پیام آذری

آخرين مطالب

سهم محوری روحانیان در مبارزه با کرونا فرهنگي

سهم محوری روحانیان در مبارزه با کرونا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- علما و روحانیان با توجه به جایگاهی که بین اقشار مختلف مردمی دارند، می‌توانند سهم محوری در مبارزه با ویروس کرونا داشته باشند و در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم موثر واقع شوند.

این روزها شیوع بیماری کرونا مردم را به رعایت نکات بهداشت فردی و جمعی واداشته و دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی نیز در رابطه با این موضوع، جامعه جهانی و به خصوص مسلمانان را به یاد توصیه‌های بهداشتی و امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام انداخته است.
به نظر می‌رسد همه رفتارهای منجر به شیوع این ویروس در تضاد با توصیه‌های دینی قرار دارد و از این رو رجوع به اظهارات و توصیه‌های عالمان دینی در راه مقابله با این بیماری هم برای مسلمانان و هم برای غیرمسلمان می‌تواند گره‌گشا باشد.
نقش روشنگری امامان جمعه و جماعت
امام جمعه مهاباد با تاکید بر نقش علما در خصوص مقابله با بیماری کرونا می‌گوید: در جامعه ما امامان جمعه و علما جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارند و حرف شنوی خاصی از توصیه‌های آنان وجود دارد؛ بر این اساس می‌توانند در آگاهی‌بخشی به شهروندان نقش ویژه‌ای ایفا کنند.
ماموستا ملاعبدالسلام امامی ادامه داد: شهرستان مهاباد به عنوان اولین شهر کشور، پیشنهاد تعطیلی نماز جمعه، مجالس ترحیم و تجمع‌های مذهبی را از طریق امامان جمعه سطح شهرستان در جهت کنترل شیوع بیماری کرونا ارایه و در این راستا با مقدم دانستن سلامت جامعه، اقدام به تعطیلی مساجد کرد.
وی با اشاره به اینکه رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در چنین وضعیتی از گناهان نابخشودنی محسوب می‌شود، افزود: کسانی در حال حاضر بدون توجه به سفارش‌های وزارت بهداشت و درمان زمینه آلوده شدن خود و سایران را به بیماری کرونا فراهم می‌کنند قطعا باید جوابگوی رفتار خود هم در این دنیا و هم در دنیای آخرت باشند چرا که رفتار آنان برای همه جامعه زیانبار است.
رفتاری تهدیدکننده سلامت حرام است
امام جمعه مهاباد با اشاره به اینکه هر رفتاری که موجب از بین رفتن سلامت انسان‌ها شود، از مظهر قرآن و پیامبر اسلام (ص) حرام است، گفت: اکنون تنها کار مورد انتظار از مردم رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه است و فردی که از خانه بیرون می‌آید چه به فرض اینکه چه سالم باشد و چه مبتلا شده باشد سلامت خود و جامعه را تهدید می‌کند و این امر برای او گناه محسوب می‌شود.
ماموستا امامی، مومنان را ساکنان یک کشتی دانست و عنوان کرد: امروزه شرایط بیماری کرونا به گونه‌ای است که رفتار هر فرد در کل جامعه و حتی کل جهان تاثیر دارد و بر این اساس مردم باید آگاه باشند که مقابله با این بیماری نیاز به همت همگانی دارد و ماموستاها نیز فتواهای خود را بر این اساس صادر کرده‌اند.
ماموستا امامی با اشاره به ظرفیت مساجد برای مقابله با کرونا اظهار داشت: به ماموستاهای مساجد سطح شهر توصیه شده است تا هرگونه پیام، هشدار یا آگاه‌سازی که نیاز مردم باشد را از طریق بلندگوهای مساجد در هر منطقه به آگاهی مردم برسانند.
وی همچنین بیان کرد: برخی از تجمع‌ها و برگزاری نمازهای جماعت در برخی از روستاها گزارش شده که باید گفت تا زمانی که تجمع افراد موجب تهدید سلامت جامعه باشد این عمل حرام است و تقاضا داریم مردم نیز ما را در این بحران به وجود آمده یاری کنند.
ماموستا امامی همچنین انکار مریضی و پنهان کردن علایم بیماری کرونا توسط برخی افراد را گناه دانست و یادآور شد: مردم باید بدانند واگیردار بودن این ویروس موجب شده جان همه در معرض خطر باشد و هر فردی طبق گزارش‌های پزشکان دارای علایم مشکوک به بیماری کروناست باید خود را قرنطیه یا در حالت وضعیت وخیم، خود را به مراکز درمانی معرفی کند.
اسلام دین پاکیزگی و طهارت است
ماموستا ملاعبدالقادر سهرابی امام جمعه پیشین مهاباد نیز در ارتباط با نقش امامان جمعه در مقابله با بحران کرونا معتقد است که «اسلام دین نظافت، پاکیزگی و طهارت است و همه بیماری از رعایت نکردن نکات بهداشتی نشات می‌گیرد».
وی بر رعایت مسائل بهداشتی و درمانی برای مقابله با ویروس کرونا تأکید کرد و گفت: همه اعضای خانواده و تک تک آحاد جامعه باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند زیرا به یقین رعایت توصیه‌های بهداشتی و درمانی یک وظیفه همگانی و یک واجب شرعی است.
ماموستا سهرابی بزرگ‌نمایی در بحث ویروس کرونا را یک آفت بزرگ دانست و خاطر نشان کرد: به یقین داشتن امید و توکل به قدرت خداوند یکی از راه‌های غلبه بر بلاهاست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مردم باید به توصیه‌های بهداشتی متولیان امر توجه داشته باشند، ابراز کرد: به طور حتم اگر با همدلی و اتحاد و با رعایت نکات کلیدی که مسؤولان تذکر می‌دهند، به این بلا نگاه کنیم، همه سختی‌ها برطرف و شر این ویروس از سر مردم کم خواهد شد.
ماموستا سهرابی با تأکید بر اینکه باید سبک زندگی مردم به سمت سبک زندگی اسلامی سوق داده شود، ابراز کرد: به یقین اگر سبک زندگی مردم اسلامی شود، بسیاری از مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم دیگر جایی در زندگی مردم نخواهد داشت.
امام جمعه پیشین مهاباد امر به معروف و نهی از منکر را تنها راه نجات انسان از مشکلات دانست و عنوان کرد: خداوند هیچ توصیه، دستور و منعی را خطاب به انسان بدون دلیل عطا نکرده و کسی که آن را رعایت کند نه تنها خود بلکه شاید مانند بیماری کرونا انسان‌های سراسر جهان را نیز درگیر بدبختی کند.
دین اسلام حاوی نکات غنی در زندگی فردی و اجتماعی است
یکی از روحانیان مساجد مهاباد می‌گوید: دین مقدس اسلام، حاوی نکات غنی و ظریف از بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است که عمل به این توصیه‌های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و عموم مردم خواهد بود و آدمی را از ابتلا به بیماری های واگیردار و غیر واگیردار مصون می‌کند.
ماموستا حسن علی‌پور با اشاره به اینکه در دین اسلام بر حفظ جان تأکید شده است و هیچ کسی نمی‌تواند نسبت به جان خود و همنوعانش بی‌تفاوت باشد، ادامه داد: برای تحقق این امر باید همگان نسبت به رعایت امور بهداشتی و درمانی حساس باشند و به نکاتی که در این رابطه گفته می‌شود، توجه جدی داشته باشند.
وی عنوان کرد: قرآن کریم و توصیه‌های پیامبران در قالب آیات و احادیث و سیره، بر ضرورت و اهمّیت موضوع سلامتی تاکید دارد و در مبانی بهداشت اسلامی نیز رعایت و حفظ سلامت خود و اطرافیان از مصالح عمومی نظام اجتماعی و بخشی از مسئولیت همگانی محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از بیمار­ی‌ها در راستای حفظ جان مسلمانان واجب عینی است و اگر آگاهانه و از روی عمد در حفظ جان مسلمانان کوتاهی شود، خطاست و شایسته عقوبت خواهد بود.
ماموستا علی‌پور تاکید کرد: مصلحت انسان در آن چه که از حلال و حرام و امر و نهی می­‌بینم، به دقت لحاظ شده است و شهروندان نیز باید در حد توان ضمن رعایت نکات بهداشتی جان خود و هم نوعان خود را نجات دهند.
سرنوشت اقوام به رفتار مردمان آن وابسته است
یکی از ماموستاهای مساجد مهاباد عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم آورده است که سرنوشت هر قومی را که دچار عذاب و بدبختی شده است را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند؛ بر این اساس بر همه واجب است که با رعایت نکات بهداشتی و انجام دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی این بیماری را کنترل کنند.
ماموستا ملاکاوه اسماعیلی با بیان اینکه باید این بیماری را یک امتحان الهی بدانیم و از آن سربلند بیرون بیاییم، خاطر نشان کرد: با رعایت بهداشت فردی و دعا به پیشگاه احدیت این بحران را به یک فرصت ارزشمند برای دعا و معنویت تبدیل کنیم و از ظرفیت‌های آن نهایت استفاده را ببریم.
وی با تأکید بر اینکه باید همگان به نکات بهداشتی و درمانی توجه کنند و این یک واجب شرعی است، افزود: اگر جان خود و هم‌نوعانمان برایمان مهم است باید تا می‌توانیم به نکات بهداشتی که از سوی متولیان امر بیان می‌شود، توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی ماندن در خانه بهترین راهکار برای رهایی از این مشکل است.
وی با بیان اینکه وقتی سخنرانی سالیانه رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی لغو می‌شود، دلیل بر اهمیت دادن ایشان به امر بهداشت و سلامت مردم است، گفت: مردم باید از سفرهای غیرضروری شهری و برون شهری به شدت پرهیز کنند، چون وجود هرگونه اجتماعی موجب گسترش دامنه شیوع این ویروس در کشور خواهد شد.
ماموستا اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز پرستاران، پزشکان و سایر کادر درمانی کشور در خط مقدم جبهه سلامت حضور دارند، گفت: باید با عمل به توصیه‌های بهداشتی، مدافعان سلامت را در عمل به وظایف واقعی خود یاری کنیم.
تجمعی که جان انسان‌ را به خطر اندازد، درست نیست
ماموستا شفیع برهانی از دیگر علمای دینی مهاباد هم با اشاره به اینکه برخی به تعطیل شدن نماز جمعه انتقاد دارند، گفت: تجمعی که سلامت جامعه را تهدید کند و باعث شود در پی آن بیماری در سطح جامعه رواج پیدا کند درست نیست و همه را نیز باید در این خصوص آگاه کرد.
وی به آن دسته از افرادی که به صورت پنهان در سطح روستاها اقدام به برگزاری نماز جماعت در این شرایط می‌کنند، توصیه کرد: تا بهبودی شرایط کامل هرگونه تجمع، شرکت در آیین مذهبی و مجالس ترحیم را برای کمک به خود و همنوعانشان ترک کنند.
وی یادآور شد: قرآن مجید برخی امور را حرام و بعضی دیگر را مباح و حلال دانسته است که به طور مسلم، همه این سفارش‌ها بنابر حکمت خاص خود و با توجه به وضع جسم و جان انسان تشریح شده‌اند؛ بنابراین هرآنچه در قرآن حرام شناخته شده، بی‌شک از لحاظ مادی یا معنوی برای مردم زیان‌بار است و هر چیزی که در قرآن از آن به حلال و مباح یاد می‌شود، بر صحت جسم و روح تأثیرگذار است.
ماموستا برهانی با بیان اینکه شیوع بیماری فراگیر کرونا نشان داد که بیش از هر چیزی به همدلی و همراهی در کشور نیازمندیم، گفت: تا زمانی که با هم متحد نباشیم نمی‌توانیم در مقابل این ویروس منحوس پیروز شویم.
وی دعا و توسل در ایجاد امید و رفع افسردگی از جامعه را غیرقابل انکار دانست و افزود: ارتباط با خداوند در قالب دعا و مناجات سبب آرامش روحی و روانی انسان می‌شود و در کنار رعایت مسائل بهداشتی تاثیر مثبتی در مبارزه با بیماری کرونا دارد.
ماموستا برهانی یادآور شد: خداوند پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد و رعایت بهداشت در متن دین است و رعایت نظافت فردی بالاترین شاخص یک انسان مومن است و اگر نکات بهداشتی را در این مدت به درستی رعایت کنیم و بر خدا توکل کنیم بر مشکل بیماری کرونا هم پیروز می‌شویم.
خطبه‌های نمازجمعه همچنان از طریق فضای مجازی انتشار می‌یابد
امام جمعه مهاباد با بیان اینکه تمام مساجد تنها برای اذان باز می‌شود در بقیه طول شبانه‌روز تعطیل است، گفت: خطبه‌های نماز جمعه هر هفته ضبط شده و از طریق رسانه‌های سطح شهرستان اعم از صداوسیما، خبرگزاری و کانال‌های خبری برای مردم منتشر خواهد شد.
ماموستا امامی همچنین به خیران سلامت و کسانی‌که توانایی مالی دارند، توصیه کرد: در این مدت به فکر کارگران و افرادی که به صورت روز مرد ارزاق می‌کنند، باشند چرا که اجر این‌گونه موارد در درگاه خدا ثواب غیرقابل وصف دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی زیادی از افراد دارای شغل آزاد بر اثر شیوع ویروس کرونا، دچار مشکل اقتصادی شده‌اند، وظیفه ما روحانیان ترغیب توانمندان برای کمک به آنان است.
اساس آموزه‌های دینی ما بر رعایت نکات بهداشتی، دعا و نیایش در مقابل سختی‌ها استوار است؛ تفاوت مومن با غیرمومن در بیماری‌ها و گرفتاری‌ها نیز همین است؛ وقتی غیرمومن بیمار می‌شود، زجر بیماری را تحمل می‌کند اما به خدا نزدیک نمی‌شود ولی انسان مومن در کنار درک بیماری به خداوند و قرآن کریم نزدیکتر می‌شود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مهاباد بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/200500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بانوی 50ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

برتری آریان همدان برابر تیم نود در ارومیه

انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

پرداخت 5670 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی

(ویدیو) لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

ورزشکاران زنجانی 370 مدال رنگارنگ کسب کردند

ضبط 47 دستگاه ماینر قاچاق در ارومیه

محفل شعر ترکی رضوی در تبریز برگزار می‌شود

اطلاعیه باشگاه تراکتور؛ اتفاقات فرودگاه تبریز باعث تاسف است

بیانیه هیأت مدیره باشگاه تراکتور/ مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری

واکنش باشگاه تراکتور به اتفاقات فرودگاه تبریز/ ادامه مذاکره با گزینه‌های هدایت تیم

واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان

اولین واکنش تراکتور به اتفاقات جنجالی فرودگاه

ادامه حواشی «مست عشق»؛ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

آذربایجان شرقی جایگاه اول صادرات شیرینی و شکلات

ضرورت تکمیل پروژه‌های راه‌سازی مرند

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تغییر چهره «ارغوان مشکات» سریال دلدادگان بعد 7 سال در 34 سالگی

لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

با همکاری دستگاه‌های اجرایی به دنبال توسعه ورزش استان هستیم

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز شنبه اول اردیبهشت

ورزش نابینایان و توانیابان مورد توجه قرار گیرد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

ورزش نابینایان و توان‌یابان مورد توجه قرار گیرد

صدور و تمدید 180 پروانه « کابرد علامت استاندارد اجباری » در استان اردبیل

آمادگی گلبالیست‌های اردبیلی برای حضور در پارالمپیک پاریس

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار

صدور و تمدید 180 پروانه «کاربرد علامت استاندارد اجباری» در استان اردبیل

رهاسازی 285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان

زن 50 ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

285 میلیون مترمکعب آب از سدبوکان رهاسازی شد

لحظه انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه + فیلم | وضعیت مغازه را ببینید

کشف کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی

مصدومیت 7 نفر در واژگونی جداگانه دو خودرو در استان آذربایجان‌غربی

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

(ویدئو) انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه

نصیرزاده: فیلم اتفاقات فرودگاه را برای مربیان خارجی فرستادند و آنها را نگران کردند

نصیرزاده: کریس کلمن، گزینه اصلی نیمکت تراکتور