پیام آذری

آخرين مطالب

انتظار متناسب با اختیار سياسي

انتظار متناسب با اختیار
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- به راستی انتظار شما از اعضای خانه ملت چیست و این انتظار چقدر با اختیار یک نماینده در مجلس شورای اسلامی متناسب است؟

با بررسی‌های احکام قانونی می‌توان دریافت که جایگاه مجلس در 2 بعد قانونگذاری و نظارت بسیار رفیع و قابل بررسی است تا جایی حضرت امام خمینی (ره) مجلس را در رأس همه امور معرفی کرده‌اند؛ اختصاص یافتن بیش از یک سوم از اصول قانون اساسی به ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮنگذاری و وﻇﺎﯾﻒ ﻗﻮه مقننه نیز نشان‌دهنده اهمیت این نهاد در جمهوری اسلامی است.
مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانونگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد اما در برخی از موارد هم انتظار مردم از نمایندگان مجلس با اختیارات آنان متناسب نیست و هم خود نمایندگان گاهی این نقش را در عرصه «وعده‌های انتخاباتی» و «عمل به وظایف» گم می‌کنند.
یک فعال سیاسی در ارومیه با اشاره به اینکه جمهوریت از ارکان خدشه‌ناپذیر جمهوری اسلامی است، گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همیشه بر رکن جمهوریت و نقش مردم تاکید عملی داشتند و هرگز اجازه ندادند، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن مردم تحدید شود.
هوشنگ عطاپور ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در مقام و مسوولیت قوه مقننه، یکی از قوای حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران است و نقش نهادی و عملی در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دارد.
وی بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وکالت از مردم، حق قانونگذاری، نظارت، رای اعتماد به دولت، استیضاح و سوال از وزرا و تشکیل کمیسیون‌های تحقیق و تفحص را بر عهده دارند و سوگند یاد می‌کنند که پاسدار حقوق مردم باشند.
وی تاکید کرد: هیچ نهادی به اندازه مجلس نمی‌تواند بیانگر مطالبه‌های مردم باشد و حق و حقوق شهروندان را از اصحاب قدرت مطالبه کند.
سخنگوی اصلاح‌طلبان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: بنا به فرموده امام خمینی (ره) مجلس در راس امور کشور است و برای تشکیل چنین مجلسی باید عصاره فضائل ملت در آن جمع شوند تا با شجاعت، درایت، تدبیر، اخلاق و پاکدستی به تصویب قوانین برای حل مشکلات مردم بپردازند.
عطاپور اظهار داشت: بنابراین مجلس نقش ریل‌گذار و تصویب‌کننده قوانین و اسناد توسعه‌ای برای پیشرفت مملکت را برعهده دارد و جایگاهی چنین رفیع، همیشه محل حساسیت و دقت سیاسی است و نمایندگی مجلس نه محدود به حوزه انتخابیه، بلکه مسوولیتی ملی است.
فعال سیاسی: کارکرد مجلس شورای اسلامی و انتظار از آن باید ملی و تامین‌کننده منافع ملی باشد نه منافع گروهی خاص. وی بیان کرد: اهمیت دیگر مجلس در تصویب سیاست‌های اقتصادی و توسعه‌ای است که با همکاری دولت و صاحب‌نظران باید تلاش نماید تا بهترین افق‌ها و چشم‌اندازهای ملی را برای توسعه همگون و متوازن و متعادل کشور در حوزه‌های بازرگانی، صنعت، کشاورزی، فن‌آوری IT، تکنولوژی‌های نو فراهم سازد.
وی اضافه کرد: اما در بخش فرهنگ هم مجلس باید به دنبال مهندسی فرهنگی کشور بر اساس ارزش‌های انقلاب اسلامی و اخلاق بوم‌زاد ایرانیان در تجلی فرهنگ و خلق و خوی توسعه‌بخش و همگرا باشد تا از فرار مغزها و ثروت‌های معنوی جلوگیری کند.
وی تاکید کرد: در پاسخ به این سوال که «مهمترین نقش مجلس آینده را چه می‌دانید؟» باید عرض کنم حمایت از نگهداشت منابع انسانی فرهیخته و نخبه ایرانی و جلوگیری از فرار مغزها از طریق تصویب طرح و قوانین حمایتی .
استاد دانشگاه ارومیه در رشته حقوق نیز گفت: مجلس به عنوان اصلی‌ترین نهاد دموکراسی و مردم‌سالاری در کشورهایی که از لحاظ سیستم سیاسی از جمله کشورهای پیشرفته تلقی می‌شود، همواره از اهمیت به خصوصی برخوردار است.
رضا نیکخواه اظهار داشت: هر کشوری که در آن تشکیل مجلس بر اساس انتخابات و امکان مشارکت بسیاری از مردم فراهم است، در عرصه بین‌المللی به عنوان کشور پیشرو در زمینه تحقق مردم‌سالاری شناخته می‌شود.
