پیام آذری

آخرين مطالب

حال خوش اما مغفول دریاچه ارومیه مقالات

حال خوش اما مغفول دریاچه ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- این روزها که عیادت از بیماران به دلیل شیوع بیماری کووید - 19 دارای محدودیت و گاه ممنوعیت می‌باشد، حال و روز خوش دریاچه ارومیه که دوران نقاهتش را پشت سر می‌گذارد، از چشم‌ها پنهان است.

افزایش تراز و وسعت این حوزه آبی از یک سو و تکمیل طرح‌های انتقال آب طی سال جاری از سوی دیگر، امیدواری‌ها برای ترخیص نگین آبی آذربایجان از بیمارستان تدبیر و امید را در میان افراد مطلع قوت بخشیده است اما عموم نیز باید به زودی به عیادتش بروند و حال و روزش را جویا شوند.
این حال و روز خوش که طی هفت سال گذشته و به تدریج در سایه بارندگی‌های مناسب و مدیریت منابع آبی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه حاصل شده، برخی از خارجی‌ها را هم به واکنش واداشته است تا جایی که هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران در توییتی از تغییر قابل توجه وضعیت دریاچه ارومیه ابراز خوشحالی کرده است.
ابراز خوشحالی هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران و مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد از حال و روز خوش دریاچه ارومیه
گری لوییس (Gary Lewis) در این توییت دو عکس متفاوت از وضعیت دریاچه ارومیه طی سال‌های 2013 و 2020 منتشر و آورده است: اولین‌بار که در سال 2013 مصادف با سال 1392 دریاچه ارومیه را دیدم، هیچ‌چیزی جز نمک در آن نبود؛ اکنون با گذشت هفت سال وضعیت واقعا بهبودیافته و از دیدن این تغییر بسیار خوشحالم.
این توییت هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران که حدود 16 هزار دنبال‌کننده نیز دارد، 172 بار بازنشر شده که نشان‌دهنده اهمیت دریاچه ارومیه در افکار عمومی جهانی دارد و هلن کلارک (Helen Clark) سیاستمدار باسابقه نیوزیلندی و مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز از جمله افرادی است که پس از این توییت، از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه ابراز خوشحالی کرده و آن را دلگرم‌کننده خوانده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز در خصوص وضعیت فعلی دریاچه ارومیه می‌گوید: طبق آخرین پایش صورت گرفته تراز این دریاچه به یک‌هزار و 271 متر و 73 سانتی‌متر رسیده که 32 سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.
اتابک جعفری افزود: میزان آب موجود در این دریاچه نیز چهار میلیارد و 710 میلیون مترمکعب بوده که حدود یک میلیارد مترمکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته برآورد می‌شود.
وی از افزایش حدود 210 کیلومترمربعی وسعت دریاچه ارومیه طی یک سال گذشته خبر داد و بیان کرد: وسعت نگین آبی آذربایجان در آخرین پایش به حدود سه هزار و 113 کیلومترمربع رسیده است.
«جعفری» حداقل تراز مشاهده شده برای دریاچه ارومیه را یک‌هزار و 270 متر و چهار سانتی‌متر در روز 18 مهر 1394 اعلام کرد و ادامه داد: طبق آخرین پایش طی حدود چهار سال و نیم گذشته، این رقم 169 سانتی‌متر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: حجم آب موجود در دریاچه نیز در این مدت از 690 میلیون مترمکعب با افزایش چهار میلیارد و 20 میلیون مترمکعبی به چهار میلیارد و 710 میلیون مترمکعب رسیده است.
وی با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در کمترین میزان به یک هزار و 335 کیلومترمربع رسیده بود، گفت: طبق آخرین پایش، وسعت آبی دریاچه ارومیه نیز یک‌هزار و 778 کیلومتر مربع بیشتر شده و از سه هزار و 100 کیلومتر مربع فراتر رفته است.
با بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام ستاد احیای دریاچه ارومیه، وضعیت باز هم بهتر می‌شود تا وعده رییس‌جمهوری مبنی بر نجات نگین آبی آذربایجان تحقق یابد
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم بهبود این شرایط، اجرای طرح‌های انتقال آب به بستر دریاچه ارومیه بوده، ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، شرایط به مراتب از وضعیت فعلی بهتر باشد.
به گزارش ایرنا طی زمستان 1397 و بهار 1398 به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و به واسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشت ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر بوده است.
با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات 30 ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.
قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط 40 سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.
هرچند تراز یک‌هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و 272 متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال /از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا 2 سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
برچسب‌ها
سازمان ملل متحد دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی
پروندهٔ خبری
کرونا و محیط زیست

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/208331/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

شاهرخ استخری در بلژیک؛ از تیپ و چهره تازه تا طعنه به شبکه آی فیلم/ تصاویر

نجات 2 کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دره‌جرمی ارومیه

سرمربی جدید تراکتور امروز مشخص می‌شود

هواداران خواستار اخراج کادر مدیریت و دروازه‌بان تراکتور شدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

نجات کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه

مرگ تلخ 2 مرد در داخل چادر مسافرتی

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند