پیام آذری

آخرين مطالب

همگرایی و شفافیت، سهم رسانه‌های مهاباد در مدیریت کرونا فرهنگي

همگرایی و شفافیت، سهم رسانه‌های مهاباد در مدیریت کرونا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- فعالان رسانه‌های دیداری، مکتوب و برخط مهاباد در قالب ستاد اطلاع‌رسانی بسیج شده‌اند تا با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در این شهرستان سهم خود را در مقابله با شیوع این بیماری در جامعه به نحو شفاف و موثر ایفا کنند.

شرایط امروز جامعه در بحث نشر اخبار در خصوص ویروس کرونا و حواشی آن امروز موقعیت ویژه‌ای را برای رسانه‌ها از لحاظ نحوه عملکرد صادقانه فراهم کرده که این موقعیت می‌تواند نقش مهمی در جلب اعتماد عمومی ایفا کند.
بی‌شک نمی‌توان انکار کرد که شرایط فعلی فرصتی مغتنم برای بازگشت اعتماد رخت بر بسته جامعه از رسانه‌های داخلی است؛ رسانه‌ها به نوعی گوش شنوا و زبان گویای جامعه یا در اصطلاح عامه به عنوان نمایندگان افکار عمومی به‌شمار می‌روند که نه تنها فاصله و بی‌اعتمادی میان حاکمیت و بستر عمومی جامعه را کاهش می‌دهند، بلکه همراه‌کننده جامعه با برنامه‌های کلان هستند.
البته ارتباط افکار عمومی با بستر رسانه‌ای ارتباطی دوسویه است و با توجه به این امر که بزرگترین سرمایه رسانه‌ها نیز اعتماد عمومی است، هیچ عامل دیگری به این اندازه در موفقیت و اثرگذاری رسانه‌ها تاثیرگذار نیست.
در همین راستا در نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا در کشور همه رسانه‌های مهاباد اعم از صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و دست‌اندرکاران فضاهای مجازی عزم خود را جزم کردند تا با تمام توان در برابر هجمه‌های داخلی و خارجی قدعلم کنند.
شهرستان مهاباد را شاید به جرات بتوان نخستین شهرستانی در کشور دانست که با تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی کرونا به میدان نبرد با این بیماری شتافت تا سهم خود را به بهترین شیوه ممکن چه در بحث اطلاع‌رسانی و چه در بحث پیشگیری و آموزش به بهترین شکل ممکن ایفا کند.
بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها رسانه‌ای
رییس ستاد اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا در مهاباد اظهار داشت: از نخستین روزهایی که بحث بیماری کرونا در کشور و این شهرستان کلید خورد با هماهنگی مدیران رسانه‌های مختلف در این شهرستان ستاد اطلاع رسانی بلافاصله تشکیل شد و از تمامی ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی درست در خصوص این بیماری برای مدیریت افکار عمومی جامعه استفاده شد.
امیر بهزاد با تاکید بر نقش رسانه‌ها در پیشگیری از بسیاری از بحران‌ها اظهار داشت: مهمترین اصل در بحث اطلاع‌رسانی، انتشار محتواهایی است که مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد زیرا نباید با اطلاع‌رسانی ناقص زمینه واهمه مردم را در جامعه به وجود آورد.
وی با تاکید بر این امر که رسانه‌ها می‌توانند در امر اطلاع‌رسانی دقیق به جامعه نقش مهمی در آرام بخشی مردم ایفا کنند، اضافه کرد: به طور قطع حفظ روحیه نشاط و شادی موجب ارتقای توانمندی انسان در برابر بیماری‌ها و کاهش خطرپذیری در برابر بیماری‌ها خواهد شد و تا اینجای کار رسانه‌ها به خوبی به این وظیفه خود عمل کرده‌اند.
وی افزود: متاسفانه انتشار برخی اخبار مختلف جعلی در فضاهای مجازی، اطلاع‌رسانی صحیح در ارتباط با بیماری کرونا ویروس را گاهی دچار مشکل کرده است.
اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع وظیفه اصلی رسانه‌هاست
مدیرکل صدا و سیمای مرکز مهاباد گفت: در شرایط کنونی، اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع وظیفه اصلی رسانه‌هاست و صداوسیمای مرکز مهاباد نیز با پخش برنامه‌های آموزشی و ارائه راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در کنار بیان واقعیت، آرامش بخشیدن به فضای جامعه را در دستور کار خود قرار داده است.
«بهرام قوی‌بنیه» با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر از کرونا، شایعه و خبرهای دروغ است که فضای جامعه را ملتهب و مردم را دچار تشویش و نگرانی کرده است، افزود: در این ایام رسانه‌های معاند با پخش اخبار دروغ و بزرگنمایی سعی در ایجاد جنگ روانی کرده‌اند و ویروس کرونا بهانه‌ای دیگر برای دشمنان شده تا بار دیگر عملیات روانی را علیه کشورمان به راه بیاندازند.
وی اضافه کرد: در این شرایط وظیفه رسانه‌ها بیشتر از هر موقع دیگری برجسته می‌شود تا با پخش اخبار به موقع و اطلاع‌رسانی شفاف دوباره امید و اعتماد را به مردم بازگردانند.
وی افزود: در همین راستا سیمای مهاباد با تهیه و پخش بیش از 15 ساعت در قالب برنامه‌های مختلف و واحد رادیو با 18 ساعت، فضای مجازی با 23 مورد تهیه اینفو آموزشی، 6 عدد
پوستر آموزشی و پویش در خانه می‌مانیم، 10 مورد فتو ویدیو و موشن ویدیو و تهیه پنج مورد گزارش توانسته است سهم خود را در این زمینه ایفا کند.
اطلاع رسانی شفاف در کنار ارتقای سواد رسانه‌ای
مدیر پایگاه خبری مکریان مهاباد معتقد است که رسانه‌ها باید در چنین شرایطی فضایی را به وجود آورد تا در کنار اطلاع‌رسانی شفاف با استفاده از منابع موثق در زمینه مبارزه و مقابله با بیماری کرونا، نقشی نیز در ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطبان داشته باشند.
رسول گلباخی با بیان اینکه انتشار اخبار دقیق و صحیح می‌تواند نقش مهمی در خنثی‌ساختن جریان‌های رسانه‌ای بیگانگان داشته باشد، افزود: رسانه‌های معاند قصد دارند با سوءاستفاده از ابهام موجود در شایعات، اخبار نادرستی را در اختیار مردم قرار دهند و با ایجاد جو ناامیدی در بین آنان علاوه بر اینکه صداقت مسوولان کشور را زیر سووال ببرند به اهداف شوم خود نیز دست پیدا کنند.
وی افزود: در چنین شرایطی سهم ما به عنوان رسانه در بحران کرونا، آگاهی‌بخشی به مردم، ایجاد آرامش در جامعه، تلطیف‌سازی فضا و از بین بردن جو ناامنی و ترس از ویروس مرموز کرونا در سطح جامعه است.
وی تاکید کرد: باید به منظور آگاهی مردم درباره این بیماری و برای مدیریت جو روانی جامعه، اطلاعات دقیق، به‌روز و شفاف در کمال صداقت به مردم اطلاع‌رسانی و ارائه شده و این روند نیز باید ادامه یابد.
رسانه ملی دست برخی جریان‌های مخرب آرامش جامعه را کوتاه کرد
مدیر خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد می‌گوید: با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها و سپس فراگیرشدن آن در سراسر کشور، رسانه ملی کوشید جامعه را بیش از پیش برای پیشگیری و فرهنگ‌سازی آماده کند.
شهریار ادیب با بیان اینکه کرونا در ایران ابتدا با برخوردها و عکس‌العمل‌های گوناگون رسانه‌ای مواجه شد، افزود: عکس‌العمل نه چندان قوی رسانه‌ها در روزهای آغازین شیوع این ویروس، به جولان رسانه‌های غیررسمی و منتشرکننده اخبار غیرواقعی و برخی افکار و باورهای خاص تا حد زیادی کمک کرد اما به تدریج رسانه ملی توانست با غیرواقعی نشان دادن فیلم‌ها و ویدیوهای جعلی در فضای مجازی با ارایه مستندات، دست برخی جریان‌های مخرب را کوتاه کند.
وی بااشاره به این امر که انتظار می‌رود رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، خود را برای آماده‌سازی جامعه برای دوران پس از کرونا آماده کند، ادامه داد: اگر به هر دلیل اضطراب‌های ناشی از کرونا مدیریت نشود، در آینده و پس از ریشه‌کنی کرونا هم تاثیرات منفی آن می‌تواند گریبانگیر جامعه شود.
وی تاکید کرد: بحران کرونا حاوی درس‌هایی در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف خواهد بود که بر پایه آن، اتخاذ تدابیر مناسب، ارتقای سوادهای ارتباطی و عاطفی، تاب‌آوری در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی، عملکرد قوی‌تر رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های رسمی و فرهنگ‌سازی‌های لازم ضروری‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسد.
وی افزود: در همین راستا این رسانه اقدامات گسترده‌ای را برای هدایت افکار عمومی و پیشگیری از بیماری کرونا انجام داد که تهیه و پخش بیش از 450 دقیقه گزارش در قالب‌های خبری و تولیدی در پنج بخش رادیویی و تلویزیونی، پخش سه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در مجموع به مدت 120 دقیقه، تهیه گزارش‌های خبری و تولیدی و مصاحبه با پزشکان متخصص درخصوص این بیماری، تهیه گزارش از اقدامات دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی برای مقابله با احتکار و روند تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده از تولید به مصرف از جمله آنهاست.
«ادیب» همچنین پرداختن به پویش‌های مردمی «#کرونا را شکست می‌دهیم» و «# در خانه _ بمانیم» در قالب تولید گزارش‌های مختلف، ارتباط‌های زنده استودیویی و تلفنی با سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی کرونا در مهاباد در بخش‌های خبری فارسی و کُردی رادیویی و تلویزیونی، تهیه و پخش گزارش‌های متعدد در خصوص آموزش، پیشگیری و مبارزه با کرونا،طلاع‌رسانی درخصوص لغو برگزاری نماز جمعه و مجالس ترحیم و عروسی و تعطیلی مراکز آموزشی و ورزشی و تالارهای پذیرایی و آرامش‌بخشی در عین هشدار دادن برای پیشگیری را از سایر اقدامات این رسانه در طول این مدت عنوان کرد.
مردم اخبار موثق و درست را از منابع رسمی دنبال کنند
یک فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات معتقد است که مردم باید اخبار و اطلاعات موثق و درست را به جای پیگیری کردن از فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه از منابع رسمی و موثق دنبال کنند.
محمدرضا رحیمی اظهار داشت: واقعیت این است از زمان تایید ورود کرونا به ایران، مردم سردرگم شده‌اند و نوعی نگرانی در جامعه به وجود آمده‌ است که در چنین شرایطی سهم رسانه‌ها در این برهه، اطلاع‌رسانی درست و دقیق در کنار آموزش و مشارکت همگانی آحاد جامعه به توصیه‌های پزشکی و پیشگیرانه است که می‌تواند بهترین راهکار مقابله با این ویروس در شرایط کنونی باشد.
وی با تاکید بر مدیریت فضای روانی جامعه در برابر این موضوع افزود: رسانه‌های خارجی به صورت مداوم و شبانه‌روزی با انتشار اخبار کذب و منفی در حال ملتهب کردن جامعه هستند که در چنین شرایطی رسانه‌های داخلی برای آرام کردن فضای روانی جامعه و خنثی کردن اخبار این رسانه‌ها باید با قدرت تمام وارد میدان شوند.
وی با بیان اینکه در این برهه باید اطلاع‌رسانی شفاف در دستور کار رسانه‌ها قرار بگیرد و از کتمان مسایل خودداری شود، ادامه داد: به دلیل جدی نگرفتن جایگاه رسانه و اطلاع‌رسانی سریع و شفاف در مورد این بیماری، خبرهای ضد و نقیضی در فضای مجازی و حتی رسانه‌های کشور دیده می‌شود که این امر تنها بر ملتهب شدن بیشتر جامعه می‌انجامد.
ایجاد امید و روحیه‌دهی سهم خبرنگاران در بحران کرونا
خبرنگار صداوسیمای مرکز مهاباد می‌گوید: خبرنگاران رسانه‌های جمعی در چنین شرایط حساسی همانند خبرنگارانی که در هشت سال جنگ تحمیلی در جبهه‌های دفاع مقدس جانفشانی می‌کردند باید اکنون نیز در جامعه به نبرد با کرونا بروند و با ایجاد امید و روحیه‌دهی به مردم آنان را برای مقابله با این بیماری یاری رسانند.
صلاح‌الدین بابایی گفت: یک خبرنگار متعهد باید در کنار اطلاع‌رسانی در مورد تعداد مبتلایان به این بیماری برای روحیه‌بخشی به مردم در زمینه شمار افرادی که در جنگ با این بیماری نیز به پیروزی رسیده و از بیمارستان مرخص شده‌اند نیز اطلاع‌رسانی کند و تنها نیمه خالی لیوان را نبیند.
وی اضافه کرد: متاسفانه رسانه‌های بیگانه به‌طور مداوم با پمپاژ اخبار منفی به جامعه سعی دارند با برخی بزرگنمایی‌ها موجبات یاس و ناامیدی را در بین مردم به وجود آورند ولی ما خبرنگاران با انتشار اخبار درست و امیدبخش باید سهم خود را در مقابله با این بیماری بنحو احسن به جا بیاوریم و اخبار منفی آنها را خنثی کنیم.
به گزارش ایرنا مدیریت بیماری کرونا علاوه بر تلاش کادر بهداشتی و درمانی به مشارکت گسترده هو عمومی مردم نیاز دارد و بر همین اساس پویش‌هایی چون «سهم من در کرونا» شکل گرفته است تا هرکسی سهم خودش را در این زمینه بررسی کند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مهاباد مطبوعات و خبرگزاری های داخلی سواد رسانه ای
پروندهٔ خبری
پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/200336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران