پیام آذری

آخرين مطالب

وضعیت زلزله‌زدگان؛ از تداوم آمارگیری تا آرامش نسبی سياسي

وضعیت زلزله‌زدگان؛ از تداوم آمارگیری تا آرامش نسبی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- اسباب‌کشی برخی از زلزله‌زدگان قطور به خانه‌های دوم خود در سایر شهرها از جمله خوی، کار آمارگیری از سوی ارگان‌های ذیربط را با کندی مواجه کرده اما در سایه توزیع اقلام امدادی آرامش نسبی در مناطق زلزله‌زده برقرار است.

اکنون حدود 49 ساعت از وقوع زلزله اول قطور می‌گذرد و در سایه حضور مستمر مسوولان و امدادگران در مناطق زلزله‌زده، کمبودها رو به کاهش و شبکه آب، برق و مخابرات در منطقه پایدار است؛ هرچند همچنان لاشه‌های احشامی که هنوز دفن نشده‌است، در معابر به چشم می‌خورد و زلزله‌زدگان به تداوم امدادرسانی نیاز دارند.
طبق برآوردها آواربرداری زمان‌بر خواهد بود و از آنجا که این حادثه غیرمترقبه تلفات انسانی نداشت، ستاد مدیریت بحران استان به ظاهر عجله‌ای برای این کار ندارد و خبرهای خوشی هم از تسهیلات دولتی برای ساخت منازل روستایی به گوش می‌رسد.
تسهیلات 900 میلیون ریالی برای مقاوم‌سازی
طبق اعلام مسوولان حجم تسهیلات بانکی و بلاعوض برای مقاوم‌سازی 900 میلیون ریال می‌باشد که تسهیلات 450 میلیون ریالی بنیاد مسکن با کارمزد بسیار کم یکی از آنهاست؛ علاوه بر آن 100 میلیون ریال وام اسکان موقت و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض از سوی بنیاد مسکن برای این خانواده‌ها اختصاص یافته‌است.
منازل مسکونی در 20 کیلومتری نوار مرزی استان که پیش از این با استفاده از درآمدهای حاصل از سوخت مرزنشینان در دولت تدبیر و امید بیمه حوادث شده‌، نیز امروز 300 میلیون ریال به صورت بلاعوض در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌دهد.
3700 خانوار تحت پوشش اسکان اضطراری اولیه
مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه امدادرسانی تیم‌های هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده قطور ادامه دارد، گفت: تلاش‌های بی‌دریغ 6٠ تیم امدادی با امکانات و آمادگی‌های لازم در سر صحنه، موجبات آرامش و خون‌سردی در بین زلزله‌زدگان را فراهم آورده‌است.
سعید رهبر سوره افزود: تاکنون به غیر از توزیع اقلام امدادی و زیستی در بین خانوارهای زلزله‌زده، سه هزار و 700 خانوار اسکان اضطراری یافته و همچنین بیش از سه هزار بسته غذایی ٧٢ ساعته توزیع شده است.
وی بیان کرد: این بسته های غذایی برای سه روز زلزله‌زدگان تدارک دیده شده و مشکلی در تامین نیاز غذایی آنان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه آمار اسکان اضطراری با توجه به فعالیت 60 گروه شامل بیش از 300 نفر از امدادگران در منطقه قطور، هر ساعت قابل افزایش است، ادامه داد: علاوه بر چادر، در صورت نیاز خانوارها اقلام دیگری نظیر پتو و وسایل گرمایشی نیز به آنان تعلق می گیرد.
مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی اضافه کرد: بسته های غذایی 72 ساعته نیز شامل اقلام جیره خشک بوده و برای پختن غذا در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد.
رهبر سوره با تاکید بر اینکه کمبودی در خصوص تامین اقلام غذایی زلزله زدگان وجود ندارد، بیان کرد: در صورت نیاز بسته های غذایی یک هفته ای و یک ماهه نیز بین آنان توزیع می شود.
وی ادامه داد: امداد رسانی همچنان ادامه دارد و شایعات بی‌اساس از منابع ناموثق در رابطه با توقف امدادرسانی کاملا کذب است.
برنامه ریزی برای اسکان اضطراری
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مهمترین اقدام حال حاضر ستاد مدیریت بحران در منطقه زلزله زده، برنامه ریزی برای اسکان اضطراری است، گفت: اقدامات لازم برای انجام این کار با همراهی هلال احمر انجام شده و منتظر روشن شدن وضعیت خانوارها برای اسکان در منطقه هستیم.
امیرعباس جعفری افزود: برخی واحدهای مسکونی که میزان خسارت آنها بیش از 50 درصد بوده نیاز به تخریب و بازسازی دارند که در این خصوص باید با همراهی خانواده ها و بنیاد مسکن، آمارگیری لازم صورت گیرد.
وی بیان کرد: برخی از خانواده ها پس از وقوع زلزله، وسایل و اقلام منازل خود را به شهرهای دیگر نظیر خوی انتقال داده‌اند که تعداد این خانواده‌ها در آمارگیری آتی بررسی می‌شود.
وی اظهار کرد: طبق مصوبات ستاد مدیریت بحران باید ارگان‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان، نهادهایی نظیر دامپزشکی و جهاد کشاورزی به وظایف خود در خصوص وضعیت سنجی منطقه درباره خدمات مختلف و وضع دام‌های تلف شده اقدام کنند تا آخرین وضعیت منطقه احصا شود.
مدیرکل مدیریت بحران ادامه داد: همچنین دفن بهداشتی دام‌های تلف شده و همچنین انجام اقداماتی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی و ضدعفونی کردن منطقه در دستور کار نهادهای مسوول از جمله جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.
جعفری با بیان اینکه آواربرداری از نیمه دوم اسفند در منطقه آغاز خواهد شد، گفت: در این مرحله به اهتمام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آواربرداری روستاها در دستور کار قرار می گیرد تا زمینه آغاز ساخت و ساز فراهم شود.
وی همچنین از تامین کامل خدمات زیرساختی در منطقه زلزله زده خبر داد و افزود: برق، زیرساخت های مخابراتی و آب منطقه وصل شده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
شبکه ارتباطی در مناطق زلزله‌زده، پایدار است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به پایدار شدن شبکه ارتباطی شامل تلفن ثابت، همراه و اینترنت در منطقه زلزله زده گفت: با توجه به ریزش کوه در 50 کیلومتری جاده خوی – قطور و قطعی فیبر نوری از چند نقطه، تمام ارتباطات این بخش از منطقه زلزله‌زده قطع بود که با تلاش چندین ساعته، شبکه ارتباطات در این منطقه برقرار شد.
قاسم جلیلی‌نژاد افزود: تعدادی از سایت‌های تلفن همراه در این مناطق به دلیل قطعی برق از مدار خارج شده بودند که با برق‌رسانی موقت به این سایت‌ها از طریق ژنراتورهای پرتابل و دستی دوباره وارد مدار ‌شدند.
وی با اشاره به اینکه لحظه‌های ابتدایی وقوع زلزله حجم ترافیک بالایی در شبکه‌های ارتباطی وجود داشت، بیان کرد: در حال حاضر مناطق زلزله‌زده قطور هیچ مشکلی ندارد و ارتباطات به صورت عادی برقرار است.
وی اظهار داشت: با هماهنگی انجام‌شده تیم‌های پشتیبانی شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، مخابرات، همراه اول و ایرانسل برای رسیدگی به مشکلات احتمالی در منطقه حضور دارند.
برق به طور کامل در مناطق زلزله‌زده وصل شده‌است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی نیز گفت: سیستم حفاظتی پس از وقوع زلزله در منطقه قطور خوی، برق شبکه در 24 روستا را قطع کرده بود که با تلاش نیروهای این شرکت، برق منطقه به طور کامل وصل شد.
اکبر حسن بگلو بیان کرد: پس از وقوع زلزله دوم به بزرگی 5.9 ریشتر در ساعت 19:30 هم تخریب منازل منطقه بیشتر شد و اتصال مجدد برق شبکه حدود سه ساعت به طول انجامید.
وی با تاکید بر اینکه برق خانه‌های تخریب‌شده به دلیل حفظ ایمنی قطع شده‌است، اظهار داشت: اعضای تیم‌های عملیاتی ضمن توجه به مسایل ایمنی برق خانه‌ها را یکی پس از دیگری وصل کردند.
وی اضافه کرد: در هیچ یک از روستاهای زلزله‌زده قطعی برق وجود ندارد و تیم‌ها تا زمان اتمام عملیات در منطقه خواهند بود.
با توجه به اقدامات دستگاه های مختلف اجرایی، طی حدود 50 ساعت گذشته، آمادگی این دستگاه ها در استان قابل توجه بوده و نیازهای اولیه زلزله‌زدگان رفع شده که البته گام‌های بعدی با آواربرداری و آغاز ساخت و ساز در این مناطق با قدرت بیشتری برداشته خواهد شد.
برچسب‌ها
قطور امیرعباس جعفری آذربایجان غربی خوی دولت تدبیر و امید زلزله

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/197083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود