پیام آذری

آخرين مطالب

بسیج همگانی برای مقابله با کرونا در مهاباد سياسي

بسیج همگانی برای مقابله با کرونا در مهاباد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- بسیج همگانی برای مقابله با شیوع احتمالی کرونا، با عزم راسخ مسوولان در مهاباد کلید خورد؛ اگرچه هنوز از شیوع کرونا در منطقه خبری نیست.

با ورود این ویروس به کشورمان اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مورد توجه مسوولان و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان مهاباد نیز قرار گرفته‌است؛ به همین مناسبت یکشنبه شب جلسه‌ای با حضور جمعی از مسوولان، پزشکان و کارشناسان امر در دفتر نمایندگی نظام پزشکی این شهرستان تشکیل شد که تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت.
تاکنون موردی از ابتلای به کرونا در مهاباد دیده نشده است
فرماندار ویژه مهاباد در این جلسه گفت: تاکنون موردی از ابتلای به این بیماری در سطح این شهرستان و حتی آذربایجان‌غربی گزارش نشده است اما باید آمادگی لازم برای مواجهه با هرگونه موارد را داشته باشیم.
ایرج شجاعی با بیان اینکه برای مقابله با این مشکل باید سازمان‌یافته و با مدیریت کامل عمل کرد، افزود: مسوولان در مواجهه با بروز مشکلاتی از این دست دارای تجربه‌های ارزنده‌ای هستند اما آماده‌سازی، آموزش همگانی و پیش‌بینی‌ها از نکات اساسی است که برای پیشگیری و مقابله با این بیماری از اولویت برخوردار است.
جهت مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق و حساب شده باید در اولویت قرار گیرد و در این زمینه از ظرفیت رسانه‌ها باید بخوبی استفاده شود وی با تاکید بر جلوگیری از بروز اضطراب در جامعه به ویژه توسط رسانه‌ها اظهار داشت: جهت مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق و حساب شده باید در اولویت قرار گیرد به طوری که اگر لازم شد حتی این آموزش‌ها به صورت چهره‌به‌چهره و از سوی پزشکان باشد.
وی هدف از برگزاری این جلسه را خردجمعی، هم‌فکری و جمع بندی مناسب برای مقابله با شیوع احتمالی این ویروس عنوان کرد و گفت: برای مقابله با این بیماری به ویژه در بحث آموزش از پتانسیل خوب تشکل‌های مردمی و تیم‌های روانشناسی برای مدیریت افکار عمومی استفاده خواهد شد.
«شجاعی» تاکید کرد: در همین راستا یک کارگروه رسانه‌ای نیز برای مدیریت بهتر فضای آموزشی جهت استفاده از آموزش‌های همگانی و ارتقای سطح آگاهی مردم بدون ایجاد رعب و وحشت در جامعه با حضور فعالان رسانه‌ای تشکیل خواهد شد.
افکار عمومی باید مدیریت شود
رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد از آمادگی مراکز درمانی و بهداشتی مهاباد نیز با تاکید بر اطلاع‌رسانی گسترده به مردم برای مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا در جامعه اظهار داشت: هنگام بروز چنین مواردی که مشابه آن در شیوع آنفلوانزا بروز کرد مدیریت افکار عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
امیر بهزاد افزود: باید با اقدامات پیشگیرانه از ایجاد اجتماع مردم در سطح شهر جلوگیری شود که در همین راستا همه مسابقات ورزشی، برگزاری جشنواره یا کنسرت‌های موسیقی تا اطلاع ثانویه کنسل شده است.
وی میزان ابتلا به این ویروس در این شهرستان را صفر اعلام کرد و ادامه داد: مردم به شایعات در خصوص این بیماری توجه نکنند و مطمئن باشند که مسوولان بهداشتی و درمانی بیشتر از آنها نسبت به این موضوع حساس بوده و هرگونه موارد احتمالی ابتلا را گزارش خواهند کرد.
وی اضافه کرد: این ویروس از نظر ژنوم نوپدید بوده و فرد مبتلا پس از 10 تا 14 روز بهبود می‌یابد و قابلیت انتقال ویروس از طریق او از بین می‌رود. وحشت‌آفرینی و مراجعه بی‌مورد مردم به مراکز درمانی، به علت افزایش امکان انتقال از فرد مبتلا می‌تواند موارد احتمالی این بیماری را افزایش دهد.
«بهزاد» با تاکید بر ضرورت آموزش مردم و کسب آمادگی برای پیشگیری از شیوع این ویروس اضافه کرد: وحشت‌آفرینی و مراجعه بی‌مورد مردم به مراکز درمانی، به علت افزایش امکان انتقال از فرد مبتلا می‌تواند موارد احتمالی این بیماری را افزایش دهد.
وی افزود: هم‌اکنون این شبکه در تمام سطوح اعم از پیشگیری، درمان و پشتیبانی برای کنترل بیماری کرونا آماده است و یک بیمارستان در میاندوآب نیز به عنوان بیمارستان مرجع برای این بیماری در جنوب آذربایجان‌غربی معرفی شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این داروخانه‌های شبانه‌روزی از یک داروخانه به سه داروخانه افزایش داده می‌شود، نیروهای درمانی مراکز شبانه‌روزی افزایش و یک دستگاه آمبولانس نیز برای همین امر تجهیز شد.
نقش مهم رسانه‌ها برای ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به کرونا
یکی از پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر آموزش‌های لازم به مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا گفت: مهمترین راه مقابله با این بیماری رعایت بهداشت فردی از جمله شستن دست‌ها با صابون به صورت صحیح و دقیق است.
دکتر سمیه دلشاد افزود: برای ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه مقابله با این ویروس آموزش همگانی اصل بسیار مهمی است که باید در رسانه‌های به ویژه در شبکه‌های مجازی که در دسترس همه مردم است استفاده کرد.
وی اضافه کرد: این شهرستان خوشبختانه دارای اداره‌کل صدا و سیما است که باید از این پتانسیل به نحو مناسب استفاده کرد و آموزش‌های همگانی را در این زمینه با زبان محلی از طریق این رسانه به اطلاع مردم رساند.
وی با تاکید بر کنترل اجتماعات در سطح شهرستان ادامه داد: ضمن تاکید بر رعایت بهداشت فردی مردم باید اقدام خود قرنطینه ای کرده و از تردد در اماکن عمومی و شلوغ خودداری کرده و تا حد ممکن کمتر از منزل خارج شوند.
کرونا را نباید دستکم گرفت
یکی از پزشکان فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی نیز گفت: برای مقابله با این بیماری باید به‌صورت همه جانبه وارد میدان شد زیرا سرعت انتقال آن بسیار سریع بوده و می‌تواند در مدت کوتاهی در جامعه منتشر شود.
دکتر بیژن دباغیان افزود: هر فرد مبتلا به راحتی میتواند 10 تا 15 نفر را آلوده کند و این آلودگی به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند از این رو پیشگیری در آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه علایم این بیماری بسیار شبیه آنفلوانزا است اضافه کرد: در این بیماری معمولا 20 درصد از مبتلایان دچار بیماری شدید می‌شوند و حدود 2 درصد افراد مبتلا فوت می‌کنند.
در بیماری کرونا که بسیار شبیه آنفلوانزا است 20 درصد از مبتلایان دچار بیماری شدید می‌شوند وی با انتقاد از دست‌اندرکاران بهداشت و سلامت آذربایجان‌غربی افزود: در حالیکه وی تنها پزشک فوق تخصص در بیماری‌های جنوب استان است دانشگاه علوم پزشکی هنوز ارتباط و یا مشورتی را با وی و سایر متخصصان صاحب نظر در استان برای مقابله با این بیماری و سهیم کردن آنها در تصمیم گیری‌ها انجام نداده است که بسیار جای سووال دارد.
دکتر دباغیان با بیان اینکه تجهیزات موردنیاز برای کارکنان مراکز درمانی و بیمارستانی برای جلوگیری از سرایت آن وجود ندارد که باید تامین شود ادامه داد: برای مقابله با چنین شرایطی سازوکارهای ویژه‌ای نیاز است که باید از سوی دست‌اندرکاران سلامت فراهم شود.
بعد روانی و اجتماعی این بیماری باید مورد توجه قرار گیرد
نماینده صنف داروخانه‌های مهاباد در این جلسه گفت: با وجود کمبود ماسک در جامعه مسوولان ذیربط در وزارت بهداشت هیچ‌گونه اقدامی برای جبران این کمبود انجام نداده و حتی با وجود احتمال شیوع این بیماری در کشور در این زمینه پیش بینی لازم را هم انجام نداده‌اند.
دکتر صابر موسی‌زاده با بیان اینکه کمبود ماسک هم‌اکنون در بعد روانی مشکلی برای مردم شده است افزود: درحالیکه مردم از یک سو انتظار دریافت ماسک را از داروخانه‌ها دارند از سویی دیگر دولت فروش و عرضه ماسک در داروخانه‌ها را ممنوع اعلام کرده است که این امر مشکلات زیادی را برای این صنف بوجود آورده و آنها را در معرض انواع اتهام قرار داده است.
