پیام آذری

آخرين مطالب

مهر بررسی می کند؛

نگاهی به گرایش‌های سیاسی منتخبان «خانه ملت» در آذربایجان شرقی اجتماعي

نگاهی به گرایش‌های سیاسی منتخبان «خانه ملت» در آذربایجان شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز – نتیجه نهایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان شرقی، نشان از تغییر گسترده منتخبان خانه ملت دارد.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - بیت اله احمدی؛ مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی اداره کشور بوده و نمایندگان آن در یک انتخاب آزاد و سراسری با رأی مستقیم مردم برگزیده می‌شوند و برای 4 سال، کلید خانه ملت را در اختیار می‌گیرند.
از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز 11 انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده و در هر دوره با توجه به اتفاقات سیاسی، اجتماعی و عملکرد نمایندگان و مسئولان، مردم با مشارکت‌های خود، واکنش معناداری را نشان داده‌اند.
مشارکت مردم آذربایجان در همه انواع انتخابات در طول 41 سال گذشته در جمهوری اسلامی از جهات مختلف در داخل و خارج از کشور حائز اهمیت بود.
اما یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با میانگین مشارکت حدود 43 درصدی، یکی از ضعیف‌ترین انتخابات در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود، به طور یقین این عدم مشارکت بالای مردم در انتخابات، پیام روشنی به مسئولان دارد.
میزان مشارکت آذربایجان شرقی در 11 دوره انتخابات مجلس
میزان مشارکت مردم استان آذربایجان‌شرقی در 11 دوره انتخابات مجلس نشان می‌دهد مردم این خطه همواره به جز 3 دوره، در سایر دوره‌های انتخابات، میانگین مشارکت شأن از سطح میانگین کشوری کمی پایین‌تر بوده است.
اولین دوره انتخابات مجلس 24 اسفند 1358 برگزار شد که آذربایجان شرقی 43 درصد مشارکت داشت که میزان میانگین مشارکت کشوری 52 درصد بود.
دومین دوره انتخابات مجلس 26 فروردین 1363 در حالی برگزار شد که میانگین مشارکت کشوری 64 درصد بود و میزان مشارکت استان آذربایجان شرقی به 57 درصد رسید.
سومین دوره انتخابات مجلس هم در فروردین ماه 1367 برگزار شد و میزان مشارکت مردم این استان در مقایسه با دوره گذشته با یک درصد افزایش به 58 درصد رسید اما میزان میانگین مشارکت کشوری با 4 درصد کاهش به 60 درصد رسید.
چهارمین دوره انتخابات مجلس 21 فروردین 1371 با مشارکت 44 درصدی مردم آذربایجان شرقی همراه بود، میزان میانگین مشارکت کشوری 58 درصد شد.
اما در پنجمین دوره انتخابات مجلس در 18 اسفند 1374، انتخابات در کشور، بیشترین میزان مشارکت را تجربه کرد، در این دوره 71 درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی آمدند که میزان مشارکت در آذربایجان شرقی هم 70 درصد بود.
میزان مشارکت مردم در ششمین دوره انتخابات مجلس در سال 1378، 69 درصد بود که این میزان در آذربایجان شرقی به 67 درصد رسید.
استان آذربایجان شرقی 13 حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع 19 نماینده را دربر می‌گیرد
مردم در هفتمین دوره انتخابات مجلس در سال 1382 به دلیل اتفاقات مجلس ششم، اقبال کمی از انتخابات کردند و تنها 51 درصد واجدین شرایط به انتخابات بله گفتند، میزان مشارکت مردم آذربایجان شرقی در این دوره به 45 درصد کاهش پیدا کرد.
هشتمین دوره انتخابات مجلس هم در سال 1386 با مشارکت 52 درصدی مردم در استان آذربایجان شرقی و 51 درصدی کل کشور روبه رو شد.
اما نهمین دوره انتخابات مجلس که در 12 اسفند 1390 برگزار شد، شاهد افزایش مشارکت بود، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در این دوره در آذربایجان شرقی به 61 درصد رسید که 3 درصد کمتر از میانگین کشوری بود.
مردم ایران در انتخاب دهم خود در 7 اسفند 1394 با مشارکت 62 درصدی به انتخابات بله گفتند، میزان مشارکت مردم استان نیز با میانگین کشوری برابری کرد.
اما طبق اعلام آمار رسمی، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از 2 میلیون و 977 هزار و 896 واجد شرایط شرکت کننده، یک میلیون و 269 هزار و 944 نفر به پای صندوق‌های رأی آمدند؛ یعنی چیزی حدود 42 و نیم درصد از مردم آذربایجان شرقی، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت کردند.
مقایسه میزان مشارکت مردم در انتخابات ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد انتخابات مجالس اول، چهارم و هفتم و یازدهم کمترین میزان مشارکت و مجالس پنجم و ششم بیشترین میزان مشارکت مردمی را داشته‌اند، البته میزان مشارکت مردم آذربایجان شرقی در انتخابات اخیر نیز از میانگین کشوری بالاتر بود.

پیام آذری

اصولگرایان حائز اکثریت کرسی‌های مجلس در آذربایجان شرقی
اما با نگاهی به منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که اکثریت کرسی‌های این دوره از مجلس به اصولگرایان رسیده و اصلاح طلبان تعداد کمی از کرسی‌ها را صاحب شدند، افراد مستقل نیز حضور خوبی در این دوره دارند.
همچنین در استان آذربایجان شرقی نیز روال به همین منوال است، استان آذربایجان شرقی 13 حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع 19 نماینده را دربر می‌گیرد؛ از این تعداد تاکنون 11 کرسی به اصولگرایان رسیده و تنها یک اصلاح طلب موفق به پیروزی شده و یکی دیگر از نمایندگان اصلاح طلب نیز در شهر میانه در دور دوم باید با نماینده اصولگرا رقابت کند؛ 6 نماینده راه یافته به مجلس از استان آذربایجان شرقی نیز جز مستقلین هستند.
اما در این دوره تنها یک زن از استان آذربایجان شرقی موفق به حضور در مجلس شورای اسلامی شده است، معصومه پاشایی با گرایش مستقل از حوزه انتخابیه مرند و جلفا، اعتماد مردم این حوزه انتخابیه را جلب کرده و راهی مجلس شد.

پیام آذری


گرایش سیاسی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی
در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسامی نیز جناح اصلاح طلبان و جناح اصول گرا توانستند بخش قابل توجهی از کرسی‌های مجلس دهم را تصاحب کنند و در نهایت لیست امید با 122 کرسی اکثریت نسبی مجلس دهم را در مرحله اول و دوم انتخابات به دست آورد؛ اصلاح طلبان و اعتدال گرایان با کسب 137 کرسی در مقابل 120 کرسی اصولگرایان اکثریت نسبی مجلس دهم را از آن خود کردند.
اما در انتخابات دوره نهم نیز، کفه ترازو کاملاً به سود اصولگرایان چربید و حائز اکثریت کرسی‌های مجلس شدند.
در انتخابات دوره هشتم مجلس نیز، اصولگرایان موفق شدند حدود 2 سوم کرسی‌ها را به دست آورند، جبهه متحد اصولگرایان اول و ائتلاف فراگیر اصولگرایان که به اصلاح طلبان نزدیک تر بود دوم شدند.
اصولگرایان که اقلیتی محجوب در 4 سال عمر مجلس ششم بودند، در مجلس هفتم، اکثریت کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دادند؛ اصلاح طلبان هم که تحصن شأن در مجلس جوابی نداده بود، نامزد چندانی نداشتند که در انتخابات شرکت کنند، از این رو تنها تعدادی معدودی از آنها از شهرستان‌ها توانستند وارد مجلس شوند و فراکسیون اقلیت مجلس هفتم را تشکیل دادند.
اما جنجالی‌ترین مجلس ایران مجلس ششم بود، 3 تشکل اصلاح طلبان، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و کارگزاران سازندگی، در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی اکثریت قاطع آرا تهران و شهرستان‌ها را به خود اختصاص داده بودند، فراکسیون دوم خرداد را در مجلس شکل دادند.
اما با وجود اینکه رد صلاحیت‌های دوره پنجم مجلس، نسبت به دوره قبل کمتر بود و جناح چپ و راست می‌توانستند لیست کاملی برای رقابت در انتخابات ارائه دهند، اما این بار نیز جناح راست حائز اکثریت کرسی‌های مجلس شد و فراکسیون «حزب الله» را تشکیل داد.
اگرچه جنجال‌های پیش از انتخابات، چهارمین دوره انتخابات مجلس بسیار بالا بود، اما پس از شکل گیری مجلس، آن جنجال‌ها به درون مجلس راه پیدا نکرد و مجلسی یک دست شکل گرفت و از منازعات سیاسی چندان خبری نبود.
دوره سوم مجلس یکی از حساس‌ترین و تأثیرگذار ترین دوره‌های مجلس شورای اسلامی بود، اختلافاتی که در درون جامعه روحانیت مبارز تهران در مجلس دوم شکل گرفته بود در انتخابات این دوره به اوج خود رسید و مجمع روحانیون مبارز را از جامعه روحانیت مبارز منشعب کرد؛ این نخستین انشقاق تأثیر گذار در میان نیروهای انقلابی بود انشقاقی که فضای سیاسی کشور را در سال‌های بعدی به جناح چپ و راست تقسیم کرد.
اما انتخابات مجلس دوم در سال 1363 برگزار شد، در اوایل این مجلس اختلافات جدی میان طیف‌های حاضر در این مجلس شکل نگرفته بود اما نخستین انشقاق‌ها در میان نیروهای انقلاب در این مجلس شکل گرفت و به شکل گیری 2 جناح اصلی در مجلس بعدی منجر شد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/196708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رد اصالت تصویری که به عنوان پشت صحنه ای از جوکر2 وایرال شد

10 هزار زوج آذربایجان شرقی آموزش پیش از ازدواج دیدند

انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد

سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

13 هزار پرونده در آذربایجان غربی به سازش ختم شد

دستگیری پزشک قلابی ترک اعتیاد در خاتم

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و بهداشتی قاچاق در تبریز

منطقه زیبای پامنار خوزستان

109 واحد مسکن از محل حساب 100 امام احداث شده است

کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد

رویکرد نوسازی مدارس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است

آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی

درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست

پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط

سرمایه گذاری هلدینگ گردشگری در سواحل رود ارس درماکو

شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

14 سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است

تدوین برنامه های فرهنگی هنری و ورزشی در مراغه

ایمنی جاده جلفا به سیه رود با حذف پیچ های خطرناک تأمین می شود

اختصاص قطعه زمین مسکونی به زوج های جوان در سهند

تکمیل پروژه‌های عمران شهری «دیلم » تسریع می‌شود

فیلم جالب از لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک با همراهی همتای ترک

پیشرفت فیزیکی 45 درصدی پروژه تقاطع غیرهمسطح قراملک تبریز

برگزاری راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

افزایش حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

استان اردبیل جزو 10 استان برتر در بهبود فضای کسب و کار می‌شود

هواشناسی اردبیل هشدار سطح زرد صادر کرد

صدور موافقت اصولی با اجرای 2 طرح گردشگری در اردبیل

پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود

دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد

3.6 میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه

جدال زن 60ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر

جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

حادثه رانندگی در جاده تبریز - صوفیان یک کشته و 5 مصدوم بر جای گذاشت

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده!/ ویدئو

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

بهره‌مندی 2500 مددجو از خدمات هنری بهزیستی

کشف بیش از 5 هزار عدد بلبرینگ صنعتی قاچاق در خوی

برگزاری یادواره سردار سرلشکر حجازی در باروق

دعوت والیبالیست های آذربایجان شرقی به اردوی انتخابی تیم ملی

وضعیت عجیب ارسلان مطهری در تراکتور

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف رانندگی در صوفیان

مهناز افشار : در نوجوانی دوست پسر داشتم/ ویدئو

پله‌هایی که خاک می‌خورند!