پیام آذری

آخرين مطالب

اورژانسی‌ها، سربازان خط مقدم جنگ با کرونا مقالات

اورژانسی‌ها، سربازان خط مقدم جنگ با کرونا
  بزرگنمايي:

پیام آذری -   کافی است با شماره 115 تماس بگیرید، چند دقیقه‌ای نمی‌گذرد که فرشتگان سفید پوش اورژانس را بر بالین خود حاضر ببینید، چرا که تنها تکنسین‌های 115 هستند که قبل از هر پزشک و پرستاری، فرد بیمار را با هر نوع بیماری اعم از کرونا یا مشکوک به کرونا به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل می‌کنند.

این روزها تکنسین‌های اورژانس 115 از پیشتازان و سربازان مبارز خط مقدم صحنه‌های مختلف حوادث، سوانح رانندگی، بیماری کرونا و... هستند که در شرایط فعلی به مقابله با کرونا کمر همت بسته و با کم‌ترین امکانات و تجهیزات به عنوان اولین فرد، بر بالین بیماران مشکوک به کرونا یا هر نوع بیماری حاضر می‌شوند.
این قهرمانان خستگی ناپذیر، شب و روز ندارند؛ برایشان مهم نیست که در حال استراحت یا غذا خوردن باشند، فرقی ندارد شما پایین یا بالای شهر یا حتی حاشیه شهر باشید، به هر قیمتی که شده ماموران فداکار اورژانس، خود را برای امدادرسانی می‌رسانند. این فرشته‌های نجات اعتقادی به تعطیلات تقویمی ندارند، چرا که حتی در ایام تعطیل نیز درگیر کار و مشغول خدمت رسانی هستند.
حبیب حسینقلیزاده یکی از کارشناسان باسابقه‌ی فوریت‌های پزشکی شهر تبریز است که از سختی‌های کار تکنسین‌های اورژانس 115 در روزهای کرونایی می‌گوید: کادر فوریت‌های پزشکی علی رغم این‌که جزو پیشگامان امداد رسانی بوده و در خط مقدم کمک به مردم قرار دارند ولی همواره جزو افراد فراموش شده هستند. در مواقع مختلف نیز همواره شاهد نادیده گرفته شدن و مغفول ماندن کادر فوریت‌های پزشکی هستیم.
وی با اشاره به شرایط کاری تکنسین‌های اورژانس 115 برای مقابله با کرونا، ادامه می‌دهد: با شیوع بیماری کرونا در کشور کادر فوریت‌های پزشکی نیز درگیر مقابله با بیماری و امداد رسانی به مردم شد؛ این امداد رسانی‌ها در حالتی انجام می‌شود که احتمال انتقال بیماری کرونا به کادر فوریت‌های پزشکی دور از انتظار نیست، البته چندین نفر از همکاران اورژانسی در کشور در حین انجام وظیفه به این بیماری مبتلا شدند.
وی ادامه می‌دهد: برخی از افراد، انتظار دارند از آن‌ها تست کرونا بگیریم یا نصف شبی که به دنبال آدرس محل بیمار هستیم، جلوی آمبولانس را گرفته و می‌پرسند؛ مخفیانه بیمار کرونایی حمل می‌کنید؟!
حسینقلیزاده با بیان این‌که تکنسین‌های اورژانس 115 با انواع بیماران مواجه بوده و از ناقل بودن بیماران به ویروس کرونا مطلع نیستند، بیان می‌کند: کادر بیمارستان کاملا مجهز و لباس‌های مخصوص را برای مقابله با بیماری کرونا را برتن دارند ولی کادر فوریت‌های پزشکی با کم‌ترین امکانات و با پوشش کیفیت پایین جهت مقابله با کرونا بر بالین بیمار حاضر می‌شوند، امکان پوشیدن لباس مخصوص یا همان لباس فضایی استاندارد برای کادر فوریت های پزشکی فراهم نیست و امداد رسانی تنها با لباس توری بی‌کیفیت، ماسک ساده و دستکش پزشکی به بیماران انجام می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: بیمارانی که همکاران فوریت‌های پزشکی بر بالین آن‌ها حاضر می‌شوند، احتمال دارد دچار بیماری یا ناقل ویروس کرونا باشند، در حالی که ما از آن بی خبر هستیم. سعی می‌کنیم احتیاط‌های لازم را برای پیشگیری از کرونا انجام دهیم ولی از لحاظ تجهیزات و پوشش مناسب در مقابله با کرونا با مشکل مواجه هستیم و حتی در مواقعی برخی از همکاران جدید الورود در چنین شرایطی حین حضور بر سر بالین بیمار دچار استرس می‌شوند.
مردم برای بیماری‌های غیراورژانسی و مزمن اورژانس 115 را به محل نکشانند
وی با تاکید بر این‌که مردم بهداشت فردی خود را برای مقابله با کرونا رعایت کنند، می‌گوید: مردم برای بیماری‌های غیراورژانسی و مزمن اورژانس 115 را به محل نکشانند؛ چرا که تکنسین‌ها به دلیل درخواست‌های غیرضروری نمی‌توانند خود را به موقع بر بالین بیماران اصلی و اورژانسی برسانند.
وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و امکان انتقال ویروس به راحتی از هر فرد به دیگری امکان پذیر است، مردم باید شرایط تکنسین‌های اورژانس 115 را که بدون هیچ محافظتی وظایف خود را انجام می‌دهند، درک کنند. به عنوان مثال بیمارانی که دچار ضعف و بی حالی جزئی شده و حتی می‌توانند خود به مرکز درمانی مراجعه کنند، نیازی به تماس با اورژانس 115 ندارند.
کارشناس فوریت‌های پزشکی با بیان این‌که در حال حاضر دو بیمارستان تبریز درگیر بیماری کرونا هستند، می‌گوید: مردم از مراجعه‌ی بی مورد به این بیمارستان‌ها باید خودداری کنند؛ چرا که امکان آلوده شدن در بیرون از خانه به این ویروس بسیار زیاد است.
وی با بیان این‌که امروزه در شرایطی قرار داریم که مردم باید کمک حال یکدیگر شوند، می‌گوید: مردم با انجام روش‌های مراقبتی از شیوع بیماری کرونا در کشور جلوگیری کنند، فردی که دچار سرماخوردگی جزئی شده و دارای هوشیاری کامل است، صرفا جهت کنترل فشار خون یا کنترل وضعیت با اورژانس تماس نگیرند تا بتوانیم به موقع به بیماران اورژانسی و تصادفی رسیدگی کنیم.
وی ادامه می‌دهد: تکنسین‌های اورژانس 115 بارها بیمارانی با مشکل تنفسی و تب بالا را به بیمارستان منتقل کردند ولی این به مفهوم کرونایی بودن بیمار نیست، چرا که تشخیص بیمار کرونایی در مراحل ابتدایی امکان پذیر نیست، بلکه بعد از انجام تست‌های مورد نیاز در بیمارستان، مشخص می‌شود که فرد مبتلا به کرونا است یا خیر.
حسین‌قلیزاده با بیان این‌که رسیدگی به وضعیت بیماران اورژانسی از وظایف اصلی تکنسین‌های اورژانس 115 است، بیان می‌کند: تکنسین‌های اورژانس 115 در شرایط کرونایی کشور، در صف اول خطر قرار دارند، حتی با رعایت مسائل بهداشتی نیز نمی‌توان گفت که تکنسین‌های اورژانسی در حین انجام وظیفه و کار در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار نگرفته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: در برخی از مواقع مجبور به انتقال بیماران حاد تنفسی و عفونی به بیمارستان می‌شویم، در چنین مواقعی برای رعایت بهداشت عمومی نیاز به ضدعفونی آمبولانس‌ها وجود دارد که خشک شدن آن نیز زمان بر است.
وی با تاکید بر این‌که اورژانس 115 مرکز امدادی همگانی بوده و متعلق به مردم است، می‌گوید: همکاران و کادر درمانی در اورژانس 115 به طور شبانه روزی به مردم خدمت رسانی می‌کنند. تکنسین‌های اورژانس 115 شب و روز ندارند و در همه حال آماده باش قرار دارند.
وی با بیان این‌که آگاه شدن مردم بهتر از ترسیدن است، تاکید کرد: مردم باید آگاهی خود را برای مقابله با بیماری کرونا افزایش داده و آموزش‌های لازم راه‌های انتقال و ابتلا به ویروس را کاهش دهند.
ارائه خدمات 8 تیم ویژه اورژانس به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا در تبریز
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص  گفت: هشت تیم ویژه ساماندهی شده در قالب پرسنل آموزش دیده و مجرب با تجهیزات لازم به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا خدمات فوریت پزشکی ارائه می‌دهند.
فرزاد رحمانی با بیان اینکه فرشتگان نجات اورژانس در صف مقدم مقابله با کرونا هستند، اظهار کرد: اورژانس استان با تیم‌های عملیاتی ویژه در حال خدمت رسانی به بیماران کرونا هستند.
وی افزود: استفاده از لباس حفاظت فردی (لباس فضایی) برای ایمنی بیشتر ارائه دهندگان خدمات فوریت پزشکی بوده و نباید باعث استرس بیمار و همراهان شود.
وی از آمادگی تمام مراکز درمانی برای پذیرش بیماران مشکوک به علائم کرونا خبرداد و افزود: تمام مراکز آموزشی درمانی و غیردانشگاهی آمادگی پذیرش بیماران را دارند.
مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خاطرنشان کرد: مردم برای پرسش سئوالات مربوط به کرونا، با سامانه اورژانس 115 تماس نگیرند، چرا که این امر باعث کندی در ارائه خدمات فوریت پزشکی می‌شود و شماره تماس 4030 برای پاسخدهی به سئوالات مرتبط با کرونا در نظر گرفته شده است.
گفت‌وگو از لیلا جلیلی- خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی

پیام آذری


پیام آذری


پیام آذری


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/198229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟

تحریم خودروسازان فرانسوی؛ پاس گل وزارت صمت به چینی‌ها

تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست

ایرانی‌ها رنگ کدام خودروهای خارجی را نخواهند دید؟

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد

رانت‌پاشی از باک خودرو

پیش‌بینی واردات 100 هزار خودرو در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت: تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیدند

تولید پنج خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم متوقف شد / برند خودروهای وارداتی مشخص شد

رضایت بالای مشتریان از حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد

درخت رانت در بازار خودرو

هیچ خودرویی به گمرک نرسیده است

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران