پیام آذری

آخرين مطالب

کرونا بر مدار مدیریت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- آذربایجان‌غربی طی حدود یک ماه گذشته همواره در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان ابتلا را داشته و با وجود توجه به پدافند غیرعامل و مهیاکردن تخت‌های بیمارستانی در جای‌جای استان، بخش زیادی از آنها با اجرای اقدامات پیشگیرانه و همراهی مردم خالی مانده است.

اگرچه ویروس کرونا ناشناخته و کنترل روند شیوع آن به شدت با رفتار مردم استان در هم آمیخته است اما تعداد بهبودیافتگان و افزایش نیافتن نامتعارف مبتلایان و فوتی‌ها نشان از آن دارد که این بیماری در آذربایجان‌غربی افسارگسیخته نیست و روی مدار مدیریت قرار دارد.
آذربایجان‌غربی از روز هشتم اسفند سال گذشته با شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری کرونا در ردیف استان‌های درگیر این بیماری قرار گرفت اما از جمله آخرین استان‌هایی بود که وارد لیست شد و در ایام نخست نیز، روند بیماری سرعت بسیار کمی‌ داشت.
پس از حدود 15 روز، این بیماری در آذربایجان‌غربی سرعت گرفت و رفته‌رفته بر تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در استان اضافه شد تا اینکه در پایان ماه نخست شیوع این بیماری در این استان، تعداد مبتلایان به حدود 600 نفر و فوتی‌ها به حدود 50 نفر رسید.
این آمار با وجود اینکه به خودی خود بسیار زیاد است ولی در مقایسه با آمار کشوری رقم مناسبی به چشم ‌می‌خورد زیرا در کشور از هر 2 هزار و 500 نفر یک مورد ابتلا وجود دارد ولی در آذربایجان‌غربی، این رقم از هر پنج هزار و 500 نفر یک مورد ابتلاست.
همچنین در موارد فوتی‌ها، در کشور از هر 34 هزار نفر یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شده در حالی که این رقم در آذربایجان‌غربی برای 67 هزار نفر، یک مورد فوتی است.
مشکلی در ارایه خدمت به بیماران وجود ندارد
استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت درمانی بیماران می‌گوید: در ارایه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان مشکلی وجود ندارد و پذیرش بیماران در شرایط عادی انجام می‌شود؛ «هم‌اکنون با توجه به ظرفیت تخت‌های خالی بیمارستانی درسطح استان، امکان خدمات‌رسانی مطلوب به بیماران فراهم است».
محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه همراهی مردم مهم‌ترین بخش در کنترل بیماری کروناست، ادامه داد: قطب‌های اقتصادی جهان از جمله اسپانیا و ایتالیا نیز در ارایه خدمات در زمان‌های پیک بیماری با مشکل مواجه شده‌اند در حالی که خوشبختانه این وضعیت در کشور ما اتفاق نیافتاده است.
وی گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای درگیر با کرونا به علت مدیریت نامناسب، فروشگاه‌ها از اجناس خالی شده و ماسک و اقلام بهداشتی وجود ندارد در حالی که در کشور و استان ما این مشکلات حداقل بوده است.
وی با بیان اینکه امکانات استان تاکنون در سطح مطلوبی پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا بوده است، اضافه کرد: خوشبختانه وضعیت این بیماری با همراهی مردم تحت کنترل است و از مردم نیز درخواست داریم برای مواجه نشدن با شرایط بحرانی، همیاری خود را در قبال هموطنان و مسوولان تا شکست کامل این بیماری ادامه دهند.
استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: آمار مبتلایان به این بیماری و قرار گرفتن استان در رتبه‌های آخر جدول کشور نشان‌دهنده همبستگی و همدلی خوب بین مردم و مسوولان است که موجب خواهد شد آسیب‌های ناشی از این ویروس به حداقل خود برسد.
«شهریاری»، کمک‌های مردمی‌ در بخش سلامت را نیز در این مدت ستودنی دانست و بیان کرد: مشارکت‌های مردمی‌ بار سنگینی را از روی دوش دانشگاه علوم پزشکی استان برداشته است تا کادر درمانی بتواند بهترین خدمات را به بیماران عرضه کنند.
وی با اشاره به اینکه 95 درصد جمعیت استان زیر پوشش طرح بسیج ملی غربالگری کرونا قرار گرفته‌اند، گفت: طبق آمار وزارت بهداشت 2 میلیون و 571 هزار و 52 نفر غربالگری شده‌اند و آذربایجان‌غربی در رتبه دوم کشور از لحاظ پوشش غربالگری قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه این غربالگری نقش ارزنده در شناسایی افراد مبتلا به کرونا و نیز پیشگیری از ابتلا و قطع زنجیره انتقال دارد، افزود: افراد مشکوک به کرونا پس از شناسایی از طریق غربالگری، مورد پیگیری بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ضرورت همکاری مردم در این طرح نیز افزود: راهبرد اصلی در شکست کرونا توجه به شعار «در خانه بمانیم» است و مشارکت مردم بدون‌شک در مقابله با این بیماری موثر است.
مراکز درمانی آذربایجان‌غربی کمبود تجهیزات ندارد
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ درمانی آذربایجان‌غربی می‌گوید «مراکز بیمارستانی این استان هیچ کمبودی در زمینه ارایه خدمات به بیماران کرونا بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت ندارد».
دکتر جواد آقازاده اظهار داشت: شیوه درمان و مراقبت از بیماران کرونا در آذربایجان‌غربی بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت است و آنچه در این سازمان برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا اعلام شده در این استان نیز به کار گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: در اوایل شیوع بیماری کرونا مقداری‌ کمبود اقلام بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش و دیگر امکانات مورد نیاز کادر درمانی احساس شد ولی هم‌اکنون این مشکل رفع شده و انبارهای ما در بیمارستان‌های سطح استان روزانه کنترل و شارژ می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی از لحاظ امکانات و تجهیزات هیچ مشکلی در حال حاضر ندارد، اضافه کرد: برای مقابله با کرونا همیاری مردم مهمترین دغدغه ما به شمار می‌رود زیرا آنان می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ماندن در خانه کمک شایانی به حوزه سلامت استان کنند.
وی از توزیع 200 هزار عدد ماسک در سطح استان جهت استفاده کادر درمانی خبر داد و گفت: این محموله که شامل ماسک‌های سه‌لایه است از کشور ‌چین وارد استان شد و به مرور زمان و بر اساس نیاز شهرها، وضعیت بیماری و موجودی انبار توزیع خواهد شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ درمانی آذربایجان‌غربی در ادامه به نقش مهم بهورزان در شناسایی افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای در سطح استان هستند، اشاره کرد و افزود: کمترین تعداد مبتلایان مربوط به کسانی است که از قبل دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، بیماری‌های مزمن، مصدومان شیمایی، قلبی عروقی و رادیوتراپی هستند که در مقابل با کرونا مقاومت کمتری دارند و این مهم حاصل تلاش بهورزان است.
دکتر آقازاده با بیان اینکه امروز کشور در شرایط جنگ با یک ویروس ناشناخته قرار دارد، تاکید کرد: همه باید در کنار یکدیگر باشیم و تا شکست این ویروس، همیاری و مشارکت داشته باشیم چون ویروس باقی مانده در بدن هر کدام از ما می‌تواند کل جامعه را دربرگیرد.
کاهش بیش از یک میلیون تردد جاده‌ای طی تنها 4 روز
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز می‌گوید: تردد در جاده‌های استان طی چهار روز نخست نوروز امسال نسبت به مدت مشابه نوروز سال گذشته 50 درصد شامل حدود یک میلیون تردد کاهش داشته که علت اصلی آن، شیوع بیماری کرونا بوده‌است.
ارسلان شکری افزود: در حالی که طی نوروز سال گذشته حدود 2 میلیون تردد در جاده‌های آذربایجان‌غربی ثبت شده بود، این رقم در مدت مشابه نوروز امسال به نزدیک یک میلیون تردد رسید.
وی اضافه کرد: همچنین در این مدت تردد از مبادی ورودی و خروجی آذربایجان‌غربی به 40 درصد سال گذشته رسیده است که امیدواریم این روند کاهشی با توجه به شیوع بیماری کرونا تداوم یابد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: متوسط سرعت ثبت‌شده توسط سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای مرکز مدیریت راه‌های استان 77 کیلومتر بوده که سرعت مناسبی است.
شکری گفت: 10 درصد ترددها طی این مدت در جاده‌های آذربایجان‌غربی مربوط به وسایل نقلیه سنگین و هشت درصد از مجموع ترددها نیز دارای تخلف سرعت غیرمجاز بوده است.
پیش‌بینی و راه‌اندازی مراکز نقاهتگاهی
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی هم با اشاره به همراهی کامل این نهاد در راستای مقابله با بیماری کرونا در استان، گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه در این راستا، مجموعه نقاهتگاهی در همه شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
سردار حبیب شهسواری افزود: علاوه بر همه شهرستان‌های استان، سه مرکز نیز در ارومیه به این منظور در نظر گرفته شده که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مجموعه 200 تختخوابی مجتمع شهید کاظ‌می‌ اشاره کرد که علاوه بر یک مرکز نقاهتگاهی، بیمارستان مجهزی شامل اتاق عمل، آی سی و، آزمایشگاه و رادیولوژی نیز در آن مستقر است.
وی اضافه کرد: در این مرکز 200 تخت نقاهتگاهی نیز آماده شده است تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد که بر اساس آخرین آمار در حال حاضر سه نفر از بیماران در این مکان اسکان داده شده‌اند.
وی اظهار داشت: علاوه بر این یک مجموعه نقاهتگاهی دیگر نیز با 150 تخت قابل ارتقا به 2 برابر در منطقه حیدرلوی ارومیه راه‌اندازی شده است که در صورت نیاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، انتظار ‌می‌رود که با تداوم فعالیت و همکاری مناسب مسوولان و مردم، آذربایجان‌غربی از جمله نخستین استان‌هایی باشد که این بیماری را مهار می‌کند.
برچسب‌ها
کرونا ویروس کرونا آذربایجان غربی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/201895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