پیام آذری

آخرين مطالب

شمال؛ نزدیک‌ تر شد اما گران‌ تر! اجتماعي

شمال؛ نزدیک‌ تر شد اما گران‌ تر!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - پس از مدت‌ها وعده و وعید مسئولان درباره افتتاح آزادراه تهران-شمال، قطعه یکم این پروژه به مرحله اجرایی رسید. این پروژه به صورت آزمایشی روز گذشته و امروز به مدت دوساعت از 12 تا 14 برای عبور و مرور مردم با هدف بررسی موارد و موضوعات مختلف آزادراه تا بهره‌برداری رسمی افتتاح شد
عوارض آزادراه تهران شمال چقدر است؟
مردم سال‌هاست برای افتتاح این پروژه عمرانی ‌انتظار کشیده‌اند، چراکه هنوز این پروژه به افتتاح رسمی نرسیده، با حجم بالای مسافران در ابتدای بزرگراه آزادگان روبه‌رو شدیم که درصدد بودند از این فرصت چندساعته به نحو احسن استفاده کنند.
پیشنهاد بنیاد شناورشدن نرخ عوارض آزادراه است
خواجه‌دلویی؛ معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان به شناور بودن نرخ عوارض در این آزادراه در روزهای مختلف اشاره و تاکید کرد: «تاکنون تقریبا نزدیک چهارهزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و اگر امروز بخواهد ساخته شود، نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. پیشنهاد ما برای عوارض این آزادراه، یک دامنه قیمتی است تا نرخ عوارض به صورت شناور در ساعت و روزهای پیک‌ترافیکی تغییر کند و عوارض ساعت و روزهای عادی پایین‌تر باشد. در این صورت به همه فشار نمی‌آید و تعادلی در عبور و مرورها ایجاد می‌شود. ما پیشنهاد خود را به دولت ارائه کرده‌ایم اما نرخ نهایی عوارض از سوی دولت تعیین می‌شود و فکر می‌کنم آن را تا 10روز آینده که افتتاح رسمی این آزادراه است، نهایی و اعلام کنند.»
فرمول عجیب و طنزگونه محاسبه عوارض آزادراه تهران- شمال
شاید پربحث‌ترین موضوع در افتتاح آزادراه تهران -شمال، تصمیم‌گیری درباره نرخ عوارض آن باشد. اگرچه برخی رسانه‌ها از نرخ 40 یا50هزارتومانی عوارض آزادراه تهران - شمال سخن می‌گویند، اما معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان از اعلام نرخ عوارض پیشنهادی بنیاد به دولت خودداری کرد و در پاسخ به سوال «فرهیختگان» که آیا می‌توان گران‌ترین عوارض را مربوط به به آزادراه تهران - شمال دانست، گفت: «بازگشت 40درصد از سرمایه‌گذاری بنیاد از محل عوارض و 60درصد از محل اراضی دولتی است. یکی از گزینه‌های دولت این است که مدت‌زمان سرمایه‌گذاری بنیاد از این پروژه را به جای 10ساله، 15سال تعیین کند تا نرخ عوارض کاهش پیدا کند و بنیاد هم نظر مخالفی در این مساله ندارد. عدد را من نمی‌توانم بگویم اما در پاسخ به سوال شما که آیا نرخ عوارض این مسیر می‌تواند به زیر 20هزار تومان برسد، باید بگویم کوتاه شدن این مسیر 12 لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین دارد که خود همین عدد به نرخ امروز رقمی معادل 35 تا 36هزار تومان می‌شود. منتهی این رقم را دولت باید با توجه به میزان سال بهره‌برداری تعیین کند که مبانی محاسبات‌شان را درآورده‌اند، منتظر هستیم تا نتیجه نهایی را در این زمینه اعلام کنند.»
با توجه به این اظهارات چند نکته عجیب و قابل‌تامل به ذهن می‌رسد؛ نکته اول اینکه اصل استدلال دریافت عوارض چند ده‌هزار تومانی زیر سوال است، اینکه چون صرفه‌جویی بنزین صورت می‌گیرد و مردم پول کمتری برای بنزین هزینه می‌کنند باید آن را این‌طور و در قالب عوارض از آنها دریافت کرد؟ نکته دوم اینکه براساس اطلاعات این آزادراه مسیر حدود 120 کیلومتری را به نصف آن تقلیل می‌دهد و مسافت را نصف می‌کند، یعنی حدود 60 کیلومتر. با توجه به نرم مصرف بنزین ماشین‌های ایرانی، چیزی حدود 10 لیتر مصرف بنزین برای پیمایش حدود 100 کیلومتر لازم است. بنابراین این مسافت حدود 60 کیلومتری به 6 لیتر بنزین نیاز دارد که هزینه آن هم حتی با بنزین سه‌هزار تومانی به 18هزار تومان می‌رسد نه بیش از 30هزار تومان، نکته آخر هم اینکه چرا مبنای محاسبه بنزین سه‌هزار تومانی است و بنزین 1500 تومانی مورد‌نظر قرار نگرفته است؟
حالا اما سوای همه اینها این اقدام ناشیانه در تعیین نرخ‌عوارض سنگین برای عبور و مرور از این آزادراه، اصل افتتاح آن و معرفی آن به‌عنوان یک دستاورد ملی را به چالش می‌کشد و مردم را از استفاده از این آزادراه دور نگه می‌دارد، چراکه بعد از سنگینی هزینه بنزین، این هزینه سنگین عوارض هم فشار جدی به اقتصاد و معیشت خانواده‌هایی که قصد سفر به شمال کشور از این مسیر دارند، وارد می‌کند.
کوتاهی 67 کیلومتری در آزادراه تهران- شمال
سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال هم در این رابطه گفت: «از سال 75 تا 94 تنها نزدیک به 18 درصد کار جلو رفت و باقی کار این پروژه از سال 94 تاکنون تکمیل شد. مدت‌زمان چهارونیم ساله طولانی محسوب نمی‌شود. بحث‌های تامین مالی، قراردادهای خارجی و بحث‌های محیط‌زیستی نیز در تاخیر ایجاد‌شده در این زمینه تاثیر داشت. در قطعه یک آزادراه تهران-شمال چینی‌ها حضور داشتند که تامین مالی پروژه با ایراداتی روبه‌رو بود تا اینکه قسمت‌های محدودی از پروژه انجام شد. از انتهای سال 93 تصمیم گرفته شد این پروژه به دست پیمانکاران ایرانی به روش مناقصه انجام شود که تابستان سال 94 این مناقصات به سرانجام رسید و شرکت‌ها کار خود را آغاز کردند. پروژه اکنون 98 درصد پیشرفت دارد و در قطعه‌های دیگر هم شرکت‌ها درحال انجام تعهدات خود هستند.
اگر تامین مالی مناسب صورت گیرد، نیمی از پروژه که لاین تهران به سمت شمال است، تا سال 1400 به اتمام می‌رسد و کل طرح ظرف چهار سال آینده قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود. آزادراه تهران-شمال 121متر طول دارد که قطعه یک این آزادراه مسیر تهران، کرج و چالوس را به میزان 67 کیلومتر کوتاه می‌کند و استراتژیک‌ترین منطقه این آزادراه محسوب می‌شود. با بهره‌برداری این پروژه با 86میلیون لیتر مصرف سوخت در سال و کاهش زمان سفر نسبت به مسیر فعلی روبه‌رو خواهیم شد.»
منبع: روزنامه فرهیختگان


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

همراهی انجمن‌های مردمی مهاباد در مقابله با کرونا ستودنی است

دمای تکاب به زیرصفر رسید

واکنش امام جمعه تبریز به هجمه آمریکا علیه ستاد اجرایی امام

ارایه خدمات حضوری بانک‌ها و موسسات اعتباری با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کیش

اهمیت تولید محتوای دینی و فرهنگی در فضای مجازی

زمین لرزه ای به بزرگی 4.7 ریشتر در حوالی سیه چشمه به وقوع پیوست

کمپین رحمت وارد فاز اجرایی شد

74 بیمار جدید مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی شناسایی شد

گردش مجازی در جنگل‌های زیبا و بکر ارسباران

سازمان تبلیغات اسلامی در رفع آسیب‌های اجتماعی پیشگام است

برخورداری اردبیل از تخصصی‌ترین شبکه کتاب کودک و نوجوان

ارایه خدمات حضوری بانک ها و موسسات اعتباری در کیش

زلزله 4.7 ریشتری سیه چشمه خسارتی در پی نداشت

زلزله ترکیه هیچ خسارتی در آذربایجان‌غربی نداشت

مشارکت خودجوش کانون‌های مساجد آذربایجان‌شرقی در مقابله با کرونا

زلزله سیه چشمه آذربایجان غربی را لرزاند

450 بسته حمایتی در میان اقشار نیازمند ماکو توزیع شد

بازنمایی نقش مراقبان سلامت در کنترل کرونا

نقاهتگاه 50 تخت‌خوابی در پادگان مهاباد راه‌اندازی شد

شبکه اجتماعی دانش آموزان تجربه ای نو در آموزش مجازی

خبرنگاران اردبیلی بیمه بیکاری می‌گیرند

شهرداری بر دفن زباله‌های بیمارستانی نظارت کافی دارد

رییس شورای شهر اردبیل: شهرداری بر دفن زباله‌های بیمارستانی نظارت کافی دارد

بهبودی 60 درصد از مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی

2600 بازرسی بهداشت محیط از واحدهای عرضه مواد غذایی مراغه انجام شد

اجرای ضوابط طرح سلامت اجتماعی مجتمع‌های مسکونی پر جمعیت در کیش

مصرف روزانه 6 هزار ماسک در بیمارستان امام رضای تبریز

71 هزار تن کالا در استان اردبیل جا به جا شد

تمدید مهلت ارسال آثار هنری به مسابقه مجازی نوروزی "ائل آیینی"

شهرداری‌های مناطق 10 گانه تبریز موظف به تکریم ارباب رجوع هستند

انجام بیش از 120 بازدید نظارتی از اماکن تاریخی و موزه‌های آذربایجان‌شرقی

آغاز اجرای پلاسما درمانی بیماران کرونایی در استان اردبیل

رزمایش دفاع بیولوژیک سپاه استان اردبیل

تولید ست لوله ونتیلاتور EVA توسط فناوران مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی

فرماندار: اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی طی روز طبیعت در ماکو بی‌نظیر بود

استانداردهای بالای خدمات در راستای کنترل ویروس کرونا در کیش

تمدید مهلت ارسال آثار هنری به مسابقه نوروزی ائل آیینی

صعود تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی در رده‌بندی جهانی

دفن زباله شهرهای همجوار چالش جدید شهر بناب

وزیر کشورازمسئولان ستاد استانی کرونا درآذربایجان غربی قدردانی کرد

برف بهاری راه دسترسی 5 روستای تکاب را مسدود کرد

نخستین مدافع سلامت آذربایجان غربی به شهادت رسید

100 هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف ارومیه بیمه شد

پیام وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت روز جهانی "اوتیسم "

نقاهتگاه سپاه اردبیل برای درمان بیماران کرونایی برپا شد

1200 نفر در رزمایش دفاع بیولوژیک اردبیل مشارکت کردند

مشارکت خودجوش و فعال کانون‌های مساجد آذربایجان‌شرقی در مقابله با کرونا

غربالگری مستمر تکنسین‌های اورژانس آذربایجان شرقی

آغاز اجرای طرح "کمپین رحمت" در تبریز

نمره 20 مهابادی‌ها در آزمون 13