وی نیز به نقش قانونگذاری و نظارتی مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: این نهاد تبلور همزیستی و یکپارچگی آحاد امت اسلامی ایران می‌باشد زیرا نمایانگر تشریک مساعی در تصمیم‌گیری نظام اسلامی با مشارکت تمام اقوام و گروه‌های جمعیتی است.
اختیارها بر اساس اصل 71 تا 99 قانون اساسی
قانون اساسی در اصل‌های 71 تا 99 به تفصیل به میزان اختیارها و وظایف نمایندگان اشاره کرده است و نخستین اختیار نمایندگان که در اصل 71 به آن اشاره شده حق وضع قوانین در عموم مسائل کشور به شمار می‌رود.
شرح و تفسیر قوانین عادی دیگر اختیار نمایندگان محسوب می‌شود که در اصل 73 قانون اساسی به آن پرداخته‌اند و بررسی لوایح ارائه شده از طرف قوه مجریه و ارائه طرح‌های لازم مطابق اصل 74 از اختیارهای نمایندگان مجلس به شمار می‌رود.
اصل 76 به حق تحقیق و تفحص نمایندگان در همه امور کشور اشاره دارد و بر پایه اصل 77 قانون اساسی تصویب عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی از دیگر اختیارهای نمایندگان مردم است.
تغییرها در خطوط مرزی، تصویب برقراری حکومت نظامی، گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی، استخدام کارشناسان خارجی، تصویب فروش بناها و اموال دولتی که از نفایس ملی باشد و همچنین اظهارنظر در مورد تمامی مسائل داخلی و خارجی از دیگر اختیارهای نمایندگان به شمار می‌رود که در اصل‌های 78 تا 84 قانون اساسی به آنها اشاره شده است.
اعطای رای اعتماد به رییس‌جمهوری و وزیران و همچنین استیضاح و سوال از وی، پیگیری و رسیدگی به شکایت‌ها از تمامی قوا به شرح اصل‌های 87 تا 90 از دیگر اختیارهای نمایندگان محسوب می‌شود.
انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان و اعمال نظارت‌های قانونی از راه دیوان محاسبات نیز از جمله اختیارهای نمایندگان منتخب ملت است اما در هیچ‌کدام از این شرح وظایف به استخدام فرزندانمان و حل مشکلات شخصی مردم در حوزه انتخابیه حتی اشاره هم نشده‌است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/196319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

صحنه تماشایی از پلیس وظیفه‌‌شناس میانه‌ای به یک پیرمرد عصا به دست

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل

سهم 64 درصدی طرحهای عمرانی از بودجه 1403 شهرداری اشنویه

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

افزایش 31 درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

صحبت‌های مدیرعامل تراکتور درباره حضور گل‌محمدی در تبریز

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

بزرگداشت روز رادیو در صداوسیمای آذربایجان غربی

کشت گندم دیم و آبی در 408 هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

پخت روزانه 9 میلیون قرص نان در آذربایجان غربی

مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود

جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان غربی

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر اهر معرفی شد

طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل

این زن شوهر سابقش را به طرز فجیع کشت / در اردبیل رخ داد

نصب 360 تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب

رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود

استمرار طرح مسیرگشایی‌ در شهر خوی

قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

مسیرگشایی 45 متری انقلاب پروژه شاخص در حوزه بازآفرینی شهری است

جابه‌جایی 559 هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)

راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی

اجرای 80 پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

نصب سیستم روشنایی جدید در 12  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی

تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان

ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد

منادی شفاف سازی در تولیت