پیام آذری

آخرين مطالب

نکاتی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید رعایت کنیم مقالات

نکاتی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید رعایت کنیم
  بزرگنمايي:

پیام آذری -   متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: در اپیدمی ایجاد شده در چین، افراد کمتر از 14 سال کمتر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ولی این موضوع ممکن است در جامعه ایرانی صادق نباشد و پیشگیری از مواجهه با ویروس در تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

دکتر الهه بایبوردی  اظهار کرد: کروناها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که نوع جدید آن به نام 2019-nCoV در شهر ووهان چین با علایم عفونت شدید تنفسی شناسایی شده است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی اضافه کرد: بر اساس مقاله‌ منتشر شده در مجله جاما که به توصیف علایم بیماری در 138 بیمار بستری شده در چین پرداخته است، تب در 99 درصد از افراد، خستگی در 70 درصد، سرفه خشک در 60 درصد، درد عضلانی در 35 درصد و تنگی نفس در 32 درصد از افراد از علایم شایع ابتلا به این بیماری بوده و علایمی مثل سردرد، گیجی، دردشکم، اسهال و تهوع و استفراغ نیز در بیماران به عنوان نشانه‌های اولیه دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: نتایج این مقاله نشان می‌دهد که شروع بیماری در 10 درصد موارد با اسهال و تهوع همراه بوده و دو روز بعد علایم تنفسی در بیماران ایجاد شده است، شایعترین علایم آزمایشگاهی کاهش لنفوسیت‌ها از دسته گلبول‌های سفید خونی، طولانی شدن زمان انعقاد خون و افزایش آنزیم لاکتات دهیدروژناز بوده است.
بایبوردی متذکر شد: حدود 41 درصد بیماران در محیط بیمارستان به این ویروس آلوده شده‌اند و چهار درصد افراد بستری شده فوت شده‌اند و تا کنون هیچ درمان اختصاصی برای این بیماری شناخته نشده است و فقط درمان‌های حمایتی، تشخیص به موقع و قرنطینه کردن بیمار و رعایت اقدامات پیشگیرانه در اطرافیان و مراقبین بیمار و افراد جامعه می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.
احتمال تغییر رفتار ویروس در جوامع مختلف وجود دارد
وی با بیان این‌که کروناویروس جدید، جهش یافته بوده و رفتار آن تا حد زیادی برای ما شناخته نشده است، گفت: احتمال تغییر رفتار ویروس در جوامع مختلف وجود دارد و افراد سالمند و دارای ایمنی ضعیف نسبت به جامعه مانند افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و مصرف کنندگان داروهای سرکوبگر ایمنی و خانم‌های باردار و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
وی تاکید کرد: با توجه به مواجهه تعداد زیادی از افراد با این ویروس و ابتلایشان به این بیماری بدون ایجاد علایم و تردد راحت در اجتماع، سرعت انتقال ویروس بسیار بالا بوده و موارد شناخته شده معمولا افرادی با علایم بالینی شدید خواهند بود.
وی افزود: کودکان و افراد شاغلی که روزانه با تعداد زیادی از افراد تماس دارند می‌توانند به راحتی بیماری را به سایر اعضای خانواده انتقال دهند.
این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، بیان کرد: انتشار از هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده از راه‌های سرایت این ویروس بوده و تماس نزدیک با بیمار مثل تماس بیمارستانی ،همکار بودن یا همکلاس بودن با فرد مبتلا یا تماس شغلی در فضای مشترک بسته و همسفر بودن با فرد مبتلا در وسیله نقلیه مشترک می‌تواند به راحتی موجب بیمار شدن افراد شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه ویروس تا 9 روز در محیط خارج از بدن انسان زنده مانده و به انسان منتقل شده و هوای سرد هم موجب ماندگاری بیشتر ویروس در محیط می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد شستشو دهنده مانند وایتکس و محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه الکل می‌تواند ویروس را از سطوح پاک کند.
بایبوردی متذکر شد: استفاده از ماسک موقع خروج از منزل توصیه می‌شود، البته ماسک‌های n95 تا هشت ساعت و ماسک‌های یک لایه تا دو الی سه ساعت قابل استفاده بوده و استفاده از ماسک اگر جلوی عبور ویروس‌ها را نگیرد، حداقل می‌تواند مانع گسترش ترشحات تنفسی افراد در فضا و مانع برخورد دست‌ها به دهان و بینی و صورت شود.
وی تاکید کرد: موقع رسیدن به منزل حتما ماسک را در سطل زباله درب دار بیندازید و زمانی که در بیرون از منزل هستید، بهتر است دستکش پوشیده و پس از دست زدن به میله‌های اتوبوس و مترو، دستگیره اتاق‌ها، میز پیشخوان ادارات، دستگاه‌های کارت خوان، دکمه‌های آسانسور پول و قبض‌های کاغذی دست‌های خود را با محلول ضد عفونی کننده تمیز کنید و از تماس با دهان و بینی و چشم‌ها خودداری کنید و بهتر است از آرنج خود برای لمس این موارد استفاده کنید.
این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، گفت: تا حد امکان از شرکت در اجتماعات مثل سینماها، مراکز خرید، مساجد، استخرها، بانک‌ها و مراسم و کلاس‌ها خودداری کرده و از مراجعه بی مورد و غیر اورژانسی به مراکز درمانی پرهیز و همچنین از مسافرت‌های کاری و غیر ضروری به جهت انتقال ویروس تا حد امکان اجتناب شود.
وی افزود: موقع ورود به منزل درب ورودی منزل و اتاق‌ها را با آرنج باز کنید و اگر با دست باز کردید، آن‌ها را با الکل و مواد ضدعفونی کننده پاک کرده و پس از ورود به منزل لباس‌ها و کلیدها و سوییچ ماشین را در محل مشخص قرار دهید و بلافاصله گوشی موبایل و عینک خود را ضد عفونی کنید. دست‌های خود را بشویید و سپس لباس‌های تمیز خانه را بپوشید.
وی تاکید کرد: ‌میوه‌ها را با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید و از نایلون‌ها و کیسه‌های آن‌ها استفاده نکنید، سطوح خارجی وسایل خریداری شده را با پد الکلی یا مواد ضد عفونی استاندارد تمیز کنید.
مصرف ویتامین ث نقشی در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ندارد
بایبوردی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، مصرف ویتامین ث (C) نقشی در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ندارد.
وی بیان کرد:گوشت و مرغ بسته بندی شده مناسب‌تر هستند، اما در هر حال قبل از پخت و پز بهتر است از دستکش استفاده کرده و سپس دستکش‌ها را دور بیندازید. سیگار کشیدن و کاهش ایمنی، خطر ابتلا را به این بیماری افزایش می‌دهد و خطر انتشار با ته سیگارها و قلیان‌ها بیشتر می‌شود.
این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: این بیماری تا چند ماه ممکن است در جامعه شیوع داشته باشد، بنابراین با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی می‌توانیم نقش موثری در کنترل بیماری داشته باشیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/197017/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی