نیز بهبود یافته که توسعه صادرات اقلام تولیدی ‌استان به ویژه سیب که در ماه‌های گذشته به دغدغه مسوولان و فعالان بخش کشاورزی تبدیل شده بود، از جمله آنهاست.
استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 800 هزار تن سیب تا پاییز امسال در سردخانه‌ها مانده و دغدغه‌ای برای ‌استان شده بود، اظهار کرد: در حال حاضر این میزان به کمتر از 300 هزار تن رسیده و روزانه 2 تا سه هزار تن صادر می‌شود.
شاخص‌های توسعه آذربایجان‌غربی مثبت است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، تلاش‌های مسوولان استانی را طی سال جاری برای تحقق فرمایشات معظم له در این خصوص بسیار کارساز دانست و گفت: افزایش 21 درصدی تعداد اشتغال جدید در استان در مقایسه با سال قبل، رشد 24 درصدی اجرای پروژه‌های عمرانی استان طی سال جاری نسبت به پارسال، کسب رتبه نخست امنیت سرمایه گذاری توسط استان در بهار امسال و کاهش نرخ بیکاری از جمله نتایج این اقدامات بوده‌است.
نرخ بیکاری آذربایجان‌غربی طی فصل بهار امسال 4.2 درصد، تابستان 6.2 درصد و پاییز 2.7 درصد نسبت به مدت‌های مشابه سال قبل کاهش داشت بهنام شهدی افزود: بر اساس آمار نرخ بیکاری در آذربایجان‌غربی طی فصل بهار امسال 4.2 درصد، تابستان 6.2 درصد و پاییز 2.7 درصد نسبت به مدت‌های مشابه سال قبل کاهش یافته‌است.
وی با اشاره به رونق تجارت خارجی آذربایجان‌غربی طی سال جاری، بیان کرد: در 10 ماه نخست امسال بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار تجارت خارجی در این استان انجام شده که 68 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است؛ از این میزان، یک میلیارد و 600 میلیون دلار مربوط به صادرات بوده‌است.
وی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را از اولویت‌های مهم آذربایجان‌غربی در حوزه اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: امسال 149 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان جذب شده که اشتغال پیش‌بینی شده آن یک‌هزار نفر است.
توسعه معدنی راهی برای ارتقای ارزش افزوده استانی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش 62 درصدی سرمایه‌گذاری در بخش معادن به عنوان یکی از راه‌های ارتقای ارزش افزوده در استان طی سال جاری، گفت: این رقم طی امسال به بیش از 326 میلیارد ریال رسیده‌است.
سرمایه‌گذاری در بخش معدن آذربایجان‌غربی 32 درصد افزایش یافته‌است
غلامرضا بابایی با اشاره به اینکه امسال 38 فقره پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی بیش از 21 میلیون تن در آذربایجان‌غربی صادر شده، افزود: میزان اشتغال این میزان پروانه صادره نیز 300 نفر برآورد شده‌است.
وی اضافه کرد: طی سال جاری 60 فقره پروانه اکتشاف در آذربایجان‌غربی صادر شده که میزان سرمایه‌گذاری در آنها برای کشف معادن جدید، 29 میلیارد ریال بوده‌است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 476 معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و 217 میلیون تن و ظرفیت استخراج سالانه بیش از 16 میلیون تن، اشتغال‌آفرینی برای پنج‌هزار و 142 نفر و حجم سرمایه‌گذاری بیش از سه‌هزار و 595 میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی فعالیت می‌کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حال حاضر 216 محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف و 27 معدن دارای گواهی کشف با ذخیره قطعی بیش از هفت میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری لازم برای تکمیل عملیات اکتشافی و رسیدن به مرحله بهره‌برداری در این معادن بیش از 34 میلیارد ریال است.
افزایش 400 هزار تنی تولید محصولات کشاورزی
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی استان طی سال زراعی گذشته 6 میلیون و 300 هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود امسال به 6 میلیون و 700 هزار تن برسد.
رسول جلیلی افزود: از این میزان افزون بر یک‌میلیون و 100 هزار تن سیب درختی است که 750 هزار تن از آن در سردخانه‌ها ذخیره شده که روزانه بیش از سه میلیون تن از آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد و اشتغال اول استان وابسته به بخش کشاورزی است، افزود: متوسط کشوری اشتغال در حوزه کشاورزی 18 درصد اعلام شده که این میزان در استان بین 32 تا حداکثر 38 درصد است.
متوسط کشوری اشتغال در حوزه کشاورزی 18 درصد و در استان بین 32 تا حداکثر 38 درصد است وی از تولید 338 هزار و 250 تن شیرخام توسط دامداران استان طی سال جاری خبر داد و اضافه کرد: آذربایجان‌غربی رتبه هشتم کشوری را در تولید شیر خام به خود اختصاص داده و به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی خاص همواره جزء قطب‌های مهم تولید شیر خام در کشور بوده‌است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: از کل تولیدات کشاورزی استان به ترتیب چهار میلیون و 600 هزار تن تولیدات زراعی، یک میلیون و 500 هزار تن تولیدات باغی، 580 هزار تن تولیدات دامی‌ و 16 هزار تن تولیدات شیلاتی است.
وی با اشاره به اینکه این استان در تولید محصولات دامی‌خودکفاست، بیان کرد: از مجموع تولیدات دامی‌ استان 380 هزار تن شیر، 90 هزار تن گوشت سفید مرغی، 47 هزار تن گوشت قرمز، 22 هزار تن عسل و 12 هزار تن تخم‌مرغ است.
«جلیلی» با بیان اینکه امسال 39 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده، گفت: آذربایجان‌غربی با حدود 17 واحد فعال در این زمینه امسال با 9 درصد افزایش در این بخش نسبت به سال قبل مواجه بوده‌است.
وی با اشاره به اینکه این استان دارای رتبه سوم کشور در تولید جوجه یکروزه نیز است، ادامه داد: در زمان حاضر فقط در مورد محصول تخم‌مرغ جهت تامین نیاز استان واردکننده هستیم که برای رسیدن به خودکفایی در این زمینه نیز طبق هماهنگی‌های انجام شده، واحدهای تخم‌گذار طی 2 سال آینده احداث خواهد شد تا در این زمینه هم به خودکفایی دست پیدا کنیم.
با این آمار و اطلاعات در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری و زیرساختی، امیدها برای توسعه آذربایجان‌غربی و قرار گرفتن این استان در زمره استان‌های پیشرفته کشور در سال‌های نه چندان دور افزایش یافته که البته با وحدت و همدلی مسوولان و مردم و تلاش همگانی برای توسعه امکانپذیر خواهد بود.
برچسب‌ها
آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید ارومیه محمدمهدی شهریاری کارآمدی دولت دهه فجر

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/193105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان مصدوم اشنویه‌ای

کشف‌وضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

هوا رو به گرمی می‌رود

رویکرد حساب 100 امام محرومیت زدایی از جامعه است

تخصیص اعتبارات احداث سالن ورزشی نابینایان و توان‌یابان در اردبیل

روایت روزنامه پاکستانی از اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

کشف و ضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

حادثه رانندگی در در محور مرگنلر _ ماکو

وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟

رهاسازی ماهی 300 کیلویی به رود خانه ارس

خانم 50 ساله در رودخانه خدرآباد میرآباد جان خود را از دست داد

فیلم/ لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

همسر رهبر انقلاب، ناشناس به مطبم مراجعه کرد!

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

نصیرزاده: اثر اتفاقات فرودگاه انتخاب سرمربی تراکتور را مشکل کرده/ نظر ما روی سرمربی خارجی است

تجهیز محیط بانان آذربایجان شرقی به وسایل مدرن

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

ایجاد و تقویت مراکز نیکوکاری در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار + فیلم

جسد 3 مفقودشده در ارتفاعات مشگین‌شهر پیدا شد

گلبالیست‌های اردبیلی آماده حضور در پارالمپیک پاریس می‌شوند

شرکت 1400 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی اردبیل

176 گواهینامه انطباق استاندارد در اردبیل صادر شده است

کشف بیش از 21 کیلو تریاک در شهرستان پارس‌آباد

بانوی دارت‌باز اردبیلی به اردوی تیم ملی راه یافت

عملیات وعده صادق مطالبه ملی بود

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه + فیلم | جزیره‌های شمال‌غرب دریاچه غرق آب شدند

اشتغال‌زایی 2 هزار و 468 مددجوی بهزیستی در آذربایجان‌غربی

خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر

فیلم/ حملهٔ هواداران تراکتور به بازیکنان در فرودگاه تبریز

جنجال در لهستان: بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان‌ شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز | مربی سابق گرت بیل جایگزین خمس می‌شود

یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی صادر شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل