پیام آذری

آخرين مطالب

کرونا ؛ زشت و زیبایی‌های یک جامعه مقالات

کرونا ؛ زشت و زیبایی‌های یک جامعه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - نوشته‌های مایوس‌کننده بر صفحه شیشه، مادر نگران را مقابل داروخانه میخکوب می‌کند؛ "ماسک ، الکل و مواد ضدعفونی نداریم، سوال نفرمایید؛ نوجوان همراهش بشدت سرفه می‌کند و او نگران است، هم برای نوجوانش و هم 2 فرزند کوچکش در خانه.

دو دل است، برود و یا نرود، وارد داروخانه می‌شود، متصدی داروخانه آرام و پنهانی بسته‌ای ماسک و دستکش به یک مشتری می‌دهد و زن رد و بدل شدن اسکناس را می‌بیند، با حالتی التماس گونه می‌گوید : آقا ماسک برای پسرم می‌خواستم و متصدی داروخانه عصبانی که مگر سواد نداری، این همه کاغذ روی شیشه است؟
زن، کارگر داروخانه را از لای درب می‌بیند که از حیاط پشتی داروخانه بسته‌ها را جابجا و پنهان می‌سازد ، التماس می‌کند ، پسرم بد جوری سرفه می‌کند می‌ترسم به دیگر فرزندانم نیز بیماری سرایت کند و متصدی داروخانه بی‌خیال می‌گوید نداریم خانم، نداریم.
درست 2 خیابان آن سوتر از داروخانه محتکر، متصدی و کارکنان یک فروشنده وسایل و مواد بهداشتی سخت در تلاش برای بسته‌بندی جعبه‌های کوچکی حاوی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی هستند، در شیشه فروشگاه نوشته بزرگی خودنمایی می‌کند "ماسک و دستکش رایگان توزیع می‌شود".
مراجعان به این فروشگاه با کمال احترام از سوی فروشنده استقبال شده و در مقابل دریافت بسته‌های بهداشتی تنها صلوات و حمد و سوره‌ای نثار تازه درگذشته صاحب این فروشگاه می‌کنند.
صاحب فروشگاه می‌گوید: تمام هزینه‌ای که قرار بود صرف مراسم ختم عزیز از دست رفته امان کنیم، بسته بهداشتی تهیه کرده و به رایگان در اختیار مردم می‌گذاریم، تاکنون چهار هزار بسته شامل هر بسته 2 پد الکلی، یک دستکش و 2 عدد ماسک بین مردم توزیع کرده‌ایم.
یک شهروند که بسته‌ای بهداشتی از این فروشگاه به رایگان گرفته، می‌گوید: در روزهای سخت است که هر کس زوایای پنهانی وجود خود را آشکار می‌کند، در روزهای امتحان است که مشخص می‌شود که چه کسی در راه خداست و چه کسی اسیر شیطان.
در روزهای اخیر که ویرس کرونا همه را به هراس افکنده و مردم عادی را دچار ترس و واهمه کرده، زشت و زیبایی‌های فراوانی در جامعه خلق شده ، ده‌ها فروشنده مواد بهداشتی و حتی ابزار فروش با عرضه رایگان و یا ارزان ماسک و مواد بهداشتی صحنه‌های از نیکی و ایثار آفریده‌اند و در مقابل کم نیستند افرادی که لوازم ضروری مورد نیاز مردم را در این روزها پنهان و انبار کرده‌اند تا آن را چندین برابر قیمت عرضه کنند.

پیام آذری


مقام‌های استان اردبیل در روزهای اخیر ده‌ها پرونده مربوط به گرانفروشی مواد بهداشتی را بررسی و حکم به مجازات داروخانه‌ها و اصناف داده‌اند، چند داروخانه نیر در استان اردبیل به جرم گرانفروشی و عدم عرضه مواد بهداشتی پلمب و یا جریمه شده‌اند.با وجود تعزیز و مجازات متخلفان از سوی مقام‌های قضایی هنوز کمبود ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده در استان مشهود بوده و بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده مواد بهداشتی مدعی نبود این مواد می‌باشند.
این کمبود در حالی است که مسوولان استان هر روز از افزایش عرضه ماسک و مواد ضدعفونی در سطح شهر خبر می‌دهند ولی همچنان مردم از کمبود ، گرانی و عرضه ناعادلانه این مواد گلایه می‌کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به تلاش برای رفع کمبود نیاز مردم به مواد بهداشتی گفت: واحدهای تولیدی استان با تمام ظرفیت اقلام بهداشتی ، ضدعفونی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را تولید می‌کنند.
ارژنگ عزیزی بیان‌کرد: توزیع الکل سفید در واحد تولیدی الکل طبی آذربایجان از روز چهارشنبه بصورت فله در ظروف 10 و 20 لیتری آغاز شده و از روز شنبه این واحد و واحد تولیدی دیگر این محصول را در شیشه‌های یک لیتری بسته‌بندی و به مراکز پخش تحویل خواهند داد.
او ادامه داد: یک واحد تولیدی ماسک 3 لایه نیز با همکاری اتحادیه لوازم بهداشتی و آرایشی اعلام آمادگی کرده با تولید سه‌نوبته روزانه 10 هزار ماسک به قیمت 400 تومان در اختیار شبکه‌ توزیع قرار دهد.
عزیزی افزود: همچنین یکی دیگر از واحدهای تولیدی استان آمادگی خود را برای تولید روزانه 10 تا 15 تن آنتی‌سپتیک بر پایه مس و TEA برای ضدعفونی اماکن عمومی اعلام داشته که بعد از کنترل آنالیز آن و تایید از سوی دانشگاه علوم پزشکی به بازار عرضه خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در رابطه با تامین اقلام بهداشتی از سایر کانال‌ها هم گفت: سه هزار لیتر الکل بسته‌بندی و 10 هزار لیتر انواع مایع ضدعفونی کننده از محل اموال تملیکی نیز از روز پنجشنبه در اختیار مراکز پخش و داروخانه‌ها قرار گرفته که واحد بازرسی سازمان صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بر فرآیند توزیع نظارت خواهند کرد.
اکبر بهنامجو ،استاندار اردبیل نیز گفت: تجهیزات پزشکی و تخصصی ویژه برای کادر درمانی بیمارستان‌ها به مقدار موردنیاز نیز تامین می‌شود.
وی بیان‌کرد: لوازم ضدعفونی و ماسک هم از روز شنبه به وفور در استان توزیع شده و نیاز استان تامین می شود.

پیام آذری


رامین صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با دستور دادستان مواد ضدعفونی کننده به‌صورت انبوه تولید و بصورت سیار در سطح شهرستان توزیع می‌شود.
وی بیان‌کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای ماسک و مواد بهداشتی برخی از افراد سودجو اقدام به گران‌فروشی و احتکار این محصولات کرده‌اند.
او گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران‌فروشی، احتکار و عدم درج قیمت، موارد را از طریق سامانه ارتباطی 124 اعلام نمایند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
سیدعبدالله طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل گفت: چهار گروه نظارتی برای حضور میدانی و بازرسی از داروخانه‌ها و مراکز توزیع اقلام بهداشتی بسیج شده است.
وی افزود: طبق هماهنگی‌هایی که با رییس دانشگاه علوم پزشکی انجام شده باید تمامی داروخانه‌ها بصورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات بپردازند.
او با اشاره به اینکه به برخورد با اصناف و داروخانه‌های متخلف گفت: بدون هیچ ملاحظه‌ای با فروشندگان مواد بهداشتی و تجهیزات پزشکی که مرتکب تخلف می‌شوند برخورد قانونی انجام خواهد شد.
دکتر اخوان اکبری ،رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم گفت: 14 پرونده داروخانه‌های متخلف در استان اردبیل به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.
وی بیان کرد: این پرونده‌ها که شامل موارد مربوط به گرانفروشی مواد بهداشتی و عدم رعایت قوانین و مقررات می‌باشد، روز پنجشنبه در جلسه اضطراری کمیسیون ماده 11 تعزیرات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و برای صدور حکم به تعزیرات معرفی شد.
تاکید کرد که با هرگونه تخلف واحدهای تامین و عرضه مواد بهداشتی برخورد می‌شود.
بر اساس آخرین آمارها هم‌اکنون هفت نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا بوده و در بیمارستان تحت قرنطینه و مراقبت هستند ، 2 نفر از بیماران مبتلا به کرونا نیز که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و سن بالا داشتند، جان باخته‌اند.
40 بیمار مشکوک به بیماری کرونا نیز در استان بستری بوده و تاکنون 10 بیمار مشکوک به کرونا در استان هم مداوا و از بیمارستان مرخص شده‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/197621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

امحای 113 تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد