پیام آذری

آخرين مطالب

اظهارنظرهای متناقض در مورد کرونا!

خطر ایجاد موج دوم شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه – بعد از نزدیک 2 ماه از گسترش ویروس کرونا در کشور، بیشتر استان‌ها روند نزولی شیوع این بیماری را طی می‌کنند، اما آذربایجان‌غربی هر روز با روند صعودی در شرایط قرمز قرار دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سکینه اسمی- بعد از گزارش اولین مور مبتلا به ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی در هشتم اسفند ماه سال 98 تاکنون، روند شیوع این بیماری در این استان هر روز در حال افزایش بوده و امروز نیز شرایط بحرانی و قرمز در استان اعلام شده است.
بر اساس آخرین آمار ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در استان تا تاریخ 24 فروردین آزمایش یک‌هزار و 595 نفر مثبت شده که از این تعداد تاکنون یک هزار و 103 نفر بهبود یافته و 116 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
شرایط آب و هوایی، افزایش مسافرت‌ها و اتمام طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بعد از 15 فروردین با این تصور که پایان تعطیلات پایان بیماری کرونا است، آغاز به کار ادارات، عادی سازی تمام شهرهای استان از مهمترین دلایل افزایش آمار روزانه مبتلایان به این ویروس است که شرایط استان را امروز به مرحله بحرانی قرمز درآورده است.
جلسه فوق العاده ستاد مقابله با کرونا در استان، انتشار هشدار و اعلام وضعیت بحرانی در فضای مجازی از سوی برخی مسئولان استانی نتوانست ستاد کشوری مقابله و مدیریت بیماری کرونا را مبنی بر تداوم فاصله گذاری اجتماعی در آذربایجان غربی قانع کند و رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه فعالیت‌ها با رعایت الزامات بهداشتی ادامه داشته باشد آب پاکی را روی دست مسئولان استان ریخت.
دامنه هشدارها و ابراز نگرانی‌ها تا جایی پیش رفت که رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی از عدم هماهنگی و همراهی مقامات کشوری و استانی خبر داد و اعلام کرد: هر کس باید مسئول جان خودش باشد پیام‌هایی که واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های استان در پی داشت.
در روزهای اخیر تجمع مردم در خیابان‌های شهرهای استان به خصوص ارومیه بدون رعایت الزامات بهداشتی، بازگشت ترافیک به همه خیابان‌های 17 شهرستان استان نه تنها نشان از عدم اجرای موفق طرح فاصله گذاری هوشمند در این استان مرزی است بلکه همه تلاش‌ها در طول اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز در این چند روز به باد فنا داد.
ابراز نگرانی و انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از عدم اجرای دقیق و درست طرح فاصله گذاری هوشمند، افزایش روزانه آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در استان بیش از پیش بی نتیجه ماندن و سیاست‌های نادرست اتخاذ شده در جلسات متعدد و فرمایشی ستاد مقابله با کرونا در آذربایجان غربی را آشکار می‌کند.
عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر، فعالیت تمام اصناف، بازگشت ترافیک، تجمع زیاد در سطح شهرها به خصوص از روز شنبه تاکنون نگرانی از افزایش آمار مبتلایان و وضعیت بحرانی‌تر در این استان مرزی را موجب شده است نگرانی که هیچ اقدام بازدارنده‌ای در پی نداشته است.
با وجود اطلاع رسانی مکرر مبنی بر سوار شدن دو نفر در عقب تاکسی‌ها این امر در برخی مناطق شهر ارومیه اصلاً رعایت نمی‌شود و با آغاز به کار ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس پیش بینی می‌شود وضعیت از شرایط موجود بدتر نیز شود.

پیام آذری

طرح فاصله گذاری هوشمند به خوبی در آذربایجان غربی اجرا می‌شود
در حالی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و برخی مسئولان ستاد استانی مقابله و مدیریت کرونا در آذربایجان غربی از عدم اجرای روند دقیق و درست طرح فاصله گذاری هوشمند در استان ابراز نگرانی کردند اما معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی معتقد است این طرح تاکنون به خوبی در استان اجرا شده است.
علی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص روند اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اظهار کرد: با ابلاغ این دستورالعمل ملی تمام توان و ظرفیت استان برای اجرای دقیق و درست این طرح به کار گرفته شده و هم اکنون طرح به خوبی در استان اجرا می‌شود.
وی با قدردانی از همراهی مردم در زمینه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و طرح فاصله گذاری هوشمند عنوان کرد: بیشتر مردم استان در زمینه اجرای طرح‌ها همکاری خوبی دارند اما هستند هنوز عده‌ای که تبعات این بیماری رو یا نمی‌دانند یا اگر هم اطلاع دارند همراهی نمی‌کنند.
مصطفوی همراهی 95 درصد مردم در روز 13 بدر مبنی بر ماندن در خانه را نمونه بارز مشارکت مردم و مسئولان استان دانست و گفت: نتیجه این همراهی کاهش تعداد مبتلایان بود اما متأسفانه در ادامه مشارکت برخی مردم کاهش یافته و هم اکنون شاهد ترافیک و تجمع در سطح شهرها هستیم که نتیجه آن افزایش تعداد بیماران و مشکلات زیادی در استان خواهد بود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه کادر درمانی و امکانات درمانی استان با وجود اینکه مشکلی ندارد اما خسته هستند و تداوم خدمات رسانی مطلوب نیازمند همراهی مردم است اضافه کرد: وقتی تجمعات و مراسمات مذهبی چون نماز جمعه تعطیل شده مردم باید به تبعات بالای این بیماری پی ببرند و در زمینه ماندن در خانه و عدم حضور در تجمعات همراهی لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه قطع زنجیره کرونا تنها با ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم امکانپذیر است افزود: هر چقدر تدابیر شدید مبنی بر تعطیلی اصناف و … تدوین شود تا زمانی که مردم همکاری لازم را نداشته باشند شاهد رشد مبتلایان به بیماری خواهیم بود که در این راستا همراهی مردم بسیار ضروری است.
مصطفوی در زمینه فعالیت اصناف در استان نیز گفت: اصناف برای فعالیت باید در سامانه سلامت ثبت نام کنند که بسیاری از صنوف در آذربایجان‌غربی به علت دسترسی نداشتن به سایت نتوانسته‌اند مدرک لازم برای بازگشایی مغازه خود را دریافت کنند که با توجه به این امر، مهلت دریافت تا جمعه هفته جاری تمدید شد.

پیام آذری

مردم نگران افزایش آمار مبتلایان در استان نباشند
هر چند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی همراهی و مشارکت مردم در کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را خوب ارزیابی می‌کند اما استاندار آذربایجان غربی در آخرین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا از عدم همراهی مناسب مردم گلایه مند بود.
استاندار آذربایجان غربی معتقد است افزایش تعداد آمار مبتلایان جای نگرانی ندارد چرا که شناسایی بیشتر و سریع‌تر مبتلایان به نفع آنان است هر چند عدم همراهی مردم در طرح فاصله گذاری اجتماعی، رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی در بین قشر کشاورزان و افزایش مسافرت را از مهمترین دلایل افزایش آمار مبتلایان عنوان کرد.
محمدمهدی شهریاری در این نشست اظهار کرد: قبل از 15 فروردین امسال ظرفیت نمونه‌گیری کرونا در استان بسیار محدود و روزانه حدود 70 تا 80 نمونه بود که نتیجه 40 تا 50 درصد آنها مثبت اعلام می‌شد، در حال حاضر این ظرفیت با افزایش پنج برابری به 400 مورد نمونه گیری رسیده است و با راه‌اندازی آزمایشگاه سوم به بیش از 700 مورد خواهد رسید.
رئیس ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا آذربایجان‌غربی ادامه داد: با افزایش آزمایشگاه‌های استان قطعاً آمار مبتلایان نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا شناسایی بیماران بیشتر قطعاً به پیشگیری آن کمک بیشتری خواهد کرد و آمار متوفیان را نیز کاهش خواهد داد.
شهریاری در ادامه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره و تصریح کرد: هرچند با اجرای این طرح انتظار می‌رفت که روند کاهشی را داشته باشیم اما با توجه به اینکه اجرای این طرح از هفتم فروردین ماه شروع شد، متأسفانه قبل از اجرای آن، حدود 73 هزار مسافر ورودی به استان و 130 هزار مسافر خروجی به نقاط آلوده کشور داشتیم که برگشت آنها به استان باعث افزایش مبتلایان در استان شد.

پیام آذری


صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به مردم معرفی شوند
وی گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش آمار مبتلایان، رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی در بین قشر کشاورزان بود که لازم است فرمانداران بر روی این موضوع متمرکز شوند و در مراکز توزیع کود اصول بهداشتی رعایت شود.
استاندار آذربایجان‌غربی، ورود مسافران از کشورهای همسایه و تجمعات اول عید را نیز از جمله دیگر دلایل افزایش آمار تعداد مبتلایان استان عنوان کرد و افزود: افزایش نمونه‌گیری از افراد سرپایی نیز قطعاً از دیگر عواملی است که آمار مبتلایان ما را با افزایش مواجه کرد.
شهریاری به طرح فاصله‌گذاری هوشمند نیز اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح از روز گذشته شروع شده که مهمترین اقدام آن شروع به کار صنوف کم‌ریسک است، با توجه به افزایش آمار مبتلایان استان رایزنی‌هایی را شب گذشته با چند تن از وزرای کشور داشتیم تا بتوانیم همچون شهر تهران، بازگشایی صنوف کم‌ریسک را به بعد از 31 فروردین ماه موکول کنیم که امروز از سوی وزیر بهداشت این مسئله برای استان‌های شمال‌غرب کشور در ستاد ملی کرونا مطرح شد اما مصوب نشد.
وی با بیان اینکه از همه صنوف تقاضا داریم که نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره این بیماری را در استان قطع کنیم عنوان کرد: واحدهای صنفی که موارد بهداشتی را به صورت کامل رعایت می‌کنند نشانه‌گذاری و به مردم معرفی می‌شود و برعکس صنوفی که رعایت نمی‌کنند سازمان صمت باید برخورد جدی با آنها داشته باشد.

پیام آذری


1899 واحد صنفی در آذربایجان غربی پلمپ شد
فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی از از انجام گشت و تشدید نظارت‌ها با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در استان خبر داد و گفت: در این مدت 10 هزار و 238 مورد گشت مشترک با همکاری ادارات مربوطه از مجتمع‌های تجاری، تفریحی، اقامتی و ورزشی صورت گرفته است.
سردار مسعود خرم نیا با بیان اینکه در نتیجه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی یک هزار و 899 واحد صنفی در استان پلمپ شده است گفت: تاکنون هر آنچه در ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی تصویب شده، در استان اجرایی شده است، این گشت‌ها همچنان تا زمانی که طرح فاصله‌گذاری ادامه داشته باشد در استان ادامه خواهد داشت.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه صنوفی که مایحتاج عمومی مردم را تأمین می‌کنند از ابتدای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون، ممنوعیت و محدودیتی را نداشته‌اند ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف الزامی است و در صورت عدم رعایت برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.
وی همراهی مردم و رعایت تمام موارد بهداشتی به همراه ماندن در خانه را تنها راه قطع زنجیره کرونا دانست و گفت: صنوفی که قبلاً به جهت عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی پلمب شده بودند همچنان به مدت یک ماه پلمپ خواهند ماند و صنوف پر ریسک نیز تا 31 فرودین اجازه فعالیت ندارند.
فارغ از سیاست‌ها و تدابیر نادرست مسئولان در زمینه مهار شیوع کرونا در برخی استان‌ها مشارکت و همراهی مردم در رعایت فاصله گذاری هوشمند، ماندن در خانه و در صورت حضور در بیرون از خانه رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زمینه ساز کنترل این بیماری در استان شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/207892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز