پیام آذری

آخرين مطالب

وقتی «نداریم‌» های اقلام بهداشتی به «داریم» تبدیل می‌شود مقالات

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- کمبود یا حتی نبود برخی اقلام بهداشتی طی روزهای نخست شیوع بیماری کرونا در مراکز عرضه آذربایجان‌غربی به تهدیدی جدی تبدیل شده بود؛ تهدیدی که در سایه تدابیر ویژه و هدفمند در زمینه تولید و واردات از یک سو و نظارت بر توزیع اقلام از سوی دیگر، طی کمتر از یک ماه به فرصت تبدیل شد.

طی روزهای ابتدایی اسفند سال 1398 که شیوع بیماری کرونا در ایران کلید خورد، بسیاری از مردم با تقاضای خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده راهی بازار و داروخانه شده و با نوشته‌ها و پاسخ‌های مختلف اما منفی مواجه می‌شدند.
«لطفا سوال نفرمایید، ماسک، دستکش و محلول نداریم»، « ماسک و محلول ضدعفونی تمام شد»، «محلول ضدعفونی وجود ندارد، سوال نکنید.»، «ماسک نداریم، اصرار نفرمایید» و «ژل ضدعفونی و محلول موجود نیست» از جمله جملاتی بود که بر روی شیشه‌ها و سردر برخی از داروخانه‌ها نقش بسته بود و در آن داروخانه‌هایی که در ورودی آنها این جملات وجود نداشت، بسیاری از مردم با جواب «نه متاسفانه نداریم» مواجه می‌شدند.
با توجه به افزایش تقاضا و کمبود عرضه، نهادهای مسوول وارد کارزار تولید شدند و با اعطای دهها مجوز تولید و همچنین تهیه ماده اولیه به ویژه در خصوص محلول‌های ضدعفونی، زمینه افزایش عرضه فراهم شد تا جایی که طی کمتر از یک ماه، این افزایش عرضه به حدی رسید که مسوولان از اشباع بخش عرضه بازار ضدعفونی‌کننده‌ها خبر دادند.
در خصوص دستکش و ماسک نیز که ضرورتی به میزان محلول‌های ضدعفونی کننده وجود ندارد و بیشتر پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مقابله با کرونا به آنها نیاز دارند، وضعیت آذربایجان‌غربی روز به روز به سمت بهبود می‌رود و در حال حاضر بازار دستکش به تعادل رسیده و بازار ماسک نیز علاوه بر تهیه کامل برای کادر درمانی، در بازار آزاد به میزان قابل توجهی برای خرید وجود دارد.
توزیع 440 هزار لیتر محلول ضدعفونی در بازار دارویی آذربایجان‌غربی
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی می‌گوید «طی یک ماه گذشته با هدف کاهش مشکلات مردم، 440 هزار لیتر محلول ضدعفونی طی سه نوبت در داروخانه‌های ارومیه و شمال و جنوب استان توزیع شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته‌است.
به گفته دکتر جلال غفارزاده، در حال حاضر که کمتر از یک ماه از شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی می‌گذرد، بازار دارویی استان از محلول‌های ضدعفونی اشباع شده ولی ادامه روند تامین این اقلام همچنان در دستور کار است.
وی بیان کرد: طی این مدت و با هدف افزایش تولید و تامین محلول‌های ضدعفونی در استان، 28 فقره پروانه برای واحدهای تولیدی صادر و این واحدها با حداکثر ظرفیت وارد مدار تولید شد؛ این در حالی‌است که در اکثر استان‌های کشور و بسیاری از کشورهای دنیا کمبود محلول‌های ضدعفونی همچنان وجود دارد.
تولید بیش از 2.6 میلیون لیتر مواد ضدعفونی‌کننده در آذربایجان‌غربی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز از تولید بیش از 2 میلیون و 652 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده، بیش از 658 هزار لیتر الکل و بیش از 20 میلیون و 166 هزار عدد انواع دستکش لاتکس یکبار مصرف طی یک ماه گذشته در استان خبر می دهد.
به گفته غلامرضا بابایی این محصولات تولیدی جهت توزیع با اولویت کادر درمانی بیمارستان‌ها به دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تحویل داده شده و تولیدکنندگان استان همراه با جامعه پزشکی و داروسازی از هیچ کوششی در مسیر خدمت به مردم برای مبارزه با بیماری کرونا دریغ نمی‌کنند.
245 هزار بسته دستکش در مدار توزیع بین مردم آذربایجان‌غربی قرار دارد
مدیر تجهیزت و ملزومات مصرفی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی نیز می گوید «245 هزار بسته دستکش در استان تهیه شده که بخشی از آن توزیع شده است و بخش دیگری در مدار عرضه بین مردم قرار دارد».
لعیا صدیق‌راد بیان کرد: در پی شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت صادرات دستکش از کشور، محموله هفت کانتینری که با هدف صادرات وارد گمرک بازرگان شده‌بود، برای توزیع در آذربایجان‌غربی انبار و با همراهی صاحب این محموله و یکی از شرکت‌های توزیع در آذربایجان‌غربی، صدها هزار بسته دستکش با قیمت مصوب بین بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و و نهادهای نیازمند توزیع شد.
به گفته وی بقیه اقلام داخل این محموله نیز طی روزهای آینده با برنامه‌ریزی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی توزیع می‌شود.
وی فعالیت کارخانه تولید دستکش حریر در آذربایجان‌غربی را ظرفیت ارزشمندی برای استان می‌داند و می‌گوید: با تدابیری که اتخاذ شده است، مشکل خاصی در تامین دستکش مورد نیاز شهروندان در استان نخواهیم داشت.
«صدیق‌راد» در خصوص ضرورت استفاده از اقلام پیشگیری از بیماری به‌ویژه دستکش گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی استفاده از دستکش برای افراد عادی ضرورتی ندارد و فقط کادر درمانی و افراد در معرض آلودگی ملزوم به استفاده از دستکش هستند.
کشف حدود 110 هزار ماسک از متخلفان در آذربایجان‌غربی
به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی «طی بازرسی‌های 35 روز گذشته در استان، 110 هزار عدد انواع مختلف ماسک در شهرستان‌های مختلف کشف و بخش قابل توجهی از آن به مدار عرضه و استفاده وارد شده‌است».
جلال غفارزاده با اشاره به اینکه بیش از 89 هزار عدد از این تعداد ماسک ساده و حدود 21 هزار عدد نیز ماسک فیلتردار موسوم به N95 بوده است، می‌گوید: پس از بررسی کارشناسی، نزدیک به 96 هزار عدد از این تعداد شامل حدود 16 هزار و 700 عدد ماسک فیلتردار و بیش از 79 هزار عدد ماسک ساده قابل استفاده تشخیص داده‌شد.
وی بیان کرد: از این تعداد نیز 9 هزار و 400 عدد ماسک فیلتردار N95 و حدود 48 هزار عدد ماسک ساده به مراکز آموزشی درمانی استان و فوریت‌های پزشکی و معاونت بهداشتی آذربایجان‌غربی اهدا شد.
به گفته وی بخشی از این اقلام کشف شده نیز به همراه محلول‌های ضدعفونی‌کننده در اختیار مراکز تحت حمایت و نظارت بهزیستی شامل مراکز نگهداری سالمندان و شیرخوارگاه‌ها قرار گرفت.
دکتر غفارزاده می‌گوید: در حال حاضر نیز بیش از 38 هزار عدد ماسک شامل هفت‌هزار و 300 عدد ماسک فیلتردار و افزون بر 31 هزار عدد ماسک سه لایه به انبار معاونت درمان دانشگاه تحویل داده شده که در روزهای آینده بین مراکز درمانی توزیع می‌شود.
200 هزار ماسک از گوانگجوی چین به آذربایجان‌غربی اهدا شد
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه سرکنسول ایران در گوانگجوی چین 200 هزار ماسک سه‌لایه به استان اهدا کرده است، می‌گوید: این محموله طی روزهای اخیر به دانشگاه علوم پزشکی استان تحویل شد.
به گفته « محمدمهدی شهریاری » وضعیت عرضه اقلام بهداشتی در سطح استان مطلوب است و متولیان امر، توزیع آن در مناطق روستایی و کارخانجات را مورد توجه قرار می‌دهند.
به گزارش ایرنا، این روند بسیار امیدوارکننده زمینه ارتقای مولفه‌های پیشگیری را در آذربایجان‌غربی فراهم کرده و همین امر، بخشی از پروسه کاهش مبتلایان را موجب شده است.
امید می‌رود با رفع کامل این بیماری در آذربایجان‌غربی، فرصت تولید محصولات ضدعفونی و اقلام مشابه در استان به افزایش صادرات آنها تبدیل شود که در آن صورت شاهد رشد قابل توجه درآمدهای استانی نیز خواهیم بود.
برچسب‌ها
کرونا ویروس کرونا آذربایجان غربی
پروندهٔ خبری
کرونا و معضل بازار لوازم پیشگیری از آن کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/201886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