پیام آذری

آخرين مطالب

تشدید اقدامات پیشگیرانه مقابل کرونا در استان اردبیل اجتماعي

تشدید اقدامات پیشگیرانه مقابل کرونا در استان اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- اقدامات پیشگیرانه مردم و مسوولان بهداشت و درمان استان اردبیل در مقابل شیوع ویروس کرونا در سطح این استان تشدید شده است.

به رغم این که تاکنون ابتلای شهروندان استان اردبیل به ویروس کرونا تایید نشده ولی شایعات گسترده‌ای در خصوص ابتلای تعدادی از شهروندان این استان در سطح جامعه منتشر شده و موجب تغییر رفتار مردم از جمله کاهش حضور اهالی در مراکز تجمع و اماکن شلوغ و پرتردد شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: اخیرا موارد مشکوکی از ابتلای شهروندان این استان به ویروس کرونا مشاهده شده است.
دکتر قدرت اخوان اکبری گفت: برای بررسی دقیق ابتلای به ویروس کرونا، نمونه اخذ شده از افراد مشکوک به تهران ارسال شده و آزمایش دقیق از طریق آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت در دست اقدام است.
وی افزود: در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، اطلاع رسانی لازم از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان انجام خواهد شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: تمهیدات لازم در خصوص تجهیز و تامین امکانات و لوازم درمانی برای بیمارستان‌های استان اردبیل و تجهیزات حفاظتی جهت پیشگیری از ابتلای کارکنان بیمارستان در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: کادر درمانی در جبهه مقدم ابتلای به این ویروس قرار دارند و برای این‌که کارکنان مراکز درمانی به این بیماری مبتلا نشوند، امکانات لازم در اختیار آنها قرار داده شده تا بتوانند در صحت و سلامت، مراقبت‌های لازم را به بیماران احتمالی به عمل آورند.
اخوان اکبری همچنین گفت: اقدامات لازم جهت گندزدایی سطوح با مواد ضدعفونی کننده در مراکز درمانی در حال انجام است و مردم استان نیز باید به این مورد دقت لازم را داشته باشد.
وی بهترین راه مقابله با بیماری کرونا را رعایت مسائل بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به این‌که این بیماری واکسن و دارو مشخصی ندارد، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار و بیماران سرطانی بیشتر در معرض خطر قرار دارند و لازم است که این افراد از حضور بی‌مورد در محل تجمع و حضور پرشمار افراد در اماکن خودداری کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت توجه به حذف چرخه سرایت ویروس کرونا به عنوان مهمترین عامل و راهکار پیشگیری افزود: شهروندان در مراودات میان فردی و عمومی خود از دست دادن و روبوسی به عنوان مهمترین علل سرایت این بیماری خودداری کنند.
اقدامات مسئولان بهداشتی استان اردبیل در برابر احتمال انتشار ویروس کرونا
مسوولان بهداشت و درمان استان در پی افزایش احتمال ابتلا و به منظور کنترل شرایط محیطی و بر اساس تصمیم استانی، همه مدارس، مراکز دانشگاهی و آموزشگاه‌های فعال در سطح استان را برای امروز یکشنبه و فردا دوشنبه تعطیل اعلام کرده و خواستار مشارکت فعالان مردم در اقدامات پیشگیرانه شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد که اقدامات بهداشتی لازم برای کنترل این بیماری جدید در استان انجام شده و اطلاع رسانی لازم در حال انجام است.
دکتر بابک نخستین با اشاره به دوره پنهان یک هفته تا 10 روزه ابتلای به ویروس کرونا افزود: به خاطر همین ویژگی، هیچ کشور و جامعه‌ای مصون از ابتلا به این بیماری نیست و اگر پیشگیری نشود، استان اردبیل نیز درگیر این بیماری خواهد شد.
وی ادامه داد: مردم به شایعات در خصوص این بیماری توجه نکنند و مطمئن باشند که مسئولان بهداشتی و درمانی کشور بیشتر از آنها نسبت به این موضوع حساس هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: این ویروس از نظر ژنوم نوپدید بوده و فرد مبتلا پس از 10 تا 14 روز بهبود یافته و قابلیت انتقال ویروس از طریق او از بین می‌رود.
وی با تاکید بر ضرورت آموزش مردم و کسب آمادگی برای پیشگیری از شیوع این ویروس اضافه کرد: وحشت‌آفرینی و مراجعه بی مورد مردم به مراکز درمانی، به علت افزایش امکان انتقال از فرد مبتلا می‌تواند موارد احتمالی این بیماری را افزایش دهد.
نخستین، با اشاره به اینکه ویروس کرونا واکسن و درمان دارویی ندارد، خواستار اقدام خودجوش مردم برای رعایت بهداشت فردی و شیوه‌های پیشگیری از ابتلا شد و گفت: شکل‌گیری، ابتلا و شیوع این بیماری نیز مانند آنفلوآنزا بوده و روش‌های مقابله و پیشگیری از آنفلوآنزا نیز در کنترل ابتلای به این بیماری موثر است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: مردم باید توصیه‌های بهداشتی در خصوص بیماری‌های حاد تنفسی از قبیل سرما خوردگی، آنفلوانزا و کرونا ویروس را جدی بگیرند و برای آگاهی از راه‌های پیشگیری و آخرین وضعیت بیماری کرونا ویروس جدید، فقط به اطلاعیه‌ها و پیام‌های وزارت بهداشت کشور توجه کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز به ایرنا گفت: در هر شهرستان استان اردبیل یک مرکز درمانی به صورت اختصاصی برای رسیدگی به امور مبتلایان به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.
دکتر محمدرضا رضایی بنا افزود: تمهیدات لازم از نظر تامین تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز در سطح استان اردبیل اندیشیده شده و افرادی که به صورت مستقیم درگیر پذیرش و درمان مبتلایان احتمالی هستند، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
وی با اشاره به آغاز اقدامات کنترلی، پیشگیری و کسب آمادگی در استان اردبیل از روز 10 بهمن ماه، از فعالیت یک پایگاه مراقبتی در گمرک مرزی بیله‌سوار برای بررسی وضعیت ابتلای مسافران ورودی به کشور خبر داد.
وی اضافه کرد: این پایگاه به صورت شبانه روزی فعال است و تمام مسافران ورودی از چین و یا مسافرانی که در دو هفته اخیر به چین سفر داشته‌اند، هنگام ورود کنترل می‌شوند.
رضایی بنا بیان کرد: برای اقدامات هشداردهنده و اطلاع رسان نیز تاکنون 200 بنر در شهرهای استان نصب شده و علاوه بر این، پنج هزار برگ بروشور و نیز هفت هزار تراکت هشدار دهنده و اطلاع رسان در حال توزیع است.
اقدامات خودجوش اهالی استان اردبیل برای پیشگیری از کرونا
نگرانی ایجاد شده در سطح کشور و به خصوص در پی فوت چند نفر از هموطنان به علت ابتلای به ویروس کرونا، مردم استان اردبیل به صورت خودجوش اقدامات وسیعی را برای حفظ شرایط سلامت و بهداشت فردی خود و افراد خانواده آغاز کرده‌اند.
تهیه ماسک، الکل، انواع ضدعفونی کننده ها، دستکش و حتی تهیه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی از جمله اقدامات شهروندان اردبیلی در برابر احتمال ابتلای به ویروس کرونا طی 2 روز گذشته بوده است.
بر این اساس، حضور شهروندان در داروخانه و مراکز فروش مواد ضدعفونی کننده و حتی واحدهای تجاری فروش گیاهان دارویی در سطح استان اردبیل به شکل محسوسی افزایش یافته به طوری که موجب کاهش برخی اقلام و حتی نایاب و گران فروشی ملزومات بهداشتی از قبیل ماسک و ژل های ضدعفونی کننده شده است.
نگرانی به وجود آمده در میان مردم استان اردبیل موجب بروز زمینه سوء استفاده برخی از واحدهای فروش ماسک و ضدعفونی کننده ها در سطح استان شده به طوری که دادگستری استان طی 2 روز اخیر، 2 واحد داروخانه را به علت گرانفروشی و عرضه خارج از ضواط این اقلام پلمب کرد.
امیر محبی یکی از رانندگان مسافرکش در داخل شهر اردبیل به خبنرگار ایرنا گفت که با انتشار خبر افزایش احتمال ابتلا به کرونا، تردد اهالی اردبیل در سطح شهر به شکل محسوسی کاهش یافته و موجب از رونق افتادن برخی مشاغل از جمله مسافرکشی و فعالیت کافه داران شده است.
کم شدن ارتباطات میان فردی، توقف مصافحه و دست دادن و روبوسی شهروندان و حتی شیوع روش احترام چینی و ژاپنی از طریق چسباندن کف دو دست و بالاآوردن دست‌ها تا سینه و نیز پرهیز از هر گونه تماس مستقیم و حتی غیرمستقیم از جمله اقدامات اردبیلی‌ها در برابر احتمال انتشار ویروس کرونا طی چند روز گذشته بوده است.
شواهد موجود نشان می‌دهد که در سه روز اخیر کافه‌ها، رستوران‌ها و به خصوص قلیان‌سراهای فعال در شهر اردبیل خالی از جمعیت شده و کرونا فعالیت این اصناف را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است.
یک مغازه دار لوازم بهداشتی و آرایشی در شهر اردبیلی نیز در ابتکاری جالب از روز گذشته اقدام به توزیع ماسک رایگان برای شهروندان و به خصوص مراجعان خود کرده و اقدام او به شکل وسیعی در شبکه های اجتماعی بازتاب داشته است.
به گزارش ایرنا، کرونا ویروس یا بیماری کرونا در کشور چین از طریق حیوان به انسان و سپس از انسان به انسان منتقل شده به رغم این که میزان کشندگی بیماری کرونا ویروس جدید چین بسیار کم گزارش شده ولی سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی از جمله گروه‌های پرخطر در مقابل این بیماری هستند.
سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علایم بیماری کرونا ویروس جدید است.
کارشناسان بهداشتی، پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علایم تنفسی(سرفه ـ عطسه) پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت بالای آستین، شست و شوی کامل و مکرر دست‌ها با آب و صابون حداقل به اندازه 20 ثانیه، استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده با پایه الکل و خودداری از تماس دست آلوده با چشم، بینی و دهان را از جمله راه‌های مقابله و پیشگیری ویروس کرونا اعلام کرده‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا استان اردبیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/196691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیوگرافی ژاوی هرناندز، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال اسپانیا

آشنایی با بیوگرافی دنی آلوز پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال

بیوگرافی اوستون اورونوف بازیکن فوتبال اهل ازبکستان

بیوگرافی رستم اروجوف، جودوکار بازنشسته آذربایجانی

بیوگرافی مائوریسیو موتا پائز سرمربی والیبال برزیلی

بیوگرافی اوسمار ویرا مدیر فوتبال برزیلی

معمای حرکت‌ها و تاکتیک‌ها: آشنایی با انواع مختلف بازی شطرنج

معرفی اسکریما: هنر رزمی فیلیپین با تاریخچه ویژه

رونق و جذابیت کُشتی با چوخه از گذشته تا حال

آشنایی با کونگ فو شائولین؛ تاریخچه و معروف‌ترین سبک‌های آن

کونگ فو سن سو: هنری که فراتر از فیزیک ورزشی می‌رود

آشنایی با کشتی تسلیمی و سبک های آن

ورزش زوران: نبرد پهلوانان در قلب کرمانشاه

آیا دوچرخه سواری در فضای داخلی به اندازه یک دوچرخه سواری واقعی موثر است؟

9 کاری که باید بلافاصله بعد از تمرین انجام دهید تا نتیجه بدهد

عوامل تاثیرگذار در ایجاد نفخ پس از تمرین و چگونگی مقابله با آن

راهنمای خرید چوب بیلیارد: نکات کلیدی برای انتخاب بهترین چوب

راهنمای کامل برای دوچرخه ثابت اسپینینگ: مزایا، تمرینات و نکات مهم

نمونه هایی از تمرینات هوازی استپر (+تصاویر)

وداع با تهوع بعد از ورزش: رازهایی برای یک تمرین لذت بخش

سوزش پس از ماساژ: اثرات طبیعی یا مشکل جدی؟

کاهش درد و افزایش انرژی با طب فشاری: معرفی بهترین روش‌ها

راهنمای کامل انتخاب روغن برای ماساژ: آیا می‌دانید چه روغنی برای شما مناسب است؟

ماساژ و مدیتیشن: دو روش قدرتمند برای پاکسازی چاکراها

فواید ماساژ درمانی برای قلب + نحوه انجام آن

آشنایی با اصول و تکنیک‌های موثر ماساژ گواشا

معرفی بهترین تمرینات ترکیبی برای کاهش زمان تمرین و افزایش اثربخشی

چگونه استقامت عضلانی را افزایش دهیم؟

راهنمای کامل برای حجم گرفتن عضلات پا: تمرینات، تغذیه و راهکارهای موثر

وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی سفر می کند

احداث 462 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان غربی

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

تمرینات کاتابولیک و آنابولیک: راهکارهای موثر برای افزایش عضلات و کاهش وزن

سارم در بدنسازی: معجزه یا فاجعه؟

همه چیز درباره حجم کثیف: مزایا، معایب و جایگزین های آن

سوپرست‌های چالش‌برانگیز سرشانه: راهی برای عضله‌سازی انفجاری

مراسم چهارشنبه سوری

آداب مسلمانان کشورهای مختلف درماه رمضان

آشنایی با فلسفه عیدی دادن در عید نوروز؛ زیباترین رسوم ایرانی ها

آشنایی با مراسم نوروز در هشت کشور جهان

آشنایی با آیین‌های سیزده به در (سیزدهمین روز نوروز)

سفر رنگارنگ به دنیای غذاهای سنتی سمنان: تجربه‌ای اصیل و به یاد ماندنی

چگونه باکلاس غذا بخوریم؟: راهنمای داشتن رفتاری آراسته سر میز غذا

رموز و اسرار سلسله شانگ

پایتخت های باشکوه هخامنشیان : سفری به دوران امپراتوری هخامنشیان

نگاهی عمیق به ایران میانه‌: از تحولات اجتماعی تا رونق فرهنگی

نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب

عجایب هفتگانهٔ جمشید: رازهایی از دنیای باستانی ایران

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی