پیام آذری

آخرين مطالب

چگونه از روان کودکان در برابر کرونا محافظت کنیم؟ مقالات

چگونه از روان کودکان در برابر کرونا محافظت کنیم؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی حتما برای شما هم پیش آمده که کودکتان در پی تلاش برای ورود به دنیای عجیب و پیچیده بزرگ‌ترها و مسایلی که برای آن‌ها مهم است‌، شما را سوال پیچ کند، اما این روزها سوالات کرونایی هم به علامت سوال‌های ذهن کودکان اضافه شده است.

برخی از والدین به خوبی از پس ذهن کنجکاو کودکان برمی‌آیند، اما برخی دیگر نمی‌توانند فضا را به خوبی مدیریت کرده و با رصد مکرر اخبار موثق و غیرموثق کرونایی، آرامش را از خانواده و به ویژه از کودکان سلب می‌کنند و پاسخ مناسب و قانع کننده‌ای برای سوالات آنان ندارند.
به گزارش ایسنا، اگر شما هم جزو والدینی هستید که شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی سردرگمتان کرده است و نمی‌دانید چگونه به سوالات کودکانتان پاسخ داده و اوضاع را مدیریت کنید، لازم است به توصیه‌های روانپزشکان و روانشناسان توجه کنید.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که کودکان در شرایط بحرانی مانند شرایط کنونی به برقراری ارتباط نیاز دارند، اظهار کرد: هسته اولیه فاصله گذاری فیزیکی در داخل خانه بوده و کودکان در خانه به بازی کردن و تفریح احتیاج دارند.
دکتر حسن شاهرخی، بیان کرد: در شرایط کنونی که بچه‌ها از ارتباطات خارج از خانه محروم هستند، باید مجموعه‌ای از ارتباطات موثر که کودکان بدان احتیاج دارند را در داخل خانه تامین کنیم.
وی اظهار کرد: بازی کردن و انجام کارهای مشترک نیز باید در قرنطینه خانگی مورد توجه قرار گیرد. کودکان به فعالیت‌های فیزیکی احتیاج دارند و فعالیت‌های خانه باید به گونه‌ای طراحی شود که فعالیت‌های فیزیکی با خصوصیات تحرک فیزیکی را هم در بر بگیرد.
وی، بیان کرد: والدین می‌توانند فعالیت‌هایی مانند گلکاری، آشپزی و دیدن فیلم را با کودکان انجام دهند و هر خانواده‌ای می‌تواند زمان در خانه ماندن را با خلاقیت‌های خاص، سپری کند.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان این‌که والدین باید از نظر روحی در دسترس کودکان بوده و پاسخگوی سوالاتشان باشند، گفت: وجود استرس در کودکان در چنین شرایطی طبیعی است و می‌توان با زبان ساده و حمایت عاطفی به سوالات کودکان پاسخ داد و امنیتشان را تامین کرد.
وی در توصیه‌ای به والدین، اظهار کرد: والدین به کودکان بگویند که در کنارشان هستند و اگر اصول بهداشتی را رعایت کنند، بیمار نمی‌شوند؛ اضطراب کودکان را هم با روش‌هایی، برای گفت‌وگو درباره روش‌های مراقبتی تبدیل کنند.
وی با تاکید بر این‌که باید با بچه‌ها روراست و صادق باشیم، گفت: صداقت داشتن به معنای مطرح کردن تمامی جزییات نیست.
شاهرخی، اضافه کرد: والدین باید علت ماندن طولانی مدت در خانه را با زبان ساده و قابل فهم به بچه‌ها توضیح دهند، به طوریکه ایجاد استرس و اضطراب بیش از حد نکند؛ سازمان بهداشت جهانی هم رهنمودهایی را در این خصوص، ارایه کرده است.
وی، بیان کرد: والدین می‌توانند از کتابچه‌ها و انیمیشن‌های منتشر شده در سایت‌های معتبر نیز استفاده کنند.
وی با بیان این‌که انفجار اطلاعاتی و برخی رهنمودهای متناقض در بحران جدید کرونا سلامت روانی افراد را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: تاکید می‌کنیم که کودکان در معرض انفجار اطلاعاتی قرار نگیرند و نیازی به توضیح مکرر جزییات به کودکان نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر ضرورت محدود کردن دسترسی والدین و کودکان به اخباری که نتیجه‌ای ندارند، گفت: منظور از این محدودیت، دنبال نکردن اخبار نیست، اما نباید برخورد وسواس گونه‌ای در خصوص شنیدن اخبار جدید داشت.
وی، خاطرنشان کرد: سعی کنیم اخبار مفیدی را که کمک بیشتری برای مراقبت از سلامتی‌ می‌کند، دنبال کنیم و اخباری را که با زبان ساده چرایی ماندن در خانه را توضیح می‌دهند به کودکان منتقل کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت گسترش دامنه ارتباطات مجازی و شبکه حمایتی فامیلی، اظهار کرد: به کودکان اجازه دهید تا با اعضای دیگر اقوام و دوستان از طریق شبکه‌های مجازی ارتباط داشته باشند.
وی، یادآور شد: شرایط کنونی می‌تواند فرصتی برای تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی خوب باشد، پس مواظب باشیم تا این فرصت به بطالت سپری نشود.
شاهرخی، متذکر شد: والدین همچنین مواظب باشند تا کودکان در این دوران، غرق گیم‌ها و بازی‌های اینترنتی نشوند و این فرصت را تبدیل به فرصت ارتباطی موثر کنند.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: بچه‌ها نباید از فعالیت‌های روتینی که قبلا انجام می‌دادند مانند انجام تکالیف مدرسه، دور شوند؛ این فعالیت‌ها باید به شکلی معقول و با در نظر گرفتن شرایط روحی کودکان و با روشی مناسب ادامه داشته باشد.
یک روان درمانگر نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه با اشاره به نحوه ارتباط با کودکان در تعطیلات کرونایی، گفت: طبیعی است که بچه‌ها سوالاتی را در مورد کرونا ویروس بپرسند، سعی کنید نه دروغ بگویید و نه فاجعه سازی کنید.
فائزه پور شهلا با بیان این‌که تعطیلی مدارس و ماندن در خانه به مدت طولانی ممکن است تعارض‌هایی را برای کودکان ایجاد کند، گفت: در درجه اول توصیه می‌شود که مواجهه با اخبار کرونا را کمتر و محدودتر کنیم.
وی تاکید کرد: والدین، پایگاه امن بچه‌ها هستند و کودکان استرسی را که در والدین خود می‌بینند فاجعه سازی کرده و احساس امنیت‌شان زیر سوال می‌رود.
وی اضافه کرد: با محدود کردن اخبار، ضمن حفظ آرامش روانی خودمان می‌توانیم به آرامش روانی کودکان نیز کمک کنیم.
این روانشناس با بیان این‌که بهترین واکنش، پرسیدن نظرات و دانسته‌های بچه‌ها و مطلع شدن از نظرات آن‌ها است، اظهار کرد: این روش هم به پردازش احساسات کودکان و هم به تخلیه هیجان آن‌ها کمک کرده و هم به شما اجازه می‌دهد تا از ذهنیات و اطلاعات موجود در ذهن کودکان آگاه شوید.
وی متذکر شد: شاید بخشی از اطلاعات و ترس‌های کودکان نادرست باشد و شما با مطلع شدن از آن و حرف زدن با کودک، می‌توانید با آموزش درست و تغییر افکار، به آرامش آن‌ها کمک کنید.
روانشناس مرکز بهداشت تبریز با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از آشفتگی و بی‌برنامگی، سعی کنید نظم زندگی را حفظ کنید، اظهار کرد: توصیه می‌شود نظم سابق زندگی به خصوص در مورد ساعات خواب، بیداری و غذا خوردن را مثل روال قبلی رعایت کنید، هرچند می‌توان تغییرات و انعطافی هم ایجاد کرد.
عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز در این رابطه با اشاره به ضرورت رعایت اصول بهداشتی، تاکید کرده تا والدین از فرستادن کودکان برای خرید و بازی کردن در فضاهای باز خودداری کنند.
گزارش از نسرین سوار، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/207295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل

تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود

محکومیت سه میلیارد ریالی قاچاقچی احشام در سلماس

مجازات کابینت ساز متخلف در ارومیه

جریمه و محرومیت از یکسال فعالیت شرکت بازگانی متخلفدر ارومیه

مشارکت مردم شاه کلید موفقیت بنیاد مسکن

جریمه و محرومیت از یکسال فعالیت شرکت بازگانی متخلف در ارومیه

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

ثبت 246 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی

قدردانی امام جمعه اشنویه از عملیات وعده صادق

برای حراست از مرزها با کسی تعارف نداریم

محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت

ضبط 190 کیلو گرم بذر آفتابگردان قاچاق در ارومیه

اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی

وزیر تندرو صهیونیست مجبور شد کنفرانس مطبوعاتی‌اش را نیمه کاره‌ ترک کند

تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان

عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

استایل تازۀ «بانو یوها» (مادر جومونگ) در خیابان‌های سئول

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

عملیات «وعده صادق» طوفان‌الاقصی دیگری برای رژیم صهیونیستی است

قدردانی مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی از همکاران شبکه استانی

میانگین بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی 14 درصد افزایش یافت

35 درصد مساکن روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم است/تلاش برای رسیدن به میانگین کشوری

حضور تیم کوراش بانوان آذربایجان شرقی در مسابقات قهرمانی کشور

روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد

افتتاح طرح‌های هادی در 7 روستای خوی

توزیع بیش از چهار هزار و 400 تن کود یارانه ای در شهرستان سلماس

پتروشیمی ارومیه در جمع پردرآمدترین پتروشیمی‌های بورسی کشور

بررسی تخصصی طرح هوشمند سازی کنتورهای آب مشترکین آذربایجان غربی

جشن عملیات وعده صادق در کانون‌های مساجد آذربایجان غربی

مربی بعدی تراکتور کیست؟؛ گزینه‌های سرشناس به صف شدند

پایان اختلافات؛ نصرالله خواجه‌ گیری در تمرین استقلال حاضر شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

سحر تبر جدید رونمایی شد/ من وحشی ام پلنگ وحشی/ ویدئو

مردان سلبریتی که کچلی آن ها را خوش قیافه تر و موفق تر کرد

وزش باد جنوبی اردبیل را در می‌نوردد

جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود

اهدای 47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی

تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است

بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است

افزایش تدریجی دمای هوا آذربایجان‌غربی

اتفاقی عجیب برای تماشاگران زن در تبریز

پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال

ادای احترام نیروهای مسلح به شهیدان گلزار شهدای وادی رحمت تبریز

دستیار یحیی و حضور ویژه در تمرین تراکتور

یک شایعه جذاب در تبریز: مربی موفق تیم ملی در تراکتور؟

تداوم حمایت مردم آذربایجان شرقی از عملیات «وعده صادق»

عصرانه خبری شهرهای ایران در 28 فروردین‌