وی اضافه کرد: در چنین شرایط ملتهبی تعزیرات حکومتی نیز بازرسان خود را روانه داروخانه‌ها کرده است که این امر خود بر میزان مشکلات کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده افزوده است.
وی افزود: باید با فرهنگ‌سازی و استفاده از کارشناسان مسایل اجتماعی، مشکل حال حاضر در سطح جامه مدیریت شود.
ضدعفونی کردن مدارس مهاباد آغاز شده است
مدیر آموزش و پرورش مهاباد گفت: برای پیشگیری و مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا، اقدامات مختلف از جمله ضدعفونی مدارس در این شهرستان آغاز شده‌است و در همین راستا جلسه آموزش و توجیه مدیران مدارس نیز در خصوص مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا برگزار شده است.
کامبیز شاوله افزود: تعطیلی مدارس برای انجام اقدامات ضدعفونی کلاس درس، مدارس، تجهیزات آزمایشگاهی، دستگیره درها و هرجای دیگری که احتمال آلوده شدن وجود دارد، پیش بینی شده و مدیران باید در کمترین زمان ممکن آن را به طور پیوسته انجام دهند.
وی با بیان اینکه مدارس و کلاس‌هایی که درگیر حوزه انتخاباتی بوده‌اند در این طرح در اولویت کاری قرار دارند، اضافه کرد: سه نوع برچسب معرفی ویروس کرونا، نحوه مقابله و پیشگیری از آن در اختیار کلیه مدارس قرار گرفته که باید در هر کلاس و سالن‌های تردد دانش آموزان نصب و در دید قرار بگیرد.
وی ادامه داد: همه غیبت‌های دانش‌آموزان به علت سرماخوردگی و نشانه‌های مرتبط با آن موجه بوده و حتی معلمان اختیار دارند از حضور دانش‌آموزان سرماخورده در داخل کلاس جلوگیری کنند.
همه غیبت‌های دانش‌آموزان به علت سرماخوردگی و نشانه‌های مرتبط با آن موجه بوده و حتی معلمان اختیار دارند از حضور دانش‌آموزان سرماخورده در داخل کلاس جلوگیری کنند. مدیر آموزش و پرورش مهاباد اظهار داشت: تمامی اردوهای دانش‌آموزی، تجمع، حضور در برنامه‌های غیردرسی لغو شده و همزمان مدیران هم باید دستورالعمل‌های ابلاغی را به طور کامل در اختیار معلمان قرار داده و دانش‌آموزان نسبت به آن توجیه شوند.
وی اضافه کرد: در مدارس در صورت مشاهده شدن علایم بیماری سرماخوردگی، دانش‌آموزان در اتاق مخصوصی نگهداری می‌شوند تا آنان با حضور والدین خود به پزشک مراجعه کنند و نباید بدون تاییدیه سلامت در مدارس حضور پیدا کنند تا امنیت و سلامت سایر دانش‌آموزان به خطر نیفتند.
«شاوله»، با بیان اینکه تعطیلی مدارس در حوزه اختیارات شهرستان نیست یادآور شد: تعطیلی مدارس از طریق وزارت بهداشت و درمان به آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود و از طریق اداره کل هر زمان که تعطیلی قطعی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
کرونا چیست
این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا 2 هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.
تاکنون 6 نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.
کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.
از همین بیماری‌های تنفسی در جامعه ما وجود دارد و آنفلوآنزا مثال واضح آن است؛ ویروس‌هایی مثل RSV یا بیماری‌های باکتریایی که همچون کرونا قابلیت انتقال از طریق هوا را دارد، مدت‌هاست که در ایران کنترل می‌شود؛ بنابراین نباید با ترس و وحشت نسبت به کرونا نگاه شود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مهاباد ستاد پیشگیری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/196921/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

شاهرخ استخری در بلژیک؛ از تیپ و چهره تازه تا طعنه به شبکه آی فیلم/ تصاویر

نجات 2 کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دره‌جرمی ارومیه

سرمربی جدید تراکتور امروز مشخص می‌شود

هواداران خواستار اخراج کادر مدیریت و دروازه‌بان تراکتور شدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

نجات کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه

مرگ تلخ 2 مرد در داخل چادر مسافرتی

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند