پیام آذری

آخرين مطالب

هوشمندی در خودمراقبتی جوهره طرح‌های فاصله‌گذاری مقالات

هوشمندی در خودمراقبتی جوهره طرح‌های فاصله‌گذاری
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- طرح‌ فاصله‌گذاری هوشمند برای مقابله همزمان با بیماری کووید – 19 و آثار سوء اقتصادی ناشی از آن در حالی با تدبیر دولتمردان در سراسر کشور و از جمله آذربایجان‌غربی در حال اجراست که جوهره اصلی آن، هوشمندی فردی در زمینه توجه به دستورالعمل‌های این طرح کارگشا و به ویژه خودمراقبتی و رعایت فاصله اجتماعی است.

طرح فاصله‌گذاری هوشمند پس از فاصله‌گذاری اجتماعی و از 23 فروردین ماه جاری در استان مرزی آذربایجان‌غربی به مرحله اجرا گذاشته شد و الزام‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مبنی بر « خودداری از تماس نزدیک با دیگران »، « نرفتن به مکان‌های تجمع » و « رعایت فاصله اجتماعی » ، همچنان در اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند مورد توجه است؛ ضمن اینکه با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند توصیه‌های تخصصی دیگری نیز جهت شروع به کار اصناف به این الزام‌ها اضافه می‌شود.
طرح کارگشای فاصله‌گذاری هوشمند در واقع به دنبال فراهم کردن تدریجی شرایط برای بازگشت بخشی از جامعه به وضعیت عادی است و همزمان نیز هوشمندی قابل توجهی در عملکرد کادر بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی برای کنترل گروه‌های حساس، مبتلایان و اطرافیان آنان با هدف مهار همه‌گیری ویروس از طریق رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به چشم می‌خورد.
اکنون تمام تماس‌های بیماران و ماندگاری آنان در خانه یا محل‌های مشخص به مدت حداقل 2 هفته از سوی کادر بهداشتی کنترل می‌شود، ظرفیت نمونه‌گیری روزانه استان از 80 نمونه در روزهای نخست به 400 نمونه در زمان حاضر افزایش یافته و بیماریابی نیز تسهیل شده است.
بر همین اساس به نظر می‌رسد در سایه عملکرد قابل توجه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی، شرایط لازم برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان وجود دارد و تنها شرط باقیمانده برای اجرای دقیق این طرح کارگشا، هوشمندی مردم در زمنیه خودمراقبتی و رعایت فاصله اجتماعی و توجه ویژه اصناف به دستورالعمل‌های ابلاغی است.
کارشناسان داخلی و بین‌المللی صاحب تجربه و دانش فنی نیز معتقدند که نمی‌توان همه کارها و فعالیت‌ها را تعطیل و همه آنها را پس از مدتی به یک باره بازگشایی کرد؛ بازگشایی باید به شکل تدریجی انجام شود و کارها و مشاغل پرخطر را دیرتر و مشاغل کم‌خطر را زودتر به فعالیت اجتماعی برگرداند.
طرح فاصله‌گذاری هوشمند به سهولت در مهار بیماری منجر نخواهد شد بلکه در حقیقت این مهم با الزام‌های فاصله‌گذاری اجتماعی دست‌یافتنی است و به رفتار هوشمندانه مردم وابستگی دارد
طرح فاصله‌گذاری هوشمند به واقع منجر به سهولت در مهار بیماری نخواهد شد اما نمی‌توان مملکت را فلج کرد و به مدت طولانی کل کشور را تعطیل نگه داشت؛ در حقیقت مهار بیماری با الزام‌های فاصله‌گذاری اجتماعی دست‌یافتنی بوده و به رفتار مردم وابسته است.
به گفته بهنام شهدی، رییس کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی در این مرحله صرفا مشاغل غیر پر ریسک همراه با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت مجوز فعالیت پیدا می‌کنند و مهلت ثبت‌نام آنان در سامانه سلامت تا پنجم اردیبهشت تمدید شده است.
«بر این اساس تمامی واحدهای صنفی غیر پر ریسک باید به منظور دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلان، مشتریان و تایید تعهدنامه به صورت الکترونیکی برای التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند».
به گفته وی کلیه واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنف و صنعت در راستای تحقق شعار جهش تولید در سال 1399 با رعایت دقیق و کامل پروتکل‌های بهداشتی کمافی السابق به فعالیت خود ادامه می‌دهند و فعالیت اصنافی که به دلیل شرایط محیطی حاکم بر این‌گونه فعالیت‌ها و تجمع جمعیت در آن واحدها به عنوان اصناف پرریسک اعلام شده‌ است تا اعلام عادی شدن شرایط شیوع بیماری کرونا کماکان تعطیل خواهد بود.
رعایت فاصله اجتماعی مهمترین راهکار برای کنترل کرونا
استاندار آذربایجان‌غربی و رییس ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا نیز مهمترین اقدام در طرح فاصله‌گذاری هوشمند را شروع به کار صنوف کم‌ریسک می‌داند و تاکید می‌کند که با توجه به ماهیت گسترش بیماری کووید 19، الزام‌های فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین راهکار برای کنترل همه‌گیری این بیماری بوده و رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه در چرخش باشد، ضروری است.
محمدمهدی شهریاری همچنین از نشانه‌گذاری صنوفی که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند، سخن می‌گوید و معتقد است که این واحدها باید به مردم معرفی شوند و برعکس سازمان صمت باید با صنوفی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد جدی داشته باشد.
وی از فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان نیز خواسته تا طرح فاصله‌گذاری هوشمند را با جدیت بیشتر اجرا کنند و ساکنان استان را نیز به رعایت الزام‌های فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت کرده است.
همراهی مردم پیش‌شرط موفقیت در طرح فاصله‌گذاری هوشمند
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه همراهی نکردن مردم موجب شکست طرح‌های فاصله‌گذاری خواهد شد، گفت: اجرای دقیق و هوشمند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید ادامه یابد تا زمان مهار همه‌گیری کویید - 19 در استان فرا برسد.
دکتر جواد آقازاده افزود: رعایت فاصله‌ اجتماعی تا زمان مهار اپیدمی‌ مورد تایید همه مراجع بهداشتی و پزشکی دنیاست و باید روز به روز در این خصوص اهتمام بیشتری از سوی مسوولان و مردم صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه نباید در مقابل بیماری کرونا خوش‌خیال باشیم، افزود: پروتکل‌های مصوب در خصوص مقابله با این بیماری در همه شهرستان‌های استان در حال انجام بوده ولی روند شیوع و فوت بیماران در شهرهای مختلف متفاوت است که در حال بررسی چرایی این موضوع هستیم.
رضایتمندی اصناف از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند
اصناف نیز همچون بسیاری دیگر از مردم و به خصوص همسو با دولت، کنترل همزمان کرونا و آثار سوء اقتصادی ناشی از این ویروس را جستجو می‌کنند و از بازگشایی تدریجی بازار رضایت دارند.
«توحید منصف» یکی از اصناف ارومیه‌ای که در حوزه خواروبار فعالیت دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند تاکنون موردی از بیماری در بین کادر آن فروشگاه، خانواده آنان و مشتریان مشاهده نشده است، گفت: دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی دانشگاه علوم پزشکی را با دقت رعایت می‌کنیم.
وی ابراز خوشنودی از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشند، اضافه کرد: ضدعفونی مرتب مغازه و دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش، حفظ فاصله اجتماعی بین فروشنده و مشتری و استفاده از کارتخوان به جای پول نقد، تاثیرگذار بوده است.
«سعید سلیمی‌» که یکی از نانوایان ارومیه‌ای است نیز با بیان اینکه برخی از شهروندان توجهی به رعایت فاصله‌ اجتماعی ندارند، گفت: با وجود تاکید ما برای رعایت الزام‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، برخی افراد این موارد را رعایت نمی‌کنند.
وی اضافه کرد: با این وجود استفاده از کارت به جای پول نقد، الزام مشتریان برای استفاده از سفره خانگی، جلوگیری از ازدحام جمعیت در بین مشتریان و همچنین خودداری از دست زدن به نان توسط افراد قبل از استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده از سوی بسیاری از مردم رعایت می‌شود.
به گزارش ایرنا رویکرد اصلی دولت پس از مهار اپیدمی‌کرونا به وضوح «حفظ جان مردم به طور همزمان در مقابل کرونا و آثار سوء اقتصادی ناشی از آن می‌باشد» و در حقیقت دولت سیاست سلامت‌محور را دنبال می‌کند؛ این سیاست علاوه بر نظام پویای بهداشت و سلامت به پایه‌های قوی اقتصادی برای حفظ زندگی چند دهک پایین جامعه نیازمند است و این به معنی ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد می‌باشد.
از سوی دیگر نیز ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند بر اساس همین سیاست سلامت‌محور به «جهش در تولید سرمایه اجتماعی» و میزان مشارکت‌پذیری مردم وابسته است.
برچسب‌ها
آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید فاصله گذاری اجتماعی فاصله گذاری هوشمند
پروندهٔ خبری
کرونا و کارگران کرونا و قشرهای آسیب پذیر کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/208309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف گوشی‌های قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

دختر 10ساله‌ام زباله‌‌ها را در کمدش قایم می‌کند

برگزاری رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی از فردا

دستگیری زن همسر کُش در اردبیل

پرداخت 3500میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

برگزاری جلسه ستاد حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

تعمیر شیرهای فشارشکن ١٥٠میلی متری خط انتقال فیرورق

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی

کشف گوشی قاچاق در نوار مرزی استان آذربایجان غربی

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

حامد آهنگی در کنار پسرش با تیپ و استایلی متفاوت/ عکس

4/5 تن مواد غذایی و پروتئینی غیربهداشتی در شاهین‌دژ معدوم شد

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

دستگیری زن همسرکُش کمتر از 24 ساعت در اردبیل

شکست نماینده اردبیل در لیگ دسته 2 فوتبال

ضرورت پاکسازی معابر شهر‌ی از خاک و نخاله

116هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند

عکس/ رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری

مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی 11.15 درصد افزایش یافت

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

افزایش 11.15 درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

فاز دوم ساخت بیمارستان تأمین‌اجتماعی مهاباد کلید خورد

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد

آیت‌الله رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

سرمربی موقت تراکتور تبریز معرفی شد

امدادرسانی هلال احمر به 7 خانوار و 30 نفر از متاثرین سیل در اهر

5 میلیارد دلار منابع برای رشد 8 درصدی در آذربایجان‌شرقی

100درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است

کشف حدود 6 هزار ماینر غیرمجاز در آذربایجان شرقی

مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز جزو پروژه‌های شاخص کشور اعلام شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

وقتی دفعه اول باباش رو بدون ریش میبینه!

حمید مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد

واژگونی خودروی سواری پژو 405 در محور سلماس - تسوج

فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود